3D Printen

3D UCATI1199

Rookie
12 mrt 2015
7
0
Rijnsburg
Hi! 3D printen zit dik in de lift en een maat van me tipte me om er op dit forum een topic over te starten.

De 3D techniek is extreem handig voor het maken van één tot een paar heel specifieke onderdelen (er zijn natuurlijk ook altijd lui die dan meteen maar een hele motor uitprinten) uit een snel groeiende collectie van materialen (plastic, aluminium, staal, titanium, goud, zilver). Omdat de 3D print techniek zo gehyped wordt is de resolutie en bouwkwaliteit van geprinte onderdelen gestegen terwijl de prijs omlaag aan het gaan is.

Dit topic is bedoeld voor alle vragen die je hebt over de techniek, vette projecten die je tegenkomt of zelf doet en tips die je over het onderwerp hebt.

Weet je nog niet hoe het werkt? Check dan zeker even deze clip.
Als je iets wilt laten 3D tekenen, scannen en/of uitprinten check dan de links hieronder.

MakerPoint: de winkel voor 3D-printers, 3D-filament en 3D-scanners
Shapeways - Create Your Product. Build Your Business
Online 3D Printing Service | i.materialise
Thingiverse - Digital Designs for Physical Objects
3D tekening laten maken? | Productontwikkelaar | Ewaldson

full
 
Laatst bewerkt:
Meen dat iemand hier een K1C gekocht had? Wel fijn om onderstaande te weten.

Ik had er één besteld.
Al was dat voor €600 bij 123-3D, waar hij nu €560 kost. Zal ze maandag eens bellen, anders bestel ik hem wel via Creality (of alsnog een Bambu). Supervroeg voorbestellen en daardoor meer betalen, daar doe ik niet aan mee.

Zal het filmpje eens bekijken. Had al wel een Youtuber gezien die zijn K1C pre production in één dag kapot had. Had als een eerste test oud carbon gebruikt, wat in de bowden tube is afgebroken en voor 9 uur lang zonder toezicht aan het koken is geweest op dat stukje.

[edit] filmpje bekeken. Beetje overtrokken reactie. Voor mijn Ender heb ik ook een 'all metal extruder' van Creality aftermarket er op gezet. Dat betekend dat de wielen die het filament aanvoeren, van metaal zijn. Rest kan nog steeds van kunststof zijn. Het zou wel slecht zijn als Creality een andere versie K1C opstuurt voor reviews - dan de consument straks kan kopen.
 
Laatst bewerkt:
Ik had er één besteld.
Al was dat voor €600 bij 123-3D, waar hij nu €560 kost. Zal ze maandag eens bellen, anders bestel ik hem wel via Creality (of alsnog een Bambu).
Supervroeg voorbestellen en daardoor meer betalen, daar doe ik niet aan mee.

Zal het filmpje eens bekijken. Had al wel een Youtuber gezien die zijn K1C pre production in één dag kapot had. Had als een eerste test oud carbon gebruikt, wat in de bowden tube is afgebroken en voor 9 uur lang zonder toezicht aan het koken is geweest op dat stukje.
Hij doet het gewoon hoor, hij was alleen boos dat ze zeiden "full metal hotend" en er zaten kunststof tandwielen in....
 
Ja; dat dus.. Ze maken promotie met het idee dat 'alles' van metaal is. Dus lekker stevig/slijtvast.
Blijkt het van plastic te zijn. Je betaald er wel voor zo'n "all metal" hotend.
 
Ik heb een rare print.

Voor het eerst PETG door m'n SV06+ gejaagd, de Benchy zag er prima uit op 'generic PETG' settings in Prusaslicer.
Nu een paar dagen later een functioneel beugeltje willen printen en het komt er zo uit:

1706428932209.png


Een beetje stringing, wat ik nog niet zo erg vind. Ik had twee van deze naast elkaar geprint, dus je hebt elke laag wissels er in zitten.
Maar de finish is gewoon belabberd. Is dit dan nat filament? Ik hoor hem niet sputteren ofzo. Tot nu toe heb ik met PLA nog niet zo'n lelijke finish gehad.


De print was toch afgeschreven, omdat de maten niet goed genoeg waren. (lang leve ontwerpen van het internet, tot nu toe niet één gevonden die in 1x goed was of naar wens) Nu print hij ze opnieuw in PLA wat ik nog heb liggen. Ben benieuwd hoe dat er uit gaat zien.
 
Ik merk heel erg wat voor invloed de kamertemperatuur heeft op 't moment.
Snachts wordt het te koud voor lange prints als de kachel niet aan staat. Je ziet direct welke lagen overdag en welke snachts zijn gedaan want de hechting is gewoon veel slechter, zelfs met een behuizing om de printer heen.
 
Ik vind die printer dus eigenlijk best prima uitzien.. Alleen de lagen zijn wat "grof" en dat zie je altijd heel goed bij glanzend filament.
Het is wel veel stringing.. dus kan nat filament zijn. Daar is PETG dan wel weer gevoeliger voor (al is dit ook niet extreem).

Heb je een zelfde print van PLA om te vergelijken naast elkaar?
 
1000019349.jpg


Erg lastig op de foto, dat wit.. qua afmetingen is deze gelukkig beter, en in het wit staat het stiekem ook beter voor waar hij op gemonteerd wordt.
Deze is inderdaad ook niet perfect, maar het is zeker gelijkmatiger. Ik heb het gevoel met die PETG onderextrusie te hebben op lagen en er zit een verticale rimpel in welke ik met PLA niet heb. De witte heeft wel laaglijnen horizontaal, maar als ik in de lengte met m'n nagel er over ga voelt hij gewoon glad, in tegenstelling tot de grijze.

Bij de grijze zijn de 'hoorntjes' dan wel weer perfect, zoals ik eigenlijk verwacht.
op onderstaande foto zijn de verticale lijnen goed te zien, en de horizontale waar er lagen zijn die niet lijken te kloppen.

ik heb een test gedaan of de E-stepper het goed doet, maar met 10cm extrusie meet ik ook precies 10cm filament wat er doorheen gaat.


1706439655234.png
 
Mocht iemand het zich afvragen, het is een beugeltje om een Ikea Trofast bak in een Tripp Trapp kinderstoel te schuiven voor extra opbergruimte.
Zoals je ziet, wit is hier in ieder geval beter dan grijs.

1706440110576.png




Nu schiet me ook iets te binnen.
Prusaslicer zet de buitenste (zichtbare) wand op 25mm/s. Volgens eSun print hun PETG op 40-100mm/s. Kan het gewoon zijn dat hij te langzaam is geprint en daarom niet lekker extrudeert ofzo?
 
  • Leuk
Waarderingen: dgr
Duurt allemaal best lang met Bambu Lab.. nu na een paar dagen wordt er een invoice aangemaakt om te betalen. Dan wordt er alvast een nieuwe P1S gestuurd omdat ik hem graag z.s.m. in gebruik wil gaan nemen (Anders zou het 2-3 weken duren).

Voor de volgende ga ik eens rondneuzen in de buurt voor een reseller. Wat extra kosten maakt me weinig uit als er dan korte lijntjes zijn met support/de verkoper.
 
@Chris ofc ook melding gehad om je A1 te parkeren? Begrijp dat er een recall komt?

Handig, krijg blijkbaar geen meldingen meer van dit topic omdat ik al ff niet gepost heb. Maar goed, jij zet hem niet stil dus? :P
Ik blijf hem gewoon gebruiken tot er een bericht komt dat niemand hem meer mag gebruiken..

Het laatste wat ik nu weet is dat je gewoon mag printen als je kabel niet kapot is; en je zo'n kabel guide hebt geprint. Heb verder geen berichten gezien/mails ontvangen dat het niet mag?
 
Ok; toch maar een ticket aangemaakt om die A1 terug te sturen. Schijnt dat die kabel zelfs kan smelten als de strainrelief er prima uitziet.

Dus ik ga geen risico lopen; eruit met dat ding.

Komt wel weer een A1 mini / P1S in de plaats als het nodig is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan