3D Printen

3D UCATI1199

Rookie
12 mrt 2015
7
0
Rijnsburg
Hi! 3D printen zit dik in de lift en een maat van me tipte me om er op dit forum een topic over te starten.

De 3D techniek is extreem handig voor het maken van één tot een paar heel specifieke onderdelen (er zijn natuurlijk ook altijd lui die dan meteen maar een hele motor uitprinten) uit een snel groeiende collectie van materialen (plastic, aluminium, staal, titanium, goud, zilver). Omdat de 3D print techniek zo gehyped wordt is de resolutie en bouwkwaliteit van geprinte onderdelen gestegen terwijl de prijs omlaag aan het gaan is.

Dit topic is bedoeld voor alle vragen die je hebt over de techniek, vette projecten die je tegenkomt of zelf doet en tips die je over het onderwerp hebt.

Weet je nog niet hoe het werkt? Check dan zeker even deze clip.
Als je iets wilt laten 3D tekenen, scannen en/of uitprinten check dan de links hieronder.

MakerPoint: de winkel voor 3D-printers, 3D-filament en 3D-scanners
Shapeways - Create Your Product. Build Your Business
Online 3D Printing Service | i.materialise
Thingiverse - Digital Designs for Physical Objects
3D tekening laten maken? | Productontwikkelaar | Ewaldson

full
 
Laatst bewerkt:
Vind hem er toch erg netjes uitzien. Misschien wat "Chamfers" of "Fillets" op de hoeken de volgende keer voor een wat "rondere" uitstraling? (weet niet of dat kan met het printen?)

En als je helemaal los gaat zou hij rood moeten zijn _O-
 
Ahh lekker zelf blijven auwehoeren met ontwerpen:)
Als het beter gaat wordt het vanzelf zo leuk. Hier zelfs zo leuk dat we het dik 40 uur per week doen😂


Ik heb nu een rol petg van esun, die is zo beroerd opgerold.. ams motor al 4x vast gelopen. Dat wordt omspoelen denk ik.
Al heel wat kilos esun geprint maar dit ben ik niet van ze gewend.
 
Ahh lekker zelf blijven auwehoeren met ontwerpen:)

Heb geen keuze, als alles wat ik kan vinden niet past. _O-

Goed, dat maakt het wel leuk. Inmiddels ben ik er ook achter waar m'n fout zit mbt de radius van de beschermkap. Ik heb de zijflappen op een gegeven moment aangepast qua formaat en er stond een ankerpunt verkeerd. Niet handig getekend. Die kennis gaat in de binnenzak en volgende keer doe ik het beter.

dit ben ik niet van ze gewend.
Ik kan er niet veel van zeggen, ik heb drie rollen liggen en ze zijn alle drie netjes strak gerold.
 
Ahh lekker zelf blijven auwehoeren met ontwerpen:)
Als het beter gaat wordt het vanzelf zo leuk. Hier zelfs zo leuk dat we het dik 40 uur per week doen😂


Ik heb nu een rol petg van esun, die is zo beroerd opgerold.. ams motor al 4x vast gelopen. Dat wordt omspoelen denk ik.
Al heel wat kilos esun geprint maar dit ben ik niet van ze gewend.
Soms heb je van die vervloekte rollen.. Had er eerst ook een van Polymaker die 3x vastliep.

De andere 20 deden dit niet :+
 
42 uur.. jezus. Mijn langste print was een uurke of 12.

Bij 42 uur moet je toch gaan nadenken of je het wel haalt met een 1kg rol? Of pak je dan een 3kg rol.

Want als je gaat wisselen heb je toch wel kans op een lijntje in de print waar hij wisselt.
 
Dat vind ik echt vurekkes lang voor een dergelijk relatief kleine print..

Creality komt nu met een nieuwe Ender 3.. Misschien dat ik deze wel erbij koop ipv weer een Bambu Lab.

 
42 uur.. jezus. Mijn langste print was een uurke of 12.

Bij 42 uur moet je toch gaan nadenken of je het wel haalt met een 1kg rol? Of pak je dan een 3kg rol.

Want als je gaat wisselen heb je toch wel kans op een lijntje in de print waar hij wisselt.
Ik print regelmatig rollen achter elkaar door via het ams. Zie er op het eerste oog niks van.
Zijn dan wel mallen voor in de werkplaats dus gaat om de functionaliteit
 
Van de vorige eigenaar van de printer (Neptune 3 Pro) kreeg ik deze settings door. Met in gedachten dat hij toch wat a-typisch bezorgd was over vocht... Dacht ik... Laat ik eens vragen of hier in jullie ogen iets aan mankeert. Want mij zegt het allemaal nog niet zo veel.

eSUN Black PLA+:
220/60 temp (nozzle/bed)
1.5 layer height (adj +- .5)
40 speed
4mm retraction
35mm retraction speed

Sunlu pla meta white/black/red:
190/60 temp (nozzle/bed)
1.5 layer height (adj +- .5)
40 speed
3mm retraction
20mm retraction speed
 
Hoe lager die layer height; hoe meer detail je krijgt. Maar dan duurt de print langer. Ik heb hem standaard op 0.2 staan en dat ziet er prima uit.

En een te lage layerheight kan ook weer andere problemen geven bij sommige printers..

Dus het ligt erg aan het model wat je aan het printen bent. Bijv. een vierkante doos daar boeit het niet zoveel bij. Lekker op 0.2 laten staan. Maar bij bijv. een schedel/bust is het wel mooier.
 
Geen idee of iedere slicer dat heeft, maar ik heb destijds ook wel wat getest met adaptive layers.
Rechttoe rechtaan lagen gaan dan op 0.20 en zoiets als de bovenkant van een rond hoofd (waar je 0.20 layers wel kan zien), doet hij met 0.12.
 
Hi heren, ik heb een rolletje TPU gekocht om wat zaken te proberen. Toen zat ik weer te prutsen met schuim op de airbox van een srad te plakken, die vergaan allemaal.

Hebben jullie pointers om een soort luchtkussen te printen die ik op de airbox kan plakken en dat het behoorlijk luchtdicht op het frame afsluit?
Percentage infill, hoeveel wanden, lijmsoort, temperatuur van de nozzle heeft ook veel effect dacht ik?

Gaat om een Bambu x1c.
 

Bijlagen

  • IMG-20240224-WA0032.jpg
    IMG-20240224-WA0032.jpg
    52,8 KB · Weergaven: 0
  • IMG-20240220-WA0008.jpeg
    IMG-20240220-WA0008.jpeg
    236,7 KB · Weergaven: 0
Gewoon het standaard "TPU" profiel en gaan met die banaan.

Niet 100% infill; want dan krijg je een grote smeerboel denk ik.. Dus ik zou voor 20% gaan. TPU is echt taai spul en met 20% infill voor een dergelijk klein onderdeel helemaal prima. Dan is het zelfs wat meer "flexibel". Anders krijg je echt een massief ding.

Wel de externe spoelhouder gebruiken; TPU mag NIET in de Ams of hij loopt helemaal vast.
 
Gewoon het standaard "TPU" profiel en gaan met die banaan.

Niet 100% infill; want dan krijg je een grote smeerboel denk ik.. Dus ik zou voor 20% gaan. TPU is echt taai spul en met 20% infill voor een dergelijk klein onderdeel helemaal prima. Dan is het zelfs wat meer "flexibel". Anders krijg je echt een massief ding.

Wel de externe spoelhouder gebruiken; TPU mag NIET in de Ams of hij loopt helemaal vast.
Oh die laatste tip is wel heel belangrijk! Dat had ik zo gedaan. Vanwaar niet? Het wisselen?

En de infill zat ik eigenlijk op veel lager te denken, het moet echt makkelijk in te drukken zijn van 10mm dikte naar 5mm bijvoorbeeld.
 
De AMS grijpt met tandjes dat filament vast; en dan komt het vast te zitten want het is te flexibel ervoor.

Je kan ook idd. 10% infill proberen..

Print anders wat test blokjes van verschillende infills en vergelijk het resultaat? Ligt er natuurlijk ook aan welke sterkte TPU je gebruikt.
 


Iemand een idee waarom hij zo opeens een flinke printlijn er tussendoor gooit?
Zo vlak onder waar de tanden beginnen. Geen aanleiding voor gezien... Dit was de 4e print van de dag, de voorgaande hadden dit niet.
 
Laatst bewerkt:
Lijkt op een layer shift. En daar kunnen meerdere oorzaken / oplossingen voor zijn.

Zoek eens op "layer shift K1C"
Kunnen best veel redenen voor zijn.

-kalibratie / levelen nodig: nee, voor de print nog een volledig bed level uit laten voeren
-Riemen te los: nee strak genoeg
-Te weinig koeling: alle fans stonden op 100%. Top lid was er af, dus kamer op 25 graden
-Te hoge printsnelheid: ja met die standaard 300mm/s vliegt ie er overheen. Zou hem eens op 75% kunnen proberen, of de 50% speed stable mode.
 
Terug
Bovenaan Onderaan