Yammie,Yammie. The diary

Leuk idee zo'n dagboek??

  • Ja

    Stemmen: 30 83,3%
  • Nee

    Stemmen: 1 2,8%
  • Hoepel op met je gezwets

    Stemmen: 5 13,9%

  • Totaal aantal stemmers
    36

Nejra

Schrootpiloot
Donateur
Lid geworden
17 nov 2004
Berichten
43.416
Waarderingsscore
35.732
Locatie
Het oosten van Zuid-Holland
Afgelopen vrijdag een Yamaha XV920-brik opgehaald. Het leek mij een leuk idee om e.e.a. min of meer in publiekelijke dagboekvorm hier op het forum neer te zetten.

foto's zijn nog niet echt voorhanden maar die komen nog wel.
 
Laatst bewerkt:
Vrijdag, 27 mei 2005

Vandaag heb ik afgesproken 'm op te halen. Karretje geregeld bij een tankstation met een mooie oprijplaat. Op naar Utrecht. Na wat file aangekomen, Yammie opgeladen en op naar huis. Zie'm voor het eerst bij daglicht.
full

Natuurlijk heb ik het ding al eerder gezien maar nu valt pas hoe ontzettend smerig dat ding is. Niet echt een probleem dus opladen. De loopplank bewijst goede diensten en als snel staat de Yamaha een meter hoger. Paar spanbandjes er om en klaar voor de thuisvaart. Na nog even nakeuvelen toch maar vertrokken want ik heb beloofd dat het karretje om 9 uur weer terug moet zijn. Onderweg eerst maar eens langs de lokale pomp. Paar litertjes voor het trekijzer en als ik toch bezig ben ook maar in de Yamaha. Scheelt later weer geklooi met Jerrycans en zo. Kan íe straks in ieder geval op eigen kracht naar de pomp als íe weer in gebruik is. Thuis afgeladen en naar zijn voorlopige rustplaats geduwd. Het wordt een mooi plekje in de "Openlucht garage"(mijn vrouw noemt dat voortuin) naast mijn GS650.
Karretje weggebracht en het begint al donker te worden als ik terugkom. Ik kan het niet laten: sleuteltje er in en kijken of íe wil starten. Een zielig kreuntje van de startmotor is het resultaat. Accu plat,rot of leeg. Of alle drie ;) Geen idee. Kan er ook niet echt meer mee zitten. Ik hoef er nergens mee naar toe. In het halfduister sleutel ik de accu er uit en naam 'm mee naar het schuurtje in de hoop dat het ding ook nog te laden is. De XV krijgt een schijfremslotje uit de verzameling en blijft zonder zijkapje achter....
 
Laatst bewerkt:
Dag twee: zaterdag 28 Mei:

Of ik boodschappen kan doen want vanmiddag komen er gasten. Komt mij eigenlijk niet uit want ik had plannen met de XV maar goed niets aan te doen. Na een uurtje "huiswerk" lijkt het leed geleden en gaan we toch maar eens een poging doen. Eerst maar eens een rondje vuil verwijderen en invertariseren wat er moet gaan gebeuren. Sopje, even spoelen en ruwweg boenen en al snel is de tank weer blauw, het frame min of meer zwart en de uitlaat roestbruin. Tijd om de stand op te maken. Plan is in ieder geval om eea allereerst technisch op peil te brengen zodat er met goed fatsoen op gereden kan worden. Daarna kan er natuurlijk altijd nog wat verfraaid of onderszinds opgeleukt worden.
Van voor naar achter kom ik op het volgende lijstje:

-voorband
-Koplamp (wel groot licht, geen dimlicht)
-remklauwen voor. Lijken goed te werken maar zien er zo vervuild uit dat ik ze even open wil hebben (just in case..).
-vorkpoten: olie verversen. Keerringen lijken nog in goede staat
-olie wisselen
-carburateurrubbers zijn behoorlijk verteerd. Erger dan ik eerst dacht. mogen moeten dus nieuwe op.
-carburateurs reinigen indien nodig. In ieder geval wel even de vlotterkamer aftappen.
-nieuwe boegietjes
-ketting draait in een gesloten oliebad. Ketting zelf lijkt best(zie ik later nog wel eens of het echt zo is; staat in ieder geval netjes op spanning) maar een vers badje kan vast geen kwaad. Geen idee wat voor olie of vet er in moet dus dat moet ik nog even uitzoeken.
-van de linker demper is de bevestigingsbeugel afgebroken en die hangt nu aan de bocht. Een nieuw beugeltje toevoegen woordt de zaak afscheurt is dus geen luxe.
-achterstepjes ontbreken aan de fiets maar zijn er wel los bij; wil ik dan ook gemonteerd hebben want de bout hiervan moet tevens voorgenoemd beugeltje vasthouden....
-voorstepjes dienen met bekwame spoed omgerubberd te worden. Nu hangen de vellen erbij
-Het frame is overal nog netjes zwart maar dat geldt niet voor de beugeltjes van de spatborde en dergelijke. Die moeten dus bijgewerkt of her-gezwart worden ;)
-Alle draaipunten van rem- en koppelingspedaal en de overige bedieningsorganen lijken niet meer gesmeerd sinds het van de band rollen...
-En een verse accu kan ook geen kwaad

Hmmm.... Bij nader inzien helemaal niet zo'n dramatisch lijstje..... *D
En ontdaan van een hoeveelheid grijs oogt de machine opeens ook een stuk leuker.... Zelfs de olie blijkt nog gewoon helder geel/bruin en netjes vloeibaar.
Vol goede moed haal ik dus maar de accu er bij. Afgelopen nacht heeft die immers staan laden. Even meten 13,1 volt belast met een lampje direct van de lader... hmmm hoopvol. In de Yamaha. Dotje kopervet er bij bij het monteren van de klempolen. Kapje er op.... of nee, laat maar, kan altijd nog. Sleuteltje er in, contact aan startknop en een behoorlijk luide kuchende koffiemolen blért door de straat. Van een soepele startinrichting is niet echt sprake en dat gerochel gaat ook nog eens erg langzaam. Een moment heb ik het idee dat ik een oude tractordiesel aan het starten ben na een vastloper. Dan trekt de startmotor het niet meer.... de accu is dood. De voltmeter staat nu nog maar op 11,2 volt .... onbelast...Stelletje accukabels en een autoaccu er bij dan maar. Lopen zal het kreng. Choke open, klemmen er op, startknop, een harde schreeuw van mijnheer de startmotor en hij loopt gelijk. Zwart wolkje er achter en wat vettig gegorgel. choke een stukkie terug. Nu loopt íe mooi... nog iets terug.... verrek nu hij loopt hij nog maar op één pit. Nu wist ik dat ergens wel maar nu is het zaak om uit te vinden waar het door komt.... ietsje choke er bij en de achterste cylinder komt weer in. Choke dicht en hij blijft alleen lopen met wat gas er bij en op de voorste cylinder. "Brandstofmengsel dus" schiet er door me heen, want de ontsteking is niet afhankelijk van de choke.

"Vuil of valse lucht???"
Denkend aan de barstjes in de rubber inlaatmof van de achterste cylinder ontstaat dan snel het vermoeden dat dit misschien wel de oorzaak is. Motor uit, tape-je om het verdroogde rubber heen en nog eens proberen. Nu loopt de motor mooi door... ook met de choke er af.. Eigenlijk wel erg mooi :} . Alleen een tikje hard stationair; zo'n 1600 toeren volgens de teller. Hoewel volkomen zinloos moet ik even spelen met de aanslagschroef en draai 'm langzaam uit. Bij zo'n 900 toeren volgens de teller plopt de V-twin nog net mooi rond. Even spelen met gas... pakt netjes op :) Dan koppel ik de autoaccu af en zet de motor uit. Het blok is inmiddels netjes warm geworden. In gedachten zet ik een klein uitroeptekentje achter de rubbers op mijn lijstje. Die blijken opeens erg hard nodig. Even later zet ik de accu er ook maar bij - met een groter uitroepteken. Dat gestart moet makkelijker....
Genoeg voor vandaag. Het bezoek komt er aan.

edit: spelfouten
 
Laatst bewerkt:
Dag drie: Zondag 29 mei

Vandaag maar eens aan de gang. Gewapend met een bus remmenreiniger eerst de voorremmen maar eens te lijf. Open gemaakt en schoongemaakt. Alles ziet er nog prima uit, geen lekjes en voldoende dikte op de blokken. Met een heel dun veegje kopervet op de achterkant van de remblokken de handel dus maar weer gemonteerd; dit gaat lekker... :) Wel een ander kleine ergenis: de voorpoten en de chroomrand om de koplamp zitten vol met een dikke laag geel/bruinige tectyl... een snelle blik leert dat er wat terpentine in huis is en wat wasbenzine. Kijken of ik daarmee van die troep afkom. Na een minuut of wat tevergeefs te zitten zweten blijkt de tectyl van geen wijken te weten.....

Iemand suggesties om van die zooi af te komen??

Dan maar verder met de demper. In de schuur ligt nog een stuk stalen strip en met een slijptol, een vijl en een 8mm boor lijkt dat al heel gauw op het ontbrekende beugeltje. Met wat remmenreiniger de demper ontvet, slijptol er ook nog even langs om van de restjes van het afgebroken exemplaar en wat roest af te komen en Billy mag zij gebrekkige laskunsten vertonen. Een beetje afplaktape en een spuitbus met wat zinkspray (tegen het roesten) maken het karwij af. Boutje er door en vast zit de demper weer....
Het liefst zou ik nu verder willen met het blok maar natuurlijk heb ik gisteren geen onderdelen gehaald en vandaag is alles dicht... dan morgen maar, na het werk.

Om toch nog maar verder te kunnen spuit ik remmenreiniger rond de carburateurs zodat die lekker schoon en zijn als straks die rubbers vervangen kunnen worden.
omdat de XV buiten staat laat ik ze nog maar zitten.
Dan verschijnen de eerste druppels.... genoeg geklooid voor vandaag.
Ik kijk wat naar de GS die er naast staat onder zijn "Pyamatje" en besluit dat ik samen met de accu, de inlaatrubbers, de stepjes en de bougies toch ook nodig eens een motorhoes voor 'm moet regelen. "Naked bike" heeft ook zijn grenzen...
 
Laatst bewerkt:
Hulde voor de moeite en inzet!
Ik zou ook met Argusogen naar de startkoppeling kijken als je toch bezig bent: de XV's (net als alle oude Yamma's) staan niet bekend om hun fantastisch mechaniek wat deze koppeling betreft... :(
Inlaatrubbers kosten op Ebay een drol of twee,dus da's lachuh.
Succes! ;)
 
TripleXS: Bedankt voor de tip. Ik wist al dat in ieder geval de XV's een reputatie hebben op dit gebied. Die starter houd ik dus in de gaten maar afgezien van het mechanisch niet zo heel lekkere geluid (haakse tandwiel overbrenging of zo??) functioneert íe wel naar behoren. Om 'm daarvoor open te trekken?? Ik weet het nog niet. Anders altijd leuk om te doen als ik mij dreig te gaan vervelen ;)
 
Dag drie: Zondag 29 mei

Vandaag maar eens aan de gang. Gewapend met een bus remmenreiniger eerst de voorremmen maar eens te lijf. Open gemaakt en schoongemaakt. Alles ziet er nog prima uit, geen lekjes en voldoende dikte op de blokken. Met een heel dun veegje kopervet op de achterkant van de remblokken de handel dus maar weer gemonteerd; dit gaat lekker... :) Wel een ander kleine ergenis: de voorpoten en de chroomrand om de koplamp zitten vol met een dikke laag geel/bruinige tectyl... een snelle blik leert dat er wat terpentine in huis is en wat wasbenzine. Kijken of ik daarmee van die troep afkom. Na een minuut of wat tevergeefs te zitten zweten blijkt de tectyl van geen wijken te weten.....

Iemand suggesties om van die zooi af te komen??

Dan maar verder met de demper. In de schuur ligt nog een stuk stalen strip en met een slijptol, een vijl en een 8mm boor lijkt dat al heel gauw op het ontbrekende beugeltje. Met wat remmenreiniger de demper ontvet, slijptol er ook nog even langs om van de restjes van het afgebroken exemplaar en wat roest af te komen en Billy mag zij gebrekkige laskunsten vertonen. Een beetje afplaktape en een spuitbus met wat zinkspray (tegen het roesten) maken het karwij af. Boutje er door en vast zit de demper weer....
Het liefst zou ik nu verder willen met het blok maar natuurlijk heb ik gisteren geen onderdelen gehaald en vandaag is alles dicht... dan morgen maar, na het werk.

Om toch nog maar verder te kunnen spuit ik remmenreiniger rond de carburateurs zodat die lekker schoon en zijn als straks die rubbers vervangen kunnen worden.
omdat de XV buiten staat laat ik ze nog maar zitten.
Dan verschijnen de eerste druppels.... genoeg geklooid voor vandaag.
Ik kijk wat naar de GS die er naast staat onder zijn "Pyamatje" en besluit dat ik samen met de accu, de inlaatrubbers, de stepjes en de bougies toch ook nodig eens een motorhoes voor 'm moet regelen. "Naked bike" heeft ook zijn grenzen...

KLINKT GOED ALLEMAAL !!!! wist gelukkig van de vorige eigenaar dat hij vrij nauwkeurig te werk ging, maar hij maakt zijn reputatie waar !!
mooi dat hij alweer soepel draait, wist dat het iets miniscuuls MOEST zijn (aangezien hij 3 dagen eerder nog zo lekker liep).. olie is er vorig jaar nieuw ingegaan en sindsdien zijn er 500 kilometers mee gereden !!!!
keerringen zijn ook een jaar/1,5 jaar oud ! maar ja..winter/zomer/kou/warm.. ik denk dat ze het overleefd hebben hoor :)

zo te zien, kan het snel gaan en rij jij volgende week al op je XV !!! (weekendje of 1, 2 of 3 hè ;)
 
keerringen zijn ook een jaar/1,5 jaar oud ! maar ja..winter/zomer/kou/warm.. ik denk dat ze het overleefd hebben hoor :)

Voorvorkkeerringen zijn nog best. Die van het blok lijken dat ook te zijn (schoongemaakt en daarna niet meer vetgeworden). Vettige zooi aan de achterkant van het blok lijkt vooral uit die niet-helemaal-gesloten kettingkast te komen/gekomen te zijn. Doe ik pas wat aan als ik weet wat voor smeerboel daar in moet en als na rijden blijkt dat die vettige zooi weer onder het blok komt te hangen...
 
Even wat -slechte kwaliteit- piccies gemaakt:

Vuiligheid (dat bruine, is geen roest maar tectyl met ingeplakt vuil :r )
full
 
Laatst bewerkt:
Brikke-letters in stijl: met bladders (en druppels water op de tank...)

full


De letters komen op het lijstje "Later op te leuken". Wil ze eigenlijk kaal maken en opnieuw opschilderen.

 
Laatst bewerkt:
Nieuw aangelast beugeltje aan de linker uitlaat. Hier nog zonder bout en gat maar mèt zinkspray:

full


En op de achtergrond nog meer van die smerige tectyl-met-vuil-koek. Wie spuit er nu tectyl over een vuil frame?? :?
 
Laatst bewerkt:
Dag 4: Maandag 30 Mei 2005:

Vandaag overdag werken dus niet zoveel tijd voor geknutsel. Na het werk even langs wat lokale motorboeren gereden. Uiteraard vergeten dat het maandag is dus de meesten zijn dicht. De enige die open is is de Motozoom in Utrecht meer die heeft geen onderdelen "want die moet u eerst bestellen" |( Laat maar, als het zo moet...
Wel een nieuwe bus remreiniger en een afdekhoes meegenomen. Voortaan staat íe dus ook droog. Thuisgekomen even geen tijd voor geknutsel. Morgenavond moet er les gegeven worden en dus moet er nu worden voorbereid. Het zal dus wel Woensdag of misschien zelfs wel vrijdag worden voor ik verder kan met de XV. Eens kijken of ik voor die tijd die onderdelen kan regelen. Kan ik in ieder geval verder als ik een uurtje over heb...
 
Efkes terugkomend op de starter: het is meestal niet de startmotor zèlf die dat akelige geluid maakt,maar de startkoppeling...
Dit is via de zijkant te bereiken (maar daarvoor moet een zijdeksel los,dus oliegeklieder...) ;)
 
mooi topic :}



voor dat gedoe met starten schijnt toch iemand te wezen die het kan verbeteren? :?

weet zo snel niet hoe en wat maar mn pa heeft er 1 gehad en die was bij iemand langs geweest die overal adverteerde en omtrend xv-startproblemen bekend stond en sindsdien starte die beter al bleef het schrikken voor een onwetende met al dat gerammel ;)
 
Mannen, Jullie hebben helemaal gelijk voor wat betreft die startmotor maar op dit moment doet het ding het gewoon en hen ik dus geen startprobleem (nu ja... toch wel want de accu is rijp, maar dat is wat anders).
Oké, het klinkt niet geweldig en misschien dat ik er in de al-dan-niet nabije toekomst naar ga kijken maar nu nog even niet. Eerst een paar andere zaken oplossen.
Verder natuurlijk wel bedankt voor de tips! :) :}
 
Laatst bewerkt:
Dinsdag 31 mei
Op dinsdag geen tijd gehad om aan de XV te werken. Wel wat onderdelen gehaald. Accu, verse bougies, en olie. Verder geïnformeerd naar carburatierubbers. Via E-bay is een leuk idee maar ik wil nu verder...

Gesprek ging ongeveer als volgt:

"Heeft u ook Inlaat rubbers voor een XV920?"
"Ik zal even in de computer kijken..... Nee die hebben we niet. Kunnen we wel bestellen. Kosten 58 euro."
"58 euro?? voor die dingetjes?? per setje neem ik aan??"
"Nee per stuk, en exclusief BTW"...


Vervangen langs de officiele onderdelen boer kost dus 58 x 2= 116 + 19% = 138 euro en 4 cent... :? voor die stomme rubbertjes?? Ja in geen honderdachtendertig jaar! :( laat maar! dat doen we dan wel anders.....

Thuisgekomen de nieuwe accu aan de lader gehangen. Mag best volledig vol zijn als íe er in gaat en dat zal toch niet vandaag zijn.


woensdag 01 juni:
Vandaag heb ik vrijgenomen en het is mooi weer. Prima dus om een ochtendje te schroeven. Vanmiddag heb ik andere verplichtingen.
Accu-tje gemonteerd. Nieuwe Bougie-tjes op de juiste electrodenafstand gezet en gemonteerd en toen waren de carburateurs aan de beurt.
De hele handel gedemonteerd en het beruchte inlaatrubbertje eens goed bekeken. In principe een leuk rubbertje maar precies in het midden zit een grote scheur en een paar kleine barstjes... daar kunnen we wel wat mee! Al is het meer voor voorlopig! In mijn hobbyhok staat een grote fles dunne Cyanoacrylaatlijm (industriele secondenlijm) en laat ik nou toevallig weten dat dat spul geweldig goed plakt op rubber! :)
Even verder denken .... Kan het spul ook tegen benzine?? ja. Temperatuur vast?? Ja (tot 120 graden lijkt mij zat.... wordt dat rubbertje nooit daar in het midden).. Alleen mag het niet te sterk buigen, dan "breekt" de lijm... doet het inlaatrubber ook niet meer na montage dus als ik voorzichtig monteer.... Moet goed gaan
Volgens het motto "Niet geschoten is altijd mis" dus maar een druppeltje van die zooi in de scheur laten lopen. Even later zit de scheur keurig dicht. Klein beetje WD-40 op de carburateurflens zodat die lekker soepel glijdt en voorzichtig het rubber weer gemonteerd, choke kabel er aan, tank er weer op - voor het gemak gelijk even de vlotterkamers schoonspoelen want dat kan vast geen kwaad - en starten. De motor start direct en loopt ook op twee pitten. Choke er af.. dat loopt best... beetje gas... Wow..... even warm draaien en de aanslag schroef netjes afgeregeld op iets boven de 900 toeren. Verder vooral niets aan doen anders gaat het over... ;)
Binnenkort nog eens een keertje olie verversen en dan vooral van het blok afblijven!
Die nieuwe inlaat rubbers komen er nog wel eens als ik er tegen aan loop maar voorlopig is het zo ook prima opgelost en dat voor ongeveer 1 cent aan lijm 8-) . Komende jaar blijft dit zeker zitten en als ik dan nog geen nieuwe heb gevonden...
 
Laatst bewerkt:
Dinsdag 31 mei
1
Verder niets aan doen anders gaat het over...

2
Komende jaar blijft dit zeker zitten en als ik dan nog geen nieuwe heb...
1
Je hebt er goed de vooruitgang in. *D
2
Je zoekt dus 2ehands nieuwe? :P Ik denk trouwens dat je geplakte rubbers ook best 5 jaar kunnen mee gaan. 8-) Is vooral kwestie van ietsje uitgehard rubber dat er lomp is af&aan gemonteerd. Als 't er eenmaal op zit lijdt 't niet zoveel. (en andere meningen hoor ik graag, als ik 't niet blijk te snappen O-) )
 
1
Je hebt er goed de vooruitgang in. *D
2
Je zoekt dus 2ehands nieuwe? :P Ik denk trouwens dat je geplakte rubbers ook best 5 jaar kunnen mee gaan. 8-) Is vooral kwestie van ietsje uitgehard rubber dat er lomp is af&aan gemonteerd. Als 't er eenmaal op zit lijdt 't niet zoveel. (en andere meningen hoor ik graag, als ik 't niet blijk te snappen O-) )

1) Bedankt! Eerlijk is eerlijk: De technische staat van de fiets is veel beter dan ik aanvankelijk dacht :) . Geen uren knobbelen op vage problemen dus. vooruitgang is ook lekker snel te zien en dat stimuleert natuurlijk wel!!

2) Ik zoek eigenlijk voornamelijk dichte... Aanvankelijk ook een beetje uit luiheid eerlijk gezegd. Ik ben met je eens dat die rubbers als ze eenmaal goed zitten nauwelijks of niet worden belast dus dit kan best wel eens heel lang goed gaan
Overigens was ik de rubbers ook al bij Louis.de tegen gekomen voor net even in de 30 euro als set en belde Roger Remschijf mij net op omdat ie een steje op e-bay was tegengekomen (Rogier, hierbij nogmaals dank :} ). Ik ga dus waarschijnlijk gewoon een setje regelen en geven de huidige het op of als ik toch bezig ben en de carburatie er om de een of andere reden een keer afmoet dan ruil ik ze om. Die rubbers... dat gaat helemaal goedkomen *D
 
Terug
Bovenaan Onderaan