Bepalen slijtage 'damper' en 'bottom bush' voorvork.

Eric1977

MF veteraan
16 mei 2010
2.337
1.231
Ede
Goedemiddag allemaal,

Ik ben bezig met de revisie van de voorvork poten van mijn Suzuki gsx 650F. Op zich een leuk klusje, maar bij één ding heb ik even jullie hulp nodig.
Het werkplaatshandboek zegt: bepaal slijtage damper en piston ring en bottom bush. Het zegt alleen niet wanneer die onderdelen versleten zijn. Voor mij als leek zien ze er prima uit, maar ik kan het helemaal verkeerd zien. Als het nodig js vervang ik de onderdelen, want de poten zijn nu toch uit elkaar. Onderstaand een paar plaatjes ter illustratie.

Alvast bedankt!

20240103_140825.jpg
20240103_140841.jpg
20240103_140520.jpg
 
Bij Hyperpro vervangen ze die bussen altijd, ook als ze nog goed zijn. Natuurlijk zal een pro dit eerder doen dan een zuinige zelfsleutelaar, maar je weet dan wel zeker dat de vork binnenkort niet nog een keer uit elkaar moet.
 
Dankjewel voor de snelle reacties! Glijbus is dus de juiste benaming. Die zal ik onthouden. Het gaat in dit geval niet om zuinigheid, het lijkt mij vooral tricky om de glijbus te vervangen. Ik ben bang dat ik de poot daarbij beschadig. Ik ga er mee aan de slag!

De demper is wat jullie betreft nog wel in orde?
 
Hij is op 1 stuk gespleten. Daar een mooi grote schroevendraaier oid tussen en dan wip je hem zo open en er af. Als je het wat eng vindt even een paar keer de oude er af/op. Als je het truucje door hebt met de nieuwe doen. Met flink vorkolie monteren helpt.
 
Hij is op 1 stuk gespleten. Daar een mooi grote schroevendraaier oid tussen en dan wip je hem zo open en er af. Als je het wat eng vindt even een paar keer de oude er af/op. Als je het truucje door hebt met de nieuwe doen. Met flink vorkolie monteren helpt.
Ah, top, dankjewel voor de tip!
 
Glijbus versleten kun je dus zien doordat je veel van het koper door de teflon coating heen ziet. Ik zou de ring ook vervangen, zit er waarschijnlijk minstens zo lang in, misschien wel langer, daar zitten best veel putjes en krassen in de zijkant. Je hebt het nu open liggen allemaal, maar ik kan niet in je portemonnee kijken.
 
Glijbus versleten kun je dus zien doordat je veel van het koper door de teflon coating heen ziet. Ik zou de ring ook vervangen, zit er waarschijnlijk minstens zo lang in, misschien wel langer, daar zitten best veel putjes en krassen in de zijkant. Je hebt het nu open liggen allemaal, maar ik kan niet in je portemonnee kijken.
Dankjewel voor je reactie. De glijbussen liggen klaar. Bedoel je met de ring het middelste deel van de bovenkant van de demper? Is dat los verkrijgbaar, of moet de complete demper worden vervangen? Ik zie namelijk wel revisiesets voor de poten, maar niet voor de demper.
 
Heb je een bouwjaar voor ons?

Volgens mij zit er ook geen verschil in. Die ringen hebben bij een 2009 GSX650F (willekeurig modeljaar opgezocht) onderdeel nummer 5119631F00 en kosten €7,84 per stuk bij de dealer als die op de aanbevolen prijs zit.
 
Heb je een bouwjaar voor ons?

Volgens mij zit er ook geen verschil in. Die ringen hebben bij een 2009 GSX650F (willekeurig modeljaar opgezocht) onderdeel nummer 5119631F00 en kosten €7,84 per stuk bij de dealer als die op de aanbevolen prijs zit.
Dank!

Hij is van 2010, maar volgens mij zijn er nooit veranderingen aan de voorpoten geweest. Ik zal eens informeren bij de dealer. Ik wacht ook nog op de Hyperpro veren, dus kan ik alles in één keer doen.
 
Heb je een bouwjaar voor ons?

Volgens mij zit er ook geen verschil in. Die ringen hebben bij een 2009 GSX650F (willekeurig modeljaar opgezocht) onderdeel nummer 5119631F00 en kosten €7,84 per stuk bij de dealer als die op de aanbevolen prijs zit.
De glijbussen zijn vervangen en de ring is besteld. Het onderdeelnummer klopte, dank daarvoor! Als ik de glijbussen zo vergelijk was het inderdaad wel nodig.

20240104_142606.jpg
20240104_142258.jpg
 
Heb je een bouwjaar voor ons?

Volgens mij zit er ook geen verschil in. Die ringen hebben bij een 2009 GSX650F (willekeurig modeljaar opgezocht) onderdeel nummer 5119631F00 en kosten €7,84 per stuk bij de dealer als die op de aanbevolen prijs zit.
Hoi, nou, daar ben ik weer. Ik heb de juiste veren binnen en nu dus ook de ringen. Ik heb de originele zuigerveren voor de demper besteld (5119631F00), maar krijg deze niet gemonteerd. De originele (de gele op de foto) zijn een fractie kleiner en glijden keurig naar binnen. De nieuwe blijven echter steken op de uitsparing waar de keerring in moet vallen.
Ik heb verschillende onderdelen tekeningen bekeken, maar kom alleen op dit nummer uit. Heeft iemand een idee of ik toch een ander onderdeelnummer moet hebben? Alvast bedankt!

20240128_163504.jpg
20240128_163359.jpg
20240128_163431.jpg
20240128_163448.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan