Bandenwissel apparaat Prowork

NoStra

Die hard MF'er
9 nov 2011
326
169
Amsterdam
Ik ben opzoek naar een apparaat waar ik zelf mijn banden mee kan wisselen. Nu kwam ik dit ding tegen voor een prima prijs.

Bandenmachine Road Proworks. Bandenmachine Road Proworks (Nu 20% korting) - XLmoto - XLmoto.nl

Het zit er redelijk solide uit, maar schijnt bedriegt vaak. Dus misschien heeft iemand hier ervaring mee? Of weten jullie andere oplossingen die een beetje betaalbaar zijn?
img_305738.jpg
 
Maat van mij heeft precies zo'n apparaat zelf gemaakt en we hebben er al aardig wat bandjes mee verwisseld. Je moet er ff handigheid in krijgen, maar met z'n 2en is het zeker goed te doen. Wel heb je er nog enige attributen bij nodig. Denk aan velgbeschermers, bandenlichters, vet, ventielen, lood....dat soort zaken.
Maar het apparaat zelf werkt prima.
 
Ik heb er zelf 1 geklust van restmateriaal. Bij deze lijkt de staande buis waar de afdrukarm in scharniert me wat aan de korte kant voor brede banden. Daardoor druk je de hiel misschien meer opzij dan omlaag.

Bij mijn 1.0 is die arm juist lang, waardoor bij smalle banden datzelfde gebeurt.


Filmpje met soepele band
 
Laatst bewerkt:
Ik heb er zelf 1 geklust van restmateriaal. Bij deze lijkt de staande buis waar de afdrukarm in scharniert me wat aan de korte kant voor brede banden. Daardoor druk je de hiel misschien meer opzij dan omlaag.

Bij mijn 1.0 is die arm juist lang, waardoor bij smalle banden datzelfde gebeurt.


Filmpje met soepele band
Heb je een foto van jouw knutselwerk, eventueel met grofweg de afmetingen?
 
Volgens mij moet je bij het balanceren toch de nodige loodjes hebben .
Of zie ik dat verkeerd ?
Wat wordt er er dan bedoeld met statisch balanceren?
Ik zeg maar zo domme vragen bestaan niet,leer graag en ben nieuwsgierig.
gr
 
Heb je een foto van jouw knutselwerk, eventueel met grofweg de afmetingen?
Nee, ff niet bij de hand. 1.0 is ook voor verbetering vatbaar. Meer richting het apparaat waar je het topic mee begon: een stevig platform met as door het wiel
Ik gebruik dat ding ook alleen om de hiel los te drukken. Eronder heb ik dan een vierkant van resthout om de remschijven van de grond te houden. De band er vanaf halen doe ik met bandenlichters.

En dan merk je het verschil tussen een soepel voorbandje op een wiel met diep velgbed en een taaie 10 jaar oude achterband in GT specificatie op een ondiep achterwiel.
 
  • Leuk
Waarderingen: HCx
Wij hebben zo op het oog eenzelfde apparaat. Deze heeft dan nog wat extra onderdelen erbij om mee te kunnen balanceren. Ruim €300 gekost via Ebay anderhalf jaar terug dus deze is best goed geprijsd!

Een vriend van ons heeft deze op een metalen frame gelast (soort tafeltje)) zodat die wat hoger staan en deze vastgezet kan worden in de garagevloer of gewoon simpeler tegen te houden is met 2 man.

Het werkt prima. Sindsdien enkel alleen nog banden er mee gewisseld en niet meer naar een zaak hoeven gaan. Je moet wel weten hoe je banden moet wisselen. Het maatje waarmee ik deze samen heb gekocht is monteur dus die heeft het mij geleerd. Als ik het zelf moest gaan uitzoeken had ik de nodige velgen en banden wel beschadigd.

