3D Printen

3D UCATI1199

Rookie
12 mrt 2015
7
0
Rijnsburg
Hi! 3D printen zit dik in de lift en een maat van me tipte me om er op dit forum een topic over te starten.

De 3D techniek is extreem handig voor het maken van één tot een paar heel specifieke onderdelen (er zijn natuurlijk ook altijd lui die dan meteen maar een hele motor uitprinten) uit een snel groeiende collectie van materialen (plastic, aluminium, staal, titanium, goud, zilver). Omdat de 3D print techniek zo gehyped wordt is de resolutie en bouwkwaliteit van geprinte onderdelen gestegen terwijl de prijs omlaag aan het gaan is.

Dit topic is bedoeld voor alle vragen die je hebt over de techniek, vette projecten die je tegenkomt of zelf doet en tips die je over het onderwerp hebt.

Weet je nog niet hoe het werkt? Check dan zeker even deze clip.
Als je iets wilt laten 3D tekenen, scannen en/of uitprinten check dan de links hieronder.

MakerPoint: de winkel voor 3D-printers, 3D-filament en 3D-scanners
Shapeways - Create Your Product. Build Your Business
Online 3D Printing Service | i.materialise
Thingiverse - Digital Designs for Physical Objects
3D tekening laten maken? | Productontwikkelaar | Ewaldson

full
 
Laatst bewerkt:
Kijk zoiets opzetten in een 3D programma en dan printen is het lastige niet. Maar dit is geen brick, maar een zachte band (begreep dat deze generatie LEGO slicks een andere compound gekregen hadden) die ook echt om een velg gezet moet worden. Of dus er meteen een velg bij printen.

Wellicht dat anderen hier ervaring mee hebben welk materiaal het beste zou werken, want regulier PLA is niet rubberachtig of flexibel.

[edit] er is al iemand die een openbaar bestand gedeeld heeft voor deze 10330 fix: Resized wheels for Lego 10330 Ayrton Senna set by monden2
Dank je wel voor je feedback, wordt gewaardeerd :t En als ik teveel vraag of dat het nog te gecompliceerd is dan is het ook prima.
 
Nu je het zegt.........

Nee , die ikea bak in mijn ikea lade past me prima :-)

Hier val ik misschien de kruidenla een keer aan. Dat is nogal een puinzooi met alle potjes die door elkaar rollen. En met de vele uiteenlopende formaten zijn er eigenlijk geen echt goeie kant en klaar oplossingen.

Daar zou zo'n modulair systeem dus ook een oplossing kunnen bieden.

Ik wil verder geen nieuwe rabbitholes aandragen of zo :+

Denkend aan lekkende kruidenpotjes... Is zulk geprint materiaal trouwens een beetje schoon te houden? De ruwe finish lijkt me snel vies worden?
 
Hier val ik misschien de kruidenla een keer aan. Dat is nogal een puinzooi met alle potjes die door elkaar rollen. En met de vele uiteenlopende formaten zijn er eigenlijk geen echt goeie kant en klaar oplossingen.

Daar zou zo'n modulair systeem dus ook een oplossing kunnen bieden.

Ik wil verder geen nieuwe rabbitholes aandragen of zo :+

Denkend aan lekkende kruidenpotjes... Is zulk geprint materiaal trouwens een beetje schoon te houden? De ruwe finish lijkt me snel vies worden?
Over rabbit holes gesproken, moet je food safe en 3d printen maar eens opzoeken. Is ook hilarisch. Maar als het enkel gaat om het systeem, als je fijn print en met petg kan je het gewoon heet afwassen
 
Dank je wel voor je feedback, wordt gewaardeerd :t En als ik teveel vraag of dat het nog te gecompliceerd is dan is het ook prima.
thumbnail_IMG_7653.jpgthumbnail_IMG_7655.jpgthumbnail_IMG_7656.jpg

Het kan...en het past op de LEGO as, maar ben nog niet helemaal overtuigd.

-veel support nodig aan de onderkant omdat de velg wat diepte kent - dat pakt hij niet mooi op
-glans zwart filament is niet echt mooi (Jupiter)
-102% geprint, maar eigenlijk nog te krap voor de LEGO as om net zo mooi als fabrieks-af te passen
-enorme Z naad
-de bottom layers print hij mooi in een cirkel - maar de top werkt hij af met diagonaal (wat veel minder mooi staat op een rond object)

Oftewel, er zit nog wel wat testwerk aan voor de Slicer. Zag al wat opties om de Z seam te verminderen.
 
Bekijk bijlage 1982162Bekijk bijlage 1982163Bekijk bijlage 1982164

Het kan...en het past op de LEGO as, maar ben nog niet helemaal overtuigd.

-veel support nodig aan de onderkant omdat de velg wat diepte kent - dat pakt hij niet mooi op
-glans zwart filament is niet echt mooi (Jupiter)
-102% geprint, maar eigenlijk nog te krap voor de LEGO as om net zo mooi als fabrieks-af te passen
-enorme Z naad
-de bottom layers print hij mooi in een cirkel - maar de top werkt hij af met diagonaal (wat veel minder mooi staat op een rond object)

Oftewel, er zit nog wel wat testwerk aan voor de Slicer. Zag al wat opties om de Z seam te verminderen.
Leuk dat je het probeert :Y Ik ben benieuwd of je het voor elkaar krijgt.
 
