Dag twee: zaterdag 28 Mei:
Of ik boodschappen kan doen want vanmiddag komen er gasten. Komt mij eigenlijk niet uit want ik had plannen met de XV maar goed niets aan te doen. Na een uurtje "huiswerk" lijkt het leed geleden en gaan we toch maar eens een poging doen. Eerst maar eens een rondje vuil verwijderen en invertariseren wat er moet gaan gebeuren. Sopje, even spoelen en ruwweg boenen en al snel is de tank weer blauw, het frame min of meer zwart en de uitlaat roestbruin. Tijd om de stand op te maken. Plan is in ieder geval om eea allereerst technisch op peil te brengen zodat er met goed fatsoen op gereden kan worden. Daarna kan er natuurlijk altijd nog wat verfraaid of onderszinds opgeleukt worden.
Van voor naar achter kom ik op het volgende lijstje:
-voorband
-Koplamp (wel groot licht, geen dimlicht)
-remklauwen voor. Lijken goed te werken maar zien er zo vervuild uit dat ik ze even open wil hebben (just in case..).
-vorkpoten: olie verversen. Keerringen lijken nog in goede staat
-olie wisselen
-carburateurrubbers zijn behoorlijk verteerd. Erger dan ik eerst dacht.
mogen moeten dus nieuwe op.
-carburateurs reinigen indien nodig. In ieder geval wel even de vlotterkamer aftappen.
-nieuwe boegietjes
-ketting draait in een gesloten oliebad. Ketting zelf lijkt best(zie ik later nog wel eens of het echt zo is; staat in ieder geval netjes op spanning) maar een vers badje kan vast geen kwaad. Geen idee wat voor olie of vet er in moet dus dat moet ik nog even uitzoeken.
-van de linker demper is de bevestigingsbeugel afgebroken en die hangt nu aan de bocht. Een nieuw beugeltje toevoegen woordt de zaak afscheurt is dus geen luxe.
-achterstepjes ontbreken aan de fiets maar zijn er wel los bij; wil ik dan ook gemonteerd hebben want de bout hiervan moet tevens voorgenoemd beugeltje vasthouden....
-voorstepjes dienen met bekwame spoed omgerubberd te worden. Nu hangen de vellen erbij
-Het frame is overal nog netjes zwart maar dat geldt niet voor de beugeltjes van de spatborde en dergelijke. Die moeten dus bijgewerkt of her-gezwart worden
-Alle draaipunten van rem- en koppelingspedaal en de overige bedieningsorganen lijken niet meer gesmeerd sinds het van de band rollen...
-En een verse accu kan ook geen kwaad
Hmmm.... Bij nader inzien helemaal niet zo'n dramatisch lijstje.....
En ontdaan van een hoeveelheid grijs oogt de machine opeens ook een stuk leuker.... Zelfs de olie blijkt nog gewoon helder geel/bruin en netjes vloeibaar.
Vol goede moed haal ik dus maar de accu er bij. Afgelopen nacht heeft die immers staan laden. Even meten 13,1 volt belast met een lampje direct van de lader... hmmm hoopvol. In de Yamaha. Dotje kopervet er bij bij het monteren van de klempolen. Kapje er op.... of nee, laat maar, kan altijd nog. Sleuteltje er in, contact aan startknop en een behoorlijk luide kuchende koffiemolen blért door de straat. Van een soepele startinrichting is niet echt sprake en dat gerochel gaat ook nog eens erg langzaam. Een moment heb ik het idee dat ik een oude tractordiesel aan het starten ben na een vastloper. Dan trekt de startmotor het niet meer.... de accu is dood. De voltmeter staat nu nog maar op 11,2 volt .... onbelast...Stelletje accukabels en een autoaccu er bij dan maar. Lopen zal het kreng. Choke open, klemmen er op, startknop, een harde schreeuw van mijnheer de startmotor en hij loopt gelijk. Zwart wolkje er achter en wat vettig gegorgel. choke een stukkie terug. Nu loopt íe mooi... nog iets terug.... verrek nu hij loopt hij nog maar op één pit. Nu wist ik dat ergens wel maar nu is het zaak om uit te vinden waar het door komt.... ietsje choke er bij en de achterste cylinder komt weer in. Choke dicht en hij blijft alleen lopen met wat gas er bij en op de voorste cylinder. "Brandstofmengsel dus" schiet er door me heen, want de ontsteking is niet afhankelijk van de choke.
"Vuil of valse lucht???"
Denkend aan de barstjes in de rubber inlaatmof van de achterste cylinder ontstaat dan snel het vermoeden dat dit misschien wel de oorzaak is. Motor uit, tape-je om het verdroogde rubber heen en nog eens proberen. Nu loopt de motor mooi door... ook met de choke er af.. Eigenlijk wel erg mooi
. Alleen een tikje hard stationair; zo'n 1600 toeren volgens de teller. Hoewel volkomen zinloos moet ik even spelen met de aanslagschroef en draai 'm langzaam uit. Bij zo'n 900 toeren volgens de teller plopt de V-twin nog net mooi rond. Even spelen met gas... pakt netjes op
Dan koppel ik de autoaccu af en zet de motor uit. Het blok is inmiddels netjes warm geworden. In gedachten zet ik een klein uitroeptekentje achter de rubbers op mijn lijstje. Die blijken opeens erg hard nodig. Even later zet ik de accu er ook maar bij - met een groter uitroepteken. Dat gestart moet makkelijker....
Genoeg voor vandaag. Het bezoek komt er aan.
edit: spelfouten