Beste lezers,
De linkjes naar Deel 1 en Deel 2: Beun z'n Guzzi avontuur; Op zoek naar een lichtere motor (Deel 1) (Deel 1) & Beun z'n Guzzi avontuur, De proefrit en aankoop (Deel 2) (Deel 2)
Het is intussen juni, maar de week na aankoop is het tijd om eens te kijken wat ik eigenlijk gekocht heb. Tijdens de proefrit vielen een aantal dingen op, en @sammie had tijdens de terugrit ook wat dingen opgemerkt. Dit is het lijstje:
- De banden moeten vervangen worden. De achterband is redelijk; 5 jaar oud, niet ongelijkmatig versleten en heeft voldoende profiel.
De voorband is qua profiel en slijtage niet slecht, maar wel meer dan 9 jaar oud. Er zitten geen droogtescheuren in, maar de Guzzi krijgt toch nieuw rubber.
Ik heb ooit eens meegemaakt dat linker achterband van m'n groen-bruine Skoda Felicia met 130km/u ontplofte; nooit bezuinigen op banden.
- De toerenteller doet het niet. Ik heb uitgevogeld dat de kabel doormidden is gebroken. Dit heeft te maken met hoe de tellerbak gemonteerd zit; zowel de kabel voor de snelheidsmeter als die voor de toerenteller zitten te dicht tegen de koplamp en daardoor onder een vreemde hoek. De naald van de snelheidsmeter trilt al, dus het gaat niet lang duren voordat deze kabel ook de geest geeft.
- Het lijkt erop dat de remmerij aan de achterkant vast zit. De remkracht komt niet in de buurt bij wat ik gewend ben van m'n Triumph, dus alles zal nagelopen en eventueel vervangen moeten worden. De remschijven lijken in elk geval oke, dus hopelijk is het een kwestie van de klauwen gangbaar maken, nieuwe remblokjes monteren en vloeistof verversen.
- De motor blijft niet stationair lopen. Er is altijd een klein beetje gas nodig, en in de stad is dit erg irritant. Bij koude motor slaat ie vrijwel direct dood, bij warme motor gaat ie steeds iets langzamer lopen tot ie uit valt. De carburateurs gaan binnenkort in elk geval los om te controleren of er vuil in zit en ik ga controleren ze goed afgesteld zijn. Waarschijnlijk is dit de oorzaak.
- Het starten gaat soms moeizaam. Volgens de verkoper is er weinig mee gereden sinds de laatste service, maar die service is wel 2 jaar geleden. Wellicht helpt het om de bougies + luchtfilter te vervangen, de carburateurs schoon te maken en de kleppen te stellen. Even alle contactjes en stekkertjes schoon maken kan ook geen kwaad. Maargoed, als je een Italiaanse motorfiets van bijna 40 jaar oud koopt, moet je accepteren dat het starten niet altijd even soepel gaat.
Ik heb m'n Guzzi precies 1 dag als ik besluit ermee naar m'n werk in Groningen te gaan. In de stad is het even opletten dat ik altijd wat gas open hou, maar ik kom probleemloos op m'n werk. Helaas moet ik vandaag toch aan de bak; het is niet anders. Je kan niet altijd geluk hebben. Aan het einde van de dag rij ik na een enigszins moeizame start de parkeergarage uit.
Op naar Assen. Ik besluit even naar de Louis winkel te gaan voor een slotje; voor de verzekering is het verplicht en m'n beide motoren staan buiten (wel onder een carport). Na m'n bezoekje aan de winkel, neem ik de afrit naar de wijk waar ik woon. Ik moet een viaductje op en bovenaan rechtsaf. Op de afrit begint de Guzzi wat de sputteren en slaat bovenaan dood. Geluk bij een ongeluk; ik had ook beneden kunnen staan. Ik zie gelijk wat het probleem is: m'n eigen domheid. Ik ben vergeten beide benzinekraantjes open te draaien. Oopsie whoopsie.
Waarschijnlijk werkt een v-twin beter als ie benzine krijgt, dus ik draai de kraantjes open en druk op de startknop. Ik hoor een klik gevolgd door het draaien van een startmotor, maar geen gepruttel uit de uitlaat. Na een paar pogingen geef ik op. Ik opper wat onvriendelijke woorden, doe m'n helm af, doe m'n handschoenen uit en accepteer dat ik moet duwen. Ik kijk omhoog en zeg een bedankje omdat ik bovenaan het viaduct sta en niet beneden.
Ik hoef maar 300-400 meter, een V50 is gelukkig niet zo zwaar en een beetje beweging kan geen kwaad. Misschien voel ik me van het weekend minder schuldig als ik een frikandel XXL haal bij cafetaria De Bree. Ik weet in elk geval zeker dat ik een echte Moto Guzzi heb gekocht en geen namaak; Het Italiaanse temperament doet me denken aan de tijd dat ik 18 was en elke keer met gekruisde vingers de sleutel van m'n Fiat Panda omdraaide. Worden het 3 of 4 cilinders? Alleen God zal het weten. Tijdens m'n wandelingetje hak ik wel een knoop door: De Triumph blijft.
Heb ik spijt van m'n aankoop? Zeer zeker niet. Ik hou wel van sleutelen. Toen ik jonger was, kon ik alleen barrels betalen en was zelf aan de auto klussen bittere noodzaak. Aan m'n beide autos en m'n Sprint doe ik zoveel mogelijk zelf. Niet alles (de subframerubbers van een Saab 9-5 vervangen op de oprit is echt geen pretje), maar wel zoveel mogelijk. De Guzzi V50 heeft het voordeel dat het qua sleutelen een toegankelijke motor is. De beschikbaarheid van onderdelen valt me enorm mee en je kan eigenlijk overal goed bij. Ik bestel een service-kitje bij Mark Wilmink en besluit om een vrijdag vrij te nemen om de Guzzi van wat basis-service te voorzien.
Anderhalve week later. Het is vrijdag, de wekker gaat en ik spring uit bed. Ik pleur de Nespresso machine aan en loop naar de schuur. Normaal staan m'n motoren onder de carport, maar voor de gelegenheid heb ik de Guzzi met veel pijn en moeite door de deur naar binnen gegoocheld. Ik heb het bluetooth-speakertje van m'n vriendin gejat en een '80s playlist klaar gezet. Ik kijk naar de Guzzi, de doos met onderdelen en m'n gereedschap. Beun kan aan de beun. Een tevreden glimlach verschijnt op m'n gezicht...
De linkjes naar Deel 1 en Deel 2: Beun z'n Guzzi avontuur; Op zoek naar een lichtere motor (Deel 1) (Deel 1) & Beun z'n Guzzi avontuur, De proefrit en aankoop (Deel 2) (Deel 2)
Het is intussen juni, maar de week na aankoop is het tijd om eens te kijken wat ik eigenlijk gekocht heb. Tijdens de proefrit vielen een aantal dingen op, en @sammie had tijdens de terugrit ook wat dingen opgemerkt. Dit is het lijstje:
- De banden moeten vervangen worden. De achterband is redelijk; 5 jaar oud, niet ongelijkmatig versleten en heeft voldoende profiel.
De voorband is qua profiel en slijtage niet slecht, maar wel meer dan 9 jaar oud. Er zitten geen droogtescheuren in, maar de Guzzi krijgt toch nieuw rubber.
Ik heb ooit eens meegemaakt dat linker achterband van m'n groen-bruine Skoda Felicia met 130km/u ontplofte; nooit bezuinigen op banden.
- De toerenteller doet het niet. Ik heb uitgevogeld dat de kabel doormidden is gebroken. Dit heeft te maken met hoe de tellerbak gemonteerd zit; zowel de kabel voor de snelheidsmeter als die voor de toerenteller zitten te dicht tegen de koplamp en daardoor onder een vreemde hoek. De naald van de snelheidsmeter trilt al, dus het gaat niet lang duren voordat deze kabel ook de geest geeft.
- Het lijkt erop dat de remmerij aan de achterkant vast zit. De remkracht komt niet in de buurt bij wat ik gewend ben van m'n Triumph, dus alles zal nagelopen en eventueel vervangen moeten worden. De remschijven lijken in elk geval oke, dus hopelijk is het een kwestie van de klauwen gangbaar maken, nieuwe remblokjes monteren en vloeistof verversen.
- De motor blijft niet stationair lopen. Er is altijd een klein beetje gas nodig, en in de stad is dit erg irritant. Bij koude motor slaat ie vrijwel direct dood, bij warme motor gaat ie steeds iets langzamer lopen tot ie uit valt. De carburateurs gaan binnenkort in elk geval los om te controleren of er vuil in zit en ik ga controleren ze goed afgesteld zijn. Waarschijnlijk is dit de oorzaak.
- Het starten gaat soms moeizaam. Volgens de verkoper is er weinig mee gereden sinds de laatste service, maar die service is wel 2 jaar geleden. Wellicht helpt het om de bougies + luchtfilter te vervangen, de carburateurs schoon te maken en de kleppen te stellen. Even alle contactjes en stekkertjes schoon maken kan ook geen kwaad. Maargoed, als je een Italiaanse motorfiets van bijna 40 jaar oud koopt, moet je accepteren dat het starten niet altijd even soepel gaat.
Ik heb m'n Guzzi precies 1 dag als ik besluit ermee naar m'n werk in Groningen te gaan. In de stad is het even opletten dat ik altijd wat gas open hou, maar ik kom probleemloos op m'n werk. Helaas moet ik vandaag toch aan de bak; het is niet anders. Je kan niet altijd geluk hebben. Aan het einde van de dag rij ik na een enigszins moeizame start de parkeergarage uit.
Op naar Assen. Ik besluit even naar de Louis winkel te gaan voor een slotje; voor de verzekering is het verplicht en m'n beide motoren staan buiten (wel onder een carport). Na m'n bezoekje aan de winkel, neem ik de afrit naar de wijk waar ik woon. Ik moet een viaductje op en bovenaan rechtsaf. Op de afrit begint de Guzzi wat de sputteren en slaat bovenaan dood. Geluk bij een ongeluk; ik had ook beneden kunnen staan. Ik zie gelijk wat het probleem is: m'n eigen domheid. Ik ben vergeten beide benzinekraantjes open te draaien. Oopsie whoopsie.
Waarschijnlijk werkt een v-twin beter als ie benzine krijgt, dus ik draai de kraantjes open en druk op de startknop. Ik hoor een klik gevolgd door het draaien van een startmotor, maar geen gepruttel uit de uitlaat. Na een paar pogingen geef ik op. Ik opper wat onvriendelijke woorden, doe m'n helm af, doe m'n handschoenen uit en accepteer dat ik moet duwen. Ik kijk omhoog en zeg een bedankje omdat ik bovenaan het viaduct sta en niet beneden.
Ik hoef maar 300-400 meter, een V50 is gelukkig niet zo zwaar en een beetje beweging kan geen kwaad. Misschien voel ik me van het weekend minder schuldig als ik een frikandel XXL haal bij cafetaria De Bree. Ik weet in elk geval zeker dat ik een echte Moto Guzzi heb gekocht en geen namaak; Het Italiaanse temperament doet me denken aan de tijd dat ik 18 was en elke keer met gekruisde vingers de sleutel van m'n Fiat Panda omdraaide. Worden het 3 of 4 cilinders? Alleen God zal het weten. Tijdens m'n wandelingetje hak ik wel een knoop door: De Triumph blijft.
Heb ik spijt van m'n aankoop? Zeer zeker niet. Ik hou wel van sleutelen. Toen ik jonger was, kon ik alleen barrels betalen en was zelf aan de auto klussen bittere noodzaak. Aan m'n beide autos en m'n Sprint doe ik zoveel mogelijk zelf. Niet alles (de subframerubbers van een Saab 9-5 vervangen op de oprit is echt geen pretje), maar wel zoveel mogelijk. De Guzzi V50 heeft het voordeel dat het qua sleutelen een toegankelijke motor is. De beschikbaarheid van onderdelen valt me enorm mee en je kan eigenlijk overal goed bij. Ik bestel een service-kitje bij Mark Wilmink en besluit om een vrijdag vrij te nemen om de Guzzi van wat basis-service te voorzien.
Anderhalve week later. Het is vrijdag, de wekker gaat en ik spring uit bed. Ik pleur de Nespresso machine aan en loop naar de schuur. Normaal staan m'n motoren onder de carport, maar voor de gelegenheid heb ik de Guzzi met veel pijn en moeite door de deur naar binnen gegoocheld. Ik heb het bluetooth-speakertje van m'n vriendin gejat en een '80s playlist klaar gezet. Ik kijk naar de Guzzi, de doos met onderdelen en m'n gereedschap. Beun kan aan de beun. Een tevreden glimlach verschijnt op m'n gezicht...