3D Printen

3D UCATI1199

Rookie
12 mrt 2015
7
0
Rijnsburg
Hi! 3D printen zit dik in de lift en een maat van me tipte me om er op dit forum een topic over te starten.

De 3D techniek is extreem handig voor het maken van één tot een paar heel specifieke onderdelen (er zijn natuurlijk ook altijd lui die dan meteen maar een hele motor uitprinten) uit een snel groeiende collectie van materialen (plastic, aluminium, staal, titanium, goud, zilver). Omdat de 3D print techniek zo gehyped wordt is de resolutie en bouwkwaliteit van geprinte onderdelen gestegen terwijl de prijs omlaag aan het gaan is.

Dit topic is bedoeld voor alle vragen die je hebt over de techniek, vette projecten die je tegenkomt of zelf doet en tips die je over het onderwerp hebt.

Weet je nog niet hoe het werkt? Check dan zeker even deze clip.
Als je iets wilt laten 3D tekenen, scannen en/of uitprinten check dan de links hieronder.

MakerPoint: de winkel voor 3D-printers, 3D-filament en 3D-scanners
Shapeways - Create Your Product. Build Your Business
Online 3D Printing Service | i.materialise
Thingiverse - Digital Designs for Physical Objects
3D tekening laten maken? | Productontwikkelaar | Ewaldson

full
 
Laatst bewerkt:
Bekijk bijlage 1987307Bekijk bijlage 1987308
Mijn T-Rex is eindelijk klaar.

Formaat: 95cm lang en 37cm hoog
Verbruik: +/- 1kg aan PLA
Filament: T-Rex is Polymaker Fossil Grey / voet is Jupiter blauw
Geprint met: Creality K1C, grootste deel op 180mm/s, 15% infill, extra walls (3 a 4), tree supports waar nodig, brim waar nodig.

Leuke print omdat het als gratis bouwpakket online staat. De meeste onderdelen passen redelijk goed. Veel onderdelen zijn in 2-3 uur te printen, dus elke dag wel een paar onderdelen klaar. De kaak een keer opnieuw gedaan ivm layer shift. Eén bovenbeen opnieuw gedaan omdat hij brak ipv losliet van de brim (daarna meer walls gedaan). Eén stuk ruggengraat opnieuw gedaan ivm te veel supports....die kwamen er niet meer af. De staaf tussen Rex en voet kan duidelijk dit gewicht niet aan. Geprint op 100% infill, maar boog enorm door. Vervangen voor een stalen draadeind.

Er boven nog een Jurassic Park logo printen en dan is mijn Rex hoekje eerst klaar.

[edit] totaal overbodig, maar ik heb ook de print tijden bijgehouden. In totaal dus bijna 62 uur aan printtijd, al had dat 55 uur kunnen zijn als alles in één keer goed zou zijn gegaan.
Bekijk bijlage 1987320
Heb je een linkje naar 't model?
 
Goedavond allen,

Ik heb een vraagje. Ik ben aan het proberen een handkapmount te manipuleren in Blender, omdat de standaard versie net niet goed is voor een ADV-motor. Nu heb ik de 3D-tekening online kunnen vinden, maar ik krijg het niet voor elkaar om het rechte stuk in een boog te krijgen (zie zwarte lijnen met wat ik wil).

1711308741340.png


Als ik het midden selecteer en de Y as aanpas met 10mm krijg ik dit. Sommige stukken gaan dus niet lekker mee.

1711309081282.png


Iemand hier misschien de gouden tip hoe ik dit voor elkaar kan krijgen?
Alvast bedankt!

Ik ben pas sinds gisteren bezig met Blender, dus ben verre van een guru. Mogelijk dat ik in de toekomst wel meer ermee wil doen, maar voor nu zou dit fixen voldoende zijn.
 
Ik heb alleen maar ervaring met sketchup (da's echt een ramp), en wat blender (kon ik ook geen ruk mee).

Vind Fusion360 wel fijn werken.. alles ik bedenk kan ik tot nu toe wel maken.

Alleen gladde vormen zoals een motorkap van een auto bijv.. da's wel een tandje moeilijker.
 
In mijn dagelijkse werk teken ik met Solidworks, in de machinebouw wordt dat veel gebruikt samen met Inventor.
Maar dat zijn dan ook beide programma's met een behoorlijk kostenplaatje als je een officiële licentie hebt.

Sketchup is naar mijn mening leuk als je een opzet wil maken hoe je bijvoorbeeld je keuken wilt inrichten (ruwe vormen).
Niet voor producten die daadwerkelijk geproduceerd moeten worden, alhoewel het wel kan tot bepaalde hoogte natuurlijk.

Wil je van die mooie gladde vormen zoals een motorkap dan kom je denk ik al snel bij Creo o.i.d. uit.

Maar uiteindelijk is het denk ik vooral dat het programma waar je bekend mee bent je voorkeur gaat zijn.
 
Precies, moet niet aan denken een complete machine te moeten tekenen in fusion. Maar dat komt waarschijnlijk ook omdat ik ondertussen al dik 7 jaar met solidworks werk dagelijks.

Voor sommige 3d print opdrachtjes wil ik nog wel eens fusion pakken omdat je lekker makkelijk een svg kunt importeren en kunt schalen / bewerken.
 
Heb ooit eens met Solidwork gewerkt op school.. Nooit meer; echt vreselijk.

En dan ook nog een lul van een docent ; waar alleen zijn manier van werken correct was (en omslachtig).

Er zijn meerdere manieren om iets te tekenen..
 
Solidworks 2004/ 2006 ofzo was echt ruk, ik heb nog steeds een CTRL-S tik. SW toen liep (in ieder geval op school) zo vaak vast dat het niet de vraag was of die elk half uur vast liep maar hoe vaak.

db
 
Ja idd; bij ons werd er ingestampt dat we elke 2 minuten moesten opslaan omdat het programma vastliep.

Met een dergelijk programma kon je toch niet aan komen zetten bij een bedrijf?
 
Gelukkig is Solidworks tegenwoordig best stabiel (als je de juiste service pack hebt:+)
Moet je alleen niet met lightweight componenten werken, dat is vragen om problemen.
Ik werk ermee sinds 2014 en het is op een enkele release na altijd best prima geweest.
Zowel op mijn laptop destijds op school als mijn werkstation momenteel.
En als je als bedrijf zijnde een keuze hebt gemaakt dan kun je ook niet zomaar meer omschakelen.
 
Heb gewerkt met cinema4d, 3ds max, blender en fusion360 en voor print dingen ontwerpen is fusion veruit m'n favoriet. Paar uurtje tutorials gekeken en kan bijna alles maken wat k wil zonder al teveel moeite :Y

Solidworks ooit aan begonnen maar crashte idd zo vaak dat k niet eens de moeite heb gedaan om 't te leren.
 
Heb zelf bij Fusion een tutorial gekeken van de basics van een kwartier.. Toen dingen gaan zoeken om na te maken.

En als ik ergens niet uitkwam; dan zocht ik op hoe ik die vorm/dat patroon kon maken.

Zo leer je het verrassend snel
 
Yep; af en toe.. maar nog geen problemen gehad met Esun die vastloopt. Bedoel je dan echt in de knoop?

Bij mij komt er trouwens alleen nog Polymaker in.. Topspul.
Nog niet het PETG materiaal geprobeerd; wel de PLA/TPU/ASA en die printen geweldig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan