Acculader sloopt accu…of broodje aap ?

Desmohyper

🇮🇹Ducati addicted🇮🇹 Profiteur
Lid geworden
3 feb 2019
Berichten
8.246
Waarderingsscore
8.962
Locatie
Aan de goede kant van de IJssel
Klinkt als een domme vraag (en misschien is het dat ook wel..8)7)

Ik heb 2 motoren die als ze in de garage staan, direct aan de Optimate 4 worden gezet.
Nu heb ik vandaag een 140 km gereden, ga tanken en de motor start niet meer.
Accu ( jaar of 2) zo dood als een pier.
Meneer van de ANWB zegt, je mot nooit je accu constant aan de druppellader zetten. Dan gaat ie eraan…Alleen winterdag en dan hooguit maar 1 dag in de week.

Ik dacht die Optimate druppelladers juist veilig waren om je accu altijd op aan te sluiten en m zo in goede conditie te houden…? -O-
 
Acculaders hebben vaak verschillende standen.

-een stand om normaal een accu te laden
-een stand om een accu snel te laden
-een druppel laad functie, waar de accu niet constant bij wordt opgeladen , maar pas wanneer deze onder een bepaalde spanning komt.

De eerste 2 slopen je accu als je hem er langdurig aansluit. De laatste functie is prima om te gebruiken als je je motorfiets niet regelmatig gebruikt. Als je hem wel regelmatig gebruikt, dan heb je als het goed is geen acculader nodig.

De meeste laders hebben ook nog een 'recondition' stand. Dan verbruikt verbruikt de acculader een beetje uit de accu en laadt dat dan weer bij.

Tldr: Bij juist gebruik slopen acculaders geen accu's. Bij onjuist gebruik of defecte laders kunnen accu's inderdaad worden gesloopt.
Klopt wel..
De Optimate 4 zou zelf het juiste programma moeten kiezen a.d.h.v. de staat van de accu. Je kunt er zelf ook niks aan veranderen, t’is gewoon plug and play.
Er zijn jaren geweest, dat mijn motor 5 maanden lang in de schuur stond zonder lader. Zelfs daarmee was er na 5 nog steeds niks aan de hand. Accu's kunnen gewoon zomaar de geest geven.
Start de motor wel wanneer deze is afgekoeld? Of krijgt de startmotor het dan ook niet rond?
Motor start niet warm en ook niet afgekoeld..
Hang er komend weekend een nieuwe in en laat de Optimate maar even in de kast voorlopig…
Ik heb begrepen dat het nogal uitmaakt of je een traditionele accu of een gel accu hebt.
Volgens mij heb ik een gel accu…:?
 
Continu eraan hangen is niet goed, in dit geval kan je ook nooit zien of de Optimate goed werkt totdat het te laat is. Wat je wel kan doen is na 6 - 8 weken stilstand de lader er even een paar dagen aan hangen totdat het niet meer knippert/ accu opgeladen is en dan weer uitzetten. Moet je accu makkelijk redden als je je contact niet af en toe aanzet en je benzine pomp gaat draaien. Dat is wat ik in ieder geval doe en noteer de data van aanzetten en weer afkoppelen, vooral in de winter. In het seizoen gebruik ik de laders niet
 
De AGM accu die ik nog als reserve heb staan na vervanging door een Li-Ion hoeft maar enkele minuten te laden elke zes weken.
 
al jaren staat alles wat niet iedere week gebruikt wordt aan de druppel lader, 2 auto's 2 motoren en een brommer.
De auto's ook omdat ze een alarm hebben.

allemaal aan optimate of ctec laders die zelf de juiste functie selecteren (de zogenaamde slimme laders)
In de onderhoudsstand of druppel stand doet hij pas weer bijladen als de accu spanning een bepaalde hoeveelheid gezakt is (aldus de handleiding).
nog nooit issues gehad met accus....

heb 1 keer de fout gemaakt de verkeerde lader te pakken (die niet zelf het juiste programma selecteerde) en die was continu aan het laden, en toen ik daar 3 weken later achter kwam, was de accu al overleden (maar die deed dus continu laden op dat moment)
 
Klopt wel..
De Optimate 4 zou zelf het juiste programma moeten kiezen a.d.h.v. de staat van de accu. Je kunt er zelf ook niks aan veranderen, t’is gewoon plug and play.

Motor start niet warm en ook niet afgekoeld..
Hang er komend weekend een nieuwe in en laat de Optimate maar even in de kast voorlopig…

Volgens mij heb ik een gel accu…:?
Je kunt de laadstappen op de polen meten…en beoordelen of de optimate die goed heeft doorlopen….:?

Wordt ook door de led’s aangegeven..bijv. testfase (spanningsbehoud) na volledig opladen te zijn.
 
Ik gebruik al 10+ jaar druppelladers op auto en moto, als ik niet rijd hangen ze aan de lader, nog nooit problemen gehad. Al rijd ik eerlijk gezegd nooit langer dan een jaar of twee met dezelfde moto _O- _O- *O*
 
En niet voor niets hebben motorzaken optimates/cteks in de showrooms aangesloten op de motoren die te koop staan.


Kortom, de druppelladers doen in het algemeen hun werk goed…..vandaar dat motorzaken die dingen ook verkopen.
 
Ik heb wel een druppellader maar die heb ik nog nooit langer dan een dag aan de accu gehad. Toen ik nog lange zeereizen maakte, 3 tot 6 maanden, koppelde ik de accu altijd los en laadde de accu pas op na terugkeer. Nooit last gehad van een dode accu.
 
Hopelijk kent de ANWB meneer het verschil tussen een simpele acculader waarmee je een accu snel vol ramt en een onderhoudslader die alleen laadt als het nodig is. Geen rocket science.

Wie wat snapt van accutechniek en zich verdiept in hoe de betere onderhoudsladers werken, snapt waarom losmaken niet nodig is, niet schadelijk is en zelfs voordelen biedt.
 
En niet voor niets hebben motorzaken optimates/cteks in de showrooms aangesloten op de motoren die te koop staan.


Kortom, de druppelladers doen in het algemeen hun werk goed…..vandaar dat motorzaken die dingen ook verkopen.
Dat doen ze helaas wat weinig, maar mijn BMW dealer monteerd standaard de Ctek kabel op iedere motor.
Dus de lader rouleert natuurlijk.

Bij mijn GS was die laadstekker met LED trouwens wel de oorzaak dat de accu werd belast.
Het derde jaar er af gehaald en verdwenen waren mijn problemen.
Zelfs na twee weken stilstand moest ik in de winter onder de vijf graden even prik geven. :?
Vanaf het begin dacht ik een nieuwe motor te hebben gekocht met slechte accu.
Wat heb ik daar vaak mee staan k** op het momenten dat ik weg moest en het ding niet startte.

Bij de HP2 Sport en na lange stilstand heeft het de Li-Ion accu gesloopt.
Bij het monteren van een nieuwe gelijk die stekker naar de eeuwige jachtvelden geholpen. :+
 
Ik heb deze accutester!
 

Bijlagen

  • tecmate_teste_optimate_ts-120.jpg
    tecmate_teste_optimate_ts-120.jpg
    12,5 KB · Weergaven: 0
Je kunt de laadstappen op de polen meten…en beoordelen of de optimate die goed heeft doorlopen….:?

Wordt ook door de led’s aangegeven..bijv. testfase (spanningsbehoud) na volledig opladen te zijn.
Ben nog niet met pensioen hè
Geen tijd voor :)
Hopelijk kent de ANWB meneer het verschil tussen een simpele acculader waarmee je een accu snel vol ramt en een onderhoudslader die alleen laadt als het nodig is. Geen rocket science.

Wie wat snapt van accutechniek en zich verdiept in hoe de betere onderhoudsladers werken, snapt waarom losmaken niet nodig is, niet schadelijk is en zelfs voordelen biedt.
Dus de Optimate 4 is in jou ogen een simpele acculader en niet de betere onderhoudslader…? Ik weet niet welke techniek jij beheerst maar ik heb interesse…
Welke raad je aan?
 
Ben nog niet met pensioen hè
Geen tijd voor :)

Dus de Optimate 4 is in jou ogen een simpele acculader en niet de betere onderhoudslader…? Ik weet niet welke techniek jij beheerst maar ik heb interesse…
Welke raad je aan?

Ik heb zo'n simpele Dunlop van de action voor nog geen €15,-
Doet wat ie doen moet, om de maand of zo hang ik hem er een nacht/dag aan en klaar.
Als de accu vol zit gaat ie zelfs pulserend laden, daar zullen ze bij C-tec of Optimate wel een duur betaald interessante omschrijving voor hebben verzonnen, die iedereen nog gelooft ook.
Onderhoudslader: _O-
 
P
Dus de Optimate 4 is in jou ogen een simpele acculader en niet de betere onderhoudslader…? Ik weet niet welke techniek jij beheerst maar ik heb interesse…
Welke raad je aan?
Nee dat is totaal niet wat ik zeg.
Alle moderne Optimates, ook de 4, zijn prima onderhoudsladers. Heb er meerdere al lang in gebruik. Ik ben een onbetaalde promotor van die dingen.
Ctek is overigens ook een prima merk. En zo zijn er meer.

Ik heb enorm veel respect voor de inventiviteit en de kennis van de wegenwachter in het algemeen, maar om een gerenommeerde onderhoudslader ongezien de schuld te geven van je kapotte accu is gewoon gelöl.
Tenzij jij iets dergelijks hebt gezegd als “Ja maar acculader staat er 24/7 op!”. Dan heeft hij volledig gelijk.
 
Dat
Er zijn jaren geweest, dat mijn motor 5 maanden lang in de schuur stond zonder lader. Zelfs daarmee was er na 5 nog steeds niks aan de hand. Accu's kunnen gewoon zomaar de geest geven.
Start de motor wel wanneer deze is afgekoeld? Of krijgt de startmotor het dan ook niet rond?
Dat was toen de motoren nog contactpuntjes hadden, en je ze aan moest trappen of duwen. 🤪
Denk niet dat het je nu nog zo makkelijk lukt, met alle elektronica.
Er gaat een groot deel van in slaapstand, maar niet alles.
 
P

Nee dat is totaal niet wat ik zeg.
Alle moderne Optimates, ook de 4, zijn prima onderhoudsladers. Heb er meerdere al lang in gebruik. Ik ben een onbetaalde promotor van die dingen.
Ctek is overigens ook een prima merk. En zo zijn er meer.

Ik heb enorm veel respect voor de inventiviteit en de kennis van de wegenwachter in het algemeen, maar om een gerenommeerde onderhoudslader ongezien de schuld te geven van je kapotte accu is gewoon gelöl.
Tenzij jij iets dergelijks hebt gezegd als “Ja maar acculader staat er 24/7 op!”. Dan heeft hij volledig gelijk.
Ja, maar daar gaat het juist om…
Ik hing de motor aan de lader zodra ik thuis kwam (met de verwachting een week niet te rijden of zo) er vanuitgaande dat de Optimate 4 m’n accu in topconditie houdt want dat pretendeert deze lader te kunnen


IMG_0800.jpeg
 
Normaliter doet zo’n optimate zijn werk goed, vlgs mij heb je een accu die ‘gewoon’ stuk is gegaan.nieuwe accu erin en aansluiten zoals altijd…..

Trouwens met wat geduld en tijd kijk naar de status led’s, die geven aan hoe je accu erbij ‘staat’. Kan wel een foto maken hoe mijn 888 met de motobatt accu erbij staat….. _O- (en die is goed kan ik je alvast verklappen...;))
 
Normaliter doet zo’n optimate zijn werk goed, vlgs mij heb je een accu die ‘gewoon’ stuk is gegaan.nieuwe accu erin en aansluiten zoals altijd…..

Trouwens met wat geduld en tijd kijk naar de status led’s, die geven aan hoe je accu erbij ‘staat’. Kan wel een foto maken hoe mijn 888 met de motobatt accu erbij staat….. _O- (en die is goed kan ik je alvast verklappen...;))
Ja die status leds ken ik wel…die staan na een half uur beide op groen *O*
 
Ja, maar daar gaat het juist om…
Ik hing de motor aan de lader zodra ik thuis kwam (met de verwachting een week niet te rijden of zo) er vanuitgaande dat de Optimate 4 m’n accu in topconditie houdt want dat pretendeert deze lader te kunnen


Bekijk bijlage 2025393
Maar wat heb je tegen de meneer van de ANWB gezegd?
A. “Ik zet mijn motor thuis altijd aan de druppellader, een optimate 4 onderhoudslader.”
B. “Ik pleur dat italiaanse hok thuis altijd aan de accu lader. Dat deed me opa vroegah ook”

Zie de reacties van @Bramb0 eerder
 
Terug
Bovenaan Onderaan