Arai vizier-bevestiging; wat zijn de voordelen??

Pommel

MF veteraan
13 apr 2004
23.882
126
Tukker in exile
Na net weer een robbertje gevochten te hebben met mijn Arai helm, om het schoongemaakte vizier opnieuw te bevestigen, vraag ik me werkelijk af wat de voordelen zijn van dat ontwerp. Of is dat mechanisme gewoon ontwikkeld door een team van technici die stiekem een hekel hebben aan motorrijders? :?

Dit is mijn tweede Arai helm, en verder ben ik er heel tevreden over, maar dat gedoe met dat vizier maakt bijna dat ik ga shoppen voor een ander merk, hoe fijn de Arai's verder ook zitten.
 
klopt, met een beetje pech breek je de boel af. ruk systeem ! Die kappen erover heen zullen wel voor de wind geleiding zijn.
 
met een beetje gevoel en ervaring kun je bij Arai helmen het vizier binnen no-time verwisselen is mijn ervaring. Het is wel belangrijk dat je bij de scharnierpunten ook genoeg van de originele siliconen vloeistof gebruikt.......

zoals gezegd, dit is slechts mijn mening en ervaring na 13 jaar Arai gebruik ( 5 x RX7)......
 
Laatst bewerkt:
Als je ziet hoe eenvoudig en goed andere fabrikanten de bevestiging voor elkaar hebben, heb ik er ook m'n vraagtekens over.
 
Tsja voor snelle vizierwisselingen :? . Ik heb het wel een paar keer bij TT op Man gezien, dat ze met een pitstop een vizier eraf rukken en er weer op gooien...
Het zag er inderdaad snel uit, maar als ik het op die manier doe dan ben ik bang dat die deksels alle kanten op versplinteren :X .

Edit: Nouhjah, snel...


Bij mij is al drie keer het linker dekseltje gebroken. |(
Eerste keer nieuwe gekocht, onder het motto kan gebeuren... Tweede keer met korting een nieuwe gekregen en derde keer heb ik 'm naar Arai gestuurd en gratis een nieuwe gekregen.

Die deksels worden ook als set verkocht, dus ik heb nu 3 splinternieuwe rechter deksels liggen. Maar die gaan niet stuk :/
 
Laatst bewerkt:
Ja die bevestiging moet makkelijker kunnen. Alhoewel als je het een paar keer hebt gedaan, krijg je er handigheid in.
Ik heb trouwens ook een Shark helm, die bevestiging is helemaal but! Als je die per ongeluk niet goed erop hebt gezet, schiet hij gewoon los tijdens het rijden! En dan nog maar te zwijgen over het plastic ribbeltjes waar het vizier langs gaat als deze open en dicht gaat.
 
Het voordeel hier is uiteraard voor Arai zelf.

Ten eerste omdat ze lui achterover kunnen leunen door hetzelfde ontwerp decennialang te blijven gebruiken. Dat spaart ontwikkelingskosten.
Ten tweede omdat er (door onkundig gebruik) nogal eens een spaander valt. Dat brengt weer geld in het laatje.

Je kunt het ze ook niet kwalijk nemen, die aantrekkelijke aanschafprijs moet toch ergens vandaan komen... :+


Moet trouwens zeggen dat na een klein beetje oefenen het wisselen van vizier inderdaad een peuleschil is. Het kraakt een beetje -inderdaad een stuk minder wanneer je het mechaniek een keer hebt gesmeerd- maar als je weet hoe 't werkt gaat er niets stuk en heb je in een seconde of tien een ander vizier in je muts. Geen ervaring met wisselen van vizieren bij andere merken trouwens.
 
Tsja voor snelle vizierwisselingen :? . Ik heb het wel een paar keer bij TT op Man gezien, dat ze met een pitstop een vizier eraf rukken en er weer op gooien...
Het zag er inderdaad snel uit, maar als ik het op die manier doe dan ben ik bang dat die deksels alle kanten op versplinteren :X .

Edit: Nouhjah, snel...


Bij mij is al drie keer het linker dekseltje gebroken. |(
Eerste keer nieuwe gekocht, onder het motto kan gebeuren... Tweede keer met korting een nieuwe gekregen en derde keer heb ik 'm naar Arai gestuurd en gratis een nieuwe gekregen.

Die deksels worden ook als set verkocht, dus ik heb nu 3 splinternieuwe rechter deksels liggen. Maar die gaan niet stuk :/
_O- HEEEEEL herkenbaar :Y ik heb ook nog 2 nieuwe rechterdeksels liggen!

Ik koop nooit een Arai meer :N vind het een middelmatige helm voor het geld wat je ervoor moet betalen...
 
Tsja voor snelle vizierwisselingen :? . Ik heb het wel een paar keer bij TT op Man gezien, dat ze met een pitstop een vizier eraf rukken en er weer op gooien...
Het zag er inderdaad snel uit, maar als ik het op die manier doe dan ben ik bang dat die deksels alle kanten op versplinteren :X .

Edit: Nouhjah, snel...


Bij mij is al drie keer het linker dekseltje gebroken. |(
Eerste keer nieuwe gekocht, onder het motto kan gebeuren... Tweede keer met korting een nieuwe gekregen en derde keer heb ik 'm naar Arai gestuurd en gratis een nieuwe gekregen.

Die deksels worden ook als set verkocht, dus ik heb nu 3 splinternieuwe rechter deksels liggen. Maar die gaan niet stuk :/

Vind die vizierwisseling nog wel meevallen. Dit lukt mij ook wel binnen die tijd, maar dan moet die helm wel op tafel liggen en niet op iemands hoofd zitten.

Ook bij mij is er een keer een linker kapje afgebroken. Ben toen naar Ter Maat in Nijmegen gegaan en daar één 2e-hands linkerkapje gekocht voor 15 of 20 euro.
 
al n stuk of 10-15 arai's gehad, geen probleem mee.
vizier wisselen duurt ongeveer 3 seconden als jet het op de juiste manier doet..

en ook nog nooit gebroken zijplaatjes gehad... zolang je maar geen schoonmaakmiddel zoals glasreiniger gebruikt op t scherm en mechanisme, wordt plastic namelijk broos van op de duur... en dan gaan ze breken ja.

waarom ze de plaatjes blijven gebruiken? is bij n klapper net op die plek net iestje steviger, scherm vliegt er niet zo snel af dan.. moet je maar ns bekijken op carshbeelden, opvallend dat bij de arai's het vizier er toch merkelijk minder vaak afknalt dan bij vele andere (systemen en merken)

trouwens vroeger in racery meer dan best harde klapper mee op t hoofd gemaakt, paar keren aan goed stuk over de 200... 1 keer aan 285 helaas... maar nooit echt hoofdletsel gehad, behalve keer of 2 lichte hersenchudding.

en gek was ik ervoor al, das dat komt daar niet door... :+ :+
 
met een beetje gevoel en ervaring kun je bij Arai helmen het vizier binnen no-time verwisselen is mijn ervaring. Het is wel belangrijk dat je bij de scharnierpunten ook genoeg van de originele siliconen vloeistof gebruikt.......

zoals gezegd, dit is slechts mijn mening en ervaring na 13 jaar Arai gebruik ( 5 x RX7)......


Nou tis zeker simpel, en werkt best alleen effe handigheid krijgen.
 
Is dat vizier wisselen echt zo ruk? Ik zit te denken om een arai te kopen omdat ik juist die kapjes wel mooi vind op de zijkant, helemaal met een donker vizier erbij 8) maar als het een gaar systeem is koop ik maar een shoei xr1100 ofzo
 
Siliconenvloeistof? Die heb ik nog nooit gebruikt. Zou het daaraan liggen dan?

Gewone siliconenspray kan vast ook geen kwaad dan.
 
Is dat vizier wisselen echt zo ruk? Ik zit te denken om een arai te kopen omdat ik juist die kapjes wel mooi vind op de zijkant, helemaal met een donker vizier erbij 8) maar als het een gaar systeem is koop ik maar een shoei xr1100 ofzo

Gewoon kopen wat je goed zit.

Dat vizier wisselen is niet ruk. Dat gaat heel snel en gemakkelijk. Als je weet hoe. En dat heb je zo door als iemand die het vaker heeft gedaan het een keer voordoet.
Anderen leren het door eerst voor 100 eypoos aan plastieksnippers te produceren.
En weer anderen leren het nooit.

Maar moeilijk is het niet.
 
Pas jij die dan? Ik heb nu een Shoei XR1100 en had in de winkel ook een Arai gepast maar dat werd m niet..
Nog.niet geprobeerd, er zitten hier niet zoveel winkels die arai verkopen. Dus daarom wil ik het het een keer gaan proberen. Maar als arai vizieren ruk te wisselen zijn hoef ik het niet te proberen.
 
@ 10:04~[/message]:~[/b]

[...] als arai vizieren ruk te wisselen zijn hoef ik het niet te proberen.~[/quote]

Isnieruknie :N

Maar ga gewoon lekker passen, zit ie goed dan kun je de verkoper even vragen het wisselen voor te doen. Daarna even oefenen met de helmen op de plank... O-)
 
In het begin heb ik het systeem meermaals vervloekt, had hiervoor een Shoei en dat systeem is echt eens stukje simpeler, doordat gewoon zichtbaar is wat je doet. Nu ik het systeem van Arai door heb is het ook geen probleem meer, gaat net zo snel als met mijn vorige helm. Voor mij zou het geen belemmering zijn om weer een Arai te kopen.
 
Buiten het feit dat ik de Arai helmen erg goed vind passen en de kwaliteit ook nog eens van een hoog niveau is, werkt het systeem om je vizier te wisselen perfect.

Kan het wel gaan uitleggen, maar een filmpje zegt veel meer:

Type eens in : How to change an Arai visor op YouTube

Succes.
 
Idd heel herkenbaar.
Maar ze zitten mij gewoon het beste.
Ik snap het probleem niet, ook zonder siliconemeuk is 't eraf en weer erop zonder probleem.
:^
Wisselen gebeurt in een paar seconden.
En eens in de 3 a 4 jaar sneuvelt er een zijkapje. Met andere helmmerken heb je dan al een nieuwe helm nodig omdat ze compleet 'op' zijn.

Maar het is net als met een motor zelf, je moet wel weten hoe je er mee om moet gaan.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan