Achterschokdemper defect ?

Aprilia4fun

MF veteraan
11 sep 2002
8.829
426
Heb een 2e handse achterschokbreker aangeschaft voor een thundercat omdat degene die erop zat lek was. Na geklooi eindelijk erop gezet van de bok gehaald blijkt dat de hele veer inzakt en totaal niets doet? Instellingen veranderen helpt niets Ook de piggybag waar olie? inzit doet niets als je aan het instellings schroefje draait Je kunt dat schroefje gewoon doordraaien ? Goed gekeken of er iets verkeerd gemonteerd was maar alles zit ok gemonteerd. Zou denken dat hij altijd wel veert met de veer alleen?
 
Misschien dat de olie door liggend transport op de verkeerde plek is gekomen. Oplossing zou zijn de vering meerdere keren in en uitveren.

Ik geloof het zelf echter ook niet maar je kan het proberen.

db
 
Misschien dat de olie door liggend transport op de verkeerde plek is gekomen. Oplossing zou zijn de vering meerdere keren in en uitveren.

Ik geloof het zelf echter ook niet maar je kan het proberen.

db
Volgens mij, als je bij een gasgevulde demper de olie op de verkeerde plek hebt zitten, is de demper stuk, ofwel lek en toe aan revisie :+
 
Vanochtend nog nagekeken of het linksysteem soepel beweegt dat doet het en niet vast zit, de lagers zien er op het oog ok uit .
Lagers opnieuw gesmeerd maar helaas wat ik ook instel de veer op 1 t/m stand 7 wanneer van de bok gehaald zakt deze in tot dieptepunt en veert 0,0 uit . Waarschijnlijk de plunjer in het reservoir niet goed afgedicht gescheiden van de olie en stikstof als ik het goed heb? Bedrijf heeft reactie gegeven om te kijken of ze er nog 1 hebben liggen ? Zijn er nog alternatieven schokdempers die er op passen ?
 
Vanochtend nog nagekeken of het linksysteem soepel beweegt dat doet het en niet vast zit, de lagers zien er op het oog ok uit .
Lagers opnieuw gesmeerd maar helaas wat ik ook instel de veer op 1 t/m stand 7 wanneer van de bok gehaald zakt deze in tot dieptepunt en veert 0,0 uit . Waarschijnlijk de plunjer in het reservoir niet goed afgedicht gescheiden van de olie en stikstof als ik het goed heb? Bedrijf heeft reactie gegeven om te kijken of ze er nog 1 hebben liggen ? Zijn er nog alternatieven schokdempers die er op passen ?
Een nieuwe?

Hagon morren import
 
We hebben het toch over zo'n ding?

Rear cushion Yamaha YZF 600 Thundercat 1996-2003

12kr-5f09d099d6f4b0c522336d95037f3933.JPG


Die veer moet de boel nog steeds grotendeels overeind houden zelfs als de slang van de piggy bag los is toch?

db
 
Precies dat van die veer lijkt mij juist . Lijkt wel of het linksysteem de boel naar beneden brengt ? Maar alles zit zoals het was?

Maar ik las bij topic thundercat dat de schokbreker ook vast kan zitten ?

Wat zit er in het reservoir ? olie en stikstof maar wel gescheiden?

hieronder foto huidige situatie .
20230911_162247.jpg
 
Laatst bewerkt:
Zuigerstang van de schokdemper bedoel je neem ik aan. Denk dat het net lijkt of deze krom is maar is niet zo. Zonder demper ga ik ff testen komende dagen .
 
Ik heb nog een complete liggen voor niks, als je er aan toe bent

Vreemd dat hij helemaal inzakt, dat zou alleen maar aan de veer zelf kunnen liggen

Informeer ook eens naar een gewone emulsiedemper bij Hyperpro.
Kijken ze gelijk alles even na voor je.

En wellicht even de voorvork servicen. :?
Bn je 1000 - 1200 bverder... okee... dat ik het er voor uitgeef....

helaas wat ik ook instel de veer op 1 t/m stand 7 wanneer van de bok gehaald zakt deze in tot dieptepunt en veert 0,0 uit
Dus je ziet ook niks meer van de zuigerstang???
 
Bn je 1000 - 1200 bverder... okee... dat ik het er voor uitgeef....
Nee, nee, dat betaal je voor de volledig instelbare modellen.
De prijs is vergelijkbaar met de Hagon, maar dan met montage inclusief en een goed vering advies.

En als je de voorvork ook laat doen (meerkosten) heb je wel een heel fijn sturende motor zonder gedoe of compromis.
Maar het kost wel wat. :)
 
Als hij helemaal inzakt en niet omhoog komt is het de veer of de bevestiging van de veer.
Wat nog wel kan is dat de glijbus van de zuigerstang versleten is, als hij echter zo versleten is dat hij gewoon vast komt te zitten is de schokbreker grofweg de oud ijzer prijs waard.
Ook al zet je de boormachine in het olie/stikstof deel zal hij nog steeds even hoog blijven staan. OK als je wilt mierenneuken duwt de stikstof hem iets uit, maar dat is geen significant deel van de veerwerking.
Het olie stikstof deel bepaalt wel hoe snel hij in en uitveert.

Zelf ben ik wel gek op de YSS vervangingsschokbrekers. @Dutch heb ik er nou een aantal van gekocht.
Fors goedkoper dan origineel, leuk stuk goedkoper dan een Hyperpro of de andere topmerken en de kwaliteit is goed. Bouwkwaliteit heb ik ze nog niet op fouten kunnen betrappen, zeker net zo degelijk als de meeste OEM schokbrekers die ik gezien heb. Demping kwaliteit is een voldoende. Ook hier vaak zeker net zo goed als OEM van veel fietsen als niet beter. Maar tegen de WP's, Wilbers, Reigers enz enz leggen ze het wel af.
 
Terug
Bovenaan Onderaan