Beun z'n Guzzi avontuur, De technische balans (Deel 3)

BeunBaas

Rookie
Lid geworden
22 sep 2022
Berichten
20
Waarderingsscore
55
Locatie
Assen
Beste lezers,

De linkjes naar Deel 1 en Deel 2: Beun z'n Guzzi avontuur; Op zoek naar een lichtere motor (Deel 1) (Deel 1) & Beun z'n Guzzi avontuur, De proefrit en aankoop (Deel 2) (Deel 2)

Het is intussen juni, maar de week na aankoop is het tijd om eens te kijken wat ik eigenlijk gekocht heb. Tijdens de proefrit vielen een aantal dingen op, en @sammie had tijdens de terugrit ook wat dingen opgemerkt. Dit is het lijstje:

- De banden moeten vervangen worden. De achterband is redelijk; 5 jaar oud, niet ongelijkmatig versleten en heeft voldoende profiel.
De voorband is qua profiel en slijtage niet slecht, maar wel meer dan 9 jaar oud. Er zitten geen droogtescheuren in, maar de Guzzi krijgt toch nieuw rubber.
Ik heb ooit eens meegemaakt dat linker achterband van m'n groen-bruine Skoda Felicia met 130km/u ontplofte; nooit bezuinigen op banden.

- De toerenteller doet het niet. Ik heb uitgevogeld dat de kabel doormidden is gebroken. Dit heeft te maken met hoe de tellerbak gemonteerd zit; zowel de kabel voor de snelheidsmeter als die voor de toerenteller zitten te dicht tegen de koplamp en daardoor onder een vreemde hoek. De naald van de snelheidsmeter trilt al, dus het gaat niet lang duren voordat deze kabel ook de geest geeft.

- Het lijkt erop dat de remmerij aan de achterkant vast zit. De remkracht komt niet in de buurt bij wat ik gewend ben van m'n Triumph, dus alles zal nagelopen en eventueel vervangen moeten worden. De remschijven lijken in elk geval oke, dus hopelijk is het een kwestie van de klauwen gangbaar maken, nieuwe remblokjes monteren en vloeistof verversen.

- De motor blijft niet stationair lopen. Er is altijd een klein beetje gas nodig, en in de stad is dit erg irritant. Bij koude motor slaat ie vrijwel direct dood, bij warme motor gaat ie steeds iets langzamer lopen tot ie uit valt. De carburateurs gaan binnenkort in elk geval los om te controleren of er vuil in zit en ik ga controleren ze goed afgesteld zijn. Waarschijnlijk is dit de oorzaak.

- Het starten gaat soms moeizaam. Volgens de verkoper is er weinig mee gereden sinds de laatste service, maar die service is wel 2 jaar geleden. Wellicht helpt het om de bougies + luchtfilter te vervangen, de carburateurs schoon te maken en de kleppen te stellen. Even alle contactjes en stekkertjes schoon maken kan ook geen kwaad. Maargoed, als je een Italiaanse motorfiets van bijna 40 jaar oud koopt, moet je accepteren dat het starten niet altijd even soepel gaat.

Ik heb m'n Guzzi precies 1 dag als ik besluit ermee naar m'n werk in Groningen te gaan. In de stad is het even opletten dat ik altijd wat gas open hou, maar ik kom probleemloos op m'n werk. Helaas moet ik vandaag toch aan de bak; het is niet anders. Je kan niet altijd geluk hebben. Aan het einde van de dag rij ik na een enigszins moeizame start de parkeergarage uit.

Op naar Assen. Ik besluit even naar de Louis winkel te gaan voor een slotje; voor de verzekering is het verplicht en m'n beide motoren staan buiten (wel onder een carport). Na m'n bezoekje aan de winkel, neem ik de afrit naar de wijk waar ik woon. Ik moet een viaductje op en bovenaan rechtsaf. Op de afrit begint de Guzzi wat de sputteren en slaat bovenaan dood. Geluk bij een ongeluk; ik had ook beneden kunnen staan. Ik zie gelijk wat het probleem is: m'n eigen domheid. Ik ben vergeten beide benzinekraantjes open te draaien. Oopsie whoopsie.

