omdat ik de uitlaat van mijn R1 laatst heb uitgedeukt heb ik er maar foto's van gemaakt om hier een how-to van te maken
het komt vaker voor dat bij een crash een deuk in je uitlaat komt te zitten (vooral bij crossers / offroad).
Je kunt dit op 3 manieren aanpakken (kan op wel meer manieren maar dit zijn de 2 meest voorkomende huis tuin en keuken methodes)
* Een stang op de uitlaat lassen met een gewicht daaroverheen geschoven, en deze dan als trekhamer gebruiken
* Met luchtdruk de deuk eruit 'duwen'
* Een nieuwe uitlaat kopen
Ik heb bij mijn uitlaat methode 2 gekozen (luchtdruk)
Benodigdheden:
* Een ingedeukte uitlaat!
* Een luchtcompressor (6 bar is meestal genoeg)
* Gasbrander
* fietsventiel / pneumatische aansluiting / iets anders om de uitlaat onder druk te kunnen zetten
* Stukken hout / iets anders om proppen voor in de uitlaat te maken
Begin met proppen te maken die je voorin de uitlaat kan slaan. (deze moeten goed vastzitten en enigszins luchtdicht zijn). Ik heb ze van staal gemaakt, maar dit is geen must: als je ze van hout maakt werkt het minstens zo goed
Dan moeten de proppen erin geslagen worden en GOED geborgd worden! deze wil je niet met 6 bar luchtdruk richting je kop zien vliegen
vervolgens moet er een grote prop gemaakt worden die je na de collector kunt plaatsen
(ik heb een alu buis gepakt die ik over de collector heen schoof, daar een plaatje op geschroefd, vloeibare pakking ertussen, en een rubberen o ring tussen de buis en de collector)
Ook deze moet natuurlijk geborgd worden.. (op de foto heb ik dit met lasdraad gedaan)
Op deze grote prop zet je vervolgens je aansluiting waar je luchtdruk mee op je uitlaat kunt zetten.
Dan kun je beginnen met uitdeuken. Sluit de compressor aan op de uitlaat, en begin met een druk van 2 bar.
Pak dan de gasbrander en ga de plek van de deuk warmstoken (niet te heet; net roodgloeiend)
voer vervolgens de druk rustig op totdat de deuk eruit geduwd is. (soms gebeurt dit al bij 3 bar en soms moet er langere tijd 5-6 bar op gezet worden) Ga niet te snel te veel druk erop zetten, veel hoger als 6 bar zou ik niet gaan.
before:
after:
het kan allemaal een stuk mooier, maar het gas van de gasfles begon op te raken en ik vond hem goed genoeg zo
laatste stap: uitlaat eronder hanger en
het komt vaker voor dat bij een crash een deuk in je uitlaat komt te zitten (vooral bij crossers / offroad).
Je kunt dit op 3 manieren aanpakken (kan op wel meer manieren maar dit zijn de 2 meest voorkomende huis tuin en keuken methodes)
* Een stang op de uitlaat lassen met een gewicht daaroverheen geschoven, en deze dan als trekhamer gebruiken
* Met luchtdruk de deuk eruit 'duwen'
* Een nieuwe uitlaat kopen
Ik heb bij mijn uitlaat methode 2 gekozen (luchtdruk)
Benodigdheden:
* Een ingedeukte uitlaat!
* Een luchtcompressor (6 bar is meestal genoeg)
* Gasbrander
* fietsventiel / pneumatische aansluiting / iets anders om de uitlaat onder druk te kunnen zetten
* Stukken hout / iets anders om proppen voor in de uitlaat te maken
Begin met proppen te maken die je voorin de uitlaat kan slaan. (deze moeten goed vastzitten en enigszins luchtdicht zijn). Ik heb ze van staal gemaakt, maar dit is geen must: als je ze van hout maakt werkt het minstens zo goed
Dan moeten de proppen erin geslagen worden en GOED geborgd worden! deze wil je niet met 6 bar luchtdruk richting je kop zien vliegen
vervolgens moet er een grote prop gemaakt worden die je na de collector kunt plaatsen
(ik heb een alu buis gepakt die ik over de collector heen schoof, daar een plaatje op geschroefd, vloeibare pakking ertussen, en een rubberen o ring tussen de buis en de collector)
Ook deze moet natuurlijk geborgd worden.. (op de foto heb ik dit met lasdraad gedaan)
Op deze grote prop zet je vervolgens je aansluiting waar je luchtdruk mee op je uitlaat kunt zetten.
Dan kun je beginnen met uitdeuken. Sluit de compressor aan op de uitlaat, en begin met een druk van 2 bar.
Pak dan de gasbrander en ga de plek van de deuk warmstoken (niet te heet; net roodgloeiend)
voer vervolgens de druk rustig op totdat de deuk eruit geduwd is. (soms gebeurt dit al bij 3 bar en soms moet er langere tijd 5-6 bar op gezet worden) Ga niet te snel te veel druk erop zetten, veel hoger als 6 bar zou ik niet gaan.
before:
after:
het kan allemaal een stuk mooier, maar het gas van de gasfles begon op te raken en ik vond hem goed genoeg zo
laatste stap: uitlaat eronder hanger en