3D Printen

3D UCATI1199

Rookie
12 mrt 2015
7
0
Rijnsburg
Hi! 3D printen zit dik in de lift en een maat van me tipte me om er op dit forum een topic over te starten.

De 3D techniek is extreem handig voor het maken van één tot een paar heel specifieke onderdelen (er zijn natuurlijk ook altijd lui die dan meteen maar een hele motor uitprinten) uit een snel groeiende collectie van materialen (plastic, aluminium, staal, titanium, goud, zilver). Omdat de 3D print techniek zo gehyped wordt is de resolutie en bouwkwaliteit van geprinte onderdelen gestegen terwijl de prijs omlaag aan het gaan is.

Dit topic is bedoeld voor alle vragen die je hebt over de techniek, vette projecten die je tegenkomt of zelf doet en tips die je over het onderwerp hebt.

Weet je nog niet hoe het werkt? Check dan zeker even deze clip.
Als je iets wilt laten 3D tekenen, scannen en/of uitprinten check dan de links hieronder.

MakerPoint: de winkel voor 3D-printers, 3D-filament en 3D-scanners
Shapeways - Create Your Product. Build Your Business
Online 3D Printing Service | i.materialise
Thingiverse - Digital Designs for Physical Objects
3D tekening laten maken? | Productontwikkelaar | Ewaldson

full
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal,
Een vriend van mij heeft een schuiver gemaakt en is hierbij zijn seinlicht-knopje verloren op de linkerkant van het stuur. Het gaat om een Yamaha xt660.
Kan ik een van jullie benaderen om dit tegen betaling te maken?
Het lastige is dat we het niet meer kunnen opmeten om de afmetingen enzo te bepalen.
Tips en suggesties zijn ook welkom
 
Hallo allemaal,
Een vriend van mij heeft een schuiver gemaakt en is hierbij zijn seinlicht-knopje verloren op de linkerkant van het stuur. Het gaat om een Yamaha xt660.
Kan ik een van jullie benaderen om dit tegen betaling te maken?
Het lastige is dat we het niet meer kunnen opmeten om de afmetingen enzo te bepalen.
Tips en suggesties zijn ook welkom
2007 YAMAHA XT 660 X L/H LEFT HAND SWITCH GEAR | eBay

Is dit dan niet makkelijker?
 
Tenzij je een origineel hebt liggen om na te meten is het bijna niet te doen om zo iets na te maken.
( of iemand moet er al een stl van hebben.. stuur maar op.. print em wel )

3d printen is rete makkelijk, maar voor zo iets, *tenzij* / * mits * eigenlijk géén oplossing die haalbaar is.
 
Ik neem aan dat het gaat om het kleine trekkertje vooraan in de schakelaar? Dat is zeker wel te doen, alleen moet hij eerst ontworpen worden. En dat gaat niet echt op de gok, als je wil dat het ook nog werkt :+
 
Praktisch alle soorten van plastic zijn slecht om in te ademen. Dus eigenlijk altijd ventileren / luchtfilter ernaast hebben staan.

Niet op 100% infill geprint voor de stevigheid?
 
Beetje te laat misschien, maar ik zou ze in een hoek of liggend printen. Vanwege de druk die erop komt hebben deze prints heel erg de neiging om over de lengte (print richting in dit geval) te scheuren vanuit de boutgaten want dat is de zwakste plek.
Dat probleem hadden mijn geprinte koplamp beugels iig elke keer.
Een infill van 60%+ doet ook wonderen
 
Ik ben nog steeds gigantisch aan het prutsen met Tinkercad, kan wat dingen samenvoegen maar merk dat ik graag zou willen kunnen ontwerpen als ik de designs hier zie!

Welke software gebruiken jullie en welke heeft er niet zo'n stijle leercurve dat je eigenlijk al CAD designer moet zijn om iets te kunnen?

Ik probeer nu 2 knipperlicht adapters voor de V-Strom DL1000 K2 naar de knippers van de K4 en jonger te maken, het past allemaal wel maar het kan allemaal VEEL gelikter.

Probleem is dat de M10 gaten op de nieuwe precies andersom zitten op de motor en de nieuwe knippers hebben een M5 bout in het rubber gegoten. Die heb ik gebruikt om de adapter op te schroeven en ik wil dat M10 gat veranderen in een M5 of een zeskant opname zodat ik er een standaard bout in kan doen en deze zo op de motor kan bevestigen.

Je ziet dat het witte adapterplaatje NET niet aansluit op het zwarte rubber van het knipperlicht en ik had graag een overgang gemaakt zodat het afloopt van rand tot rand ipv dat ineens een andere vorm heeft.

Ja ik heb nu alleen witte ASA, maar ik spuit de definitieve versie uiteraard zwart.
 

Bijlagen

  • 16870815208906011385011007980328.jpg
    16870815208906011385011007980328.jpg
    319 KB · Weergaven: 18
Laatst bewerkt:
Ik gebruik zelf Sketchup (browser versie). Je kan er veel dingen mee maken en het is relatief simpel in gebruik.

Mist wel een hele hoop functies die de geavanceerdere programma's hebben.. maar daar ben ik me ook nog in aan het verdiepen. Die zijn een stuk moeilijker in gebruik voor een beginner.
 
Freecad schijnt ook goed te werken.. maar zelf nog niet gebruikt.

Het probleem waar ik bij Sketchup tegenaan loop is dat de Cura slicer soms stukken niet ziet. Hij gaat dan dingen invullen die niet ingevuld moeten worden en vice versa.
 
Freecad kon ik het ook niet eens mee worden.


Moet wel toegeven, het is mijn luiheid.

" ah fuck it, het lukt me in Tinkercad zo wel " ga ik niet voor zitten met pakket X of Y en uitvissen hoe het werkt.


3d tekenen is niet voor niks een vak, en een goeie kan er goed geld mee verdienen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan