Aluminium aansluiting remleiding en elektrolytische corrosie

Stevenvegt

Rookie
19 jun 2007
7
0
Enschede
Voor mijn Africa twin ben ik aan het zoeken naar staalflex remleidingen. Nu kwam ik op deze site een verhaaltje tegen over de risico's van het gebruikt van RVS vlechtwerk icm de aluminium aansluitingen. Door de verschillende elektrische waardes van de metalen begint het aluminium langzaam weg te vreten.

Heeft iemand een idee hoe concreet dit risico is? Waarom worden remleidingen als deze dan toch TUV goedgekeurd?
 
Ik denk dat het normaal geen kwaad kan, maar dat het goed fout gaat wanneer het stuur als "aarde" is gemisbruikt of door defecte minleiding(kabelboom) als zodanig komt te werken. "Terugstromen" zoeken zich dan een weg door balhoofd (moeizaam en slecht voor kogeltjes) maar dat balhoofd heeft meer weerstand dan die mooie metalen remleiding dus die krijgt "de voorkeur" ..... Stroom, vooral gelijkstroom, door 2 verschillende elkaar rakende metalen heen is vragen om gedonder.

Wel handig natuurlijk dat je aan bederf van de remleiding kunt inschatten dat er iets in "aarding" waarschijnlijk slecht zit.
 
Laatst bewerkt:
Zo te zien worden de banjo's mbv 2 persingen aan de remleiding bevestigd.
Eén persing voor de kunststof remleiding zelf en één persing voor de rvs omvlechting.
Die laatste mbv materiaal wat icm RVS geen corrosie teweeg brengt; het ziet er duidelijk anders uit dat de pershuls voor het kunststof deel.
Lijkt me dus geen probleem.
 
Terug
Bovenaan Onderaan