Lecram
MF veteraan
Ik ben laatst op een heel knullige manier gepakt. Had een aanhangwagen geleend van mijn zwager, die aannemer is, om een oude Honda CB750 uit het noorden van Noord-Holland op te halen. Mijn auto weegt 1545 kg en mag 1250 kg trekken. Ik schatte in dat de combinatie aanhangwagen/motor niet meer dan 1000 kg zou wegen.
Word ik bijna thuis aangehouden (had intussen 280km gereden, keurig aan de snelheid gehouden) tijdens een verkeerscontrole om aspirant agentjes op te leiden.
Blijkt het gewicht van de aanhangwagen + maximale laadvermogen 2000kg te zijn! En dat mag ik niet trekken volgens de wet (alleen RBW B (en A natuurlijk)).
Ik had nog een kilometer te gaan om thuis te komen. Volgens die agent mocht mijn auto die aanhangwagen niet eens trekken vanwege dat 1250 kg trekgewicht.
Uiteindelijk mocht ik iemand bellen die mijn auto met aanhangwagen/motor naar huis zou rijden. Ze vonden het toch wel wat onverstandig een aanhangwagen met een klassieke motor daar achter te laten.
Ik heb die boel uitgezocht en het blijkt idd dat voor je RBW uitgegaan wordt van het gewicht van de aanhangwagen + maximale laadvermogen. Dus niet het daadwerkelijke gewicht. Dat voelt als bekeurd worden voor de topsnelheid van je motor, terwijl je je netjes aan de snelheid houdt.
Ik ga proberen het aan te vechten, omdat het verwarrend is dat voor je RBW het gewicht van de aanhangwagen + maximale laadvermogen wordt aangehouden en voor het maximale trekgewicht het daadwerkelijke gewicht wat je trekt. Dat is zelfs zo verwarrend dat de agent, die mij aanhield, het ook door elkaar haalde. Die meende dus dat het het gewicht van de aanhangwagen + maximale laadvermogen bepalend was voor het maximale trekgewicht.
Heeft iemand nog tips?
(Toch maar in motorpraat geplaatst, omdat ik een motor op ging halen )
Word ik bijna thuis aangehouden (had intussen 280km gereden, keurig aan de snelheid gehouden) tijdens een verkeerscontrole om aspirant agentjes op te leiden.
Blijkt het gewicht van de aanhangwagen + maximale laadvermogen 2000kg te zijn! En dat mag ik niet trekken volgens de wet (alleen RBW B (en A natuurlijk)).
Ik had nog een kilometer te gaan om thuis te komen. Volgens die agent mocht mijn auto die aanhangwagen niet eens trekken vanwege dat 1250 kg trekgewicht.
Uiteindelijk mocht ik iemand bellen die mijn auto met aanhangwagen/motor naar huis zou rijden. Ze vonden het toch wel wat onverstandig een aanhangwagen met een klassieke motor daar achter te laten.
Ik heb die boel uitgezocht en het blijkt idd dat voor je RBW uitgegaan wordt van het gewicht van de aanhangwagen + maximale laadvermogen. Dus niet het daadwerkelijke gewicht. Dat voelt als bekeurd worden voor de topsnelheid van je motor, terwijl je je netjes aan de snelheid houdt.
Ik ga proberen het aan te vechten, omdat het verwarrend is dat voor je RBW het gewicht van de aanhangwagen + maximale laadvermogen wordt aangehouden en voor het maximale trekgewicht het daadwerkelijke gewicht wat je trekt. Dat is zelfs zo verwarrend dat de agent, die mij aanhield, het ook door elkaar haalde. Die meende dus dat het het gewicht van de aanhangwagen + maximale laadvermogen bepalend was voor het maximale trekgewicht.
Heeft iemand nog tips?
(Toch maar in motorpraat geplaatst, omdat ik een motor op ging halen )