Doe die alarmlichten uit!, als je tussen de file doorrijdt!

  • Onderwerp starter Onderwerp starter M7H
  • Startdatum Startdatum

M7H

MF veteraan
Lid geworden
7 dec 2009
Berichten
1.999
Waarderingsscore
0
Locatie
Zaanstad
Je bent er niet beter zichtbaar door!


Laatst reed er weer eentje voor me, door de file, met zijn alarmlichten aan. En omdat het regenachtig was en donker, werd ik ook nog eens door die 2 knipperende bollen verblindt. :(

Daarvoor reed er een, die geen alarmlichten had, duszz, ehhh, nou dan doe ik mijn richtingaanwijzer wel aan naar links..... helemaal DOM, om te janken!....

Ga eens in een auto zitten rij een file in, en kijk wat er overblijft van de alarmlichten van een naderende motor gezien vanuit je spiegels.....

En nee, ze hadden geen geel hesje aan!
:+
 
Ik doe dat ook niet. Maar ik kan me er niet zo druk om maken als anderen het wel doen.
Zijn alleen BMW's daar standaard mee uitgerust?
 
Ga eens naar de opticien, als je al door 2 oranje balletjes verblind wordt is er toch iets niet goed aan je ogen... :W


:P
 
Ik heb altijd mijn linker knipperlicht aan als ik tussen een file door rij. Ik zie het probleem niet hoor? Doe dan je viziertje wat open als je last hebt van die lampjes :?
 
Als automobilist zie ik motorrijders met alarmlichten aan eerder tussen een file doorkachelen dan een motorrijder zonder...
 
Ik heb altijd mijn linker knipperlicht aan als ik tussen een file door rij. Ik zie het probleem niet hoor? Doe dan je viziertje wat open als je last hebt van die lampjes :?

Waarom heb je je knipper aan dan?
 
Ik heb altijd mijn linker knipperlicht aan als ik tussen een file door rij. Ik zie het probleem niet hoor? Doe dan je viziertje wat open als je last hebt van die lampjes :?
Nou het probleem is dat als iemand denkt dat jij naar links wil invoegen en hij van rijbaan besluit te wisselen, jij op je plaat ligt.

Alarmlichten voeren is dom, want als iemand maar een kant ziet krijg je met bovenstaande situatie te maken.

Dat je erdoor verblind zou worden vind ik wel wat ver gaan...
 
Als automobilist zie ik motorrijders met alarmlichten aan eerder tussen een file doorkachelen dan een motorrijder zonder...

Van achtergezien ja, maar dat is niet belangrijk.
In je buitenspiegels ook?
 
Dat je erdoor verblind zou worden vind ik wel wat ver gaan...

Nou, ze waren knap fel hoor, kan ik je zeggen, en zoals gezegd, met druppels op het vizier, en in het donker, is het behoorlijk irritant...
 
Ik heb altijd mijn linker knipperlicht aan als ik tussen een file door rij. Ik zie het probleem niet hoor? Doe dan je viziertje wat open als je last hebt van die lampjes :?

En wat als de file langzaam oplost en je naar de linker rijbaan wilt gaan?
 
Spelregels motorrijder (Van de Rijksoverheid)

Ook motorrijders moeten zich aan een aantal spelregels houden als ze een file auto's inhalen. In het algemeen moet er rekening mee worden gehouden dat motorrijders relatief slecht zichtbaar zijn voor automobilisten en dat automobilisten de snelheid van de motor slecht inschatten.

1. Gepaste snelheid
Rijd rustig tussen de file door. dat wil zeggen dat het snelheidsverschil tussen de motor en de auto die u passeert, niet meer mag zijn dan 10 km/u. Houd deze vuistregel aan bij iedere auto die u passeert. Hoge snelheidsverschillen zijn de belangrijkste bron van irritatie bij automobilisten en zorgen voor gevaarlijke schrikreacties.

2. Wees alert op onvoorzichtig gedrag
Twee belangrijke manoeuvres waarvan motorrijders hinder ondervinden, zijn:
* bij gaten in de file: automobilisten die opeens van rijstrook wisselen
* bij warm weer: openstaande portieren van auto's.

3. Meerdere motorrijders
Als met meerdere motoren wordt gereden, houd dan ook het hoofd koel en rij rustig achter elkaar tussen de file door. Houd onderling minstens een afstand van twee auto's aan. Kies voor dezelfde doorgang.

4. Naderen file
Bij het naderen van een file houdt u via de spiegels rekening met achterop komend verkeer dat niet tijdig snelheid vermindert. Verminder zelf geleidelijk aan de snelheid en waarschuw achterop komend verkeer met alarmlichten (of remlicht). Om verwarring bij automobilisten te voorkomen gebruikt u geen richtingaanwijzers of alarmlichten als u tussen de file doorrijdt. Bij snelwegen met meer dan twee rijstroken, kiest u positie tussen de twee meest linkse rijstroken.

5. Stoppen in de file
Als u als laatste in de file staat, gebruik dan alarmlichten of remlicht om duidelijk aan te geven dat u met uw motor achter de file staat. Soms merken automobilisten wel de file op, maar niet de motor achter de file. Houd voldoende afstand van de voorganger en probeer zo mogelijk in te voegen tussen de wachtende auto's. Daar is het veiliger.

6. Einde file
Zodra de file weer op gang komt, voeg dan in op de rijstrook tussen de auto's. Gebruik hierbij tijdig - dus voor het invoegen - de richtingaanwijzer.

Waar mag een motorrijder niet rijden?
Het passeren van de file is in principe toegestaan. Bij het inhalen moet u er wel rekening mee houden dat u geen gebruik maakt van:
* vluchtstrook: de strook uiterst rechts van de rijbaan, bedoeld voor hulpverlening.
* redresseerstrook: de asfaltstrook tussen de linker rijstrook en de linker vangrail; hier ligt veel vuil.
* doelgroepstrook: weggedeelten bedoeld voor bussen, vrachtverkeer of trams.
* verdrijvingsvlak: vlak met schuine strepen (bij overgang naar minder rijstroken.
* puntstuk: witte wegmarkering (ook wel 'taartpunt' genoemd).
 
Van achtergezien ja, maar dat is niet belangrijk.
In je buitenspiegels ook?

Ook, hetzelfde geldt voor mijn binnenspiegel. Misschien ben ik wel een uitzondering, maar als ik iets zie knipperen is dit voor mij een signaal dat er iets gebeurt. Twee knipperende oranje lichtjes in een zee van witte/gele koplampen valt voor mij op, ongeacht of het voor, achter of aan de zijkant is.
 
Ik heb altijd mijn linker knipperlicht aan als ik tussen een file door rij. Ik zie het probleem niet hoor? Doe dan je viziertje wat open als je last hebt van die lampjes :?

Misschien dat een automobilist dan denkt dat jij gewoon de linkerrijstrook op wil en gaat hij in zijn auto naar rechts om net in dat gaatje te duiken wat daar vrijkomt.
 
Misschien dat een automobilist dan denkt dat jij gewoon de linkerrijstrook op wil en gaat hij in zijn auto naar rechts om net in dat gaatje te duiken wat daar vrijkomt.

Iemand dit ooit ervaren? Ik heb nog nooit iemand gehoord die dit heeft ervaren namelijk
 
File rijden als motorrijder is een vak apart.
Zelf gebruik ik af en toe ook mijn gevaren lichten.
Belangrijk is het om je aan de spelregels te houden.
Ik erger me wel eens aan motorrijders die achter mij komen "kleven" -O-
Zo, van ik kan nog veel sneller tussen de file door :]
Eenmaal voorbij geven ze de motorrijder een slechte naam.
Kan me heel goed voorstellen dat automobilisten in de file schrikken van een motorrijder die zo hard voorbij komt.
 
Ik doe dat ook niet. Maar ik kan me er niet zo druk om maken als anderen het wel doen.
Zijn alleen BMW's daar standaard mee uitgerust?
Mijn R1 uit 2007 heeft ook standaard alarmlichten.
Liever teveel gezien worden dan helemaal niet dacht ik zo...
 
Iemand dit ooit ervaren? Ik heb nog nooit iemand gehoord die dit heeft ervaren namelijk
Ik ook niet, maar ik heb dan ook geen idee - noch interesse in - wat de gemiddelde automobilist zoal denkt.

Verder ben ik het met TS eens: natuurlijk vallen die extra knipperende lampjes meer op, maar om enig nut te hebben zal een automobilist medeweggebruiker toch eerst jouw kant op moeten kijken. De ervaring leert dat maar weinig weggebruikers - motorrijders incluis - de spiegels gebruiken. Op zo'n moment hebben die alarmlichten dus geen zin. Zeker als weersomstandigheden slechter zijn (donker + regen of mist) gaat het geknipper van de voorste raw's gemakkelijk verloren in het schijnsel van de koplamp (en de vele koplampen om je heen).

Voor verkeer achter je kan het gebruik van alarmlichten inderdaad irritant zijn, soms ook wel degelijk verblindend werken, al zal dat sterk van de (weers)omstandigheden afhangen.

Ikzelf gebruik alleen alarmlichten als ik een file nader, soms, als ik denk dat het zinvol is om achteropkomend verkeer erop attent te maken dat het spulletje even verderop "pauze" heeft. Zodra ik tussen de file door rij gaan ze weer uit. Het gevaar is dan immers geweken, en omdat filerijden nu eenmaal mijn eigen keuze is, zal ik moeten vertrouwen op mijn eigen anticipeer-kunsten.
 
Laatst bewerkt:
Als men niet in de spiegels kijkt en daardoor een motorrijder aanrijd die er tussendoor kwam, schelen die alarm lichten niet zoveel niet kijken=niet zien.. De spelregels geven aan doe het NIET. Doe het dan gewoon niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan