3D Printen

3D UCATI1199

Rookie
12 mrt 2015
7
0
Rijnsburg
Hi! 3D printen zit dik in de lift en een maat van me tipte me om er op dit forum een topic over te starten.

De 3D techniek is extreem handig voor het maken van één tot een paar heel specifieke onderdelen (er zijn natuurlijk ook altijd lui die dan meteen maar een hele motor uitprinten) uit een snel groeiende collectie van materialen (plastic, aluminium, staal, titanium, goud, zilver). Omdat de 3D print techniek zo gehyped wordt is de resolutie en bouwkwaliteit van geprinte onderdelen gestegen terwijl de prijs omlaag aan het gaan is.

Dit topic is bedoeld voor alle vragen die je hebt over de techniek, vette projecten die je tegenkomt of zelf doet en tips die je over het onderwerp hebt.

Weet je nog niet hoe het werkt? Check dan zeker even deze clip.
Als je iets wilt laten 3D tekenen, scannen en/of uitprinten check dan de links hieronder.

MakerPoint: de winkel voor 3D-printers, 3D-filament en 3D-scanners
Shapeways - Create Your Product. Build Your Business
Online 3D Printing Service | i.materialise
Thingiverse - Digital Designs for Physical Objects
3D tekening laten maken? | Productontwikkelaar | Ewaldson

full
 
Laatst bewerkt:
Las ook iets over dat de kabel/printkop verkeerd kan komen te staan doordat deze de bovenkant klep raakt?
Met de deksel er op, merk je inderdaad dat de complete ketting met printkop+filament aanvoer + stroom tegen de zijkant van de deksel aan komt.
In de praktijk merk je hier niets van, want voor PLA moet de deksel er eigenlijk toch af (max printkamer temp = 30 voor PLA en daar zit ie binnen een paar minuten printen al op in gesloten stand). Ik print alleen met de deksel er af.
 
Ja; op de X1C zit zelfs een gehard stalen kop. Maar da's alleen relevant als je Carbon fiber / Textuur filaments gaat printen.

Voor ABS wil je vooral een gesloten kast.. da's het belangrijkst.

Maar kijk vooral ook naar ASA (polymaker bijv). Dat print fijner; en is praktisch even sterk. Met als toegevoegde waarde dat het ook nog UV straling bestand is.
 
rex.jpg


Bij mij is de eerste rol Fossil Grey er doorheen. Zit ondanks de snelheid van de printer, wel flink wat tijd in. Ben op de helft gok ik, vooral staart, poten, ribben, basisplateau moeten nog. Schatting is 95-100cm lang als eindresultaat.
 
Hoi, iemand hier die de achtervelgen en banden van mijn nieuwe Lego aankoop net zo kan fiksen zoals in het volgende filmpje:


Uiteraard op mijn kosten.
Zal er eens naar kijken. Zou zelf het model ook wel willen, mits hij niet van die skinny rears heeft.
Video van RacingBrick wel gekeken toen hij uit kwam, maar zo uit mijn hoofd had hij enkel een goed resultaat - geen werkwijze of patroon.
 
Laatst bewerkt:
En dan de keukenla nog. :+
Nu je het zegt.........


Nee , die ikea bak in mijn ikea lade past me prima :-) Hier gaat ook nog wel tijd inzitten. Moet nog iets tekenen voor mijn torx en imbus bits die in een 3/8 en 1/2 doppenset passen. Die zijn een maat dikker dan de standaard boormachine bitjes. En aangezien ik enkel met Tinkercad overweg kan is dat ook een klusje
 
Zal er eens naar kijken. Zou zelf het model ook wel willen, mits hij niet van die skinny rears heeft.
Video van RacingBrick wel gekeken toen hij uit kwam, maar zo uit mijn hoofd had hij enkel een goed resultaat - geen werkwijze of patroon.
Ik vind het een super gaaf model, mede omdat het voor mij de mooiste F1 tijd was. Echter de kritiek op de achterwielen is meer dan terecht. En inderdaad vermeld hij in zijn video dat er vast iemand komt met een verbeterd product mbt de achterwielen. Nu hoop ik dat er wellicht hier zo'n wiseguy met een 3D printer te vinden is :)
 
Ik vind het een super gaaf model, mede omdat het voor mij de mooiste F1 tijd was. Echter de kritiek op de achterwielen is meer dan terecht. En inderdaad vermeld hij in zijn video dat er vast iemand komt met een verbeterd product mbt de achterwielen. Nu hoop ik dat er wellicht hier zo'n wiseguy met een 3D printer te vinden is :)
Kijk zoiets opzetten in een 3D programma en dan printen is het lastige niet. Maar dit is geen brick, maar een zachte band (begreep dat deze generatie LEGO slicks een andere compound gekregen hadden) die ook echt om een velg gezet moet worden. Of dus er meteen een velg bij printen.

Wellicht dat anderen hier ervaring mee hebben welk materiaal het beste zou werken, want regulier PLA is niet rubberachtig of flexibel.

[edit] er is al iemand die een openbaar bestand gedeeld heeft voor deze 10330 fix: Resized wheels for Lego 10330 Ayrton Senna set by monden2 Ik zal de STL straks eens in de slicer gooien. Moest toch vandaag over naar zwart filament, dus wellicht test ik hem eens met PLA.
 
Terug
Bovenaan Onderaan