Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Bekeurd en pissed off

Lecram

MF veteraan
Lid geworden
18 nov 2002
Berichten
3.602
Waarderingsscore
22
Locatie
Barendrecht
Ik ben laatst op een heel knullige manier gepakt. Had een aanhangwagen geleend van mijn zwager, die aannemer is, om een oude Honda CB750 uit het noorden van Noord-Holland op te halen. Mijn auto weegt 1545 kg en mag 1250 kg trekken. Ik schatte in dat de combinatie aanhangwagen/motor niet meer dan 1000 kg zou wegen.

Word ik bijna thuis aangehouden (had intussen 280km gereden, keurig aan de snelheid gehouden) tijdens een verkeerscontrole om aspirant agentjes op te leiden.

Blijkt het gewicht van de aanhangwagen + maximale laadvermogen 2000kg te zijn! En dat mag ik niet trekken volgens de wet (alleen RBW B (en A natuurlijk)).
Ik had nog een kilometer te gaan om thuis te komen. Volgens die agent mocht mijn auto die aanhangwagen niet eens trekken vanwege dat 1250 kg trekgewicht.
Uiteindelijk mocht ik iemand bellen die mijn auto met aanhangwagen/motor naar huis zou rijden. Ze vonden het toch wel wat onverstandig een aanhangwagen met een klassieke motor daar achter te laten.

Ik heb die boel uitgezocht en het blijkt idd dat voor je RBW uitgegaan wordt van het gewicht van de aanhangwagen + maximale laadvermogen. Dus niet het daadwerkelijke gewicht. Dat voelt als bekeurd worden voor de topsnelheid van je motor, terwijl je je netjes aan de snelheid houdt.

Ik ga proberen het aan te vechten, omdat het verwarrend is dat voor je RBW het gewicht van de aanhangwagen + maximale laadvermogen wordt aangehouden en voor het maximale trekgewicht het daadwerkelijke gewicht wat je trekt. Dat is zelfs zo verwarrend dat de agent, die mij aanhield, het ook door elkaar haalde. Die meende dus dat het het gewicht van de aanhangwagen + maximale laadvermogen bepalend was voor het maximale trekgewicht.

Heeft iemand nog tips?

(Toch maar in motorpraat geplaatst, omdat ik een motor op ging halen )
 
Zo moeilijk is het niet toch?

Alleen B? Maximaal 750 kg wat je mag trekken. Dus aanhangwagen zelf inclusief laadvermogen. Wat je auto kan en mag trekken is worst. Als je wel E achter B zou hebben mag je dus achter je autohangen wat je auto maximaal mag trekken. Ook weer aanhangwagen inclusief laadvermogen. In jouw geval mag jij dus achter jij auto als je wel E zou hebben een aanhanger hangen die niet meer dan 1250 kg mag wegen inclusief lading.

De reden dat er zo gekeken word kan te maken hebben met het feit dat je anders wel een aanhanger van een gigantisch formaat achter je auto kan hangen en daar kan je niet mee rijden. (dit laatste is speculatie)

Oh ja, dit kan je dus opvatten als kan je vergeten dat je dat wint.
 
Laatst bewerkt:
Zo moeilijk is het niet toch?

Alleen B? Maximaal 750 kg wat je mag trekken. Dus aanhangwagen zelf inclusief laadvermogen. Wat je auto kan en mag trekken is worst.


Jij moet nog maar eens de regeltjes na kijken

voor het gemak hier de link http/rijbewijs.cbr.nl/index.asp?pageid=95

Ofwel :

rijbewijs B

Aanhangwagen t/m 750 kg
Geeft de bevoegdheid tot het besturen van een personenauto met een aanhangwagen die, inclusief laadvermogen, niet meer weegt dan 750 kg.

Aanhangwagen meer dan 750 kg
In bepaalde gevallen is het bovendien toegestaan een zwaardere aanhangwagen dan 750 kg. te trekken met alleen geldig Nederlands rijbewijs B. Daar zijn echter twee voorwaarden aan verbonden:
de aanhanger mag, inclusief laadvermogen, niet meer wegen dan de ledige massa van het trekkende motorvoertuig;
de toegestane maximum massa van de totale combinatie mag niet meer zijn dan 3500 kg.
 

Ik heb E dus is niet van belang voor mij

Maar dat laatste wist ik niet idd. Blijft het nog steeds afhankelijk van wat je trekhaak mag hebben.
 
Een maas in de wet:
Als je met een aanhanger wilt rijden waar je eigenlijk niet mee mag rijden kun je door het gebruik van een stel witte platen toch wat doen. Als je de typeplaatjes afplakt en je steekt een witte kentekenplaat achterop de aanhanger kun je er toch mee weg. In principe mag je een aanhanger ook zelf bouwen (tot 750kg), dus dan heb je ineens een "zelfbouwaanhanger"
Officieel dien je een aanhagner dan te schorsen omdat ie al en kenteken heeft, maar als je je papieren en kenteken thuislaat is dat ook al min of meer ondervangen....

Helemaal mogen doet het niet, maar je loopt wel minder risico....
 
Je kan het wel leuk aan gaan vechten, maar het is al jaren net zoals je zelf al zegt: Ik heb die boel uitgezocht en het blijkt idd dat voor je RBW uitgegaan wordt van het gewicht van de aanhangwagen + maximale laadvermogen.

Dus niet het gewicht wat ja an het trekken bent, maar het gewicht wat je maximaal mee mag sleuren zeg maar.
 

Formeel ben ik fout. Het gaat om het meten met andere maatstaven wat verwarring geeft.
 
Laatst bewerkt:
Formeel ben ik fout. Het gaat om het meten meten met andere maatstaven wat verwarring geeft.
Men gaat in dit geval uit van het max massa zoals het op papier staat zodat je als chauffeur van de combinatie niet ieder keer moet gaan wegen voordat je weet of je ermee mag gaan rijden.
Hoe zou je trouwens bij de weegbrug moeten komen, om te wegen, zonder ernaartoe te rijden en dus eventueel al te zwaar te rijden ???
Je kan dus aan de hand van de aanhanger zien of je ermee mag rijden, ongeacht of hij 0% , 10 % 50% of 100% beladen is.

Succes met je bezwaarschrift, maar dat zal in dit geval echt niet veel kans op slagen hebben.
 
Amen!

Succes met het aanvechten
 
Heb een paar jaar geleden ook zoiets meegemaakt. Aanhanger+laadvermogen 1650kg en auto 1160kg. Je krijgt dan een boete wegens rijden zonder rijbewijs (E). De hoogte van de boete was in guldens fl 350,-.
Ik mocht wel van oom agent doorrijden naar een kennis om de aanhanger daar te stallen. Ze vonden het ook niet verstandig om hem langs de snelweg te laten staan. Een bezwaar ga je niet winnen omdat je gewoon de regels moet kennen volgens de wet. Ik heb ook geen bezwaar aangetekend maar gewoon betaald, zie het maar als lesgeld.
 

Dat snap ik. Maar hoe willen ze dan bepalen of de aanhanger met lading meer is dan 1250 kg (max. trekgewicht auto)? Dan gaan ze namelijk wel uit van het daadwerkelijke gewicht van aanhanger en lading. Dat is het kromme van alles.
 
Je maakt een redelijke denkfout:

Je rijbewijs geeft aan of jij met een bepaalde combinatie van trekkend voertuig en aanhanger wel of niet mag rijden.

Het feitelijk gewicht van de aanhanger vermeerderd met de lading en de eisen aan de trekhaak in combinatie met trekkend voertuig zijn voertuigeisen.

Je kunt dit gerust gaan aanvechten, maar het zijn twee totaal verschillende wetten, die overigens heel goed naast elkaar kunnen en zeker niet strijdig zijn met elkaar.

Ze leveren alleen een beperking op voor diegene die geen E achter B heeft en dat is precies wat de wetgever wou.
 
Troost je, binnenkort mag je met RBW B alleen nog maar een aanhanger tot 750 kg trekken

Moet ik weer zo'n stom papiertje d'rbij halen voor die ene keer per jaar dat ik met de aanhanger van m'n ouders rij (1100 kg)
 
Troost je, binnenkort mag je met RBW B alleen nog maar een aanhanger tot 750 kg trekken


is dat echt waar??/stelletje lijers...!!!


ik heb een caravan die beladen 1000kg mag hebben
en een auto die 1700kg weegt....

die mocht ik wel trekken met alleen B..en nu willen ze dat ook nog verbieden??



iemand sleurhut kopen???
 

Of jij begrijpt me niet

Als een agent die twee zaken al door elkaar haalt, hoe moet een gewone sterveling dan het onderscheid weten? Daar gaat het mij om.
Voor een burger is een regel een regel en of dat nu een wet is of een voertuigeis, maakt niet uit. We zijn niet allemaal juristen.
 
mensen er mag tot 750 kilo liggen in de aanhanger niet beide samen, die agent moet zijn huiswerk doen.
en het is alles samen tot 3500 kilo niets anders er is gewoon geen andere intepretatie.
samen wil zeggen de totale combinatie bv, mijn auto 960 kilo, aanhanger 350 kilo en motor 300 kilo geeft totaal van 1610.
en dan zit je er ruim onder.
neem kontakt met de agent op, samen met z'n directe baas en dan kom je er wel uit.
die motor kan nooit meer 300 kilo zwaar geweest zijn.
dus ze zatten giga fout.
 
Even voor de duidelijkheid:
Artikel 5.18.18

Onverminderd het bepaalde in artikel 5.12.7 mag de totale massa van aanhangwagens niet meer bedragen dan in het kentekenregister of op het kentekenbewijs van het trekkend motorrijtuig is vermeld. De totale massa van aanhangwagens die worden voortbewogen door personenauto’s, bedrijfsauto’s of driewielige motorrijtuigen, waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 3500 kg, mag tevens niet meer bedragen dan de maximum massa die volgt uit het op de koppeling van het trekkend voertuig aangebrachte identificatiekenmerk of goedkeuringsmerk. Indien de koppeling daaromtrent geen gegevens vermeldt, mag de totale massa van de aanhangwagen niet meer bedragen dan 750 kg en niet meer dan:

de ledige massa van het trekkend motorrijtuig, of

de massa in bedrijfsklare toestand van het trekkend motorrijtuig.

en:

§ 6 Omvang van de uit het rijbewijs voortvloeiende bevoegdheid.

Artikel 15.

Rijbewijzen worden afgegeven voor het besturen van de volgende categorieën van motorrijtuigen:
B: motorrijtuigen op drie wielen, niet zijnde motorrijtuigen op twee wielen met zijspanwagen, en motorrijtuigen op vier of meer wielen, waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 3500 kg en die niet zijn ingericht voor het vervoer van meer dan 8 personen, de bestuurder daaronder niet begrepen, alsmede door die motorrijtuigen voortbewogen aanhangwagens waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 750 kg, dan wel meer bedraagt dan 750 kg, mits in dat geval de toegestane maximum massa van de aanhangwagen niet meer bedraagt dan de ledige massa van het motorrijtuig en de toegestane maximum massa van het samenstel van trekkend motorrijtuig en aanhangwagen niet meer bedraagt dan 3500 kg (Rijbewijs B);
 

Hmmmm, zoals jij het schetst mag je met een fiat 500 (=800kg???) een beladen aanhangwagen met een gewicht van 2700kg mogen trekken??!
Bedoel je dit te zeggen?
 
en dat mag die fiat niet trekken
 
Dus als ik de boel samenvat (samen met het CBR) dan is het volgende 'stroomschema' van kracht:

B rijbewijs:

aanhanger <750kg dan moet auto ZWAARDER zijn dan 750kg.
aanhanger >750kg dan geldt de maximale laadvermogen+eigen gewicht van de aanhanger en de auto moet zwaarder zijn dan deze combinatie, de GEHELE combinatie mag dan weer niet meer dan 3500kg wegen.

In alle gevallen geldt dat de auto het gewicht moet kunnen trekken van de HUIDIGE belading+eigen gewicht van de aanhanger.

in TS geval betekent dat dus dat deze aanhanger NOOIT door iemand mag getrokken worden met een B rijbewijs.
 

pcies