allebei de keerringen kapot?!

Zeroground

MF veteraan
6 apr 2003
12.173
8.845
Eindhoven
bij de gsf 400 bandit van mijn buurman zijn allebei de keerringen lek. waardoor kan zoiets komen? ik denk zelf aan de geleide bussen in de vork ook omdat er een licht "knakkend" geluid hoorbaar is bij inveren. iemand andere ideeën en een ruwe schatting van reparatiekosten?
 
bij de gsf 400 bandit van mijn buurman zijn allebei de keerringen lek. waardoor kan zoiets komen? ik denk zelf aan de geleide bussen in de vork ook omdat er een licht "knakkend" geluid hoorbaar is bij inveren. iemand andere ideeën en een ruwe schatting van reparatiekosten?


Oorzaak kan slijtage zijn.
Mogelijk alle 4 de geleiderbussen vervangen + keerringen + olie.
Zelf doen, materiaalkosten rond de 60 Euro.
Laten doen, tel er uurloon bij. Afhankelijk van het brengen van de motor of alleen de voorpoten.... 2 tot 4 uurtjes. (rond de 35 a 50 Euro)
 
Steenslag op de voorvork komt ook vaak voor !!
Helemaal mee eens.... had het bij m'n eerste motor ook... ik de keerringen en bussen vervangen, maar na 1 maand lekte de zooi weer '(

Bleek dat er kleine oneffenheden in de binnenpoten zaten door steenslag, en die haalden de keerringen weer open tijdens inveren.
 
mijn buurman heeft voor deze fiets ong. 15 jaar niet gereden, maar weet het gigantische vermogen van zijn 400cc fiets zo goed te controleren dat het voorwiel nog nooit het luchtruim heeft gekozen, ik overweeg zijn zaakwaarnemer te worden en te gaan voor de titel in de Moto GP veteranenklasse, Mamola eat your heart out.

steeslag is het iig niet want de poten zelf zien er nog goed uit en het is bij allebei tegelijk en ook even erg. de uitslag geef ik later wel door want eerst moet ie aan een nieuwe accu want zijn ouwe kreeg ik niet meer aan de gang (spanning van 1 Volt).
 
bij de gsf 400 bandit van mijn buurman zijn allebei de keerringen lek. waardoor kan zoiets komen? ik denk zelf aan de geleide bussen in de vork ook omdat er een licht "knakkend" geluid hoorbaar is bij inveren. iemand andere ideeën en een ruwe schatting van reparatiekosten?


Lekkende keerringen zijn het meestal het gevolg van oneffenheden op de vorkpoot.
Vaak zijn het de opgedroogde vliegenlijken en modder(en minder vaak steenslag) die de lekke keerringen veroorzaken. :X

Keerringen varvangen: €10 euro voor de ringen, €10 voor nieuwe olie en 2 a 3 uurtjes werk afhankelijk van het gereedschap dat je tot je beschikking hebt. (Demperstang van zit met speciale sleutel vast.)

Tik bij induiken van vork is meestal het balhoofd lager, komt vrij veel voor bij Bandit. Kosten Setje €40 en 3 uurtjes werk.

Dus doe je het zelf ben je een dagje en €60 euro kwijt.

Moet je het laten doen kost het je €80 aan onderdelen en €200 aan arbeidsloon.
 
Keerringen varvangen: €10 euro voor de ringen, €10 voor nieuwe olie en 2 a 3 uurtjes werk afhankelijk van het gereedschap dat je tot je beschikking hebt. (Demperstang van zit met speciale sleutel vast.)

Tik bij induiken van vork is meestal het balhoofd lager, komt vrij veel voor bij Bandit. Kosten Setje €40 en 3 uurtjes werk.

Dus doe je het zelf ben je een dagje en €60 euro kwijt.

Moet je het laten doen kost het je €80 aan onderdelen en €200 aan arbeidsloon.
Kleine aanvulling. Tik bij induiken is meestal balhoofd. Echter kan het ook de geleidingsbussen tussen de binnen en buiten vork zijn (heb ik namelijk ook gehad). Bussen + olie + keerringen vervangen en klaar. Bussen kosten ongeveer 10 euro per stuk (was voor mijn ZX6R)
 
Terug
Bovenaan Onderaan