Je hebt nog wel een bandenlepel nodig om de rand van de band over het mondstuk van het apparaat te wippen en uiteraard bandenvet (en gewichtjes om te balanceren). Velgbeschermers gebruiken wij niet en op een incidenteel krasje wat wel eens gemaakt is hebben wij die ook niet nodig. Dit heeft er wel weer mee te maken met het feit dat mijn maat weet hoe je banden moet wisselen met zo'n apparaat.

Band van het wiel afhalen en er opzetten gaat gewoon goed. Wel heb je of 2 man nodig of moet het apparaat goed vastgezet zijn. Je moet kracht zetten om wanneer je ronddraait om de band van het wiel te draaien en dan beweegt het apparaat mee in de rondte als niemand deze tegenhoudt.

Ik moet zeggen dat het in de praktijk soms niet zo makkelijk gaat als onderstaand wanneer een band stug is. Je moet best wat kracht zetten, maar eenmaal handig er in kan je met 15 min wel een band wisselen incl. balanceren.
Het stukje balanceren ontbreekt in dit filmpje, maar ook op het apparaat op de foto van de ts.


**edit
Wij hebben deze! Enkel alleen dus zelf verhoogd.
Reifenmontagegeraet mit Auswuchtbock Reifenmontiergerät für Reifen Motorrad Neu | eBay
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij moet je bij het balanceren toch de nodige loodjes hebben .
Of zie ik dat verkeerd ?
Wat wordt er er dan bedoeld met statisch balanceren?
Ik zeg maar zo domme vragen bestaan niet,leer graag en ben nieuwsgierig.
gr
Balanceren doe je met een balanceerapparaat \ bokje.

De afbeelding van de TS is enkel om banden te wisselen en niet om te balanceren.

Dit is een bokje om mee te balanceren. Die heb je naast het bandenapparaat ook nodig of je moet er 1 kopen waar beide in zitten.
 
Balanceren doe je met een balanceerapparaat \ bokje.

De afbeelding van de TS is enkel om banden te wisselen en niet om te balanceren.

Dit is een bokje om mee te balanceren. Die heb je naast het bandenapparaat ook nodig of je moet er 1 kopen waar beide in zitten.
Je as er in schuiven en, 2 blokken hout er onder.
Of als je een middenbok heb voorwiel van de grond.
Heb meerder wielen zo gedaan, kost niks werkt net zo goed:Y
 
Ik heb een iets andere versie een tijd geleden gekocht, kost iets meer..
Maar hoef je ook niet meer naar de kwik-shit voor je koekblik banden.
( het verschil heb je er na 1x wisselen uit )

Banden demonteer autobanden handmatig
Er zijn er meer die hem verkopen, alleen iets ander prijskaartje.

Werkt prima , wel even "leren" .. En uiteraard heb je nog wel wat toebehoren nodig.
( reken op nog een keer 100 euro ) , zoals bandenlepels ( lang ) , vet.. tang.. ect..

Heb er zelf 2 balanceer apparaten bij gekocht , 1 voor koekblik, 1 voor motor.
( reken op nog eens 100 a 150 euro )

Banden balanceer hulp | www.barntools.nl

HBM Motorbanden Balanceer Apparaat met Verstelbare Poten


Heb hem op een oude schuurdeur gemonteerd , zodat je op de basis kan staan. ( je moet kracht kunnen zetten )
En op ten duur maak je zelf wat hulpstukken om byv getrokken koekblik banden eraf te kunnen halen.
 
Klopt, heb er ook beduidend minder voor betaald.
Alleen had ik deze het snelste terug gevonden :)

En inderdaad, zodra er iets geinigs in de spam van datona staat ( koop er geen drol meer, gewoon.. omdat ze teveel spam versturen )
Kijk ik even bij de minder-met-de-vork-bedrijven .
 
Heb ook zo'n banden apparaat jaren gebruikt. Als je eenmaal wat handigheid hebt, is het een fluitje van een cent. Heb er honderden banden mee afgehaald en opgelegd, dus kwaliteit zal ook wel goed zitten. En zoals hierboven al opgemerkt is, balanceerbokje erbij met wat plaklood en je bent helemaal kompleet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan