Accu probleem

RoyalClub

MF veteraan
12 mei 2008
28.149
199
Ja er zal een piek zijn door o.a. de brandstofpomp. Maar ik zat net mijn halogeen te googlen, en de koplamp alleen is al 55 Watt wat neerkomt op 4.58A.




Dat is inderdaad de volgende stap. Maar wil eerst zien of het voltage ergens 'stabiliseerd' met alles gewoon aangesloten. Vandaag weer gemeten en het voltage is nu 12.28V, aanzienlijk minder grote daling dan de eerste dag. Van 12.64 -> 12.33 -> 12.28. Morgen nog even meten.
Heb ook zojuist een optimate 3 besteld die in de aanbieding is voor 5 tientjes. Wellicht kan die er nog iets mee met zijn battery recovery stand. En zo niet heb ik in ieder geval een fijne lader voor de volgende accu. Besloten toch maar niet over te stappen op een Lithium.

Heeft iemand toevallig ervaring met accu's van het merk BS-BATTERY? Die zijn maar 70 tientjes met dezelfde CCA en capaciteit als de YUASA van 119€, dus daar neig ik sterk naar. Staat op hun site dat ze OEM voor Peugeot, Yamaha en MV-Agusta zijn, maar ik heb nog nooit van het hele merk gehoord. Xijn het goede accus?
Die accu is alleen maar verder kapot aan het gaan man. Je kan m vervangen en proberen de lekstroom te verhelpen of er een schakelaar tussen zetten. Nog een keer wachten wordt ie niet minder stuk van...
 
  • Like
Waarderingen: IJzervreter

MaximusII

Grote klappen, snel thuis.
18 sep 2008
1.509
32
Dtc
Ja er zal een piek zijn door o.a. de brandstofpomp. Maar ik zat net mijn halogeen te googlen, en de koplamp alleen is al 55 Watt wat neerkomt op 4.58A.




Dat is inderdaad de volgende stap. Maar wil eerst zien of het voltage ergens 'stabiliseert' met alles gewoon aangesloten. Vandaag weer gemeten en het voltage is nu 12.28V, aanzienlijk minder grote daling dan de eerste dag. Van 12.64 -> 12.33 -> 12.28. Morgen nog even meten.
Heb ook zojuist een optimate 3 besteld die in de aanbieding is voor 5 tientjes. Wellicht kan die er nog iets mee met zijn battery recovery stand. En zo niet heb ik in ieder geval een fijne lader voor de volgende accu. Besloten toch maar niet over te stappen op een Lithium.

Heeft iemand toevallig ervaring met accu's van het merk BS-BATTERY? Die zijn maar 70 tientjes met dezelfde CCA en capaciteit als de YUASA van 119€, dus daar neig ik sterk naar. Staat op hun site dat ze OEM voor Peugeot, Yamaha en MV-Agusta zijn, maar ik heb nog nooit van het hele merk gehoord. Xijn het goede accus?
Heb in het verleden ook al eens geworsteld met yuasa accu's.
( 2 stuks in 2 jaar B|)
Daarna een BS accu geplaatst.
Deze werkte prima.
Na 2 jaar de motor verkocht.
Dus geen ervaring met de levensduur na 2 jaar.
 

Motor-Timothy

MF veteraan
3 sep 2016
1.207
118
Vandaag 12.24V. Hij verliest dus ongeveer 0.04V per dag, wat me wat veel lijkt (ongeveer 3.5% per dag). morgen dus waarschijnlijk 12.2V. Ben benieuwd of hij dan nog kan starten.

Heb in het verleden ook al eens geworsteld met yuasa accu's.
( 2 stuks in 2 jaar B|)
Daarna een BS accu geplaatst.
Deze werkte prima.
Na 2 jaar de motor verkocht.
Dus geen ervaring met de levensduur na 2 jaar.
Dank je, dat is in ieder geval gelijk aan de 50% duurdere Yuasa. Tuurlijk kan je altijd een verkeerde te pakken hebben ,maar in mijn geval dus ook 2 yuasa' accu's in 2 jaar. Dan daalt het vertrouwen in het merk wel ook gezien de prijs. Wil alleen eerst uitsluiten dat het een andere reden heeft, vandaar alle testjes. Morgen een rit op de motor (mits ie start :P ) en dan gaat de accu eruit om te testen of hij ook zijn spanning verliest als hij niet op de motor aangesloten zit.
Na morgen heb ik ook de optimate binnen, die kan een load-test doen en wellicht de accu met pulsen weer beter maken als het de accu is. En zo niet wordt het een BS.
 

RoyalClub

MF veteraan
12 mei 2008
28.149
199
Vandaag 12.24V. Hij verliest dus ongeveer 0.04V per dag, wat me wat veel lijkt (ongeveer 3.5% per dag). morgen dus waarschijnlijk 12.2V. Ben benieuwd of hij dan nog kan starten.



Dank je, dat is in ieder geval gelijk aan de 50% duurdere Yuasa. Tuurlijk kan je altijd een verkeerde te pakken hebben ,maar in mijn geval dus ook 2 yuasa' accu's in 2 jaar. Dan daalt het vertrouwen in het merk wel ook gezien de prijs. Wil alleen eerst uitsluiten dat het een andere reden heeft, vandaar alle testjes. Morgen een rit op de motor (mits ie start :P ) en dan gaat de accu eruit om te testen of hij ook zijn spanning verliest als hij niet op de motor aangesloten zit.
Na morgen heb ik ook de optimate binnen, die kan een load-test doen en wellicht de accu met pulsen weer beter maken als het de accu is. En zo niet wordt het een BS.
 

v.d.v.

rim-master
3 mei 2003
16.851
262
53
oirschot
Als je nog even wacht is de spanningsregelaar dadelijk ook stuk. een slechte accu is zeer slecht voor de regelaar.
 

RR.

MF veteraan
21 feb 2007
15.154
978
56
Den Haag
Benzine op: benzineprobleem? Nee hoor, gewoon tanken.
Band versleten: bandenprobleem? Nee hoor, gewoon nieuwe kopen.
Accu versleten: accuprobleem?...
 

Motor-Timothy

MF veteraan
3 sep 2016
1.207
118
Wow, zelfs mijn oude kapotte yuasa batterij die inmiddels al 2 jaar in mijn berging staat geeft nog 11.2V aan
 

Motor-Timothy

MF veteraan
3 sep 2016
1.207
118
Okey kleine update, accu uit de motor aan de nieuwe optimate. Nogal een verschil met de Lidl lader. Optimate gaf meteen aan dat de accu diep ontladen was en startte zijn recovery programma. Waar de Lidl lader na een half uur ofzo al aangaf dat de accu vol zit, heeft de optimate er ruim 12 uur over gedaan om de accu op te laden. Vervolgens heeft het ding nog eens 24 uur lang getest of het voltage niet teveel terugloopt. Het optimate accutest programma geeft nu een groen lampje, wat in theorie betekent dat de accu goed is & zijn capaciteit ook vasthoudt.

Hopelijk heeft dit de accu gered, dat scheelt weer wat geld. Zo niet koop ik natuurlijk alsnog een andere accu.

Morgen ga ik voor de grap de optimate ook nog op mijn oude defecte Yuasa aansluiten, kijken of ie die nog tot leven weet te wekken.
 

RR.

MF veteraan
21 feb 2007
15.154
978
56
Den Haag
Ik dacht ik laat gewoon even weten hoe de optimate werkt, misschien helpt het iemand.



Neen ik verzamel ze. Hoop uiteindelijk een hele achterwand van defecte accu's te hebben in mijn schuur.
Je kunt ze ook open zagen, de platen schoon krabben en weer dicht lijmen.:t
 

B07

MF veteraan
17 jul 2017
1.426
259
Spijkenisse
Okey kleine update, accu uit de motor aan de nieuwe optimate. Nogal een verschil met de Lidl lader. Optimate gaf meteen aan dat de accu diep ontladen was en startte zijn recovery programma. Waar de Lidl lader na een half uur ofzo al aangaf dat de accu vol zit, heeft de optimate er ruim 12 uur over gedaan om de accu op te laden. Vervolgens heeft het ding nog eens 24 uur lang getest of het voltage niet teveel terugloopt. Het optimate accutest programma geeft nu een groen lampje, wat in theorie betekent dat de accu goed is & zijn capaciteit ook vasthoudt.

Hopelijk heeft dit de accu gered, dat scheelt weer wat geld. Zo niet koop ik natuurlijk alsnog een andere accu.

Morgen ga ik voor de grap de optimate ook nog op mijn oude defecte Yuasa aansluiten, kijken of ie die nog tot leven weet te wekken.
Gelijk heb je, proberen kan nooit kwaad, het geld groeit ons niet allemaal op de rug.
Met een beetje mazzel was je oude lader het probleem, dan het is het maar goed dat je niet naar het team weggooien heb geluisterd 😇😜
 

v.d.v.

rim-master
3 mei 2003
16.851
262
53
oirschot
Hoe kan een regelaar kapot gaan door een lege accu?
Geen kritische noot, een oprechte vraag.
Doordat een goede accu de spanningspieken die ontstaan door het schakelen van de thyristors op vangt en doordat de accu de spanning voor een groot deel stabiliseert. Het is heel belangrijk dat je een accu hebt met een zo laag mogelijke interne weerstand. Zo leert de ervaring dat bij gebruik van b.v. een Yuasa accu veel minder problemen met de regelaar voor komen dan met andere merken.
 
  • Like
Waarderingen: RoyalClub

B07

MF veteraan
17 jul 2017
1.426
259
Spijkenisse
Doordat een goede accu de spanningspieken die ontstaan door het schakelen van de thyristors op vangt en doordat de accu de spanning voor een groot deel stabiliseert. Het is heel belangrijk dat je een accu hebt met een zo laag mogelijke interne weerstand. Zo leert de ervaring dat bij gebruik van b.v. een Yuasa accu veel minder problemen met de regelaar voor komen dan met andere merken.
Dat is interessant:t
De taak van een regelaar is de juiste spanning regelen in elke situatie, wel raar dat die dan kapot kan gaan van een slechte accu.