Dat ziet er al heel professioneel uit @Kiwi !
Mwoa, ik ben er niet blij mee. Het zou echt helpen als ik dit .OBJ bestand zou kunnen splitsen naar velg en band.
En hij bestaat ook uit zo'n 10 meshes, dat kan ik zien in een viewer. Maar zodra ik dit importeer naar Sketchup, dan is het een wolk van 1000en polygonen. Geen beginnen aan om daar in te knippen en plakken.

De top layer als cirkel printen, die optie heb ik gevonden.
De Z seam scarfing functie zit er nog niet in, dus er zal altijd een seam zijn. Die valt pijnlijk veel op, bij glanzend PLA. Al kan ik nog Cura en Orca slicer testen.
De support structure is een hele dense tree light versie, maar die blijft beroerd. Valt pas echt iets goed aan te doen, zodra ik het model zelf kan renderen.

Dus als er iemand weet hoe je een .OBJ met behoud van zijn mesh kan overzetten naar STL, SKP ofzo...heel graag.
Edit: lukt nog niet in Blender, Paint3D, Meshmaker, Cura, Orca, Creality Print, Sketchup 2017, Sketchup Web. Hmm ik heb te veel van deze programma's ;)

ps...ik had ook mat zwart mee kunnen bestellen, maar vanmorgen net mijn bestelling voor wat nieuwe rollen de deur uit gedaan. Dit keer met een voor mij vreemde: PolyTerra Matte Duo Mixed Berries. Dus afhankelijk van de lichtinval is hij blauw of rood.

(voorbeeldfoto)
1709934787348.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Mwoa, ik ben er niet blij mee. Het zou echt helpen als ik dit .OBJ bestand zou kunnen splitsen naar velg en band.
Bedoel je zoals dit (dit is ff snel uit de losse pols gedaan)?
Ik heb met Prusa Slicer het .obj geïmporteerd, toen met "negative volumes" gewerkt waarna ik het slice en export.
Je kan dan eerst met cilinder de binnenkant (velg) uitknippen en opslaan, en vervolgens met "load" de uitgeknipt band gebruiken om de band van het geheel af te trekken en enkel de velg over te houden.


1710001390954.png
 

Bijlagen

  • Front_Wheel_Tire.obj
    1,3 MB · Weergaven: 0
  • Front_Wheel_Rim.obj
    930,8 KB · Weergaven: 0
Bedoel je zoals dit (dit is ff snel uit de losse pols gedaan)?
Ik heb met Prusa Slicer het .obj geïmporteerd, toen met "negative volumes" gewerkt waarna ik het slice en export.
Je kan dan eerst met cilinder de binnenkant (velg) uitknippen en opslaan, en vervolgens met "load" de uitgeknipt band gebruiken om de band van het geheel af te trekken en enkel de velg over te houden.


Bekijk bijlage 1982508
Of dit helpt of niet, alle hulp is gewaardeerd :t
 
Gisteravond een beginnersfout gemaakt. Heb dit bakje ontworpen voor mijn grote imbus en torx bits. Netjes opgemeten en iets extra ruimte aangehouden voor krimp.... jammer joh, paste dus niets van en ook de lay-out was niet ideaal... voor v2 maar even een doorsnede gemaakt en die geprint..... deze is wel goed. Weer 100g filament verknalt :o
1000018689.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: dgr
Hallo,

Ik zoek iemand die voor mij een cabine voor een modelbouw vrachtwagen wil printen. De STL bestanden lever ik, en het hoeft natuurlijk echt niet gratis; ik betaal uiteraard gewoon voor je materiaal en tijd. Aangezien ik geen idee heb van hoe lang het gaat duren en wat het gaat kosten is dat natuurlijk iets wat ik graag eerst zou willen bespreken. Hier een voorbeeld van de cabine zelf, die zo ongeveer 18cm breed, 13cm hoog en 15cm diep word:

Untitled.jpg


Daar komen nog twee stoelen, een dak, bumpers, spatborden, een dashboard, grill delen, stuur en nog wat detail onderdelen bij, dus het is best wel een groot project denk ik.

Mocht er iemand interesse hebben dit voor mij te printen, ping me dan hier of stuur me een PBtje.
 
Bekijk bijlage 1982162Bekijk bijlage 1982163Bekijk bijlage 1982164

Het kan...en het past op de LEGO as, maar ben nog niet helemaal overtuigd.

-veel support nodig aan de onderkant omdat de velg wat diepte kent - dat pakt hij niet mooi op
-glans zwart filament is niet echt mooi (Jupiter)
-102% geprint, maar eigenlijk nog te krap voor de LEGO as om net zo mooi als fabrieks-af te passen
-enorme Z naad
-de bottom layers print hij mooi in een cirkel - maar de top werkt hij af met diagonaal (wat veel minder mooi staat op een rond object)

Oftewel, er zit nog wel wat testwerk aan voor de Slicer. Zag al wat opties om de Z seam te verminderen.

Ik heb het idee dat bij 1 vd laatste updates de z-naad veel meer aanwezig is dan eerder. Heb mij er ook niet weer in verdiept. Te weinig tijd voor gehad.

Wellicht is het wat spelen met de opties in bambulab
 
Beste allen, vraagje aan de kenners. Het lijkt me leuk om voor mijn DKW 250cc uit 1956 een kunststof inlaat te maken. Zijn er Kunststoffen die bestand zijn tegen benzine/olie, hoge temperaturen en trillingen?

- Het is een tweetakt dus het materiaal wordt blootgesteld aan benzine en olie.
- Het spruitstuk zit direct tegen een gloeiend hete (luchtgekoelde) cilinder geschroefd.
- De carburateur zit niet-ondersteund aan het spruitstuk gemonteerd, dus een er hangt een gewicht aan het spruitstuk. Ziet dus veel belastingen.
 
Dan zou ik Nylon filament gebruiken..

Is hittebestendig tot 180c; en schijnbaar goed bestand tegen benzine.
Zou het dan wel nog coaten met iets om het extra te beschermen.

Heb ik zelf nog nooit mee geprint.
 
Beste allen, vraagje aan de kenners. Het lijkt me leuk om voor mijn DKW 250cc uit 1956 een kunststof inlaat te maken. Zijn er Kunststoffen die bestand zijn tegen benzine/olie, hoge temperaturen en trillingen?

- Het is een tweetakt dus het materiaal wordt blootgesteld aan benzine en olie.
- Het spruitstuk zit direct tegen een gloeiend hete (luchtgekoelde) cilinder geschroefd.
- De carburateur zit niet-ondersteund aan het spruitstuk gemonteerd, dus een er hangt een gewicht aan het spruitstuk. Ziet dus veel belastingen.
Niet aan beginnen, de combinatie van olie,benzine en hitte (140+) maakt de meeste printbare kunststoffen ongeschikt.

Nylon printen met een huis tuin en keuken printer is ook een uitdaging. (Dan ook best geen ethanol in je benzine)

PEEK zou geschikt zijn maar ook niet te printen thuis.
 
Ben aan het nadenken over manieren om gewicht toe te voegen aan mijn prints. Denk bijv. aan een kandelaar die wat zwaarder moet zijn aan de onderkant.

Ga denk ik eens experimenteren met die lood/metalen gewichtjes die ze op velgen plakken. Kosten weinig .. Zo heb je bijv. 1200 gewichtjes (totaal 6kilo) voor 32 euro. En zijn lekker makkelijk ergens in te duwen als je de ruimtes ervoor print.
 
Ben aan het nadenken over manieren om gewicht toe te voegen aan mijn prints. Denk bijv. aan een kandelaar die wat zwaarder moet zijn aan de onderkant.

Ga denk ik eens experimenteren met die lood/metalen gewichtjes die ze op velgen plakken. Kosten weinig .. Zo heb je bijv. 1200 gewichtjes (totaal 6kilo) voor 32 euro. En zijn lekker makkelijk ergens in te duwen als je de ruimtes ervoor print.
Mijn oplossing was een soort holle ruimte onderin maken en moeren erin leggen en borgen/opvullen met hotglue. Wel uitkijken met de hitte.
 
thumbnail_IMG_7958.jpg
thumbnail_IMG_7957.jpg

Mijn T-Rex is eindelijk klaar.

Formaat: 95cm lang en 37cm hoog
Verbruik: +/- 1kg aan PLA
Filament: T-Rex is Polymaker Fossil Grey / voet is Jupiter blauw
Geprint met: Creality K1C, grootste deel op 180mm/s, 15% infill, extra walls (3 a 4), tree supports waar nodig, brim waar nodig.

Leuke print omdat het als gratis bouwpakket online staat. De meeste onderdelen passen redelijk goed. Veel onderdelen zijn in 2-3 uur te printen, dus elke dag wel een paar onderdelen klaar. De kaak een keer opnieuw gedaan ivm layer shift. Eén bovenbeen opnieuw gedaan omdat hij brak ipv losliet van de brim (daarna meer walls gedaan). Eén stuk ruggengraat opnieuw gedaan ivm te veel supports....die kwamen er niet meer af. De staaf tussen Rex en voet kan duidelijk dit gewicht niet aan. Geprint op 100% infill, maar boog enorm door. Vervangen voor een stalen draadeind.

Er boven nog een Jurassic Park logo printen en dan is mijn Rex hoekje eerst klaar.

[edit] totaal overbodig, maar ik heb ook de print tijden bijgehouden. In totaal dus bijna 62 uur aan printtijd, al had dat 55 uur kunnen zijn als alles in één keer goed zou zijn gegaan.
Schermafbeelding 2024-03-22 233547.png
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan