Beun z'n Guzzi avontuur, De technische balans (Deel 3)

Fijne voornemens, gaat ti blij van worden tzt.
Ja er kan een aftermarket ontsteking ingefrot zijn. De motoplat die er vermoedelijk orgineel inzat was niet zo betrouwbaar.
de V50 is met contactpunten geleverd , ( en de alleerste modellen met bosch ontsteking)
dan is iedere electronische ontsteking een upgrade.
Motoplat is alleen op de NATO geleverd.

ik leer graag bij, welke V50 heeft de motoplat?
de V50 heeft bosch , de V50 2 en 3 en monza hebben contactpunten.
( zelf jaren aan gesleuteld)
Nou ja, over de v50 of de v65 kan ik niet oordelen.
Wel over de nato.
De nato heeft motoplat ja, maar ja is ook gewoon een italiaanse guzzi.
De mijne heeft boch. Uitzondering op de regel.......🤪🤪🤪
Maar dat vermoedelijk het fietsje van beun een aftermarket electronische ontsteking heeft.

De mijne heeft boch. Uitzondering op de regel.
1732701121834.webp

Als je zo'n kastje hebt ( twee eigenlijk) dan heb je geen Nato deze is alleen gebruikt bij de eerste V50/V35 en de tweede serie gebruikt
Pas bij de derde serie de V50 III zijn de contactpunten er voor in de plaats gekomen

Als er twee van deze hebt
1732701341440.webp

Heb je wel een Nato , verder is dit niet op een V50 gebruikt of later erop gebouwd .

Oje rij met de V50 modellen al vanaf 1978 en vele malen een model over de 100.000km gereden om ze mechanische te kennen

Bekijk bijlage 2073494
Als je zo'n kastje hebt ( twee eigenlijk) dan heb je geen Nato deze is alleen gebruikt bij de eerste V50/V35 en de tweede serie gebruikt
Pas bij de derde serie de V50 III zijn de contactpunten er voor in de plaats gekomen

Als er twee van deze hebt
Bekijk bijlage 2073504
Heb je wel een Nato , verder is dit niet op een V50 gebruikt of later erop gebouwd .

Oje rij met de V50 modellen al vanaf 1978 en vele malen een model over de 100.000km gereden om ze mechanische te kennen
Zal er vandaag ff foto van maken.

Zal er vandaag ff foto van maken.
Voor de foto, ff op het spatbord gelegt.
20241127_140208.webp
20241127_140220.webp
20241127_140238.webp

Boven de dynamo voor/om de nokkenas gemonteerd. Na de stekker is er enkel een splitsing naar de 2 bobines. Er is verders geen kastje bij....
Maar zo ver de Nato, laten we niet een topic kapen.
Of we moeten fiat krijgen......😂

De motor van TS is geen nato, doch een ex-policia.. Wellicht nog een andere vonkendoos?

Er lopen helaas wat door elkaar .
TS heeft een V50 III is te zien op zijn foto's en dat kan best een Policia uitvoering zijn geweest en die heeft vanaf de fabriek contactpunten .

Scheurschijmple laat echter zijn ontsteking zien die op zijn Nato zit echter is dat niet de uitvoering die vanaf de fabriek geleverd is .
Hoe ik dat weet vraag je , wel ik heb er genoeg mogen klaarmaken voor uitlevering naar het leger bij de toenmalige importeur

Dag allen, Beun werd wederom een beetje de drukte in gesleurd. Wel interessant om dit allemaal te lezen. Ik heb inderdaad een ex-Polizia die door iemand rood gespoten is. Op het linker koffertje zit aan de voorkant onderop een soort "bult" die aan de binnenkant hol is, ik heb ooit gelezen dat die erop zit om beter een pistool in de koffer kwijt te kunnen. Misschien dat ik dat eens met de Luger kan proberen op weg naar de schietclub.

Ik heb gister een plaatje kunnen schieten van het betreffende kastje onder het zadel. Een korte internetzoektocht vertelt me dat het inderdaad iets met de ontsteking te maken heeft. Dit is em:
1734863334805.webp

Ik kan er weinig over vinden. Er staat een en ander op verschilldende fora en niet iedereen is hier erg over te spreken. Newtronic kastjes zijn echter nog wel te koop: Newtronic Control unit for electronic ignition system MG1/2
Is er iemand die hier ervaring mee heeft?

Dag allen, Beun werd wederom een beetje de drukte in gesleurd. Wel interessant om dit allemaal te lezen. Ik heb inderdaad een ex-Polizia die door iemand rood gespoten is. Op het linker koffertje zit aan de voorkant onderop een soort "bult" die aan de binnenkant hol is, ik heb ooit gelezen dat die erop zit om beter een pistool in de koffer kwijt te kunnen. Misschien dat ik dat eens met de Luger kan proberen op weg naar de schietclub.

Ik heb gister een plaatje kunnen schieten van het betreffende kastje onder het zadel. Een korte internetzoektocht vertelt me dat het inderdaad iets met de ontsteking te maken heeft. Dit is em:
Bekijk bijlage 2081023
Ik kan er weinig over vinden. Er staat een en ander op verschilldende fora en niet iedereen is hier erg over te spreken. Newtronic kastjes zijn echter nog wel te koop: Newtronic Control unit for electronic ignition system MG1/2
Is er iemand die hier ervaring mee heeft?
Die werden vroeger verkocht onder de naam Piranha. Hoe de trigger werkt bij kleine modellen heb ik geen idee van, maar bij de grote worden de contactpunten in de ontstekingspaddestoel vervangen door twee optische oogjes, en een schijfje op de as met nok geplaatst. Uit dat schijfje mist een hap en zo ziet de ontsteking wanneer het moet vonken.

Het grootste probleem vormt het materiaal van het schijfje, dat is van plastic waardoor de kans bestaat dat het verdraait en de ontsteking van tijd af is. Dat kan nare gevolgen hebben. Ted van Motortoer weigerde die dingen te monteren of af te stellen.

Ik heb de mijne op een andere manier gesloopt, namelijk de motor op contact laten staan met een niet draaiende motor. Transistor opgeblazen. Daar hebben meer aftermarket elektronische ontstekingen last van. Als je dat niet weet is dat een nare verrassing.

Heeft Hans Beck misschien een kit voor deze dingen?

Ik had op de V35 ook SWF, Simpel monteren en heel betrouwbaar. Nu op de 1100 weer, maar dat is een andere uitvoering.
Mijn advies: alle andere rommel er af en SWF er op!

Hoe zit het met de vervroeging bij zo'n SWF? Bij de meeste systemen, w.o. ook de Piranha / Newtronics wordt nog de mechanische vervroeging met veertjes gebruikt. (Ik gebruik de Piranha nog na er twee nieuwe powertransistors in te hebben gesoldeerd)

Ik zocht gisteren nog een plaatje, maar kon het niet vinden. De SWF voor de kleine Guzzi heeft geen los kastje. Alles zit op het printplaatje dat de grondplaat en puntjes vervangt.

Of dat heel blijft, een printplaat op het blok gemonteerd, niet ingegoten?

Terug
Bovenaan Onderaan