Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Aprilia Dorsoduro SMV 750/1200 Deel 5

Hoor er niet veel negatiefs over maar ik zou er voorzichtig mee zijn. Heb ivm de kunstoftank in het verleden vervorming gehad. Waardoor er benzine begon te lekken bij de brandstofpomp. Er wordt verwacht dat dit door de e10 komt. Dit is destijds opgelost met 'n brandstofbestendige vloeibare dichting. Maar was behoorlijk wat geplaar. Sindsdien tank ik alleen nog e5 of het moet echt niet anders kunnen.
 
Hallo allen,
Een vriend van me rijdt een Dorso uit 2013 met ruim 20K op de teller. Op een paar ak dempers na helmaal standaard. Sinds een tijdje heeft het ding kuren. Een constante snelheid rijden gaat prima, maar bij afremmen begint die soms te sputteren en slaat soms helemaal af. Vervolgens even van contact af en ding start weer gewoon. Er zijn geen foutmeldingen en er wordt altijd E5 getankt.
Iemand tips waar en hoe we deze storing moeten zoeken?
 
Ik heb in het verleden gehad dat de dorso afsloeg bij hard afremmen. Destijds veel zaken uitgesloten pas bij het schoonmaken van de brandstofpomp was dat probleem verholpen. Misschien het bekijken waard.
 
Nu had mijn zoon dat laatst ook 1 keer. Maar vogens mij zei hij ook dat hele dashboard uitging. Na contact uit/aan alles weer in orde. Nu sprak ik een vriend van mij, rijdt zijn hele leven al Aprilia en heeft nu een CapoNord, maar dat is zo'n beetje zelfde blok, dat het hem ook wel eens gebeurd, echter alleen bij starten, niet bij het rijden. Maar zou het wellicht kunnen dat het alleen gebeurd bij een bijna lege tank? En vraag aan Mike, wat heb je schoon gemaakt aan de brandstofpomp? Zit er een filter oid?
 
Er zit inderdaad n netje. Groffilter. Hier zat wat smurrie in. En ik dacht verder alleen doorgeblazen met compressor. Ik ben niet heel technisch. Maar het verwachte probleem was dat de overstort klep niet goed zijn werk deed. Als je ineens gas afsluit. Dus ook bij hard remmen. Dan krijgt de brandstofpomp teveel benzine deze gaat via n klepje terug de tank in. Als deze verstopt dan verzuipt de motor en slaat af. Ik kon m altijd wel gelijk weer starten. Misschien klopt mijn verhaal niet helemaal. Maar zo heb ik het onthouden
 
Gisteravond de brandstofpomp gedemonteerd en inderdaad, smurrie in het 'teabagfilter'. Ook resten vloeibare pakking tegengekomen die niet benzine bestendig is. Wat een plakbende. Er is dus blijkbaar eerder aan gerommeld door iemand met te weinig kennis van zaken.
Maar goed, alles schoongemaakt en ding loopt weer fantastisch!
@Gizzmo en @mikejux, dank voor de input!!
 
Mocht iemand problemen krijgen met de koeling. In de waterpomp zat van oorsprong een zwart plastic propeller met een messing kern.
Het plastic laat lost van de kern waardoor je propeller niet meer draait.
Echter bij mijn zoon draaide die wel als die nog koud was, radiateur werd ook warm, maar als die echt op temperatuur kwam ging de propeller slippen en werd dus niet meer aangedreven en zal waarschijnlijk op een gegeven moment stoppen met draaien. En motor loopt warm.
Nieuwe propeller kost 17 euro en is geheel van aluminium. Echter doen ik de behuizing er weer op wilde schroeven had ik een heel klein beetje speling. De nieuwe alu propeller is een heel klein beetje te hoog, Niet de kern, maar de schoepen. Ik heb er ongeveer een mm afgehaald en nu is eindelijk alles in orde.

 
Goede avond allemaal, ben vandaag wezen test rijden op de 1200, wat een leuk ding.
KM 38### en weet dat het kleppen stellen eraan komt bij de 40000, andere punten waar ik nog op moet letten, het is de versie met ABS en ATC.

ooit begonnen met een Srad, toen een RSV factory gehad ( mijn ex had liever geen motor) en nu terug naar Aprilia
groetjes Mark
 
Hallo , vorig week een DD 1200 gekocht, ik ben erg tevreden over z'n rijgedrag/vermogen.
Maar hoe moet je die standen aanpassen ,sport/rain/toeren ?
Van het Italiaanse boekje wordt ik niet veel wijzer.
 
Beste aprilia rijders, ik heb een dorsoduro 750 uit 2008 en rij er een paar keer per jaar mee. Zo ook afgelopen vrijdag. Maar ik ontdekte dat mijn achterlicht niet goed functioneerde. Na wat onderzoek en demontage afgelopen weekend, lijkt dit in de printplaat van het achterlicht te zitten. Ik heb het achterlicht kunnen demonteren, maar ook het rode kunstof glas los kunnen halen. Heeft iemand meer informatie hierover? Of een vervangend onderdeel? Of alternatief?
update 14-11 ; Nieuwe smd ledjes besteld bij Aliexpress, erop gesoldeerd en nu werkt het achterlicht weer.
 
Laatst bewerkt: