Accu vervangen

RJ uut Grunn

Rookie
19 nov 2013
13
0
Hallo, wil graag even iets controleren.
Ik heb de accu van mijn combinatie achterin de bak staan.
Nu is de accu aan vervanging toe en wil ik deze vervangen door een autoaccu.
Nu moet dit volgens mij gewoon willen, want 12v is 12v.
Het is alleen dat de accu het qua capaciteit langer zal gaan volhouden (extra verlichting op de bak enz).
Voordat ik nu toch iets over het hoofd zie, graag jullie reactie.

Grout`n uut Grunn
 
Ja hoor, dat kan gewoon. Op mijn vorige combinatie zat een auto accu, en bij mijn huidige combinatie heb ik het een aantal maanden geleden ook gedaan. Motor accu er uit, en auto accu geplaatst in de zijspanbak.
Het levert wat meer startcapaciteit op, en je kan de accu wat langer (te) zwaar belasten.
 
Ja, dat kan makkelijk.
Maar met extra verlichting gaat het niet helpen. Een accu is slechts een opslagvat. als jij meer lampjes aanzet als de dynamo kan bijvullen raakt het vat gewoon leeg. Dat duurt wel langer als bij een motor accu, maar duurt ook weer langer om te vullen.
Als je een 300 Watt dynamo hebt kan je gewoon niet meer dan 300 Watt afnemen.
 
Oké.
Moet ik trouwens nog ergens op letten, of kan ik elke (benzineauto) accu van 12v plaatsen??

Grout`n uut Grunn
 
Hmmm ik heb me eens laten vertellen dat een 'kleine' motordynamo te weinig vermogen levert voor de veel grotere capaciteit van de auto-accu en de dynamo dan altijd hard aan 't werk is?

Omgekeerd ken ik iemand die een fiat-polski dynamo op z'n dnepr had geknutselt en veelk veel geld een kleine accu moest kopen die het grotere vermogen van deze dynamo aan kon..

Ben benieuwd naar replieken!
 
Oké.
Moet ik trouwens nog ergens op letten, of kan ik elke (benzineauto) accu van 12v plaatsen??

Grout`n uut Grunn
:Y Ik heb een gewone 32AH Golfjes, Kadetjes accu.
En zolang je niet meer verbruikt dan je dynamo levert kan je er desnoods een scheepsaccu indouwen, zoals gezegd, het is slechts een opslagvat.
 
lijkt me raarrrrr. (edit: de bewering van Sammie, niet die van halflive)

je dynamo krijgt het alleen extra zwaar wanneer je de accu ook continue leeg trekt door veel stroomverbruikers.

wanneer je een dikke accu erin zet met een veel hogere capaciteit, kun je even veel meer en dus ook wat langer stroom trekken dan met een standaard motoraccu. kan handig zijn op de camping... of als je motor nogal slecht aanpakt met heel koud weer.

zolang je niet meer stroom verbrukt dan je dynamo kan leveren heb je geen nadelen van een zwaardere accu, behalve dan dat die meer ruimte in beslag zal nemen...
 
Laatst bewerkt:
:Y Ik heb een gewone 32AH Golfjes, Kadetjes accu.
En zolang je niet meer verbruikt dan je dynamo levert kan je er desnoods een scheepsaccu indouwen, zoals gezegd, het is slechts een opslagvat.

Eensch. Ik heb een 45 Ah aan de BMW hangen, geen probleem.
 
Duidelijk, dan denk ik dat ik voor een zwaardere accu ga, zo kan ik met koude dagen (als het nodig is) ook langer doorstarten ;-)

Bedankt voor de reacties,

Grout`n uut Grunn
 
Ik heb een 70Ah rolstoelaccu in de bak staan. En de originele accu van de GL1000 op de motor.
En een dynamo van een Daihatsu erop geklust.
De rolstoelaccu kan met een schakelaar aan het laadsysteem van de motor gekoppeld worden en schakelt automatisch in bij het starten.
Zo kan ik ook op de camping de radio en lampen van de zijspan aan laten staan zonder de motoraccu leeg te trekken.

De dynamo en accu's vinden alles best, enkel de motoraccu laden of beide tegelijk.
 
Ik heb een 70Ah rolstoelaccu in de bak staan. En de originele accu van de GL1000 op de motor.
En een dynamo van een Daihatsu erop geklust.
De rolstoelaccu kan met een schakelaar aan het laadsysteem van de motor gekoppeld worden en schakelt automatisch in bij het starten.
Zo kan ik ook op de camping de radio en lampen van de zijspan aan laten staan zonder de motoraccu leeg te trekken.


Hm, dat is handig. Als het spul bij mij straks klaar is dan moet ik daar ook maar eens naar kijken. Het zou erg handig zijn.
 
De regelaar houdt de spanning op ruim 14 volt en of daar een kleine of grote accu achter hangt moet volgens mij moet niks uitmaken.

Maar een auto-dynamo levert een veel hoger vermogen.. wordt de kline accu dan niet over-ge-Amperetdingest?
 
Maar een auto-dynamo levert een veel hoger vermogen.. wordt de kline accu dan niet over-ge-Amperetdingest?

Nee, een autodynamo KAN een hoger vermogen leveren. Maar als er maar weinig vermogen gevraagd wordt, bijvoorbeeld door een kleine accu, dan levert hij weinig vermogen.
 
Zo heb ik in mijn span een 44Ah accu staan. Zelfs met het Elefantentreffen geen start problemen gehad. En het kan daar 's nachts behoorlijk koud zijn.
 
Nog even een vraagje,

Hoe kan ik controleren of de accu wel voldoende wordt bij /opgeladen??

Ik heb namelijk de “oude” accu, vorige week eerst nog even weer opgeladen.
Volgens mijn lader, moest de accu nog voldoende capaciteit hebben.
Starten ging ook weer prima, verder dus geen probleem.
Alleen verneem ik nu tijdens het starten, dat de accu tijdens het rijden niet weer op volle sterkte wordt gebracht.
De motor slaat nu uiteindelijk wel aan, maar de startmotor krijgt (na mijn gevoel) niet dezelfde kracht als wanneer ik de accu zelf had bijgeladen.

Ik heb gisteravond mijn GL1100 even gestart en zag, wanneer ik gas gaf, dat de verlichting wel feller ging branden. Dus de motor wekt wel stroom op, maar weet niet of dit voldoende.

Grout`n uut Grunn
 
Terug
Bovenaan Onderaan