Advies over 650cc of 1000cc

Broseidon91

Rookie
25 jan 2018
24
0
Beste mederijders.
Ik heb onlangs op algemeen motor forum ivm naled of allroad voor ww en plezier ritten enz. Heb zelf nu een sv650n met clipons maar denl dst ik de overstap maken naar een allroad (wss in de loop van volg winter ik zie nog wel)
Heb een aantal modellen bekeken ivm mijn budget en de volgende 2 tot 3 heb ik besloten om een keer is naar de dealer te gaan, erop zitten, verlagingsmogelijkheden (ben maar 1.69 hoog met kortere benen ivm torso lengte)

Deze zijn de modellen

V-strom
Varadero
Caponord
Evt tdm maar de bovenste 3 spreken me het meest aan
Nu mijn vraag, is een 650 genoeg dan een 1000cc? Heb gezien varadero is zo goed als 1000cc, heb ooit de 125cc variant gehad en het beviel me toen wel maar dat is ook ongv 10j geleden

Doel; WW, ritten met de vriendin erop rond europa, weekend ritten met maten of meetings meemaken enja file filteren naarmate het mogelijke.

Daarom mijn vraag als een 650cc genoeg zal zijn of toch naar die extra ccs voor power. Ook hoe ziet het verbruik uit van de motoren die ik genoemd heb? Hoor vaker de varaderos dat ze wel een slokje graag drinken maar dat is van modellen voor en tot 2002, klopt dat?

Zou graag jullie meningen, ervaringen, expertise horen. Weet dat het verschil van de sv650 voelbaar zal zijn mja ik heb het er wel voor over als ik voor en nadelen bekijk

Sowiezo weet ik proefzitten en rijden dus dat zal ik sowiezo doen, een collega raad aan om een 1000cc te nemen voor de extra kracht zeker me duo zitten en extra bagage maar zoals ik zei ik wil eerst ook via jullie weten wat jullie ervan denken
 
V strom 650 / Versys 650 is al wat een mens eigenlijk echt nodig heeft.
 
Als je niet al te klein bent (en dus niet geweldig met je voeten bij de grond kunt) is een wat lichtere motor wel een voordeel. De V-Strom 650 heeft hetzelfde blok als een SV qua basis, kortom als die je qua vermogen bevalt weet je al genoeg?. (V-Strom is qua basis wel wat zwaarder natuurlijk).

Ben zelf 175 cm en zou prima kunnen leven met de originele Africa Twin 1000 of Suzuki Vstrom ,een GS1200LC (orginele zadel) is vrij hoog.
 
De vermogen van de sv vind ik de max, die trekkracht van onder en midden voor overal snel er door te kunnen of aanzetten. Dus een dl650 in principe is ongv hetzelfde dan?
Enige ervaringen met de varadero 1000? Probeer een topic van "het grote.." maar vind geen huidige over de honda varadero, zal die van de vstrom ook is doorlopen
Heb ook gehoord botten met een verhoging dst dat ook helpt. Met de sv kan ik met een been op de grond en tippen met beide. Dit schrikt me wat echter voor als ik met duo rijd maarja, dat is kwestie van gewoon worden zeker?
 
Als ik het zo lees zeg ik ook Vstrom650! Zoals genoemd door Rudy met hetzelfde blok als je SV, dus als dat bevalt is dat prima. Varadero is een aardig bakbeest, vanwege je lengte zou ik dit al niet doen.

Je kan eventueel een beetje spelen met Motorcycle Ergonomics om theoretisch te kunnen zien hoe je erop zit/staat met je voeten op de grond. Zoals je zegt moet de praktijk het altijd uitwijzen bij een ritje.
 
V-strom 650 is absoluut een geniale fiets. Redelijk licht, stuurt makkelijk, vrij zuining met brandstof, lekker motorblok, genoeg vermogen.
 
Een vriend van mij rijdt een Varadero, en ikzelf rijd een V strom 650. Persoonlijk vind ik de 650 ruim voldoende vermogen hebben. De enige plek waar je het verschil "echt" merkt is wanneer je beiden het gas opentrekt op de snelweg.

De 650 heeft echter al meer dan voldoende daar in mijn ogen. Vanuit 130 km/h even het gas opentrekken om langs een auto te gaan is heel gemakkelijk. Verder moet je in gedachten houden dat een V-Strom 650 0-60 mph (ongeveer 100 km/h) doet in 4,0 seconden, knappe auto die dat bijhoudt.

Nu moet ik wel eerlijk zijn: Als ik 90% van mijn tijd op de snelweg doorbracht dan ging ik toch wel voor een 1000. Maar voor mijn doeleinden (offroad/bochtjes rijden/soms snelweg) is de 60 kilo lichtere V-Strom 650 (t.o.v. de Varadero) een stuk prettiger.

De 650 is met z'n 1:20 (met sportief rijden) ook een stuk zuiniger dan de Varadero (en dan zeker het oud model), dat een draaikolk in de tank heeft :+
 
Thanks voor de reacties zover
Zie dat die 650 wel indruk maakt bij vele ben benieuwd als ik er de testrit mee zal nemen
Ik doe echter wel veel snelweg kms dus zal nog alles bekijken ook zoals Floris zei moet ik ook alles bekijken door mijn lengte, met die link kom met tippen normaal eraan. Evt verlagen maar dat is te zien na erop te zitten en testrit ermee doen
 
Laatst bewerkt:
Als je er naast staat zie de V-strom er best intimiderend uit. Zodra je erop stapt verdwijnt het formaat en gewicht als sneeuw voor de zon
 
Een Varadero kan je maar beter overslaan als je niet een al te groot postuur heb,zo,n ding
weegt 255 kg rijklaar,tel daar nog eventuele bagage,koffers en de vrouw bij op en het gewicht word nog hoger.Ik heb ook op de Varadero gereden en volgetankt voelt de motor topzwaar aan.
Een DL1000 weegt 236 dat scheelt bijna 20kg en dat merk je,ook is de 6e versnelling een overdrive,dat scheelt behoorlijk in het verbruik.
Een maat van mij heeft een DL650 en heeft daar zo,n beetje heel Europa mee gezien,
maar wel allemaal solo gereden,ik vroeg hem pas geleden nog wat hij van de motor vond
vergeleken met de Trans-Alp die hij daarvoor gehad heeft,en zijn voorkeur zou achteraf
toch weer een Trans-Alp zijn,die vond hij beter rijden.
Ik zag dat je ook de RSV Mille overweegt,nou die kan je maar beter vergeten als je woon/werk en vakanties wil gaan doen,een Mille is een Supersport motor met een
voorover gebogen zit positie,dat hou je niet lang vol op langere afstanden.
Kan het weten want ik heb een 2003 Mille R gehad.Als je toch een Aprillia wil dan
is een Tuono een veel betere keus.
 
Laatst bewerkt:
Idd twijfelde ook tussen een mille in het begin maar als een sv650 met clipons soms ambetant voelt aan mn onderrug (ik fitness ook dus het kan aan dat ook liggen) dacht ik dat een mille zeker niet te doen ging zijn als ik alleen reed cva dan kon wat aanpassen ivm stuur enz. Maar met het vrouwtje gesproken en ze verlangt wel om een roadtrip te doen met de moto (en ze was zwaar tegen dat ik een moto ging halen)
Daarom de keuze voor een allroad, sommige modellen hebben de looks en de power ook.
Niet dat ik perse voor de dero kies maar zou da zo zwaar zijn ook al train ik enz? Stomme vraag misschien maar ben wel benieuwd, wel logisch zoals je zei 255kg gewoon de motor rijklaar en dan bagagge enz ook nog..
Denk dat het ofwel een dl 650/1000 zou worden, sowiezo ook een dero kijken en voelen hoe het is (allemaal schuld van mijn varadero 125cc dat ik ooit had dat ik zowat beetje een mooi beestje vind)
 
Mijn eerste motor was ook een sv650. Hierna een v strom 1000 gehad en daarna een varadero. Mijn vriendin reed een caponord. V strom 1000 zou ik meteen laten gaan. Gebruikt veel en de 650 is gewoon in alles beter. Varadero vond ik een verschrikkelijk lomp en zwaar ding en heb ik dan ook snel verkocht. Caponord is erg leuk en zie je niet veel. Als je pech hebt kan hij wel veel last hebben van kwaaltjes. Zo gebruikte de cappo die hier in de schuur stond meer bobines dan je olie moest wisselen.

Als ik jou was zou ik voor een 650 v strom gaan. Zuinig voor woon werk en rijd prima!

(650GS twin vanaf 2009 is mischien ook wat voor je? Zuinig,heerlijk blok en ook verlaagd te krijgen )
 
Laatst bewerkt:
Thanks iedereen, denk dat het idd tussen ewn vstrom 650 of 1000cc zal worden. Keuze wordt gemaakt na het proefrijden erop. Varadero idd te zwaar ook al vind ik het een mooie motor mja misschien een andere keer na wat ervaring opbouwen.
 
ook ik ben gegaan van een bandit 650 naar een v-strom 1000.

rij veel met 2 personen erop en dan is die 1000 geweldig.

Wat me wel is opgevallen is het enorme verschil in brandstof verbruik, de bandit 650 reed gemakkelijk 1 op 20 en met de v-strom 1000 en rustig rijden is 1 op 13-14 net te doen, dus kost je een stuk meer in verbruik.

Een v-strom 650 heb ik nooit gehad, maar lijkt me ook wel geweldig en mogelijk veel krachtiger dan een bandit (4 cylinder)
maar blijf nu maar bij de 1000, je moet idd wel 180 of groter zijn want is een forse machine

grt ruud
 
Terug
Bovenaan Onderaan