Waarschijnlijk werkt een v-twin beter als ie benzine krijgt, dus ik draai de kraantjes open en druk op de startknop. Ik hoor een klik gevolgd door het draaien van een startmotor, maar geen gepruttel uit de uitlaat. Na een paar pogingen geef ik op. Ik opper wat onvriendelijke woorden, doe m'n helm af, doe m'n handschoenen uit en accepteer dat ik moet duwen. Ik kijk omhoog en zeg een bedankje omdat ik bovenaan het viaduct sta en niet beneden.

Ik hoef maar 300-400 meter, een V50 is gelukkig niet zo zwaar en een beetje beweging kan geen kwaad. Misschien voel ik me van het weekend minder schuldig als ik een frikandel XXL haal bij cafetaria De Bree. Ik weet in elk geval zeker dat ik een echte Moto Guzzi heb gekocht en geen namaak; Het Italiaanse temperament doet me denken aan de tijd dat ik 18 was en elke keer met gekruisde vingers de sleutel van m'n Fiat Panda omdraaide. Worden het 3 of 4 cilinders? Alleen God zal het weten. Tijdens m'n wandelingetje hak ik wel een knoop door: De Triumph blijft.

Heb ik spijt van m'n aankoop? Zeer zeker niet. Ik hou wel van sleutelen. Toen ik jonger was, kon ik alleen barrels betalen en was zelf aan de auto klussen bittere noodzaak. Aan m'n beide autos en m'n Sprint doe ik zoveel mogelijk zelf. Niet alles (de subframerubbers van een Saab 9-5 vervangen op de oprit is echt geen pretje), maar wel zoveel mogelijk. De Guzzi V50 heeft het voordeel dat het qua sleutelen een toegankelijke motor is. De beschikbaarheid van onderdelen valt me enorm mee en je kan eigenlijk overal goed bij. Ik bestel een service-kitje bij Mark Wilmink en besluit om een vrijdag vrij te nemen om de Guzzi van wat basis-service te voorzien.

Anderhalve week later. Het is vrijdag, de wekker gaat en ik spring uit bed. Ik pleur de Nespresso machine aan en loop naar de schuur. Normaal staan m'n motoren onder de carport, maar voor de gelegenheid heb ik de Guzzi met veel pijn en moeite door de deur naar binnen gegoocheld. Ik heb het bluetooth-speakertje van m'n vriendin gejat en een '80s playlist klaar gezet. Ik kijk naar de Guzzi, de doos met onderdelen en m'n gereedschap. Beun kan aan de beun. Een tevreden glimlach verschijnt op m'n gezicht...
 
Deel 4 gewoon verder gaan in dit topic..
 
leuke update!
koop iets om de carbs te syncroniseren , essentieel gereedschap bij een guzzi,
en als hij slecht blijft starten , xv250 bobines van aliexpress zijn spotgoedkoop en doen het prima op mijn guzzis
 
Beste lezers,

Beun is terug van weg geweest. Er was even wat hectiek in m'n persoonlijke leven en dat kostte enige tijd. M'n ouders zijn intussen geëmigreerd naar Denemarken, ik had een werktripje naar de US of A (Kentucky; niet per se een aanrader), ik heb een Peugeot 206CC grondig om zeep geholpen en heb intussen zelf ook een verhuizing op de planning staan; vandaar dat het wat stil was van mijn kant. De rust is intussen wedergekeerd, dus ik zal m'n best doen om de Guzzi updates te blijven laten komen. @JBi dat is inclusief beeldmateriaal.

Ondanks de drukte, is er wel een en ander aan de Guzzi gebeurd. De vorige post eindigde op een vrijdagochtend in de lente, intussen is het gevoelsmatig al winter. Destijds heb ik een servicebeurt uitgevoerd; het luchtfilter, de olie, het oliefilter en de bougies zijn vervangen. Toen de filters naast elkaar lagen, leek het wel alsof het luchtfilter evenveel tijd onderin het motorblok door had gebracht als het oliefilter. Ik vervang het luchtfilter binnenkort weer; dan zullen we zien of het oud zeer was of niet.

De bougies waren gitzwart. Voor zover ik weet, komt dat door olieverbruik of een te rijke afstelling. Dat eerste heb ik intussen een tijdje bij kunnen houden. M'n Italiaanse schone lust wel een beetje olie, maar het gaat voor zover ik weet niet om schokkende hoeveelheden. Uit m'n hoofd is het iets van een liter op 4000-5000 kilometer. Soms ruik een benzine-lucht, dus een rijke afstelling lijkt me niet onwaarschijnlijk.

@sammie heeft me later in de zomer geholpen met het controleren van de klepspeling en het los halen van de carburateurs. Behalve benzine en lucht vonden we een hele hoop vuil. Dat hoort er in principe niet, dus we hebben alles zo goed mogelijk schoon gemaakt en weer in elkaar gezet. Na wat afstelwerk gaat het starten ook iets soepeler. Het is echter nog verre van perfect, dus binnenkort gaan de carburateurs er weer af voor grondig onderhoud. Een kitje met nieuwe rubbers is reeds besteld en kan niet wachen om zijn bijdrage te doen aan het beter maken van deze prachtige machine.

Fast forward naar een paar weken later. Nederland is best een prima land, maar het zomerweer is hier wel ronduit ruk. M'n Italiaanse schone heeft niet per se een probleem met regen; na 2x door een stortbui te zijn gereden is er nog steeds niks stuk. Bij m'n Fiat Panda was dat een ander verhaal; die besloot bij overmatig vocht in de lucht dat ie liever een 3-cilinder wilde zijn. Ik heb zelf echter wel een vrij grote hekel aan door de regen rijden. Dat heeft er deels mee te maken dat ik een bril draag, en die beslaat bij regen *altijd*. Tips zijn welkom.

Mede hierom stond de Guzzi een tijdje zo goed als stil. Toen ik de olie peilde, zag ik dat er wat smurrie onderaan de peilstok zat. Ik ben allergisch smurrie in de olie. M'n Saab 9-5 heeft het zogenaamde B235R motorblok voorin liggen. Dat blok is berucht vanwege zwarte sludge en menig Saab is erop kapot gelopen. Eén van de dingen die je moet doen bij een B235R, is af en toe de carterpan los halen ter controle. Ik heb het altijd door een garage laten doen; de klus laat zich het best door een 3-letterwoord dat begint met 'ongeloofelijk k' beschrijven (hint: het lijkt op 'ongeloofelijk kat').

Maar omdat een Guzzi geen Saab is, een motorfiets niet op je oprit van de krik kan pleuren en je bij een Guzzi overal zo makkelijk bij kan, leek mij dit een heel mooi moment om eens zelf een carterpan los te gaan halen. Op een mooi zomerdag begon ik te sleutelen. De carterpan was vrij snel los:

1732294158948.webp


Toen de carterpan los was, verscheen een figuurlijke donderwolk. Ik keek naar een collectie van troep en metaalslijpsel:
1732293811709.webp


1732293850322.webp


Ik weet niet wat het er deed, maar dit kwam uit de carterpan:

1732293914019.webp


Na een paar bussen remreiniger te hebben geleegd en wat te hebben geborsteld, was de carterpan weer schoon:

1732294010766.webp


Er zit nu verse olie en een vers filter in, vooralsnog heb ik geen troep meer ontdekt onderaan de peilstok. De tijd zal leren of de troep in de carterpan, net als de olie in het luchtfilter, oud zeer was. Ik heb het idee dat ik wellicht een enigszins versleten apparaat heb gekocht. In de vorige post zei ik dat ik geen spijt had, en dat is nog steeds zo. Het blijft een erg leuk motortje, zowel om op te rijden als om aan te werken. Laatst heb ik echter geluk gehad; na een tripje naar een maat van me in Emmen kwam ik erachter dat de koppelingskabel op knappen stond. Het verhaal wordt vervolgd....
 
Beste lezers,

Beun is terug van weg geweest. Er was even wat hectiek in m'n persoonlijke leven en dat kostte enige tijd. M'n ouders zijn intussen geëmigreerd naar Denemarken, ik had een werktripje naar de US of A (Kentucky; niet per se een aanrader), ik heb een Peugeot 206CC grondig om zeep geholpen en heb intussen zelf ook een verhuizing op de planning staan; vandaar dat het wat stil was van mijn kant. De rust is intussen wedergekeerd, dus ik zal m'n best doen om de Guzzi updates te blijven laten komen. @JBi dat is inclusief beeldmateriaal.

Ondanks de drukte, is er wel een en ander aan de Guzzi gebeurd. De vorige post eindigde op een vrijdagochtend in de lente, intussen is het gevoelsmatig al winter. Destijds heb ik een servicebeurt uitgevoerd; het luchtfilter, de olie, het oliefilter en de bougies zijn vervangen. Toen de filters naast elkaar lagen, leek het wel alsof het luchtfilter evenveel tijd onderin het motorblok door had gebracht als het oliefilter. Ik vervang het luchtfilter binnenkort weer; dan zullen we zien of het oud zeer was of niet.

De bougies waren gitzwart. Voor zover ik weet, komt dat door olieverbruik of een te rijke afstelling. Dat eerste heb ik intussen een tijdje bij kunnen houden. M'n Italiaanse schone lust wel een beetje olie, maar het gaat voor zover ik weet niet om schokkende hoeveelheden. Uit m'n hoofd is het iets van een liter op 4000-5000 kilometer. Soms ruik een benzine-lucht, dus een rijke afstelling lijkt me niet onwaarschijnlijk.

@sammie heeft me later in de zomer geholpen met het controleren van de klepspeling en het los halen van de carburateurs. Behalve benzine en lucht vonden we een hele hoop vuil. Dat hoort er in principe niet, dus we hebben alles zo goed mogelijk schoon gemaakt en weer in elkaar gezet. Na wat afstelwerk gaat het starten ook iets soepeler. Het is echter nog verre van perfect, dus binnenkort gaan de carburateurs er weer af voor grondig onderhoud. Een kitje met nieuwe rubbers is reeds besteld en kan niet wachen om zijn bijdrage te doen aan het beter maken van deze prachtige machine.

Fast forward naar een paar weken later. Nederland is best een prima land, maar het zomerweer is hier wel ronduit ruk. M'n Italiaanse schone heeft niet per se een probleem met regen; na 2x door een stortbui te zijn gereden is er nog steeds niks stuk. Bij m'n Fiat Panda was dat een ander verhaal; die besloot bij overmatig vocht in de lucht dat ie liever een 3-cilinder wilde zijn. Ik heb zelf echter wel een vrij grote hekel aan door de regen rijden. Dat heeft er deels mee te maken dat ik een bril draag, en die beslaat bij regen *altijd*. Tips zijn welkom.

Mede hierom stond de Guzzi een tijdje zo goed als stil. Toen ik de olie peilde, zag ik dat er wat smurrie onderaan de peilstok zat. Ik ben allergisch smurrie in de olie. M'n Saab 9-5 heeft het zogenaamde B235R motorblok voorin liggen. Dat blok is berucht vanwege zwarte sludge en menig Saab is erop kapot gelopen. Eén van de dingen die je moet doen bij een B235R, is af en toe de carterpan los halen ter controle. Ik heb het altijd door een garage laten doen; de klus laat zich het best door een 3-letterwoord dat begint met 'ongeloofelijk k' beschrijven (hint: het lijkt op 'ongeloofelijk kat').

Maar omdat een Guzzi geen Saab is, een motorfiets niet op je oprit van de krik kan pleuren en je bij een Guzzi overal zo makkelijk bij kan, leek mij dit een heel mooi moment om eens zelf een carterpan los te gaan halen. Op een mooi zomerdag begon ik te sleutelen. De carterpan was vrij snel los:

Bekijk bijlage 2072071

Toen de carterpan los was, verscheen een figuurlijke donderwolk. Ik keek naar een collectie van troep en metaalslijpsel:
Bekijk bijlage 2072062

Bekijk bijlage 2072063

Ik weet niet wat het er deed, maar dit kwam uit de carterpan:

Bekijk bijlage 2072066

Na een paar bussen remreiniger te hebben geleegd en wat te hebben geborsteld, was de carterpan weer schoon:

Bekijk bijlage 2072067

Er zit nu verse olie en een vers filter in, vooralsnog heb ik geen troep meer ontdekt onderaan de peilstok. De tijd zal leren of de troep in de carterpan, net als de olie in het luchtfilter, oud zeer was. Ik heb het idee dat ik wellicht een enigszins versleten apparaat heb gekocht. In de vorige post zei ik dat ik geen spijt had, en dat is nog steeds zo. Het blijft een erg leuk motortje, zowel om op te rijden als om aan te werken. Laatst heb ik echter geluk gehad; na een tripje naar een maat van me in Emmen kwam ik erachter dat de koppelingskabel op knappen stond. Het verhaal wordt vervolgd....
check de afdichting van de chokeplunjers, die gaan altijd lekken, waardoor hij (veel) te rijk gaat lopen.
de snelle oplossing is ze omdraaien , de betere oplossing is vervangen.
die olie in het luchtfilter is niet abnormaal , de carterontluchting gaat het filter in , als je er teveel olie in vult gooit hij dat via de carterontluchting er weer uit.... in je luchtfilter.
verder zijn kleine guzzis heerlijk om aan te sleutelen , ik heb een v65 als dagelijks vervoer, zo'n ding is vrijwel onderhoudsvrij.
en wat er wel moet gebeuren kan je eenvoudig bij.
(met uitzondering van het luchtfilter |( )
 
Tja, hoever wil en kan je sleutelen?
Metaaldeeltjes in je karter komen ergens vandaan!
Nu is guzzi een lompe fiets met een lomp blok en aanverwante versnellingsbak. Maar aan extra metaal los in je karterpan, mm daar doen ze niet aan.
Meestal, zeg maar bijna altijd komt dat van de draaiende onderdelen of hun behuizing waar het in draait.
Niet schrikken. Is meestal te maken!
Meestal.
Advies. Dit jaar en het volgend jaar kan je nog niet rijden op je v50je.
Blokkie er ff uithalen, bakkie er af, dan kan je het blokkie gemakkelijker onder je arm nemen en in je warme keuken op het keuken eiland uiteen nemen.
Succes.



😚
 
Tja, hoever wil en kan je sleutelen?
Metaaldeeltjes in je karter komen ergens vandaan!
Nu is guzzi een lompe fiets met een lomp blok en aanverwante versnellingsbak. Maar aan extra metaal los in je karterpan, mm daar doen ze niet aan.
Meestal, zeg maar bijna altijd komt dat van de draaiende onderdelen of hun behuizing waar het in draait.
Niet schrikken. Is meestal te maken!
Meestal.
Advies. Dit jaar en het volgend jaar kan je nog niet rijden op je v50je.
Blokkie er ff uithalen, bakkie er af, dan kan je het blokkie gemakkelijker onder je arm nemen en in je warme keuken op het keuken eiland uiteen nemen.
Succes.



😚
gokje: stukjes zuiger van toen er ooit een uitlaatklep is afgebroken.
V50 blokjes hebben daar last van , door af fabriek véél te sterke klepveren. ( die eenvoudig te vervangen zijn door zachtere veren)
daarna is het carter niet goed schoongemaakt.
er zit niet veel in zo'n blokje waar stukken van af kunnen breken.
je kunt naar de nokkenaskettingspanner kijken , maar die heb ik nooit kapot gezien , ook niet na twee keer de klok rond.
 
gokje: stukjes zuiger van toen er ooit een uitlaatklep is afgebroken.
V50 blokjes hebben daar last van , door af fabriek véél te sterke klepveren. ( die eenvoudig te vervangen zijn door zachtere veren)
daarna is het carter niet goed schoongemaakt.
er zit niet veel in zo'n blokje waar stukken van af kunnen breken.
je kunt naar de nokkenaskettingspanner kijken , maar die heb ik nooit kapot gezien , ook niet na twee keer de klok rond.
Tja, gokken zou ik in het casino doen.
Opentrekken is echt niet zo veel werk voor een ervare sleutelraar.
Het is en blijft gewoon een tractor, enkel de kleine versie van het orgineel. Simpel en eenvoudig.
 
Als het af is, ben je onwijs trots dat je weer een unieke motor van de hoogovens heb gered voor de volgende 40 jaar.
 
Tja, gokken zou ik in het casino doen.
Opentrekken is echt niet zo veel werk voor een ervare sleutelraar.
Het is en blijft gewoon een tractor, enkel de kleine versie van het orgineel. Simpel en eenvoudig.
niet veel werk voor een ervaren sleutelaar zeker, dat ben ik , en jij wellicht ook.
niet zeker of de topicstarter zin heeft in een complete motor strip omdat er iets in het carter is verdwaald..
je kunt voor de grap het distributie deksel er even afhalen , maar het zou me verbazen als er iets te zien is.
het blok uitbouwen is zinloos , er zit verder niets in waar stukken van af kunnen breken.

zoals je al zegt, het is tractor technologie, die loopt niet vast door een stukje metaal in de carterpan.
zelf meer als een half miljoen guzzi kilometers achter de rug, ik denk dat ik de meeste zwakke plekken wel ontdekt heb :X
 
Tja, ik ben het er niet mee eens dat je na zulke grote brokken gewoon door gaat.
Ben je nu echt iemand met twee linker handen, oke. Mw weet er anders wel raad mee. Maar uit ervaring weet ik dat ook de goedkoopste in uur tarief uiteindelijk duur is.
Maar tot heden heb ik niet de indruk dar TS niet van vuilen handen houd.
En ook zn maatje Sammie, die ik ook al op diverse topics heb voorbij zien gaan is niet vies van sleutelen.
Heb zelf is 2018 een nato aangeschaft, deze rijdend gemaakt. 3 maanden op mn gemak aan gesleuteld. Zonder het blok of bak aan te raken. Enige, de bekende stale ring aangebracht. Nodig? Kweet het niet. Kruiskopeling doet zn werk nog steeds naar behoren.
Waarom toch gedaan, omdat bij mn vorige nato die ik had, aangescaft in 2000, wel die kruiskoppeling er uitplofte en de achterkant van mn bak sloopte.
Na 3 jaar met mn huidige nato gereden te hebben heb ik het blok laten refiseren door mark. Ja, distributie ketting totaal op. Van een glijlager van mn nokkenas een stuk af. Ja ik schreef van de week in een andere topic, ik ben dom! En het geluk is soms met de dommen.....
Hiermee had ik geluk gehad. Het had ook kompleet mis kunnen gaan.
Let wel, over de motor van TS hebben het wel over een van 40 jaar +/- .
Als je kort plezier er van wil hebben.
Niets doen, gas er op
 
Tja, ik ben het er niet mee eens dat je na zulke grote brokken gewoon door gaat.
Ben je nu echt iemand met twee linker handen, oke. Mw weet er anders wel raad mee. Maar uit ervaring weet ik dat ook de goedkoopste in uur tarief uiteindelijk duur is.
Maar tot heden heb ik niet de indruk dar TS niet van vuilen handen houd.
En ook zn maatje Sammie, die ik ook al op diverse topics heb voorbij zien gaan is niet vies van sleutelen.
Heb zelf is 2018 een nato aangeschaft, deze rijdend gemaakt. 3 maanden op mn gemak aan gesleuteld. Zonder het blok of bak aan te raken. Enige, de bekende stale ring aangebracht. Nodig? Kweet het niet. Kruiskopeling doet zn werk nog steeds naar behoren.
Waarom toch gedaan, omdat bij mn vorige nato die ik had, aangescaft in 2000, wel die kruiskoppeling er uitplofte en de achterkant van mn bak sloopte.
Na 3 jaar met mn huidige nato gereden te hebben heb ik het blok laten refiseren door mark. Ja, distributie ketting totaal op. Van een glijlager van mn nokkenas een stuk af. Ja ik schreef van de week in een andere topic, ik ben dom! En het geluk is soms met de dommen.....
Hiermee had ik geluk gehad. Het had ook kompleet mis kunnen gaan.
Let wel, over de motor van TS hebben het wel over een van 40 jaar +/- .
Als je kort plezier er van wil hebben.
Niets doen, gas er op
ik heb al een handvol van die blokken zelf onder handen gehad , er valt heel weinig aan te reviseren , als de krukas over de slijtmaat heen is kan je hem weggooien, er zijn geen overmaat lagers.,
Zuigers en cylinders vervang als set, ook daar is geen overmaat mogelijk.
Blijft over lagers vervangen , een verse nokkenasketting en als je heel erg pech hebt nokvolgers en klepgeleiders,
alleen de klepgeleiders is lastig zelf te doen , de rest is voor een doe het zelver probleemloos.
Mijn woon werk fiets was afgelopen 10 jaar een V65, ik rijd 20.000 km per jaar dus heb ik met enige regelmaat een V65 blok op de werkbank liggen
 
ik heb al een handvol van die blokken zelf onder handen gehad , er valt heel weinig aan te reviseren , als de krukas over de slijtmaat heen is kan je hem weggooien, er zijn geen overmaat lagers.,
Zuigers en cylinders vervang als set, ook daar is geen overmaat mogelijk.
Blijft over lagers vervangen , een verse nokkenasketting en als je heel erg pech hebt nokvolgers en klepgeleiders,
alleen de klepgeleiders is lastig zelf te doen , de rest is voor een doe het zelver probleemloos.
Mijn woon werk fiets was afgelopen 10 jaar een V65, ik rijd 20.000 km per jaar dus heb ik met enige regelmaat een V65 blok op de werkbank liggen
Nou juist dit hè, het gemak.
Het is geen hoge wiskunde. Maar hij heeft hem net, geen idee naar het verleden, wat hem voorgeschoteld is? 2 jaar geleden en beurd gehad? Bij een temeiër zeker?🤪
 
Dank voor de reacties! Ik was een beetje in twijfel over wat te doen met de oud-ijzer opslag onder m'n motorblok, maar ik heb er intussen wat kilometers mee gemaakt en het ding loopt eigenlijk als een tiet. @scheurschuimpje, opzich heb je wel een punt dat zulke metaalklompen ietwat zorgwekkend zijn en dat het beter is om er niet mee te rijden.

Nu is het zo dat ik sowieso van plan was om de winter 2025/2026 te gebruiken om eens te kijken hoe zo'n motorblokje in elkaar zit. Ik heb daar niet bijster veel ervaring mee, maar je moet ergens beginnen. Genoeg mensen in de buurt om op terug te vallen. Het geeft @sammie ook de kans om eens aan een tractor te werken ipv een koffiemolen.

De Guzzi staat momenteel vanwege de verhuizing in opslag, in Februari ben ik de troste bezitter van een heuze garage, en dan gaat de carterpan er weer af. Als er dan geen nieuwe stukjes ongewild leed bij zijn gekomen, blijf ik ermee door rijden. De tijd zal dan leren of dat een goede beslissing is. Als er toch iets ploft, lossen we dat tzt wel op.

Verder is het dan een kwestie van de ontsteking en carburateurs in orde maken. @elefant dank voor die tip over de chokeplunjers. Ik heb het idee dat er met de ontsteking geklooid is. Er ligt een soort kastje onder het zadel waarvan ik vermoed dat het niet standaard is; als ik bij m'n broertje thuis ben (daar staat ie atm) zal ik eens een foto maken.

De hoogovens gaat ie in elk geval niet in.
 
Dat kastje zou wel eens de elektronischeontsteking kunnen zijn.
 
Dank voor de reacties! Ik was een beetje in twijfel over wat te doen met de oud-ijzer opslag onder m'n motorblok, maar ik heb er intussen wat kilometers mee gemaakt en het ding loopt eigenlijk als een tiet. @scheurschuimpje, opzich heb je wel een punt dat zulke metaalklompen ietwat zorgwekkend zijn en dat het beter is om er niet mee te rijden.

Nu is het zo dat ik sowieso van plan was om de winter 2025/2026 te gebruiken om eens te kijken hoe zo'n motorblokje in elkaar zit. Ik heb daar niet bijster veel ervaring mee, maar je moet ergens beginnen. Genoeg mensen in de buurt om op terug te vallen. Het geeft @sammie ook de kans om eens aan een tractor te werken ipv een koffiemolen.

De Guzzi staat momenteel vanwege de verhuizing in opslag, in Februari ben ik de troste bezitter van een heuze garage, en dan gaat de carterpan er weer af. Als er dan geen nieuwe stukjes ongewild leed bij zijn gekomen, blijf ik ermee door rijden. De tijd zal dan leren of dat een goede beslissing is. Als er toch iets ploft, lossen we dat tzt wel op.

Verder is het dan een kwestie van de ontsteking en carburateurs in orde maken. @elefant dank voor die tip over de chokeplunjers. Ik heb het idee dat er met de ontsteking geklooid is. Er ligt een soort kastje onder het zadel waarvan ik vermoed dat het niet standaard is; als ik bij m'n broertje thuis ben (daar staat ie atm) zal ik eens een foto maken.

De hoogovens gaat ie in elk geval niet in.
Fijne voornemens, gaat ti blij van worden tzt.
Ja er kan een aftermarket ontsteking ingefrot zijn. De motoplat die er vermoedelijk orgineel inzat was niet zo betrouwbaar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan