Aangepaste motor of niet

Racingboy

MF'er
14 mrt 2022
56
44
Ik overweeg een zijspan aan te kopen, tweedehand. Nu zie ik geregeld motors volledig aangepast, voorvork, autobanden, maar ook gewone motor met aanbouw span.
Is het een groot verschil in rijgedrag? En wat is er aangeraden?
Hier zijn wellicht ervaringsdeskundige. Alle tips zijn welkom.
 
We overwegen deze BMW
 

Bijlagen

  • AFDBD4DE-9F7E-42E0-BC11-DFA7DCBFA599.jpeg
    AFDBD4DE-9F7E-42E0-BC11-DFA7DCBFA599.jpeg
    60,1 KB · Weergaven: 112
Eens, met Hellracer. Maakt wel uit wat je er mee wil doen vind ik. Mijn zeer aangepaste zijspan werd gebruikt om Ijsje te halen in het dorp, dan is het over de top qua kosten. Maar andersom is 'erger', ik had mijn vakantie naar Corsica niet graag op een zijspan zonder aangepaste voorvork gedaan.

Die staat al een tijdje te koop, misschien kent iemand hier hem wel.
 
Hoe meer de motor aangepast is, hoe beter het rijdt.
Niet altijd, maar dat is wel het doel van die aanpassingen.

Paar opmerkingen aan TS van mijn kant:
1) Heb je zijspanervaring?? Qua rijden is een driewieler wezenlijk anders. Hoe extremer het span, hoe groter het verschil
2) zoek een motor/span combinatie die qua balans klopt: een lichte bak aan een zware motor is heel moeilijk rijden. In het begin is een zware bak aan een relatief lichte motor makkelijker.
3) omdat je een zijspan niet met gewicht/afkanten van de motor kunt sturen is minder naloop op de voorvork prettig (stuurt lichter), maar als je het overdrijft heb je kans dat eea erg zenuwachtig wordt
4) vering aan de spanbak makkelijk te verstellen: omdat het span weerstand heeft trekt hij van zichzelf naar rechts, als compensatie hang je de motor een paar graden naar links (vlucht). Als er iemand in de bak gaat zitten zakt die de veren in en wordt de vlucht minder, dus als compensatie wil je òf de schoorstangen kunnen verstellen (omslachtig), òf de veer-voorspanning van het bakwiel kunnen verhogen.
5) Ik vind een ronde band aan de voorkant veel prettiger sturen, maar vanwege de slijtage is een vierkante (auto) band achterop en op het spanwiel prettig
 
We overwegen deze BMW
Lijkt mij prima,
EZS bak en EZS schommelvork er in (aan het wiel te zien) Zodoende neem ik even aan dat heel de aanpassing/aanbouw EZS is (foto van achterkant?) En dat rijd gewoon helemaal prima!

(ik heb een volledige EZS ombouw span gehad met een R1100S)
 
Afgezien van de rare stickers lijkt die RT een goede basis. EZS bakje, schommelvork (dus kortere naloop) en hij zal ook wel een platte achterband hebben.
Je wil een zijspan hebben als een kart. Laag en stijf, Dat bereik je makkelijker met kleinere wielen. Bovendien trekt hij met een kleinere achterwiel omtrek beter en bandenslijtage is nihil. Een telescoopvork is niet gemaakt om te wringen, dan gaan de keerringen lek. Bovendien stuurt het heel zwaar. Vandaar, schommelvork met een kortere naloop.
 
Ik krijg wel een beetje achterdocht bij de kleur van de motor. Alles roept ex politiefiets en dan maar 37000 kilometer? Ik kan ook maar 1 advertentie, met 1 foto vinden op een schimmige site.
 
Iets minder kilometers.
Ik zou even naar het kenteken vragen, mijn gevoel zegt dat er een verschil zit in de eerste toelating en de eerste inschrijving in Nederland. Een koppeling brand je ook niet uit in 60k, dan kan je echt niet rijden.
2000 euro zakken en dan wordt het interessant.
 
Ah, ik zie nu dat het een 1150 is en Belgisch, ik weet niet of je daar ook makkelijk de geschiedenis kan achterhalen.
 
Alle facturen zijn aanwezig, maar de historiek opvragen zoals in Nederland kan hier niet.
Ben benieuwd of dit een goede combo is. Zou voor hobby ritjes zijn met vrouw achterop en onze dochter met beperking in het bakje.
Ikzelf het er reeds mee proefgereden en rijdt goed. We gaan nog eens, als het weer wat aangenamer wordt, met z’n drieën proefrijden. Het dient voor alle drie fijn te zijn.
 
Alle facturen zijn aanwezig, maar de historiek opvragen zoals in Nederland kan hier niet.
Ben benieuwd of dit een goede combo is. Zou voor hobby ritjes zijn met vrouw achterop en onze dochter met beperking in het bakje.
Ikzelf het er reeds mee proefgereden en rijdt goed. We gaan nog eens, als het weer wat aangenamer wordt, met z’n drieën proefrijden. Het dient voor alle drie fijn te zijn.
doen hoor ....kopen die hap :-)
 
Bakwiel, heeft EZS die ook met dit soort wielen geleverd?
Spatbord is een ingekorte versie, waarschijnlijk om het deurtje te kunnen maken.

Ben wel benieuwd naar het achterwiel van de fiets? Wel aangepast?

Als het een Belg is, dan is het ook interessant om te weten of hij al op L4e staat?
 
Bakwiel, heeft EZS die ook met dit soort wielen geleverd?
Spatbord is een ingekorte versie, waarschijnlijk om het deurtje te kunnen maken.
Dit is een standaard EZS Rally... De "luxe" versie van de kompact, daar zit af fabriek een ander spatbord op en een deur in.
Wiel lijkt inderdaad anders te zijn, maar in de standaard naaf van de kompact zitten ook meer boutgaten als voor standaard wiel gebruikt worden en als het goed is zijn frame, ophanging e.d. Van de Rally exact gelijk.
 
Het deurtje werd achteraf erin gemaakt, voor een hondje.
En het achterwiel van de moto is ook een autoband.
De combi is inderdaad als zijspan geregistreerd.
 
Ik had ook al contact met DCA Motorcycles. Hier hun info:

Hoi,

Dit is een Rallye zijspan met wat aanpassingen (zoals het deurtje welke niet origineel is) en die wordt origineel met een eenpersoons zitting uitgevoerd, dus geen stoel maar echt een losse zitting en rugleuning.

Het is wel mogelijk om hier een stoel in te monteren zoals we in de clique doen. Er zijn wat kleine aanpassingen nodig, maar de stoel zal zeker meer zijdelingse steun bieden ten opzichte van de originele zitting. Ik heb een foto van deze zitting als bijlage toegevoegd.
 
Het wiel van het span, de boutgaten . Ik weet het niet zeker, maar dat is misschien een kunstof wieldeksel?
 
Het wiel van het span, de boutgaten . Ik weet het niet zeker, maar dat is misschien een kunstof wieldeksel?
Zou kunnen. Ik had een RX5 (bredere versie, 1,5 persoons) die had zo'n wiel onder de bak, die jij ook voor hebt
 
Blij met alle input van de deskundigen. Dus eigenlijk is dit een leuke combinatie. Gaan we er verder mee en bij beter weer eens proefrijden met z’n drie.
 
Er zwerven twee advertenties rond waarin twee inhouden vermeld worden. Zou de verkoper zelf niet weten of het een 1100 of een 1150 is? Of zou het een 1100 zijn waar een 1150 blok in geknutseld is? Er zijn mensen die dat doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan