Bandenslijtage door onbalans

Amauta

MF routinier
13 aug 2011
4.680
24.069
het land van Bartje
Naar aanleiding van een artikel waarin wordt beweerd dat wanneer je wiel niet in balans is, je ongelijke slijtage krijgt aan de band, dat je daarom elke 1500km moet controleren of je wielen nog in balans zijn, kreeg ik de volgende theorie:

Wordt een wiel dat niet volledig in balans is automatisch weer in balans gebracht door de slijtage van de band omdat het "zwaardere" deel harder slijt?
Om te voorkomen dat weer opnieuw onbalans ontstaat, moet ik dan proberen net zo vaak linksaf als rechtsaf te gaan om te voorkomen dat de band ongelijk slijt?
 
En wat gaat een metalen dopje doen ipv plastic, in die middelpunt vliedende krachten?

Ik zie het verschil niet zo. Het is een afdichting voor vuil, meer niet.
Binnenventiel zou in theorie ingedrukt kunnen raken, maar dat staat los van een ventieldopje.

Nee , dan houd het dopje de lucht tegen. Er word hier wel lacherig over gedaan , maar dit leer je als je bij de KNMV je racelicentie wilt halen.
Het zal toch wel zijn reden hebben.
 
metalen dopjes hebben vaak een o-ring die dus niet alleen vuil tegenhoud maar ook een beetje druk.

En die O ring is gemaakt van..... ?

Kunststof dopjes hoeven zo'n o ring niet te hebben, die kunnen gewoon op het kunststof afdichten.

Maar zoals 2 prof bandenboeren in dit topic ook al zeggen: Afdichten is niet de taak van t doppie, zijn taak is vuil uit je ventiel te houden en dat doet een plastic doppie net zo goed als een metalen.



Daar moet je wel veel moeite voor doen, anders was het bij mij allang gebeurd.

Als mooiweerrijder heb je daar niet zo snel last van he O-) :P
 
Ik ondertussen ook. Maar vergelijkbaar; koop een brik van 200 euro. Dan kom je dezelfde dingen tegen verwacht ik.
Ik heb bij wijze van proef alu ventieldopjes van de Action op mijn motor gezet (die had ik wel eens gekregen). Ik ben vergeten hoe lang het geleden is, maar wel meer dan een jaar. Ik heb ze gemonteerd met een heel klein beetje kogellagervet. Tot nu toe geen enkel probleem. Vastrotten kan blijkbaar alleen als je jarenlang je bandenspanning niet controleert. Daarom zeg ik dat je er moeite voor moet doen om ze vast te laten rotten.
 
Ik heb bij wijze van proef alu ventieldopjes van de Action op mijn motor gezet (die had ik wel eens gekregen). Ik ben vergeten hoe lang het geleden is, maar wel meer dan een jaar. Ik heb ze gemonteerd met een heel klein beetje kogellagervet. Tot nu toe geen enkel probleem. Vastrotten kan blijkbaar alleen als je jarenlang je bandenspanning niet controleert. Daarom zeg ik dat je er moeite voor moet doen om ze vast te laten rotten.
Hier zit het verschil.
 
Terug
Bovenaan Onderaan