3D Printen

3D UCATI1199

Rookie
12 mrt 2015
7
0
Rijnsburg
Hi! 3D printen zit dik in de lift en een maat van me tipte me om er op dit forum een topic over te starten.

De 3D techniek is extreem handig voor het maken van één tot een paar heel specifieke onderdelen (er zijn natuurlijk ook altijd lui die dan meteen maar een hele motor uitprinten) uit een snel groeiende collectie van materialen (plastic, aluminium, staal, titanium, goud, zilver). Omdat de 3D print techniek zo gehyped wordt is de resolutie en bouwkwaliteit van geprinte onderdelen gestegen terwijl de prijs omlaag aan het gaan is.

Dit topic is bedoeld voor alle vragen die je hebt over de techniek, vette projecten die je tegenkomt of zelf doet en tips die je over het onderwerp hebt.

Weet je nog niet hoe het werkt? Check dan zeker even deze clip.
Als je iets wilt laten 3D tekenen, scannen en/of uitprinten check dan de links hieronder.

MakerPoint: de winkel voor 3D-printers, 3D-filament en 3D-scanners
Shapeways - Create Your Product. Build Your Business
Online 3D Printing Service | i.materialise
Thingiverse - Digital Designs for Physical Objects
3D tekening laten maken? | Productontwikkelaar | Ewaldson

full
 
Laatst bewerkt:
Sinds eergister de P1S in gebruik..

Ding lijkt onderhand stiller en iets mooiere printkwaliteit te hebben dan de X1.

En de Recall van de A1 is nu definitief/officieel.. je mag hem niet meer gebruiken.
 
Lidl luchthaspel.

Slang tussen haspel en compressor lekte. Dus had nog een naaldventiel liggen die op de slang paste. Paar weken later nog een lekje. Zucht dan maar de moeilijkste oplossing.

Dus over naar 10 mm pvc luchtslang. Echter de originele slang is 7 mm binnen diameter...... En zit grondig geperst.

Rood is origineel. Aangezien printtijd op de resin hoogte afhankelijk is meteen maar een reserve geprint.

db
IMG_20240211_223056.jpg
 
Uiteindelijk een gebruikte Neptune 3 Pro gekocht voor 135 euro incl een Sunlu filament droger en zes halve en hele rollen PLA+ / PLA meta. Geen modern racemonster, maar wat de vorige eigenaar eruit kreeg was gewoon echt adembenemend mooi.

Gewoon om te leren en te proberen. Bevalt het en weet ik dán wat ik belangrijk vind, dan komt er misschien wat beters.

Wel drukte hij me op het hart te zorgen dat het filament écht goed droog is. Huh, dat was toch helemaal niet zo'n issue met PLA? Afijn... Van het weekend maar eens mee spelen. Nu geen tijd.
 
Leuk zo'n Neptune 3, veel plezier ermee!

Qua filament droog houden.. Zelfs PLA kan vocht absorberen. En PLA met een matte uitstraling absorbeert nog sneller vocht dan normale PLA. Die rollen moet je hetzelfde behandelen als ABS/PETG etc.. dus goed drogen.
 
Als je het opslaat in zo'n luchtdichte zak en een zakje van die silica gel erbij.
En eens in de zoveel tijd eens drogen.. Zijn speciale filament dryers voor te koop. Kosten ook niet mega veel.

De luchtvochtigheid in huis maakt niet uit.. in Nederland is het sws. altijd te hoog.
 
Een dergelijke doos is idd een prima oplossing. Alleen je krijgt er geen vocht mee uit de rollen als deze al "opgezogen" is door de rol zelf. Je vertraagt er alleen het proces van het absorberen mee.

Na x aantal maanden is het altijd slim om hem even een paar uurtjes te drogen voor gebruik; al kan je natuurlijk ook gewoon wachten tot er zich problemen voor gaan doen. Maar dan is het vaak niet obvious dat het nat filament is.
 
Als je het opslaat in zo'n luchtdichte zak en een zakje van die silica gel erbij.
En eens in de zoveel tijd eens drogen.. Zijn speciale filament dryers voor te koop. Kosten ook niet mega veel.

De luchtvochtigheid in huis maakt niet uit.. in Nederland is het sws. altijd te hoog.
Ben as we speak een model aan het printen op m'n nieuwe Creality K1C.

Daarvoor gebruik ik een rol Polyterra PLA mat grijs. Deze rol is zo'n 3 jaar geleden uitgepakt en heeft 1 jaar lang naakt in de kast gelegen en 2 jaar lang op de rolhouder van mijn Ender gehangen. Luchtvochtigheid is op mijn thuiskantoor tussen de 30 en 50%. Vanaf het moment van eraan hangen, print ie geweldig op 300mm/s (5x zo snel als de max op de doos). Werkt prima en geen stringing of zoiets. Dus als ik dingen lees op fora van 'rol heeft 5 dagen niet vacuum gelegen, moet ik hem nu drogen of weggooien?' dan denk ik...och, valt wel mee.

Disclaimer 1: een andere 2 jaar oude rol PLA werkte voor geen ene meter, dat werd één groot rood spinnenweb.
Disclaimer 2: ik heb wel het plan een droger en/of vacuumzakken aan te schaffen. Zit eigenlijk te wachten op het nieuwe model van Creality.
 
De K1C naast zijn voorganger. Iemand nog interesse in een Ender3 Pro :P ?
Naamloos.jpg


Out of the box toch best mooie lagen (1e en 2e laag)
layer.jpg


De benchy die op mijn Ender 3 Pro er 3.5 uur over zou doen (60mm/s), heeft de K1C in 16 minuten af (600mm/s).
En nee, niet alles gaat nu op die turbo stand. Maakt veel herrie en meer kans op fouten. Daarom heeft hij 4 standaard snelheden:
-Speed 125%
-Normal 100%
-Stable 50%
-Silent ?%
 
Heeft er iemand ervaring mee dat de bambu niet meer haaks print?
Moet zelf nog onderzoeken of het de printer is of het krimpen van het materiaal maar misschien weet iemand zo al iets
Hoe bedoel je haaks print? Dat de hoeken niet mooi 90 graden zijn? En is het maar bij 1 hoek of alle hoeken?

Heb je e.v.t een foto?
 
Vanmiddag voor het eerst een storing (die niet mijn schuld was). Afgebroken filament in de AMS, op zich goed op te lossen maar waarom is, als je hem openmaakt, dat linker stekkertje zo'n priegelding en een paar cm meer kabel was ook heel fijn geweest.
 
Vanmiddag voor het eerst een storing (die niet mijn schuld was). Afgebroken filament in de AMS, op zich goed op te lossen maar waarom is, als je hem openmaakt, dat linker stekkertje zo'n priegelding en een paar cm meer kabel was ook heel fijn geweest.
Had ik vorige week nog.. idd echt 'kut' die stekkertjes. Wel een makkelijk klusje wat je in 10 minuten doet.
 
Met 2 betere stekkertjes en wat meer draad nog minder. Dan kan je de bovenkant gewoon aan de kant leggen als je de ptfe tube loshaalt. Die 0,002 cent die het ze kost is het probleem niet en er is meer dan genoeg ruimte voor de bekabeling.....
 
Hoe bedoel je haaks print? Dat de hoeken niet mooi 90 graden zijn? En is het maar bij 1 hoek of alle hoeken?

Heb je e.v.t een foto?

Moet er nog goed naar kijken hoor.
moddelen zijn gewoon netjes aansluitend en 90 graden getekend.
Of het komt misschien door de hogere printsnelheid of het komt door te losse riemen. Maar die voelen opzich nog prima
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    488,1 KB · Weergaven: 0
  • image.jpg
    image.jpg
    461,5 KB · Weergaven: 0
Ja dat zou kunnen, moet de blokhaak er eens langs leggen.
Maar had ik met de ender nooit last van. Sloten ze naadloos aan. Nu dit er wel bijna 2mm in denkink.
Wellicht zijn ze allebei 1mm gekrompen / getrokken in de zwakste richting wat samen 2mm maakt.

Maar dan, hoe los ik het op. Zou niet nodig moeten zijn.
Gaat om functionele mallen dus 2,5mm wanddikte en 30% invulling kubus
 
Terug
Bovenaan Onderaan