Aankoop advies en tikken R1 2001 RN04

Pim84

MF veteraan
4 jul 2008
3.278
2
De wijzen komen uit het......
Gister voor het eerst naar een R1 wezen kijken. Dit omdat ik gewoon een probleemloze huis tuin en keuken fiets er op na wil houden waar ik even een paar jaar op kan rijden zonder teveel kosten. Het is een prachtig origineel exemplaar uit 2001 met werkelijk geen enkel krasje (als er 0km op de teller zou staan geloofde je het vast ook nog).

Na wat zoeken kwam ik dit in verschillende staartjes hier tegen:

Onderwerp: tikkend geluid in de cilinderkop. Info nummer: MC-03-06. Datum: 29-04-2003.

Model: YZF-R1, modelcodes: 4xv1/2/7/8-5jj1/8, framecodes: rn011-rn041.

Probleem: tikkend geluid in de cilinderkop, uitlaatzijde. Best te horen bij stationair tot 3.500 t/min.

Oorzaak: Materiaalcombinatie van klep en klepgeleider kan er toe leiden dat de klepgeleider aan de kant van de verbrandingsruimte uitslijt. Hierdoor zal de klep bij het sluiten de zitting niet over de volle omtrek raken, waardoor het tikkende geluid wordt veroorzaakt.

Oplossing: Materiaal uitlaatklep is gewijzigd. Vervangen dienen te worden: klepgeleiders van de uitlaatkleppen en de uitlaatkleppen INDIEN ER GEEN SPRAKE IS VAN VEEL TE RUIME klepspeling (edit: hier staat niet bij wat dan te doen!)

Betreft framenummer: VANAF modeljaar 2002 komt het probleem niet meer voor. Het probleem kan zich voordoen bij YZF-R1 4xv1/2/7/8, framenummer rn011-0000001 tot en met rn011-0028000 en bij YZF-R1 5jj1/8, framenummer rn041-0000001 tot en met rn041-0027000

Onderdelen informatie: klepgeleiders uitlaat (8 keer), nieuw partnumber: 1wg-11133-11.
Uitlaatkleppen (8 keer), nieuw partnumber: 5lv-12121-00.


Bij aankomst dus direct het framenummer gecontroleerd en helaas deze was rn041-xxx23008.

Bij het starten even stationair laten tokkelen en vervolgens stationair opgevoerd naar 3000rpm en je hoort echt een tikken alsof iemand met zijn sleutels tegen de ruit zit te jengelen.

Eigenaar wist niets van zo'n modifcatie af en had geen onderhoudshistorie bij deze motor. Opzich werd ik daar niet heel bang van gezien de algehele werkelijk smetteloze staat van de motor en de km'stand van 24.000km..

Wat moet ik nou doen?? :? Als deze in de probleem serie valt zal het anno 2009 niet echt lukken enige medewerking te verwachten van een importeur of dealer ondanks dat het gewoon een originele NL fiets is. En is dit echt schadelijk ???

Heb gebeld met 2 Yamaha dealers en het verhaal ze voorgelegd.

1: "Tja ze lopen allemaal onrustig en beetje mechanisch geluid hoort bij zo'n fiets. Misschien de exup klep die je hoort die maken nu eenmaal geluid"

2: "Die lui op internet zijn geen fabrikanten. Langskomen met het ding dan kunnen we mogelijkerwijs iets beoordelen.

Nu heb ik wel veel hierover gelezen op dit forum maar de berichten zijn allemaal zeker 3 jaar oud. Hoe word er nu mee omgesprongen en zijn er al R1's op kapot gelopen??? Het is geen moeten van een R1 maar moet wel kwa vermogen vergelijkbaar zijn met mijn 998. Kwa emotie en gevoel is zo'n R1 een verschrikkelijk saai ding maar het zou een leuke tussen oplossing kunnen zijn zolang ze maar betrouwbaar zijn.

Het betreft deze:
http://link.marktplaats.nl/269561116
 
Yamaha importteur bellen. Sommige officieele modificaties mogen de dealers uitvoeren waarbij de fabrikant de kosten betaald. Volgens mij maakt het daarbij niets uit hoe oud de fiets is.

Anders in de koopprijs rekening houden met de kosten van deze aanpassing.
 
Als je een probleemloze huis tuin en keuken fiets wil...beter een monster nemen...

:+

FF informeren wat de mod kost...zou het (laten)doen als je iets probleemloos
wilt in de ht&k sfeer...
Wat is er zo verschrikkelijk saai aan de r1...?je zit i.i.g.niet zo vreselijk
snel in de begrenzer als een 998...


Of is dit weer om de zoveelste rijst-pasta discusie te beginnen... :Z
 
Laatst bewerkt:
die van mij tikt ook een beetje. dat zijn de kleppen. ben er mee naar een zaak geweest. En die zeiden: als zo;n klepgeleider eruit ligt moet het een vieze tik zijn. check het olie peil ff. als een klepgeleider los is moet die ook veel olie verbruiken.
 
Update:

Dealer in Velp gebeld en die onderstreepte idd het verhaal. Alleen van enige coulance van Yamaha hoefde ik niet wat te verwachten. Monteur had zelf wel 20.000km met een '01 R1 gereden en er nooit problemen mee gehad. Tikken tot 3500rpm hoorde dan ook niet bij de motorfiets. Na enig overleg met zijn collega kwam hij terug dat er idd heel incidenteel een probleem voorkwam met de klepzittingen. Natuurlijk kon hij pas met zekerheid zeggen of het niet normaal was als ik langs zou komen. Maargoed laat ik gezien mijn ervaring met auto's en motoren maar zelf aannemen dat ik dat zelf ook kan beoordelen..

Ik zie er dus vanaf. Doodzonde gezien de rest van de staat van de motorfiets, vind er vast nergens zo eentje tenzij ik een nieuwe bestel. :(
 
Terug
Bovenaan Onderaan