Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Beun z'n Guzzi avontuur, De technische balans (Deel 3)

Interessante informatie, binnenkort moet ik de boel maar eens los halen om te kijken hoe het zit.
Hoe zit het met de vervroeging bij zo'n SWF? Bij de meeste systemen, w.o. ook de Piranha / Newtronics wordt nog de mechanische vervroeging met veertjes gebruikt. (Ik gebruik de Piranha nog na er twee nieuwe powertransistors in te hebben gesoldeerd)
Is een mechanisch systeem ook gevoelig voor slijtage (slapper wordende veertjes ect)? Dat van het verdraaiende plastic schijfje klinkt in elk geval niet heel best. Een digitale kit lijkt me betrouwbaarder, simpeler en minder potentieel desastreus.
 
Ja, de veertjes worden slapper waardoor je ontsteking sneller vervroegd. De gaatjes lubberen ook uit. En de aanslag van de gewichtjes loopt ook uit.
De enige manier om een oude mechanische ontsteking goed af te stellen is met de stroboscoop op hoog toerental. Dan moet je accepteren dat hij stationair niet goed staat en dat je curve ook niet optimaal is.
 
ik heb een paar maanden geleden de newtronic van mijn V65 vervangen , zat er sinds de jaren 90 op , en er was al twee keer een transistor uit gebrand en vervangen.
Zolang het ding het doet zou ik hem lekker laten zitten.
dat plastic vlaggetje is een gietstuk , dat deel uitmaakt van de vervroeger. Dat kan onmogelijk verlopen.
Alleen de vervroeger slijt.
nu een silent hektik gekocht , als die het ook 30 jaar uithoudt zit ik gebakken.
verder heb ik nog een sachse liggen ( defect), ignitech (ook defect) en een SWF die af en toe geheugenproblemen heeft.
ik heb een bijna 40 jaar oude guzzi als dagelijks vervoer , en de aftermarket onderdelen bezorgen me het meeste problemen
 
Het plastic schijfje van de Piranha blijft bij mij ook goed op zijn plek, het is eigenlijk meer van horen zeggen (vooral van Ted) dat het ruk is. Misschien als het te heet wordt of onjuist gemonteerd is?

Verder heeft mijn Guzzi ook af en toe op ouderwetsche contactpunten gelopen, dat werkt in principe ook goed maar dat afstellen is zo'n gerommel.

Ignitech heb ik ook goede dingen over gehoord, maar die van jou is dus defect? Heeft die het lang volgehouden?
 
de ignitech heeft het een jaar of drie volgehouden.
contact met die mannen was moeizaam , dus reparatie heb ik niet eens geprobeerd
de sachse heeft het langer volgehouden.
De guzzi is mijn dagelijks vervoer , dus als het ding er mee ophoudt is dat best irritant.
Bij een een smallblock zitten de contactpunten op zo'n onhandige plek dat ik alleen daarom er al een hekel aan heb,
Als ik de ontsteking met de stroboscoop afstel brand ik gegarandeerd mijn handen aan de uitlaatbochten .
als je 20.000 km per jaar rijdt ben je drie of vier keer per jaar aan het stellen. dat gaat snel vervelen.
 
Sorry hoor, maar in een of ander suf torentje half onder de tank en strak tegen de rechter cylinder is handig....??
 
Sorry hoor, maar in een of ander suf torentje half onder de tank en strak tegen de rechter cylinder is handig....??
Je kunt er staande naast de motor bij, en het is mij nooit gelukt om dan mijn vingers te branden.
Maar goed , een electronische ontsteking er in en je hoeft er nooit meer naar om te kijken.
Zelfde concept als die carterpan bij de grote modellen , ik weiger een paar keer per jaar de carterpan onder mijn guzzi's uit te schroeven om een oliefilter te vervangen, ik heb leukere hobby's.
Mijn guzzi's hebben externe oliefilters.
 
Klopt dat je er bij kunt... soort van... is misschien type afhankelijk.. maar afstellen zonder de tank van zijn plaats te halen is in ieder geval bij mijn SP2 een drama...
 
Ik vind alleen die bouten in de voet van de toren al een feest. Daarom wil je al geen puntjes en vervroeger meer. Dan vallen de kleine Guzzi's nog mee.
 
Ik vind alleen die bouten in de voet van de toren al een feest. Daarom wil je al geen puntjes en vervroeger meer. Dan vallen de kleine Guzzi's nog mee.
even de speciale guzzi sleutel kopen ( of maken) en het is prima bereikbaar
beschrijving is leuk, where you cant reach with your hands....
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik gewoon een ringratelsleuteltje van Facom. Die heeft een kop die onder een kleine hoek staat, als deze naar beneden wijst kan je er mooi bij en met een paar rateltjes per slag en wat geduld de boutjes los en vast draaien.

Ik ben met het sleutelen aan auto's wel lastigere boutjes tegengekomen
 
Ik ga eens googlen...Kan dat spul ook tegen wat serieuze krachten?
 
Het kan wel iets hebben. Maar 100Nm is dan weer het andere uiterste.
Ik gebruik altijd de ratelkant voor het aandraaien en dan met de andere kant zet ik de boel vast.
 
Met die van Facom en wellicht ook de andere kwaliteitsmerken kan je je bouten er gewoon mee vastzetten. En als niet een of ander sportschooltype met "een momentsleutel in zijn arm" de boel cast heeft gezet, kan je de boutjes er ook mee losdraaien. Het spreekt voor zich dat een sleutel 19 meer kracht aankan dan een sleutel 13.

Voor een ontstekingspaddestoel op een grote Guzzi voldoen ze prima.