Batterij laad niet / wisselende spanning

Sjm

MF'er
25 jul 2021
39
3
Hallo,

Mijn Yamaha XJ600S diversion loopt niet soepel,
De spanning schommelt tussen 5-8V. Wanneer je gas geeft valt hij uit (te weinig stroom?).
Spanningsregelaar al vervangen, helpt niet.
Batterij heeft een lage spanning, maar laad niet verder op. Wanneer ik de motor start met mijn auto wisselt deze spanning dus tussen 5-8V.
 
Andere batterij geprobeerd. Wanneer we de zekering van "main" uit trekken is de spanning 14V en wanneer we deze in steken zakt hij naar ±6V
 
Een oude Yamaha heeft een bekrachtigd anker, de regelaar regelt de spanning op de veldspoel die op zijn beurt het anker meer of minder magnetiseert.

Ik zou de fout zoeken in de dynamo..
 
Een oude Yamaha heeft een bekrachtigd anker, de regelaar regelt de spanning op de veldspoel die op zijn beurt het anker meer of minder magnetiseert.

Ik zou de fout zoeken in de dynamo..
yamaha-xj600s-seca-ii-1993-p-usa-generator_bigyau1109c-1_51aa.gif



van Yamaha XJ600S SECA II 1993 (P) USA GENERATOR - buy original GENERATOR spares online
 
Hallo,

Mijn Yamaha XJ600S diversion loopt niet soepel,
De spanning schommelt tussen 5-8V. Wanneer je gas geeft valt hij uit (te weinig stroom?).
Spanningsregelaar al vervangen, helpt niet.
Batterij heeft een lage spanning, maar laad niet verder op. Wanneer ik de motor start met mijn auto wisselt deze spanning dus tussen 5-8V.
Tussen de 5 en 8 volt🤔🤔🤔🤔🤔
 
Ik denk als ik dit lees aan een defecte stator, was bij mijn Ducati ST2 het geval. In het verre verleden ook wel eens de rotor van een Suzuki T500 moeten vervangen vanwege te laag magnetisch veld.
 
Ik denk als ik dit lees aan een defecte stator, was bij mijn Ducati ST2 het geval. In het verre verleden ook wel eens de rotor van een Suzuki T500 moeten vervangen vanwege te laag magnetisch veld.
Je kan de stator doormeten op weerstand. Ook is het mogelijk om de spanning vanuit de dynamo te controleren voor de spanningsregelaar/gelijkrichter. De dynamo-draad afkoppelen van de gelijkrichter en een simpele multimeter gebruiken.
 
Ik denk als ik dit lees aan een defecte stator, was bij mijn Ducati ST2 het geval. In het verre verleden ook wel eens de rotor van een Suzuki T500 moeten vervangen vanwege te laag magnetisch veld.
Waarschijnlijk bij mijn XT500 SP ook het geval...een nieuwe is vooralsnog haast niet aan te komen. Heb inductie ontsteking die werkt op accu dus die moet wel een beetje op sterkte blijven. Moet verder wel vermelden dat het ding start en loopt als de brandweer sinds het monteren van de contactpuntloze kit.
 
Dus ik meet AC tussen gele en witte draad? Dus niet geel/massa of wit/massa? Bij XT500 SP komen er 3 uitgaande draden van de laadspoel waarvan er 2 aan elkaar gesoldeerd als geel verder gaan en 1 wit. Heb ook wat laadprobleempjes vandaar ik even op dit topic mijn licht liet schijnen.
jij hebt blijkbaar maar een 2-fase ( met een apparte wikkelingen/aftakking voor de verlichting), geen 3-fase dynamo.
 
Hallo,

Mijn Yamaha XJ600S diversion loopt niet soepel,
De spanning schommelt tussen 5-8V. Wanneer je gas geeft valt hij uit
(te weinig stroom?).
Spanningsregelaar al vervangen, helpt niet.
Batterij heeft een lage spanning, maar laad niet verder op. Wanneer ik de motor start met mijn auto wisselt deze spanning dus tussen 5-8V.
Hoeveel toeren draait ie überhaupt.??🤔

Als die maar net blijft draaien doet je laadsysteem niet veel, en bij n beetje gas geven stopt ie.?? Ik begrijp dat je dus geen fatsoenlijke meting kunt doen.
Maak dit in orde.
 
Terug
Bovenaan Onderaan