3D Printen

3D UCATI1199

Rookie
12 mrt 2015
7
0
Rijnsburg
Hi! 3D printen zit dik in de lift en een maat van me tipte me om er op dit forum een topic over te starten.

De 3D techniek is extreem handig voor het maken van één tot een paar heel specifieke onderdelen (er zijn natuurlijk ook altijd lui die dan meteen maar een hele motor uitprinten) uit een snel groeiende collectie van materialen (plastic, aluminium, staal, titanium, goud, zilver). Omdat de 3D print techniek zo gehyped wordt is de resolutie en bouwkwaliteit van geprinte onderdelen gestegen terwijl de prijs omlaag aan het gaan is.

Dit topic is bedoeld voor alle vragen die je hebt over de techniek, vette projecten die je tegenkomt of zelf doet en tips die je over het onderwerp hebt.

Weet je nog niet hoe het werkt? Check dan zeker even deze clip.
Als je iets wilt laten 3D tekenen, scannen en/of uitprinten check dan de links hieronder.

MakerPoint: de winkel voor 3D-printers, 3D-filament en 3D-scanners
Shapeways - Create Your Product. Build Your Business
Online 3D Printing Service | i.materialise
Thingiverse - Digital Designs for Physical Objects
3D tekening laten maken? | Productontwikkelaar | Ewaldson

full
 
Laatst bewerkt:
Je kan eens kijken naar de standaard instellingen/temperatuur van de bouwplaat.

Soms staan die nog wel eens vreemd in Bambu Studio voor het materiaal.. Dus dan de plaat wat heter zetten.

Bij mij bleef bijv. ASA ook voor geen meter plakken tot ik de temperatuur +10 zette.
 
Vandaag geprint: Deadpool bust, een support-free ontwerp.

Geprint in Polymaker PolyTerra PLA Fossil Grey op de K1C.
0.16mm layers, 15% infill en 300mm/s.
Geschatte printtijd (Creality Print) was 7uur 17min.
Uit voorzichtigheid hem op 50% stable mode gezet tijdens het printen, en er 9uur 37min over gedaan.

Best goed gelukt, enkel onder de armen wat moeite met overhang (iets minder mooie lagen).
thumbnail_IMG_7334.jpg


Zoek alleen nog tips voor een ander soort infill. Heb tri-hexagon gedaan. Maar hij vult de gaten niet geleidelijk op, hij gooit rechtstreeks een shell over de volle gaten heen. Op de voet/sokkel horizontale kant het beste te zien. Was bij Cura een infill gewend die eerst geleidelijk de infill gaten kleiner maakt - en dan pas met een horizontale laag er overheen gaat.
thumbnail_IMG_7332.jpg


Timelapse:
 
Net zitten spelen met de "Manual Flow Dynamics Calibration" van de Bambu Printer.

Is ook wel de moeite waard om eens naar te kijken. Hij print dan een x aantal lijntjes en dan moet je de beste kiezen. Dan slaat hij die preset op voor dat specifieke materiaal en krijg je weer een mooier printresultaat. Of het ook echt zo is weet ik nog niet; maar iig nooit geschoten altijd mis.

Ik weet dat er op mijn X1's een "Auto flow calibratie zit.. maar die is een lachertje.. Heb die nog nooit iets zien doen qua kwaliteit. En op de textured plaat werkt hij wss. niet eens.
 
Da's idd erg vreemd..
Wat ik al dacht.. hij is idd niet haaks.
Nu de vraag hoe ik dit op ga lossen haha
Ik begin eens met een vierkant printen.. kijken welke kant op het die afwijkt

Edit:
De fotos zijn dus 2 tegendelen die op elkaar moeten vallen. De ene wijkt de ene kant op af en de andere de andere kant op
 

Bijlagen

  • IMG_1903.jpeg
    IMG_1903.jpeg
    374,3 KB · Weergaven: 0
  • IMG_1902.jpeg
    IMG_1902.jpeg
    390,6 KB · Weergaven: 0
Het heeft sws. iets te maken met het feit dat er geen invulling zit onderin.. maar wel bovenin.

Dan krimpt het materiaal aan de bovenkant en trekt hem krom.. of de temperatuur in de kamer is niet constant genoeg.

Kan je ze in een andere oriëntatie printen? En hoeveel % infill is er nu?
 
Jaa maar dan vind ik het nog gek dat de ene de ene kant op gaat en de andere de andere kant op.
30% kubus uit mn hoofd.
Zelf gok ik ook op krimp hoor... lijkt me niet dat de printer zo afwijkt. Volgens mij kan het theoretisch niet eens (mechanisch dan) dan zou die al stappen moeten verlopen in de software.

Misschien toch maar weer richting de 50% invulling gaan om te beginnen.
Probeerde ze wat goedkoper te maken, maar kwaliteit boven een paar euro materiaal uiteraard.

