Bekeurd en pissed off

Hoe zou je trouwens bij de weegbrug moeten komen, om te wegen, zonder ernaartoe te rijden en dus eventueel al te zwaar te rijden ???
Je kan dus aan de hand van de aanhanger zien of je ermee mag rijden, ongeacht of hij 0% , 10 % 50% of 100% beladen is.

Das wel erg kort door de bocht. Dat geldt natuurlijk ook als je wèl onder je maximale laadvermogen blijft, hoe moet je dat zeker weten zonder te wegen? Ook dan kun je tenslotte al in overtreding zijn.
 
Of jij begrijpt me niet ;)

Als een agent die twee zaken al door elkaar haalt, hoe moet een gewone sterveling dan het onderscheid weten? Daar gaat het mij om.
Voor een burger is een regel een regel en of dat nu een wet is of een voertuigeis, maakt niet uit. We zijn niet allemaal juristen.
Tsja...'t is heel lullig voor je, maar of die agent nou wel of niet de zaken door elkaar haalt is eigenlijk niet eens van belang.
Iedere Nederlander wordt geacht de wet te kennen. Daaronder valt ook de wegenverkeerswet. En waar men ongetwijfeld op terug zal vallen is dat JIJ met die auto reed. En dat van jou als chauffeur verwacht mag worden dat jij er van op de hoogte bent dat wat jij doet ook mag. Voor het goed zijn had jij dus vooraf moeten controleren wat je nu achteraf gedaan hebt. Namelijk of jij wel bevoegd was om die aanhanger achter je auto te hangen.

Ook ik vrees dus dat een bezwaar verloren moeite is. Maar niettemin suc6.
 
Lecram, aanvechten, er zijn al meerdere zaken over geweest, en de rechter vind het ook onduidelijk, en dat is dus in jouw voordeel.
In de autokampioen van de ANWB heeft er ook een heel stuk overgestaan.

Wat nog meer kron is aan dit verhaal:
heb ik een oud aanhangwagentje die 200 kg weegt, en mag die 1000kg laden, weeg je totaal 1200 kg, wiebelige vertoninig, karretje houdt het maar net, maar jij houdt je aan de wet.
2e geval: je rijdt met een stevige aanhangwagen die 400 kg weegt, met een max laadvermogen van 2000 kg. is samen 2400 kg.
Maar je aanhangwagen is leeg, of er staat een motor op van 200 kg, zit je totaal resp. aan 400 of 600 kg.
Minder kg's dan geval 1, super stabiele combinatie, maar nu ben je in overtreding. Niets in mij zegt dat het niet klopt.

Aanvechten die boete, en eventueel even info inwinnen bij de ANWB.
Succes
 
Lecram, aanvechten, er zijn al meerdere zaken over geweest, en de rechter vind het ook onduidelijk, en dat is dus in jouw voordeel.
In de autokampioen van de ANWB heeft er ook een heel stuk overgestaan.

Wat nog meer kron is aan dit verhaal:
heb ik een oud aanhangwagentje die 200 kg weegt, en mag die 1000kg laden, weeg je totaal 1200 kg, wiebelige vertoninig, karretje houdt het maar net, maar jij houdt je aan de wet.
2e geval: je rijdt met een stevige aanhangwagen die 400 kg weegt, met een max laadvermogen van 2000 kg. is samen 2400 kg.
Maar je aanhangwagen is leeg, of er staat een motor op van 200 kg, zit je totaal resp. aan 400 of 600 kg.
Minder kg's dan geval 1, super stabiele combinatie, maar nu ben je in overtreding. Niets in mij zegt dat het niet klopt.

Aanvechten die boete, en eventueel even info inwinnen bij de ANWB.
Succes

Kijk, daar heb ik wat aan ;)

Ik zal eens informeren.
 
Overigens wist de agent niet hoe hoog de rekening zou worden. Dat moet namelijk de officier van justitie bepalen. Het is geen wetje Mulder geval.
 
Ik heb maar wel ff wat piccies gemaakt van de combi. Als deze aanhanger met motor meer dan 1250kg weegt, vreet ik hem op. Zo zag het er dus uit.

aanhanger-motor.JPG
 
't Zal wel aan mij liggen, maar zo moeilijk is het toch niet? Met jouw redenatie zou je ook op een vrachtwagen mogen rijden, als ie maar leeg is.
 
