Achterschokdemper defect ?

Aprilia4fun

MF veteraan
11 sep 2002
8.829
426
Heb een 2e handse achterschokbreker aangeschaft voor een thundercat omdat degene die erop zat lek was. Na geklooi eindelijk erop gezet van de bok gehaald blijkt dat de hele veer inzakt en totaal niets doet? Instellingen veranderen helpt niets Ook de piggybag waar olie? inzit doet niets als je aan het instellings schroefje draait Je kunt dat schroefje gewoon doordraaien ? Goed gekeken of er iets verkeerd gemonteerd was maar alles zit ok gemonteerd. Zou denken dat hij altijd wel veert met de veer alleen?
 
Nou, ik heb ook wel 's motoren bekeken die als een citroen omlaag zaten. Daar zat ook geen olie meer in. Je kan zo'n schokbreker gewoon langs de veringsboer sturen, laten herstellen en servicen. Het heeft weinig zin om een andere afgeropte schokbreker te kopen, die ook gewoon na vetloop van tijd niet optimaal werkt en service nodig heeft. Schokbrekers zijn geen weggooi-artikelen en werken niet voor eeuwig.
 
Nou, ik heb ook wel 's motoren bekeken die als een citroen omlaag zaten. Daar zat ook geen olie meer in. Je kan zo'n schokbreker gewoon langs de veringsboer sturen, laten herstellen en servicen. Het heeft weinig zin om een andere afgeropte schokbreker te kopen, die ook gewoon na vetloop van tijd niet optimaal werkt en service nodig heeft. Schokbrekers zijn geen weggooi-artikelen
Bij de goedkopere/oudere motoren vaak wel. Non serviceable.
en werken niet voor eeuwig.
Dat is zeker.
 
Van alle 25 motoren die ik heb en ondehoud heb ik genoeg kapotte dempers gehad, de RD350LCFII heet niet voor niets "De Skippybal", maar geeneen zakt er door zijn hoeven. Geeneen. Ik heb ook genoeg tweedehans dempers gemonteerd om te weten dat je daar weer heel ver mee kan komen. Op nagenoeg alle 21 van mij zitten ouwe probleemloos werkende dempers. Dus oprotten met "toevalligheidsbewijs" eerst diagnose stellen.
 
Kom daar morgenochtend vroeg voorbij, terug rond 1300
Moet helaas werken 7:00 tot 16:00 Utrecht .
Kom er van het weekend wel achter hoor ;) maar hartelijk bedankt voor het aanbod iig super.
Moet nog meer vervangen ga eerst kijken wat de kosten allemaal zijn valt het mee dan kan ik alsnog een YSS aanschaffen .
Aanschaf was 600 euro.
Het is tot slot een klus motor daarnaast nog een zgan aprilia falco en mooie opgeknapte CBR600F2
 
Tip voor meelezers: ik heb bij één van mijn FZ 750 's de schokdemper vervangen met de motor op een paddock stand met lepels. Dat werd best wiebelig toen ik met een krikje achter onder het motorblok het gewicht van de achtervering haalde. Aan elke kant een lijmtang om achterbrug en lepel en het geheel stond als een huis. Een rechthoekige achterbrug is soms best makkelijk :)
Een paar ty-wraps er strak omheen trekken werkt ook.

Het rare is wel, bij mij wil ie wel naar links omkukelen maar naar rechts niet.
Waarschijnlijk staat de krik niet lekker in het midden dan.
 
van de bok gehaald blijkt dat de hele veer inzakt en totaal niets doet?
voor mij wil dit zeggen : de achterkant van de motor zakt helemaal in
wanneer van de bok gehaald zakt deze in tot dieptepunt en veert 0,0 uit .
idem
Je ziet iets verschil als je de 2 foto vergelijkt dat het linksysteem iets meer naar beneden wijst.
nee, ik zie het niet omdat de foto's niet uit exact dezelfde hoek genomen zijn. echter als er verschil is, is het verwaarloosbaar en komt het zeker niet overeen met je beschrijvingen hierboven.
De motor van de bok gaat met een plof op de wielen . De motor staat dan op zijn wielen en 1/ ik kan als ik achter de motor sta met weinig druk de motor nog iets naar beneden drukken 2/ tot deze vast staat en dat was het .
1/ perfect normaal
2/ probleem uitgaande demping of mechanische blokkereing

nog steeds geen idee wat nu eigenlijk je probleem is, want uit de foto's blijkt duidelijk dat je achterbrug amper beweegt, en dus al zeker niet "volledig inzakt tot dieptepunt"
Er zit 0 rebound in dat de de hydrauliek de demper stang omhoog brengt er gebeurd dus niets.
de hydraulica doet helemaal niets kwa weer omhoog brengen zelf, het vertraagd enkel de beweging. enkel de veer duwt hem weer omhoog.
Die veer is voor de kleinere demping en de hydrauliek meer voor de grote klappen.
het wordt al wat duidelijker : je weet niet goed waarover je het het hebt ?

volgens mij is je enige probleem dat de achterkant niet omhoog wil komen als je de achterkant wat inveert. zie punt 2/
 
voor mij wil dit zeggen : de achterkant van de motor zakt helemaal in

idem

nee, ik zie het niet omdat de foto's niet uit exact dezelfde hoek genomen zijn. echter als er verschil is, is het verwaarloosbaar en komt het zeker niet overeen met je beschrijvingen hierboven.

1/ perfect normaal
2/ probleem uitgaande demping of mechanische blokkereing

nog steeds geen idee wat nu eigenlijk je probleem is, want uit de foto's blijkt duidelijk dat je achterbrug amper beweegt, en dus al zeker niet "volledig inzakt tot dieptepunt"

de hydraulica doet helemaal niets kwa weer omhoog brengen zelf, het vertraagd enkel de beweging. enkel de veer duwt hem weer omhoog.

het wordt al wat duidelijker : je weet niet goed waarover je het het hebt ?

volgens mij is je enige probleem dat de achterkant niet omhoog wil komen als je de achterkant wat inveert. zie punt 2/
Dat laatste,
Waarschijnlijk de rebound helemaal dicht of de terugloop kanaaltjes dicht door vuil oid?
 
Klopt Jan ben geen kenner van schokdempers en had me meer moeten verdiepen .
Dus als ik het zo lees ligt het waarschijnlijk aan de rebound knop zoals Rob RD zei .
Als ik daar aan draai linksom of rechtsom gebeurd er niets kan ik dan aannemen dat wat Midlifecrisis zegt de kanalen verstopt zijn ?
Is daar nog iets aan te doen doelend op tikken met kunstof hamer oid ?
 
In de categorie heel onnozel hoor. Loopt hij bij het inveren niet vast tegen de pro link? Dus dat de diameter van de veerschaal net anders is en hij klem zit tegen de pro link of dat de bout van de schokbreker ergens tegenaan loopt. Dat laatste lijkt met stug, maar wie weet.

Laatst zelf zo'n geintje gehad dat een ''dezelfde'' schokbreker toch 2mm breder was en klem liep tegen de pro link.
 
Haal de veer van de schokdemper.
Dan voel je zo in de hand of de demping,in en uitgaand nog werkt en reageert op het draaien aan de stelknop/schroef.
Dicht draaien = zware demping,los draaien = lichte demping.
Een gasgevulde demper schuift door de gasdruk ook stilaan vanzelf weer uit.
 
Uurtje net bezig geweest het 1 en ander te demonteren, had nog mooi hefbrugje staan, dus motor stond best wel stevig. De achterbrug bekeken of deze wel soepel beweegt zonder attrubuten eraan dat deed het. Linksysteem ook prima . Alles opnieuw ingevet en de onderdelen weer verbonden . Nou ben eruit was idd de rebound knop die vast zat zoals Rob D en Jan zei.. Met flink wat kruipolie en hete fohn erop ging de knop steeds soepeler draaien . En na 10 minuten indrukken zag je steeds de motor iets sneller omhoog kwam. In ene plop en het schoot omhoog. 🙂.
 
Laatst bewerkt:
@Aprilia4fun Omdat ik als eerste met die knop kwam mag je mijn post als oplossing markeren, leuk voor mijn statistieken en voor hen die willen weten wat het was zonder het hele topique door te moeten worstelen
 
Terug
Bovenaan Onderaan