Ze worden en slotte ook in de lintzaag ingespannen dus wat extra invulling is nooit verkeerd
 
Toch wel wat dingen die me opvallen. Vraag me af of het echt alleen maar krimp van materiaal is.
Dezelfde test ook nog maar een keer doen met PLA.

Vierkant 185mm geprint met een raam erin van vierkant 145mm
Op de hoeken een radius van 5mm
3mm dik

Diagonaal zit er 2mm in (257mm vs 255mm
Het vierkant is daadwerkelijk vierkant 184mm ipv 185mm
 
Probeer eens de printer eerst voor te verwarmen voor +-15 minuten.. dan de temperatuur constant houden. En dan pas de print starten.

En ondertussen niet de deur openen / lucht toelaten.

En als het PLA is; dan juist alles open gooien. Dat spul mag je niet printen in een 100% dichte kast. Dan kan het zijn dat de nozzle clogged door heat creep.
 
Riempjes ontspannen
Carbonnen rods even netjes schoon gemaakt
Paar keer heen en weer gedaan
Achterin gezet
Riempjes gespannen

Hij lijkt weer netjes haaks te printen nu.
Tenminste, mijn testvierkantje is nu haaks ;)
 
Probeer eens de printer eerst voor te verwarmen voor +-15 minuten.. dan de temperatuur constant houden. En dan pas de print starten.

En ondertussen niet de deur openen / lucht toelaten.

En als het PLA is; dan juist alles open gooien. Dat spul mag je niet printen in een 100% dichte kast. Dan kan het zijn dat de nozzle clogged door heat creep.
Dit doe ik inderdaad meestal al ;)
 
Weet iemand toevallig of zoiets ook haalbaar moet zijn op een FDM / filament printer?

Zit namelijk een serie (betaalde) bestanden te bekijken en bij bijna ieder ontwerp op CGTrader of Cults3D staan opmerkingen als 'to print on your RESIN printer'. De reacties en maker foto's zijn ook resin / SLA. Normaal zou ik het gewoon even proberen te renderen op een slicer, maar om nou eerst een €10-20 licentie te kopen om er dan achter te komen dat ik een resin printer had moeten kopen ipv een tweede FDM... ;)
 
Nope, dat ga je nooit halen met een fdm printer.
Je kan in de buurt komen als je uren besteed aan schuren maar dan nog krijg je 't niet zo gedetailleerd.
Ik dacht: als ik hem maar groot genoeg print (20-25cm), dan zijn het niet echt meer details ;)
Op zich heeft deadpool, die ik hierboven toonde als print, ook nog best wat details. Ook hij is 21cm.
Ben het met je eens hoor dat een serie/flink deel van de details, zoals een textuur van kleding niet mogelijk zal zijn bij FDM.
 
Net eens een functionele print naar eigen ontwerp aangezet. Ben benieuwd naar de uitkomst.
Ik heb binnenkort een tegelklus waarbij geslepen moet worden en ik ben de stofwolken een beetje zat.

Ik heb dus een adaptertje geschetst om op de kap van de slijptol te zetten waarop ik een stofzuiger kan aansluiten.
Vrij simpel gehouden en vooral de nadruk op printbaarheid gehouden met niet te veel support.
De slang van de bouwstofzuiger past in het gat, en het hele ding schuift als het goed is over de kap van de slijptol. Stukkie tape of een paar zelftappers er in en hij blijft zitten.


1708533098319.png
1708533194925.png


Er zijn een paar mooie ontwerpen op het internet te vinden, maar helaas passen die niet op mijn slijptol (er zit een rare kap op...) en zelf wat meten/tekenen/hobbyen is ook wel leuk. Het hoeft maar één klus mee te gaan.
 
Dacht ik ook ja.

Ik ben nu een proef aan het printen in mat groene PLA, een rol waar ik eigenlijk toch niet tevreden was met de kleur en het materiaal.

Mocht het werken is er geen reden om nog een nieuwe te printen, mocht hij wat tweaks nodig hebben hang ik er een rol PETG in. Of TPU eens proberen, dat lijkt me ook ideaal hiervoor, omdat het uit zichzelf ook grip heeft.
 
De print is goed gelukt, de keuze om zo min mogelijk supports te zetten was de juiste, ze waren (in tegenstelling tot wat de slicer dacht) niet nodig, behalve het gat voor de zuiger.
Ergens alleen een foutje gemaakt in de tekening. Ik heb een paar dingen een paar keer aangepast en ergens is de radius van de bestaande beschermkap gaan zweven, waardoor hij vrij los zit. Misschien dat ik hem opnieuw teken met de geleerde lessen en hem dan in PETG print. Ook zou de stofzuiger aansluiting wat in een hoek omhoog mogen.

Weer veel geleerd. Je moet ergens beginnen.

Tevens langste print tot nu toe, met 6 uur en 45 minuten.

Dit is de bedoeling, de stofzuiger moet het slijpstof wegzuigen
1708549163549.png

in de
 
Terug
Bovenaan Onderaan