Een ongeremde aanhanger is niet eens goed aan te koppelen.
Omdat er een eindeloze staalkabel aan zit!
Probeer die maar eens in een dicht oog te prutsen die aan moderne auto’s zit.
Op oudere auto,s zit een haak o.i.d. maar dat mag officieel niet.
Omdat dat af kan breken??
Nu moet als de koppeling losschiet de kabel zodanig bevestigd zijn dat de trekboom de grond niet raakt.
Hoe doe je dat aan een dicht oog (met een D sluiting of karabijnhaak) die bovendien bijna altijd lager dan je kogel zit!
Als agenten dan volgens de letter van de wet werken moet die wet wel uitvoerbaar zijn.
 
't Zal wel aan mij liggen, maar zo moeilijk is het toch niet? Met jouw redenatie zou je ook op een vrachtwagen mogen rijden, als ie maar leeg is.

Ik heb ook nergens gezegd dat ik ermee mocht rijden. Volgens de wet ben ik fout. Probleem is dat binnen verschillende reglementen met verschillende maatstaven wordt gemeten. Dat geeft verwarring. Bij mij en bij de agent die mij heeft aangehouden.
 
Ik ben laatst op een heel knullige manier gepakt. Had een aanhangwagen geleend van mijn zwager, die aannemer is, om een oude Honda CB750 uit het noorden van Noord-Holland op te halen. Mijn auto weegt 1545 kg en mag 1250 kg trekken. Ik schatte in dat de combinatie aanhangwagen/motor niet meer dan 1000 kg zou wegen.

Word ik bijna thuis aangehouden (had intussen 280km gereden, keurig aan de snelheid gehouden) tijdens een verkeerscontrole om aspirant agentjes op te leiden.

Blijkt het gewicht van de aanhangwagen + maximale laadvermogen 2000kg te zijn! En dat mag ik niet trekken volgens de wet (alleen RBW B (en A natuurlijk)).
Ik had nog een kilometer te gaan om thuis te komen. Volgens die agent mocht mijn auto die aanhangwagen niet eens trekken vanwege dat 1250 kg trekgewicht.
Uiteindelijk mocht ik iemand bellen die mijn auto met aanhangwagen/motor naar huis zou rijden. Ze vonden het toch wel wat onverstandig een aanhangwagen met een klassieke motor daar achter te laten.

Ik heb die boel uitgezocht en het blijkt idd dat voor je RBW uitgegaan wordt van het gewicht van de aanhangwagen + maximale laadvermogen. Dus niet het daadwerkelijke gewicht. Dat voelt als bekeurd worden voor de topsnelheid van je motor, terwijl je je netjes aan de snelheid houdt.

Ik ga proberen het aan te vechten, omdat het verwarrend is dat voor je RBW het gewicht van de aanhangwagen + maximale laadvermogen wordt aangehouden en voor het maximale trekgewicht het daadwerkelijke gewicht wat je trekt. Dat is zelfs zo verwarrend dat de agent, die mij aanhield, het ook door elkaar haalde. Die meende dus dat het het gewicht van de aanhangwagen + maximale laadvermogen bepalend was voor het maximale trekgewicht.

Heeft iemand nog tips?

(Toch maar in motorpraat geplaatst, omdat ik een motor op ging halen 8-) )

Ik heb dit ook altijd gedacht, tot vorige week dat ik er achter kwam dat het inderdaad om het laadvermogen ging en niet waarmee je hem zou beladen.

Aan de ene kant wel logisch maar aan de andere kant: ik heb laatst een vijver opgehaald met een aanhanger van 3 meter. Maximum laadvermogen ook 2000kg dacht ik.. maar een vijver weegt niks! Dus ik zat lang niet aan het laadvermogen. Terwijl ik ook een aanhanger op kan halen van 2,50, die ik wel mag rijden en die volgooien met keien :? En dat mag wel..

Ik ben er overigens gelukkig niet mee aangehouden.. maar ze hadden er alle reden toe gehad :X

Ik zou het niet aanvechten, foutje bedankt Lecram :)
 
't Zal wel aan mij liggen, maar zo moeilijk is het toch niet? Met jouw redenatie zou je ook op een vrachtwagen mogen rijden, als ie maar leeg is.


nope, want je mag met B een auto rijden van max 3500 kg, en een beetje vrachtwagen weegt leeg een stuk meer :)
 
laatst nalopen vragen wat ik mag trekken met mijn auto en ik kreeg te horen dat ik gewoon 1600kilo mocht trekken en het maakte niet uit of de aanhanger 2000kilo mocht hebben want als ze je aanhouden moeten ze je aanhanger wegen met een mobiele weegbrug als ze die niet konden laten komen kunnen ze ook niet zeggen dat je in overtreding was

toch vaag ik heb liever een tandemasser die geremd 2000kilo mag hebben achter me auto dan die ongeremde 750kg enkelasser
 
Allemaal deels incomplete info,

Je hebt ook nog onderscheid tussen GEEL en GRIJS kenteken :+

enkele voorbeelden;

Rijbewijs B:

Geel kenteken (personenwagen) 1500kg, trekgewicht op kenteken 1400kg.

Mag je een aanhanger/caravan trekken met max 1400kg eigen gewicht incl. laadvermogen! Met wagen samen 2900kg dus onder de 2500 =3500kg en aanhanger lichter als de wagen.

Grijs kenteken (bestelwagen) 1500kg, laadvermogen 800kg, trekgewicht op kenteken 1800kg.

mag je een aanhanger trekken van 1500+800=2300, 3500-2300= 1200 dus een aanhanger van max 1200kg eigen gewicht incl. laadvermogen op kenteken. Dus ongeacht of het trekgewicht van de wagen hoger is mag je met B dus niet een zwaardere aanhanger trekken als 1200kg. Bij grijs kenteken komt het laadvermogen van de wagen dus ook in de rekensom.

Je kan je aanhanger gewicht bv wel verhogen door het laadvermogen van de bestelwagen te verlagen.

dus, 1500kg+ 200kg laadvermogen bestelwagen = 1900kg, trekgewicht 1800kg.

3500-1700=1800kg mag je een aanhanger trekken van 1699kg op kenteken. je aanhanger moet dus nog steeds op kenteken lichter als je voertuig zijn en samen niet boven de 3500kg.

om het makkelijk te maken!!!!

hier een Url met wat meer uitleg en schema's

aanhanger uitleg rijbewijs B/E en aanpassen gewicht bij grijkenteken wagens

[edit]

aanpassen van bv laadvermogen grijskenteken wagens of je aanhanger kan je doen bij de RDW. Dus ipv altijd verkeerd te rijden kan je of je E behalen of administratief je laadvermogen laten verlagen van je bestelwagen en/of aanhanger.
 
Laatst bewerkt:
Rijbewijs B:

Geel kenteken (personenwagen) 1500kg, trekgewicht op kenteken 1400kg.

Mag je een aanhanger/caravan trekken met max 1400kg eigen gewicht incl. laadvermogen! Met wagen samen 2900kg dus onder de 2500kg en aanhanger lichter als de wagen.

Dat klopt dus niet. Je mag met die auto een aanhangwagen tot 1500 kg trekken. Mits het totaal (auto+max laadvermogen + aanhang+max laadvermogen) niet meer is dan 3500 kg.

Maar goed, nogmaals: het gaat mij er niet om of ik formeel fout zat. Dat zat ik.
Hat gaat erom dat de regelgeving niet eenduidig is. Dat is strikt genomen dus geen reden, maar een rechter zou anders kunnen oordelen.
 
Dat klopt dus niet. Je mag met die auto een aanhangwagen tot 1500 kg trekken. Mits het totaal (auto+max laadvermogen + aanhang+max laadvermogen) niet meer is dan 3500 kg.

Maar goed, nogmaals: het gaat mij er niet om of ik formeel fout zat. Dat zat ik.
Hat gaat erom dat de regelgeving niet eenduidig is. Dat is strikt genomen dus geen reden, maar een rechter zou anders kunnen oordelen.

MMM, ik ZEG trekgewicht van 1400Kg en dus mag er geen 1500Kg aanhangergewicht achter hangen met B. Met BE mag de aanhanger WEL zwaarder zijn op kenteken als het trekgewicht echter het FEITELIJK gewicht weer niet! Laadvermogen trekkend voertuig komt er alleen bij met GRIJS kenteken (bestelwagen)
 
MMM, ik ZEG trekgewicht van 1400Kg en dus mag er geen 1500Kg aanhangergewicht achter hangen met B. Met BE mag de aanhanger WEL zwaarder zijn op kenteken als het trekgewicht echter het FEITELIJK gewicht weer niet! Laadvermogen trekkend voertuig komt er alleen bij met GRIJS kenteken (bestelwagen)

Trekgewicht is dus het daadwerkelijke gewicht en het gewicht wat je volgens je RBW mag trekken is dan 1500 kg aanhanger+laadvermogen. Je mag de aanhanger dus 100 kg minder beladen dan volgens kenteken aanhanger is toegestaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan