Acculader sloopt accu…of broodje aap ?

Desmohyper

🇮🇹Ducati addicted🇮🇹 Profiteur
Lid geworden
3 feb 2019
Berichten
8.246
Waarderingsscore
8.962
Locatie
Aan de goede kant van de IJssel
Klinkt als een domme vraag (en misschien is het dat ook wel..8)7)

Ik heb 2 motoren die als ze in de garage staan, direct aan de Optimate 4 worden gezet.
Nu heb ik vandaag een 140 km gereden, ga tanken en de motor start niet meer.
Accu ( jaar of 2) zo dood als een pier.
Meneer van de ANWB zegt, je mot nooit je accu constant aan de druppellader zetten. Dan gaat ie eraan…Alleen winterdag en dan hooguit maar 1 dag in de week.

Ik dacht die Optimate druppelladers juist veilig waren om je accu altijd op aan te sluiten en m zo in goede conditie te houden…? -O-
 
Rij je regelmatig, zeg om de aantal weken met beide motoren? Dan vind ik het nergens voor nodig om ze altijd aan een druppellader te leggen. Je dynamo doet genoeg om de accu op spanning te houden en je accu houdt dit makkelijk een maand of wat vast. Als je een hele tijd niet rijdt, of in de 'winter' (is dat er nog dan...) kan je de accu idd even een dag of 2 opfrissen.
Rij je juist veel korte ritjes en moet je vaak starten dan wordt het een ander verhaal.
 
Rij je regelmatig, zeg om de aantal weken met beide motoren? Dan vind ik het nergens voor nodig om ze altijd aan een druppellader te leggen. Je dynamo doet genoeg om de accu op spanning te houden en je accu houdt dit makkelijk een maand of wat vast. Als je een hele tijd niet rijdt, of in de 'winter' (is dat er nog dan...) kan je de accu idd even een dag of 2 opfrissen.
Rij je juist veel korte ritjes en moet je vaak starten dan wordt het een ander verhaal.
De motor van vrouw wordt niet zo vaak gebruikt
Soms het weekend, af en toe woon/werk maar kan ook zo een week of 5 stilstaan
Ik gebruik m gemiddeld 1 tot 3 x in de week en rij dan ongeveer 100km per rit.
November t/m Maart staat alles wel op stal zo’n beetje.

Maar waar het mij eigenlijk om gaat is dat ik altijd dacht de je de Optimate gewoon veilig en altijd kon gebruiken…het tegendeel blijkt nu waar.
 
Klinkt als een domme vraag (en misschien is het dat ook wel..8)7)

Ik heb 2 motoren die als ze in de garage staan, direct aan de Optimate 4 worden gezet.
Nu heb ik vandaag een 140 km gereden, ga tanken en de motor start niet meer.
Accu ( jaar of 2) zo dood als een pier.
Meneer van de ANWB zegt, je mot nooit je accu constant aan de druppellader zetten. Dan gaat ie eraan…Alleen winterdag en dan hooguit maar 1 dag in de week.

Ik dacht die Optimate druppelladers juist veilig waren om je accu altijd op aan te sluiten en m zo in goede conditie te houden…? -O-
Niet dus .
 
batterij gewoon echt kapot misschien ?
laadt ze een dag op, ontkoppel ze en meet de dag erna de rust-spanning.
daarna meet je de spanning tijdens het starten.
beide waardes hier posten.
 
Altijd aan de druppelaar vind ik ook een toonbeeld van luiheid.
Dan heb je ook altijd spanning in de schuur, garage of buiten onder de motorhoes.
Brandgevaar en onnodige verspilling.
En het werkt afbrokkelen van de loodplaatjes in de hand, dus ineens heb je onderweg bij een tussenstop interne kortsluiting in de accu (gisteren nog bij een huurauto in Italië :+ ).
Dat vind ik een veel slechter gevoel dan hoogstens eens in de maand even wat prik geven.
Je motor weer even wat aandacht geven.
Bij loodaccu's zette ik het altijd in de agenda.
Nu al twaalf jaar Li-Ion en geen omkijken meer naar.
Een jaar stilstand zonder stroom gebruikers is ook geen probleem meer, dus van oktober tot maart ook niet.
 
batterij gewoon echt kapot misschien ?
laadt ze een dag op, ontkoppel ze en meet de dag erna de rust-spanning.
daarna meet je de spanning tijdens het starten.
beide waardes hier posten.
Volgens mij is ie echt overleden.
Na starten via startkabels, een half uur gereden.
Bij thuiskomst uitgezet, helm en jas aan de kapstok en nog eens starten…dat laatste ging al niet meer.
 
Altijd aan de druppelaar vind ik ook een toonbeeld van luiheid.
Dan heb je ook altijd spanning in de schuur, garage of buiten onder de motorhoes.
Brandgevaar en onnodige verspilling.
En het werkt afbrokkelen van de loodplaatjes in de hand, dus ineens heb je onderweg bij een tussenstop interne kortsluiting in de accu (gisteren nog bij een huurauto in Italië :+ ).
Dat vind ik een veel slechter gevoel dan hoogstens eens in de maand even wat prik geven.
Je motor weer even wat aandacht geven.
Bij loodaccu's zette ik het altijd in de agenda.
Nu al twaalf jaar Li-Ion en geen omkijken meer naar.
Een jaar stilstand zonder stroom gebruikers is ook geen probleem meer, dus van oktober tot maart ook niet.
Ik ga het ook maar eens zo proberen….
 
Mijn accu's altijd 24/7 aan de druppellader. Altijd gedaan, originele accu van Diversion 900 keer na 12 en 13 jaar overleden. Mijn huidige originele FJR accu is nu bijna 8 jaar oud, ook altijd continu aan de lader. Dus ja, ik weet niet of het wel of niet slecht is voor de accu. Misschien type afhankelijk? Overlijden van een accu kondigt zich soms niet aan.
 
Eerstevaccu van m'n toendertijd nieuwe cbr1000rr 2006, binnen een jaar klaar, wel garantie. 2e een jaar langer, toch waarschijnlijk door het alarm na langer stilstand.
3e accu met druppellader, 11 jaar oud geworden. Niet continu aan de lader, maar als ik al wist, dat de motor de komende 5 dagen binnen bleef, aan de lader.
11 jaar is op vandaag wel erg bijzonder, maar de inbouw datum had ik nog op factuur, en op accu staan.
 
Acculaders hebben vaak verschillende standen.

-een stand om normaal een accu te laden
-een stand om een accu snel te laden
-een druppel laad functie, waar de accu niet constant bij wordt opgeladen , maar pas wanneer deze onder een bepaalde spanning komt.

De eerste 2 slopen je accu als je hem er langdurig aansluit. De laatste functie is prima om te gebruiken als je je motorfiets niet regelmatig gebruikt. Als je hem wel regelmatig gebruikt, dan heb je als het goed is geen acculader nodig.

De meeste laders hebben ook nog een 'recondition' stand. Dan verbruikt verbruikt de acculader een beetje uit de accu en laadt dat dan weer bij.

Tldr: Bij juist gebruik slopen acculaders geen accu's. Bij onjuist gebruik of defecte laders kunnen accu's inderdaad worden gesloopt.
 
Heb je 2 accu’s op 1 optimate 4 aangesloten….. :?

Anders koop een goedkoper optimate van 39,- erbij want de optimate 4 kan ook stuk zijn…net als een accu die een keer stuk gaat.


De 888 accu van motobatt is al 10 jaar oud en hangt continu aan de optimate….dus mij hoor je niet klagen. Enige geklaag wat ik had was met de VFR maar dat was een Honda kwaal.
 
Tldr: Bij juist gebruik slopen acculaders geen accu's. Bij onjuist gebruik of defecte laders kunnen accu's inderdaad worden gesloopt.
Je leest net zo goed elk jaar meerdere verbaasde gebruikers op fora die hem altijd op de lader zetten en dan toch na 1-2-3 jaar een defecte accu hebben.
Het voegt eigenlijk niet zoveel meer toe dan hem zelf gewoon even prik geven na vier tot zes weken (mits geen stroomverbruikers aan boord).
Een accu heeft aandacht nodig, maar ook weer niet teveel.

Het is net een relatie.
Overdaad schaadt.
Vaak ben je te bang. :+
 
accu's kunnen altijd stuk gaan, ook een nieuwe.
Er gaan ook accu's stuk die niet aan de lader hangen en regelmatig gebruikt worden.

Ik heb een transponder voor de motorcross, omdat we die minstens 1x in de week nodig hadden hangt die nu al 16 jaar continue aan de oplader.
Werkt nog steeds en knippert nog steeds 5x.
Laatste 3 jaar amper nodig gehad, hangt nog steeds aan de lader, ben bang als ik hem loskoppel dat die stuk gaat :)
 
Er zijn jaren geweest, dat mijn motor 5 maanden lang in de schuur stond zonder lader. Zelfs daarmee was er na 5 nog steeds niks aan de hand. Accu's kunnen gewoon zomaar de geest geven.
Start de motor wel wanneer deze is afgekoeld? Of krijgt de startmotor het dan ook niet rond?
 
Terug
Bovenaan Onderaan