Sambucas
MF'er
Eerst even een korte introductie:
Ik en mijn vriendin willen op 2 Honda NX 250 motoren door Africa gaan reizen (Amsterdam - Kaapstad, via de Oost-kust). We willen over 2 weken vertrekken.
Voor de ge-interesserden, we hebben een website: www.travelin.tk. We hebben 3 Honda NX 250 motors gekocht: "The Good", een goed onderhouden motor, die is er helemaal klaar voor, "The Ugly", een niet zo goed onderhouden motor (goedkoper en goed om gelijk wat sleutelervaring op te doen) en "The Bad", een sloopmotor, enkel en alleen voor de onderdelen.
We hebben de klepspeling op de motor gemeten: "The Good" had een goede klepspeling (0.22 mm), maar "The Ugly" en "The Bad" hadden krappe kleppen (0.05 - 0.1 mm). Eerst hebben we het hele kleppenmechanisme op "The Bad" motor gedemonteerd, omdat het toch alleen maar onderdelendonor is, dus we konden ons veroorloven fouten te maken.
Dit demonteren en assambleren ging goed, dus hebben we daarna de kleppen gesteld op "The Ugly", door de klepspellingplaatjes te vervangen. We hebben ook de rechter zijkant van de motor eraf gehad, om het olie schermpje op vervuiling te checken. ("The Bad" motor had aardig wat metaaldeeltjes in het olie schermpje > niet goed.)
Nu het probleem: Nadat we "The Ugly" weer in elkaar hadden gezet, startte hij in een slag en leek hij beter te lopen als daarvoor (een betere reactie op de choke en een minder luid en minder rammelend geluid, etc.), dus dat is mooi! Maar nu horen we een scherp snerpend regelmatig geluid als we hogere toeren draaien (5-6k en hoger). En een luide snerp als we het gas los laten, na hogere toeren gedraaid te hebben. In het laatste geval, als ik snel gas geef en weer los laat, hoor ik niet alleen een luide snerp, maar heeft de motor ook één misslag. Gelijk na de misslag slaat hij soms bijna of zelfs helemaal af.
Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?
Ik heb "The Good"NX 250 gecheckt, waar we niks aan gedaan hebben en die een goede klepspeling heeft, en deze motor heeft ook een beetje een regelmatig snerpend geluid, maar veel minder aanwezig. Ook heeft deze motor geen misslag als ik snel gas geef en loslaat. Maar ik hoor de regelmatige snerp licht op de achtergrond als ik hogere toeren draaien en zelfs als hij stationair draait. Is dit dus een typisch NX 250 geluid? Eerder heb ik het niet opgemerkt (heb de motor pas 2 maanden), maar toen ik het de andere motor het kreeg en ik goed ging luisteren, hoorde ik het op de goede motor ook.
Dus is dit een geluid wat typisch is voor NX 250s? En wat zou ervoor zorgen dat dit geluid luider/zo luid is geworden op "The Ugle" motor?? Heeft de misslag van de motor ermee te maken en wat zou daar de oorzaak van kunnen zijn?? En de belangrijkste vraag: Kan het kwaad als ik gewoon doorrij met een motor met dit geluid of ben ik dan iets in de soep aan het draaien???
Alvast bedankt voor mensen die ons hiermee kunnen helpen!
(En als iemand vragen heeft, over dit probleem of ergens anders over, willen we die natuurlijk ook beantwoorden!)
Met motorgroeten!
Dave en Marly
www.travelin.tk
Ik en mijn vriendin willen op 2 Honda NX 250 motoren door Africa gaan reizen (Amsterdam - Kaapstad, via de Oost-kust). We willen over 2 weken vertrekken.
Voor de ge-interesserden, we hebben een website: www.travelin.tk. We hebben 3 Honda NX 250 motors gekocht: "The Good", een goed onderhouden motor, die is er helemaal klaar voor, "The Ugly", een niet zo goed onderhouden motor (goedkoper en goed om gelijk wat sleutelervaring op te doen) en "The Bad", een sloopmotor, enkel en alleen voor de onderdelen.
We hebben de klepspeling op de motor gemeten: "The Good" had een goede klepspeling (0.22 mm), maar "The Ugly" en "The Bad" hadden krappe kleppen (0.05 - 0.1 mm). Eerst hebben we het hele kleppenmechanisme op "The Bad" motor gedemonteerd, omdat het toch alleen maar onderdelendonor is, dus we konden ons veroorloven fouten te maken.
Dit demonteren en assambleren ging goed, dus hebben we daarna de kleppen gesteld op "The Ugly", door de klepspellingplaatjes te vervangen. We hebben ook de rechter zijkant van de motor eraf gehad, om het olie schermpje op vervuiling te checken. ("The Bad" motor had aardig wat metaaldeeltjes in het olie schermpje > niet goed.)
Nu het probleem: Nadat we "The Ugly" weer in elkaar hadden gezet, startte hij in een slag en leek hij beter te lopen als daarvoor (een betere reactie op de choke en een minder luid en minder rammelend geluid, etc.), dus dat is mooi! Maar nu horen we een scherp snerpend regelmatig geluid als we hogere toeren draaien (5-6k en hoger). En een luide snerp als we het gas los laten, na hogere toeren gedraaid te hebben. In het laatste geval, als ik snel gas geef en weer los laat, hoor ik niet alleen een luide snerp, maar heeft de motor ook één misslag. Gelijk na de misslag slaat hij soms bijna of zelfs helemaal af.
Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?
Ik heb "The Good"NX 250 gecheckt, waar we niks aan gedaan hebben en die een goede klepspeling heeft, en deze motor heeft ook een beetje een regelmatig snerpend geluid, maar veel minder aanwezig. Ook heeft deze motor geen misslag als ik snel gas geef en loslaat. Maar ik hoor de regelmatige snerp licht op de achtergrond als ik hogere toeren draaien en zelfs als hij stationair draait. Is dit dus een typisch NX 250 geluid? Eerder heb ik het niet opgemerkt (heb de motor pas 2 maanden), maar toen ik het de andere motor het kreeg en ik goed ging luisteren, hoorde ik het op de goede motor ook.
Dus is dit een geluid wat typisch is voor NX 250s? En wat zou ervoor zorgen dat dit geluid luider/zo luid is geworden op "The Ugle" motor?? Heeft de misslag van de motor ermee te maken en wat zou daar de oorzaak van kunnen zijn?? En de belangrijkste vraag: Kan het kwaad als ik gewoon doorrij met een motor met dit geluid of ben ik dan iets in de soep aan het draaien???
Alvast bedankt voor mensen die ons hiermee kunnen helpen!
(En als iemand vragen heeft, over dit probleem of ergens anders over, willen we die natuurlijk ook beantwoorden!)
Met motorgroeten!
Dave en Marly
www.travelin.tk