Een reisverslag : weekje Engeland April 2009 / Peak District

...Ron...

MF veteraan
Lid geworden
8 nov 2006
Berichten
30.919
Waarderingsscore
1.525
Facebook
Vorig jaar heb ik een reisverslag gemaakt van negen dagen Oostenrijk, en nu zijn we een paar dagen naar Engeland geweest.
Ik zal proberen elke dag een stukje van mij af te krabbelen, en her en der een paar foto’s in te plakken.

Als U op het plaatje klikt, zal de foto groter in beeld verschijnen.

_____________________________________________________________________



Even een weekje weg ; U kent het wel.

Zo’n weekje in het soort van voorjaar, wanneer het al best aangenaam van temperatuur kan zijn overdag.

We doen het zoveel mogelijk, en indien mogelijk, elk jaar. Veelal de Moezel en omgeving. Echter voor deze keer hadden we bedacht om het water over te steken, en ons te gaan verdiepen in de kunst die links rijden heet. Met andere woorden, een weekje Engeland.

Die Moezel, of Eifel, of Harz, of Weiss Ich Was, kan, omdat het stukken dichter bij huis is, ook wel gewoon even een keer in een (lang)weekend ofzo.

Toen dus die keus van Engeland eenmaal in gedachten gemaakt was, was het zaak het e.e.a toch wel rap (als in vlug) te regelen, want het was die dag een Dinsdag, en we zouden de Zaterdag vertrekken.

En we hadden nog geen slaapplek, en nog geen plaats gereserveerd op willekeurig wat voor boot, of trein om ‘aan de overkant’ te komen.

Dinsdag, later op de avond vind ik via het altijd gezellige Wereld-Wijde-Web een prima ogend boerderijtje, in dat gebied waar, voor mij, voor deze trip de voorkeur naar uitging.
En vrouwlief vindt het prima. Het zal haar eerste Britain bezoek worden, dus dan heb je weinig voorkeur.

Tevens geeft de Engelse KNMI voor ‘onze’ periode eigenlijk best aardig weer aan. Dus wat houdt ons tegen ?!

Het Peak District ( www.visitpeakdistrict.com ) ; U weet wel, dat groene heuvelachtige gebied, met zijn ontelbare gestapelde stenen muurtjes verspreid over de glooiende weilanden, dat zijn begin vindt eigenlijk net boven Derby. En waar ik zelf (zonder duo toen) in 2006 een keer ben wezen toeren.

toen in 2006…



Een gebied van ongeveer 40 (ofzo) vierkante kilometer, en als je dat zo leest eigenlijk niet eens de moeite van het naar toe rijden waard. Maar schijn bedriegt vrienden, in dat Peak District is zo waanzinnig veel rond te rijden, te zien, en te lopen (als U daar van houdt), daar is het bloody prima vertoeven.

Op Woensdag heb ik mail terug van Pat, want zo noemt de persoon zich in het antwoordmailtje, dat ze een kamer-en-suite voor ons heeft, en dat de prijs voor 6 nachten een fraaie 21,50 Pond per persoon, per nacht mag kosten. Inclusief bedlinnen, en Brits ontbijt (1 Pond is ongeveer 1 Euro 13)

Van mij krijgt ze antwoord dat het goed is, en of ze ‘bij deze’ de kamer wil reserveren tbv ons tweetjes.

Die zelfde avond boek ik via www.overtocht.nl een paar vierkante meters op de P & O ferry van Calais naar Dover.
Want dat is tenslotte een mooi vlotte verbinding ; een verbinding van ongeveer 5 kwartier varen, een poosje van te voren inchecken, en een poosje geduld hebben om weer van die boot af te komen, en door de douane heen te brommeren.

Op Donderdag hebben we in PDF formaat de voucher voor de tickets van de boot over de mail, dus vertrekken op Zaterdag-heel-vroeg mag geen enkel probleem opleveren.

De motor staat er inmiddels fris en fruitig bij, met een vers laagje wax over de lakdelen, en met de bandjes op de juiste spanning.
Ketting invetten hoeft niet, dus eigenlijk is het ook weer een werkje van nix. Maar toch maar altijd even checken. Doen alle lampjes het, zijn de bandjes oké, en zit er voldoende olie in het blok.

Vrijdag nog gewoon een volledige (taaie) werkdag, en omdat de ferry om 09.50 uur vertrekt vanuit Calais, en omdat het van huis naar die Franse badplaats toch 463 snelwegkilometers zijn, denken we er zelfs over om niet Zaterdagochtend te vertrekken, maar op Vrijdagavond, en dan een slaapplekje halverwege te zoeken.

Zo’n voordelig, en ongezellig Formule-1 hotel-ding ofzo.

Maar zoals vaak op laatste werkdagen ; het werk moet af. En helemaal afgejakkerd kom ik rond half 6 in het begin van de avond thuis. Met een kop als een vergiet, en knallende kopfschmerzen.

Bekijk het maar ; ik ga op tijd naar bed, en ga helemaal nooit niet vanavond nog weg.

No Way. Moet er niet aan denken om nu nog een paar honderd kilometer te moeten rijden. Niet in een auto, en al helemaal niet op een motor. Hoe comfortabel dat ding dan ook moge wezen.

Ik druk de motor wel alvast naar buiten die avond, en we pakken de binnentassen van de buitenkoffers vol met de spullen die we denken nodig te hebben, en met spullen waarvan we zeker weten dat we het nodig hebben, en duiken rond een uur of 22.30 in ons mandje.




BATS !


Half 3 in de nacht op 25 April 2009, en er gaat een wekker… ; gloeiende, gloeiende…, en ik sliep nog zo lekker…

Maar goed, we wilden vroeg weg, we willen rond een uur of negen in Calais staan, we willen ons absoluut niet haasten, en willen af en toe een lekker kopje cappuccino onderweg kunnen drinken. En dan ook een broodje met iets lekkers uit de topkoffertas kunnen trekken.

Haasten moet ik mij al 5 dagen per week van 8 tot 5 al, dus op vakantie (lang of kort) komt haasten niet in mijn woordenboek voor !

En we haasten ons dus ook niet.
De binnentassen gaan in de koffers, en de koffers aan de motor. Het navigatieapparaat is geladen met een handjevol routes, en dus gaat ook dat ding zijn plekje krijgen.

Het is iets na drie in de nacht, en onze kat kijkt ons vragend aan, op het moment dat hij ons buiten ziet rondstappen op tijden waarvan hij zeker weet dat hij buiten amper mensheid tegenkomt.

Het arme beestje snapt er nix van in deze zwoel aanvoelende nacht.

Laten we de binnenjassen nu wel of niet in de buitenjas vragen wij onszelf af. En ondanks dat het best warm aanvoelt, houden we ze toch aan, die binnenjassen. En dat bleek achteraf geen overbodige luxe.

Rond ongeveer half 4 in de ochtend, trappen wij de brommeRT aan voor de eerste bijna 500 kilometers van vandaag. De boxer snort voort door de donkere nacht, en met de cruise control op zo’n 130 km/h (127 op de GPS) zijn we eigenlijk in een poep en een zucht Breda voorbij, en rollen we België binnen.

En we hebben het inmiddels behoorlijk koud ; de boordcomputer geeft een ruime 6 graden aan, en dat is ronduit fris als je stil zit.
Zelfs als je achter een soort van badkuip zit…

Ik twijfel er zelfs aan om de handvatverwarming niet een ferme slinger te geven ; want 6 graden en zomerhandschoenen geeft koude jatten. En die verwarming zit er tenslotte niet voor 'Jan Doedel en zijn maat' op.

Uiteindelijk doe ik het niet ; want wat is er dan nog over van wat ooit als bikkelige motorrijder door het leven ging. Met een krantje voor de borst, onder het strakke leer, als het koud was. En met dikke handschoenen tegen de kou. In Februari naar toen nog de Motor-RAI…

In België vinden we het eigenlijk ook wel tijd voor een eerste stop ; we hebben zin in een broodje, en zin in een bakkie leut.
Het is ongeveer 6 uur in de ochtend, het zonnetje komt langzaam op, en ik parkeer de rode toerbrommer breeduit op een parkeerplek bij iets dat er uitziet als een tentje waar het goed koffiedrinken is.

(U weet het hè ?! ; plaatje klik = plaatje groot !)

Helaas gaat die Belgische vlieger niet op ; het volk is nog niet aan het werk daar langs de snelweg naar Antwerpen. Vanaf 07.00 uur, dan zijn we waarschijnlijk meer dan welkom.
Nu mogen we buiten blijven staan.

Potverdikke....

We nemen toch wel een bolletje uit de koffer, en als drinken doen we dan maar een kartonnetje Apfelsaft van thuis. Dus nix warm drinken.
En in plaats van die koffie, doen we een paar rek-en-strekoefeningen, om het stramme, koude lichaam iets meer flexibiliteit te geven.

En omdat dat niet echt lukt, trekken we de botspet weer over de schedel, stappen weer op, en boxeren met eerder genoemde snelheid verder.

En een paar kilometer later is het echter compleet raak !

Een 24 uurs benzinestation.

We tanken de fiets even af, en duiken de hel verlichte ruimte in voor een kop Douwe Egberts, automaten cappuccino.

Lekker is anders ; maar het is warm, en op die manier komen wij ook weer een beetje richting een normaal-menselijke 37 graden.

We pauzeren ongeveer een half uur. Het zonnetje is buiten inmiddels goed zichtbaar, en we hoeven nog maar een 180 kilometer ofzo.

Eitje dus.



En de meerijdende navigatie geeft in kleurige kleurtjes aan waar Calais ligt. Het is nog steeds rustig op de weg, en op het moment dat ik de snelheid echt naar 0 reduceer, staan we om iets voor negen in de ochtend voor het loket van een bijzonder ongezellige meneer, die graag onze identiteitskaarten wil vergelijken met alle over ons bekende ellende welke verstopt zit in waarschijnlijk een grote data-base.

Douane dus.

Hij kijkt ons nors aan (we houden de helm stug op...), en wijst ons er nog even op dat de identiteitspas van vrouwlief nagenoeg ‘over de datum’ is.

En dat is iets wat wij zelf ook wel weten ; maar het is nog steeds een geldig reisdocument.
Je gooit je halve pot pindakaas ook al niet alvast bij het afval, als de einddatum in zicht komt ; wel dan ?!

We mogen door, naar het volgende loket.
Want wij waren betrouwbaar genoeg blijkbaar.

Daarna het soort van tolloket waar we de ticket-voucher mogen afgeven.
En samen met het half Frans, half Engels gebrabbel van de kant van de, met een ontegenzeggelijk ochtendhumeur verrijkt, persoon in dat hokje, krijgen we de ticket, en zo’n label welke zichtbaar aan je stuur moet hangen.

Ik reik dat label naar achteren, richting duo, en denk ‘verrek maar gozer’ ; ik kan best onthouden dat ik in lane 124 moet gaan staan.

Hij op zijn beurt doet daarna de slagboom niet omhoog.

Dat gifgroene label moet om het stuur.
Basta !

Ik geef maar toe aan deze dwingeland, want ik heb, denk ik, tenslotte meer te verliezen dan hij daar in dat stinkende hokje van hem…

We rijden naar lane 124, en parkeren de RoyaleTourer op zijn middenbok, en wachten op de dingen die komen gaan.

En dat is dan vooral natuurlijk de ferry, die nu onderweg is van Dover naar het mondaine Calais…; en dat wachten, dat doen we met een wit zacht bolletje met lekkers, en nog maar eens een kartonnetje Apfelsaft…





…morgen een volgend deeltje…
 
Laatst bewerkt:
Leuk om te lezen! ik vertrek volgende week voor 2 weken Engeland. Wales, Lake District, Yorkshire Moors en Dales. MOOI!!!!!
 
kemille verheugt zich al...:

Leuk om te lezen!

ik vertrek volgende week voor 2 weken Engeland. Wales, Lake District, Yorkshire Moors en Dales. MOOI!!!!!

thanx !

klinkt ook als een fraaie tocht ; en met de huidige Euro/Pond koers ook leuk te betalen :)



'k zal kijken of het deeltje 2 ; Overtocht --> Dover --> naar het slaapadres een beetje korter kan maken...., maar daar heb ik altijd moeite mee, met korte verhaaltjes... ;)
 
RoLoo zit alweer te pennen:


'k zal kijken of het deeltje 2 ; Overtocht --> Dover --> naar het slaapadres een beetje korter kan maken...., maar daar heb ik altijd moeite mee, met korte verhaaltjes... ;)


Denk nog een keer aan m'n advies hè? ;)
Maar het is wederom een leuk stuk Ron..........er heeft toch wel iemand voor de kat gezorgd? :? :/

Poeh, ik snap dat nood wet breekt, maar vier uurtjes slaap voor zo'n lange stuurdag waarop je 200% concentratie nodig hebt.......jij liever dan ik :X

En over handvatverwarming......die heb ik standaard aan onder de 18 graden :+. En onder de 10 graden op standje 2.
Een bikkel zijn is nooit m'n doel geweest, maar als ik het koud heb is m'n omgeving nog niet jarig........waarom zou je jezelf afharden? Het leven zelf is vaak al hard genoeg en een beetje warmte kun je dan goed gebruiken '(
 
Waarom ben je niet van Hoek van Holland naar Harwich gegaan? O-)
Zo spaar je die vreselijke rit naar Calais uit en met de nachtboot begin je fris aan de vakantie.
 
RR. tipt :

Waarom ben je niet van Hoek van Holland naar Harwich gegaan? O-)
Zo spaar je die vreselijke rit naar Calais uit en met de nachtboot begin je fris aan de vakantie.

...ben 1x in mijn leventje zo ziek als een hond geweest op zo'n nachtboot, dus probeer ik de reistijd over het water zo kort mogelijk te laten zijn... :/
...en dan ben ik nog wel een zoon van een zeeman, maar dat is dus geen garantie tegen zeeziekte ben ik achtergekomen...

...en ach ; die rit naar Calais, ik geef toe, het is dodelijk saai, maar op die toerbrommer is het wel te doen...
...het zitcomfort is prima, en de cruisecontrol neemt veel 'werk' uit handen...
 
Laatst bewerkt:
Enjoy-Rider over het wel en wee...:

Poeh, ik snap dat nood wet breekt, maar vier uurtjes slaap voor zo'n lange stuurdag waarop je 200% concentratie nodig hebt.......jij liever dan ik :X

...Joke ; ik slaap altijd maar een uurtje of wat per nacht ; dus een uurtje minder maakt dan ook niet uit...

...enne ; een groot deel van die concentratie zit denk ik een beetje opgeslagen in de genen ; m.a.w. : heel best te doen... :Y







...en tuurlijk heeft ons kattebeest een beetje verzorging gehad ; denk je dat wij het bijterige kreng aan zijn lot over laten...? ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik denk ... ga ffies het hele reisverslag van RoLoo-baas lezen *D
ik had het kunnen weten ... het wordt in net zoveel dagen neer gepent als dat het tripje lang was |(
Afijn ... al met al was deel I prettig leesvoer en op de echte RoLoo style geschreven, op naar deeltje II :}

Net zoals na een weekendje Eifel is dit een lekker opwarmertje voor de brommer vakantie zo rond de 21ste deze maand :]
 
...vanavond een volgend deeltje !...
 
...ben 1x in mijn leventje zo ziek als een hond geweest op zo'n nachtboot, dus probeer ik de reistijd over het water zo kort mogelijk te laten zijn... :/
...en dan ben ik nog wel een zoon van een zeeman, maar dat is dus geen garantie tegen zeeziekte ben ik achtergekomen...

...en ach ; die rit naar Calais, ik geef toe, het is dodelijk saai, maar op die toerbrommer is het wel te doen...
...het zitcomfort is prima, en de cruisecontrol neemt veel 'werk' uit handen...

Op deze overtocht heb ik windkracht 9 meegemaakt, we moesten ineens allemaal van het dek af.

Een halfuurtje later moest ik naar het toilet, en toen was het me duidelijk dat het echt kracht 9 was, er lag wat op te ruimen voor de bemanning.

Ik heb voor in de punt gezeten en vond het prachtig die golven over het schip heen.

Vrouw en dochter zaten in het midden van de schuit, men had hun gezegd dat je het daar het minste last had.
 
deeltje 2, van dag 1 : Calais --> Dover --> slaapadres


Lane 124 dus.

Als tweede voertuig mogen wij de inmiddels gearriveerde, en leeggereden boot op, en tot mijn immense stomme verbazing, krijg ik de aanwijzing dat ik beslist niet helemaal naar voren mag rijden in die boot (zoals te doen gebruikelijk), maar dat ik op het glad geschilderde stalen ‘wegdek’ een rondje moet maken, en de motor met de neus tegen de rijrichting in moet zetten, en derhalve de motor, zwart/wit gezien, richting huidige ingang heb staan (U volgt het nog…?).

Dat houdt dus in, dat als wij strakkies dat Dover mogen bereiken, ik helemaal achterin die pokkeboot sta, en ook nog een keer de neus de verkeerde kant op heb staan…

Ikke non comprendre. En de Engelse motorrijder op zijn VFR die na mij de boot op 4-takt, snapt het ook al niet.
Hij krijgt dezelfde aanwijzing. Ook even retourner voor hem…

En het stomme is dan ook nog een keer, omdat wij dus gezellig tegen de rijrichting in staan, en dus ook nog voor een deel in het rijpad van de automobielen (omdat wij achterin staan), de vrachtwagens, lorries, en camions rakelings langs de nogal breed gekofferde VFR rollen.

De Engelse collega brommerman houdt derhalve zijn 2-wieler ook stevig in de gaten. En dat is niet geheel onterecht ; dat zou ik ook gedaan hebben !


(...??...motoren tegen de rijrichting in…)


(…en aan dus de achterkant van de boot geparkeerd…)


(…dat we het maar even weten…)


We sjorren zelf allebei de motoren vast aan het car-deck, halen de tanktas eraf, nemen de navi mee, en wandelen 2 verdiepingen hoger richting passagiers-zitgedeelte.
En in dat zitgedeelte trakteer ik ons zelf toch ook wel op zo’n akelige gore bak koffie…

Zelden zo’n plomp bruinig slootwater mogen smaken ; een Americano noemden ze dat spul. Tjessus wat een vuile bende zeg ; en nog duur ook ( 4 Pond 50, voor 2 van dingen)…

Was ik even blij, toen het spekkige meisje van de koffie zei “want medium or large, love…”, dat ik de medium gekozen had ; ik moet er nu nog niet aan denken dat ik zo’n large beker met die meuk naar binnen had moeten werken. Werkelijk waar ; ‘n bijzonder slecht te verteren brouwsel…

Ik weet zeker dat de koelvloeistof in mijn Young-timer Mini beter van kleur ; EN vooral van smaak is…

Maar goed ; klokslag 09.50 uur varen we die zeldzaam frivole ferry-haven van Calais uit, en onder het genot van een zonnetje, en een kalme zee, zien we het strand van die genoemde badplaats langs ons heen glijden, en verdwijnen, totdat het niet meer is dan een vaag streepje aan de horizon.

Her en der zitten mensen om ons heen een ‘uiltje te knappen’, maar omdat wij wereldreizigers nog jong van geest, en vooral lichaam, zijn, hebben wij dat niet nodig. Die paar uur slaap was genoeg (en later blijkt wel dat dat teveel geschreven is…).

Het is weer klokslag, en deze keer klokslag 10.10 uur, en we zijn met boot en al aangekomen in Dover. Tijdtechnisch dus 20 minuten varen, maar in werkelijkheid langer. De oorzaak zal U bekend zijn ; Engeland doet FF niet mee aan dat vastelandgeneuzel van zomer- en wintertijden.

En binnenvaren in Dover is vaak heel aardig ; vooral als een gezellig ochtendzonnetje de grijzige krijtrotsen fraai helder, en sprankelend wit laat oplichten.


(...de witte rotsen van Dover, vanaf de boot gezien…)


En terwijl wij het laatste restje zeemijl afleggen, ontsjorren wij beiden ons rij-ros, en proberen die hele motorbende weer om te keren, dus met de neus richting uitgang van de boot. En uiteraard lukt dat wel, maar om nou te zeggen dat het erg soepel gaat…; neen !

Heeft U wel eens een volbepakte RT op de plek van een ongeveer een postzegel omgekeerd, met onder U een nogal glad stalen oppervlak, waarop het maar weinig moeite kost om jezelf daarop te laten uitglijden.
En tevens zijn wij natuurlijk zwaar het lulletje, omdat wij nu helemaal achterin die verrekte boot staan, en dus eerst al het autospul voor moeten laten gaan.

Ik krijg steeds meer het idee dat die ferrymedewerker behoorlijk de ‘zob’ op ons motormannen had.

Dover dus. Geen identiteiten-toestand-controle, en derhalve zijn we ook eigenlijk in no-time het havendeel uit geboxerd, en duiken het bruisende centrum van het stadje in.

Weer even wennen, dat verkeer zo. En ook weer even wennen aan de rotondes, kruispunten, en andere linkse obstakels. En zo mogen we vandaag nog even 412 kilometer wennen, want dat is wat de navi aangeeft vanaf Dover, naar ons slaapadres voor vanavond.

Samen met de 470 kilometer van huis naar Calais, is dat dus een laffe 882 kilometers.

Mwha, het kan gekker…

We zijn dus op zoek naar een Cash-machine, want een beetje contante Ponden is ook wel handig. Brandstof betaal ik steevast in het buitenland met de VISA-kaart, maar voor een bak koffie onderweg, of een bordje voer vind ik het handiger om gewoon een beetje nonchalant een biljetje of muntje op de counter te leggen.

Helaas, de Cash-machine vinden we niet, en denken ook allebei ‘laat maar, dat doen we straks wel’. En omdat we dat dus denken, duiken we vol goede moed de Britse M20 op, en genieten nog steeds van het uitzicht dat het ons daar biedt.
Links van ons de zee, en rechts een heuvelachtig landschap.

Het waait hier echter als een gestoorde, en met nogal een paar vierkante meter plaatwerk aan de toerbrommer, hangen we een beetje tegen die wind aan, en als ik iets onprettig vind rijden, dan is dat zoiets wel. Vooral als dan even de wind ‘weg’ valt.

Pas voorbij Ashford beginnen we minder van die zeewind te merken, en hobbelen vrolijk verder richting 1e stop in Engeland, en wel bij zo’n service point iets van de snelweg. Daar waar je kunt tanken, boodschappen kunt doen, en kunt geld pinnen (hey, dat komt goed uit !).
Een klein Nederlands gehucht zou helemaal te blij zijn met een winkelcentrum van de afmeting van zo’n Brits service punt.

‘Ons’ servicepunt heet Clacket Lane, en ik zie inderdaad een bordje met ‘Cash-machine inside’. Dus motor in een autoparkeervak, helm van de giechel, en in een stevige tred richting dat apparaat. Bankpas erin, en…., nix…., helemaal nix…
Ook geen bankpas meer…


(…Clacket Lane…)



Ik denk, het zal mij toch, gloeiende, gloeiende, niet exact weer hetzelfde overkomen als in 2006, toen ik daar in dat vermaledijde Engeland zat, zonder werkende mobiele telefoon, zonder werkende VISA-kaart, en zonder werkende bankpas…, en met alleen nog een paar Ponden op zak, en paar losse Euro munten…

En dat je dan nog naar huis moet ; op de motor…

Maar nee ; na een paar minuten pielen en doen, krijg ik de tekst dat de geldautomaat (plotseling ?) buiten werking is, en ik krijg (de geld-goden zij dank) mijn bankpas terug geschoven.

Maar nog steeds geen contanten dus.

We eten, omdat we toch stil staan, een bolletje met lekkers uit de inmiddels bekende topkoffertas daar bij dat Clacket Lane, en staan even later compleet voor joker, omdat ik, stoer gezeten op de glimmende rode toerfiets, het ding niet achteruit gerold krijg, omdat ik iets achteruit tegen een bult op moet rollen…

Gelukkig biedt (ook hier…) vrouwlief de helpende hand, en knorren wij alsnog weer richting A20.


(…enne, goed opletten bij het wegrijden…)


En die M20 gaat nagenoeg naadloos over in M26, en daarna in de M25.
En vrouwlief sluit af en toe even de ogen, en dommelt met graagte even helemaal weg. Ongeveer een uurtje heeft ze niet meegekregen dat wij van A naar B onderweg waren…

Dus zeg nooit, dat een RT niet comfortabel voor twee is…

De Garmin geeft perfect de gewenste informatie door, en we rollen daar gezapig met het verkeer mee. En dat gezapige komt omdat de maximum snelheid in Engeland op de motorways 70 mijl per uur is, en dat is in onze taal, 112 km/h.

En we hebben tenslotte geen haast, weet U nog. De cruise control geeft een 122 GPS kilometers per uur aan, en langzaam glijdt het nogal grove Engelse asfalt onder de Metzelers vandaan.

Tot aan het bijzonder fraaie dorpje Dorking, en dat is bij Leatherhead de snelweg af.

In dat Dorking vinden we eindelijk onze pinautomaat, en toch wel een beetje opgelucht dat het eerste pinfiasco niet aan de bankpas lag, maar aan de automaat, stop ik de toch anders aanvoelende contanten in de portemonnee.

En verder maar weer, want we mogen nog een stukje…

De M25 is op deze Zaterdag enorm rustig, en voordat we het weten zijn we de drukte van om London heen voorbij, en zoeven wij de M10, en iets later de M1 op.
En dat is daar zo geweldig ; de verkeersborden. Staat gewoon M1 North op. Met andere woorden ; deze kant op gaat naar het Noorden.

Simpeler kan gewoon niet.

Inmiddels zijn we trouwens afslag Silverstone ruim voorbij. En dat geeft nog altijd zoete herinneringen, want ik heb daar tenslotte in 1989 met mijn Mini over het circuit gereden. En dat zijn, dat blijkt wel, blijvende herinneringen…

De sticker van evenement zit nog steeds aan het zijruitje van diezelfde Mini.

Ah...; mooi die jeugdherinneringen.

We stoppen nog een keer voor een koffie en tankpauze bij de 'Toddington Services North M1 Motorway Northbound, Dunstable' (en zeg dat maar FF 15x vlot achterelkaar...)

Het fietske loopt fraai zuinig ; een makkelijke 1 op 20 ongeveer, en om 14.54 uur (ik zei toch dat we geen haast hadden) tik ik 21.55 Pond af voor ongeveer even zoveel liters super benzine.

Brandstof (super) langs de snelweg doet ongeveer 1 Pond 4, en dat is zo’n 1,18 Euro per liter. En ik denk ; lang leve de prijsharmonisaties in de wereld…

De reis gaat verder gewoon voorspoedig, en ik zie Newport Pagnell op de borden staan, en ik denk gelijk : Aston Martin. Dat fraai gelijnd automobielspul uit oude fabriekjes.

www.astonmartins.com

We zien Northampton, en vlotjes daarna ook al Leicester. En vanaf daar ben ik de Motorway ook eigenlijk wel helemaal spekzat, en duik de binnenlanden in.
Via Nailstone, Ibstock, Ashby-de-la-Zouch (ik verzin het echt niet !), Swadlincote, en Burton Upon Trent, duiken wij net buiten Sudbury de A515 op.
En hoe meer getallen een weg daar heeft, hoe meer je daar kunt sturen, en hoe prettiger de uitzichten.

Nog een paar kilometer, en dan zijn we er.

En dan zijn we in Grindon, het eindpunt voor deze dag.

En dat viel verdikke nog niet mee, om dat Grindon te vinden. Op het Internet leek het een hele plaats, maar op het moment dat we, via een ontzettend gave Manifold Valley, dat gehucht binnen komen rijden is het werkelijk niet meer dan een kerk, geen pub, een verlaten Inn, en een paar boerderijen.

Geen winkel, geen school, geen kip, en geen kraai…

(een linkje naar Manifold Valley : klik hier )

Hebben wij weer ; zit je lekker voordelig voor je 21.50 Pond per persoon per nacht, in 1 of ander, van alle stadse geneugten verstoken gehucht, waar, denk ik, zodra het licht uit gaat, de zweterige boerenzoon met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid tegen de prettig gevormde boerendochter (zijn zus dus…) aankruipt.

Tjessus ; wat een oord zeg.

En hier zitten we dus 6 nachten.

Bloody hell…

Nog een beetje speuren, en we zien inderdaad een bordje Summerhill Farm, en dat is nou net waar we zijn moeten. Nog 3 kwart mijl staat er ook.

En over een soort van boerenpad, bezaaid met zoals die Engelsen het zo mooi noemen ‘crap’, rollen wij de RT de bult omhoog, en komen daar waar we helemaal zijn moeten.

Met in totaal 931 GPS-kilometers op de digitale klok meer.

En ik moet zeggen ; het uitzicht is helemaal top hier.
Ongekend fraai, en ongekend groen.

Pat en Brian verwelkomen ons ; en een schaap staart ons geheel volgens zijn traditie schaapachtig aan…

(…we zijn er ; 931 kilometer van huis…)

(…kiekeboe…)

(…heb je niet in de stad ; zo’n uitzicht…)



Deel 3 volgt zsm :W
 
Laatst bewerkt:
Leuk verslag, leest weg als een boek.. :+
Nog een tippie voor de volgende keer; neem de folkestone vanaf Duinkerke.
Geen motoronvriendelijk gezeur, geldwisselen op de boot, drinkbare koffie en je hoeft niet te reserveren. Ter plekke betalen, de boot op en gaan..

Doet er net zo lang over dan de P&O en ze zetten je motor voor je vast.
 
Thanx !
Goede tip !!
 
@RoLoo, wij zitten hier ook te genieten van uw verslag.
Volgende week trekken we ook weer de plas over voor enkele dagen naar The New Forrest. Zoals altijd met P&O vanuit Calais en dit jaarlijks sinds 1995.
Nog nooit zelf de motor moeten vastleggen, blijkbaar is dit nu veranderd.
Ook op die ferries is een wisselkantoor aanwezig.
ps. overtocht vanuit Duinkerke duurt 2u.
 
Zeer vermakelijk Ron, wat doe je trouwens met je "headlight", moet daar nog een sticker op??

grtzzz ;)
 
...vanavond weer een vers deeltje ; o.a. wat we Zondag 26 April hebben gezien, en waar we geweest zijn...




...en Hans ; ik heb mij koplamp niet afgeplakt...
...harstikke 'wrong' natuurlijk, maar op het kunststof ruitje voor de koplamp mag je niet zomaar tape plakken, ivm inwerking van lijm op warme kunststof...

...en de dealer...; die gaf niet thuis, die had nix voor zoiets, terwijl er heel duidelijk in de handleiding van de RT staat, dat je bij de dealer terecht kunt voor het juiste soort plakkertje op de (dubbele) koplamp...


...de dealer had nog nooit zoiets verkocht...; bijzonder...
 
Laatst bewerkt:
Geweldig en humoristisch geschreven, _O- ik ben benieuwd naar de rest van de reis.
Maak de verhalen maar lekker lang! :)
 
VTR Jeroen schreef :

ik ben benieuwd naar de rest van de reis.
Maak de verhalen maar lekker lang! :)

...nou, dat lang ?, dat kan... :W





deeltje 3. Dag 2, Zondag 26 April 2009 – foto klik = foto groot -

Zoals geschreven (of eigenlijk ook nog niet…), de begroeting met Pat & Brian, de uitbaters van deze Bed and Breakfast, was allerhartelijkst, en voordat we ook nog maar 1 voet binnen die oude boerendeur van de Summerhill Farm hadden gezet, liet Brian ons al een lammetje zien, welke net ongeveer 10 minuten daarvoor onze grote boze wereld was binnengetreden.
Het beestje kon nog niet echt lekker op de pootjes staan, en werd door moeder schaap helemaal afgelikt.


( …lamsvlees… )


Brian was dus niet alleen gastheer, maar ook schapenboer. Dat bleek wel. Ook weer zo’n zwaar uit de hand gelopen hobby, volgens deze eind zestiger, met naar later ook bleek, altijd voorzien van zo’n dun gerold nat, bruinig sabbel-shaggie aan zijn onderlip.

En als Pat (de schapenboerin te aldaar dus) daar dan wat van zei, dan sliste hij voor zich uit; ‘…it’s only against me nervs, bloody woman…’

Lief en leed in het groene land…

Goed ; normaal bekijk je eerst de kamer die je toebedeeld wordt, maar dat kwam dus bij ons op de tweede plaats, eerst die schapen.
En dat is natuurlijk ook waar je op zit te wachten na 900+ kilometers ; op een likkend schaap…

Mens, ik wil die motorkleding uit, ik wil onder de douche, ik wil ‘onze’ kamer zien. Die lammetjes zijn best leuk, maar dan pas morgen weer, oké…?!

Pat loodst ons richting kamertje, en we zijn duidelijk in een oud boerderijtje. Vreselijk authentiek, met van die lage plafonds, en dus nog lagere deurposten.
Heerlijk.
Steile trap, dik tapijt, open haard, kromme balken aan het plafond, en morgenvroeg ontbijt in een kleine, aangebouwde serre, met uitzicht over de groene landerijen en die gezellige stenen muurtjes.


( …ontbijtserre… )


( …een soort van huiskamer… )


Vakantie !


En de kamer is verder prima, een vierkant (!) bed van 2 bij 2 mtr, dus dan heb je ook dat ge-eikel niet dat je constant tegen elkaar aan ligt te hijgen, dubbele kussens, bedleeslampjes, TV, wekkerradio, koffie, thee, waterkoker, kastruimte genoeg, en achter een schuifdeur verstopt, een badkamertje met toilet, wastafel en douche.

Allemaal meer dan genoeg derhalve ; overdag zijn we er als het goed is toch niet, en ’s nachts heb ik mijn ogen dicht, dus dan zie ik het ook niet.

En ik hoef het toilet niet te delen met (ik noem maar wat natuurlijk…) een poepende dikke Duitser, zoals je ze op campings zo vaak tegenkomt ; U weet wel, van die zwaarlijvige gasten in een te fel joggingpak, met zo’n rolletje wit-crisis-pleepapier onder de oksel geklemd ; die dus.

En ik loop in ‘mijn’ badcel niet direct een chronische voetschimmel op van die (ik noem maar weer wat natuurlijk…) onfrisse Fransman die net voor mij uitgebreid aan zijn hoeven heeft lopen peuteren.

Dit is prima zo ; we zijn van de meeste gemakken voorzien, en een korte test maakt duidelijk dat het (logeer)bed van zeldzame klasse is.
Bijna net als thuis.


( …2 vierkante meter… )


Na het opfrissen, en omkleden, drukken we de motor een klein schuurtje binnen, want Brian vindt het zonde om de RoyaleTourer buiten te hebben staan, en ik ben het helemaal met die schapenboer eens.

Ik heb ook liever dat het ding binnen staat. En terwijl het schuurtje dichtgaat, en een groot hangslot op de grove stalen knip gaat, lopen wij nog even in een laat avondzonnetje door de landerijen.

Tjeetje wat een rust hier zeg. Als je hier toch woont, heb je altijd vakantie, zo lijkt het.


( …naast de deur daar… )


( …rust… )


Moet je uit verveling natuurlijk geen schapenfarm gaan beginnen. Want met 50 van die blèrende, wollige apparaten, en inmiddels 53 van die jonge huppeldingen ben je meer dan druk genoeg.

De goedlachse Pat vraag hoe laat wij ons ontbijt willen, en ze geeft, zonder ons antwoord af te wachten, als voorstel ‘halfeight’, aan, en ik denk ‘ja dag !...’, ik ben op vakantie, ik hoef FF niet om half 8 al aan het spek en ei te zitten, en geef als antwoord ‘halfnine’.

Pat schrikt zichtbaar, en zegt nog een keer ‘halfeight’, dus ik zeg, om mijn ‘halfnine’ even kracht bij te zetten, ‘eight-thirty’, en daar valt het Engelse kwartje. Bij haar. En even later bij mij…
‘halfeight’ is dus niet half acht, maar ‘een half na acht’…, dus half negen.


( …enne ; ontbijt om half negen… )


Half negen dus. Full English breakfast.
Kun je goed van naar het toilet.

En daar is niet die dikke Duitser, dus alles is meer dan prima !

De nacht was helemaal voortreffelijk. Heerlijk geslapen in dat meer dan riante bed. Heerlijke kussens, en een zeldzame rust daar in dat Grindon.

En dat van het bed en dat kussen hebben we vaak anders meegemaakt.
Langs de Moezel in van die doorgezakte, ooit goedkoop aangeschaft, bedden, met een kussen gevuld met minder kuikendons, dan dat je op een hele kuiken zult vinden, en matrassen die ze van een opgedoekte kazerne-inboedel hebben overgenomen.

Het is ‘halfeight’.
Ontbijt dus.

Pat tast af, of we ook Corn Flakes (met koude melk en suiker natuurlijk) willen hebben, als ‘voorafje’. En potverdikke, dat is lang geleden dat ik dat spul heb mogen smaken.
Lekker hoor ! (al geef ik toe ; het is niet ieders meug, die goudgele, knapperige maïsvlokken)

Na het platte maïs, spek, ei, worst, gebakken tomaat, een gebakken ‘driehoekje’ (rösti), toast, en meerdere soorten marmelade, nog een glaasje jus, en nog een potje koffie.

Best goed te verteren allemaal, en meer dan genoeg om een groot deel van de dag op te teren.


( …het verveelt uiteindelijk wel, zo’n spek/ei ontbijt…)


( …tafel vol genoeg ?... )



Pat vraagt wat we gaan doen op deze ontzettend zonnige dag, en zegt, wederom zonder het antwoord af te wachten, en terwijl ze een mega grote kaart van het hele Peak District op een tafel openvouwt, dat we zeker naar Matlock-Bath gaan, omdat daar op Zondag alleen maar motorrijders zijn.

Ik wist dat niet, maar Matlock-Bath klinkt leuk, dus ons plan vandaag is om via een fraaie route die kant op te gaan.


( …fraaie route… )


En aldoende doen we. Ik had thuis een hele romantische route in de Garmin gepropt, maar die blijkt na een kilometer of 30 al helemaal drastisch in de Engelse soep te lopen.
Mijn uitgezochte weggetjes zijn iets te romantisch gebleken, want op den duur komen we op een soort van wandelroute uit ; een soort van graspad met een naam.
Vandaar dus dat het wel op mijn navi CD voorkomt.

Grote Griebels, kan ik nog een keer die pokke RT achterwaarts een bult omhoog duwen…, en wederom (…) heb ik de helpende hand van vrouwlief nodig, want de ondergrond is nogal grindachtig, en ik heb geen zin om straks, kermend van jammerende ellende, onder die RT aangetroffen te worden.


( …terrein voor een GS, niet voor een RT… )


( …maar we ‘moesten’ toch echt deze kant op… )



We reutelen een beetje door de omgeving, en o.a. via Middleton By Youlgrave, komen we naar een paar omzwervingen op de B5055. En zoals ik al schreef, hoe meer getallen je ziet, hoe mooier de weg.

Het gaat trouwens bijna mis. Terwijl ik met het ESA-vering knopje op het stuur zit te pielen, en mij verbaas hoe de voorvork danst op het pokdalige wegdek, en hoe leuk dit er uit ziet, vlieg ik bijna vol in de begroeiing langs de weg.
Ik had alleen oog voor de voorvork gehad, maar had even niet gezien dat de weg langzaam een bochtje naar rechts maakte. En op het moment dat ik weer voor mij kijk, flap ik in een ruk die boxer naar rechts, en voel de takken van die haag, langs ons heen zwiepen. Het zal je verdorie daar gebeuren, dat je in een voortuin, of erger, beland.

Zoiets geeft geen goede indruk.

Vrouwlief had trouwens gezien dat we helemaal niet naar rechts gingen, maar die dacht : ik zal ‘m maar geen por in de rug geven, want dan schrikt hij….

Vraag mij trouwens niet hoe we er komen, maar we steken met regelmaat een ‘wild’rooster over (voor zover je schapen als wild kunt betitelen natuurlijk), en rijden richting een sfeervol Ilam, en vlak voor we Ilam binnenrollen, gooien we spontaan de brommer aan de kant, en gaan staan kijken hoe een stelletje uitgelaten Engelse mafkezen, hun Young-timer cross motoren laten ronken op een mooi strak grasveldje.

Moet je hier even willen proberen, op Zondagochtend, een keurig parkachtig veldje omploegen, omdat je zelf zo nodig je oude 4-, of 2-takt, wil uitlaten, samen met nog meer gelijkgezinde Zondagsrustverstoorders.


( …hatsiekadee… )


( …en gras groeit wel weer… )


( …en een tering herrie dat die oude dingen maken !... )


Linkje naar Ilam : klik hier

Ik vind het echter geweldig. Dat kan hier gewoon, dat gebagger door de natuur. Dat gras dat groeit wel weer aan, en volgende week is er weer een nieuwe Zondag, dus rust dan maar gewoon.

Wat een fantastische instelling !

De omgeving iets buiten Ilam (spreek trouwens uit als ‘eye-lamb’) heeft veel weg van het Mullertal in Luxemburg.
En dat is, U kent het wel, ook zo’n mooie toeromgeving.

En via Ilam, en omstreken komen we eindelijk aan in dat Matlock-Bath (linkje !), en M-B is inderdaad op Zondag een motorgekkenhuis. En we hebben nog nooit zoiets gezien, motoren, en dames en heren in motorkleding zo ver als je kunt kijken.

We drukken de RodeTourer op een openbare parkeerplaats, en kopen uit fatsoen, en om erger te voorkomen (ik ben wijzer geworden op motorparkeergebied de afgelopen jaren…) , een parkeerkaartje (2 Pond) dat recht geeft op een parkeerplek voor een groot deel van de middag.

Deze parkeertickets hebben een zelfklevend strookje, en zodoende kun je dat ding ook kwijt aan de motor. Netjes geregeld, en never-nooit-niet-geen gezeik voor mijn 2 Pond.


( …2e motor van links ; de onze. Twee Pond lichter… )


En het is daar werkelijk een zeldzaam schouwspel. Honderden motoren staan daar met voor- of achterwiel tegen een stoeprand aan, en het is daar dan vooral een spel van zien, en gezien worden.

Tjessus zeg, wat rijdt er mooi spul rond. Van die naked bikes, met gepolijste frame’s, gemeen klinkend, en dan vooral zwaar illegaal uitlaatspul. Van die hele kleine nummerplaatjes, met sierletters, zodat ‘t niet te lezen is wat er op staat, en heel veel dampend, en hijgend Harley spul.


Mooi man !


( …keurig toch ?!... )


( …U telt even mee…? )


Zelf nestelen wij ons in het stralende zonnetje, op een terrasje (met wel 3 hele tafeltjes) voor een klein cafeetje, en wachten op die dingen waarvan we hopen dat ze komen gaan.
Want dat zijn wij gewend hier in Holland. Hier ga je tenslotte zitten, en voordat je het weet heb je zo’n 16 jarig vakantietrutje aan je tafeltje staan, die mega ongeïnteresseerd vraagt wat je wil hebben.

Maar nadat we het cafévrouwtje nu inmiddels een paar keer voorbij hebben zien schieten, steek ik mijn vinger op, met de mededeling dat wij graag iets van cappuccino willen hebben.

Nou, als je dat dus wilt hebben, dan moet je gewoon even zelf even het café binnen gaan, bestellen, betalen, weglopen, gaan zitten, en dan komt het vanzelf.
En dat klopt ook. Voor een scheet en drie knikkers heb je daar een ultiem smakende cappuccino.

En zo zitten we nog ruim twee uur op dat terrasje, een beetje mensen en motoren kijken. En nix geen gezeur van het vrouwtje van het café hè ?! Hier heb je dat 16 jarige vakantiemutsje gelijk weer aan je tafeltje staan ; met ‘of je nog wat moet, ofzo’.
En dat komt er dan altijd zo zeldzaam bedroevend uit, alsof het kind wil zeggen, ‘als je nix neemt, zout dan FF op wil je, want dan kan een ander hier wel betalend zitten, jij ouwe profiteur…’

Daar niet dus.

Matlock-Bath, daar waar je struikelt over de grommende TVR’s (linkje), en waar de motorrijders zich uitermate correct gedragen. Geen enkele onverlaat haalt het hier in zijn Engelse schedel om door dat dorpje heen te blaffen alsof hij wordt opgejaagd door een kwijlende, en grijpgrage pitbull.

Een ‘Bobby’, loopt daar zijn rondjes, en er wordt daar Fish and Chips gegeten dat het een lieve lust is, en heel even denk ik dat ik die kleffe patat met zo’n homp vis ook maar eens moet gaan proberen, maar gelijkertijd denk ik even terug aan jaaaaaren geleden, toen ik na een paar biertjes, meende dat ik toch maar eens een stukje zoute haring zou moeten proberen.

Het was tenslotte een verjaardag, en er was o.a. een visschotel. Gerookte zalm, en paling gaat altijd prima, dus ik was er nu helemaal klaar voor, voor zo’n stukje zoute haring waarvan ieder-1 riep dat het zo fantastisch smaakte…

Grote Goden ; wat een drama, alsof ik een hap zoute, kleffe natte kindersnot naar binnen werkte. Hoe krijgt iemand dat toch langs zijn huig zeg. Eens maar helemaal nooit weer dus.

En daarom heb ik de Fish and Chips ook maar niet geprobeerd. Uit een soort laffe vorm van zekerheid zeg maar.

Matlock is dus fraai, en de omgeving ook ; en bent u een keer in de buurt op een mooie Zondag, rijd er dan vooral even naar toe.

Ik heb daar een vent met een bijna kaalgeschoren kop, oorbellen, gympen, lippenstift, en gekleed in een zomers rokje (!) voorbij zien komen. We hebben een brede patser met dito hond gezien, waarvan de hond heel netjes een chocolade-ijsje naar binnen zat te werken. En wat je daar vooral ziet, dat zijn van die bleke, spekkige Engelse giechel-grietjes, in veel te strakke T-shirtjes, graaiend in zo’n bak met vis & patat.

En als het dan voorbij loopt, dan beweegt er vrij veel, vooral dat wat onder die T-shirtjes uit piept…

Uiteindelijk eindigen we deze zonnige dag in Burton Upon Trent (linkje), waar wij de motor netjes (gratis !) parkeren op een M/C parkeerplek, en waar wij de ‘pedestrian zone’ vereren met een bezoekje.
Burton is een gezellig stadje. Ik ben daar in 2006 een keer het nachtleven in gedoken, en heb mij toen prima vermaakt in een oud pubje.

Nu stappen wij o.a. de The Lord Burton binnen, en omdat wij nu weten hoe de gewoonte is om aan voer en drank te komen, zitten wij heel rap, en in het avondzonnetje, aan de pasta met 5 soorten kaas, en een zoet wit wijntje.

De man noemde trouwens het wijntje een ‘Berrik’ ; en als ik een 2e glas haal, zie ik dat er op de fles staat : Bereich Mosel…


Dus toch nog een beetje Moezel in Engeland…

Het wordt niet meer laat vanavond ; moe maar voldaan duiken wij redelijk vroeg die 2 vierkante meter in.

Het was een fijne dag !


( …klaar voor de nacht… )





...van het weekend een deeltje 4...
... :W ...
 
Laatst bewerkt:
Hartstikke leuke verslag..... bedankt voor het schrijven..... wat is een motorvakantie toch mooi..... :} :}
 
Ron ik vind het een gezellige huiskamer, wat is er mis aan ?

En op één van de foto's wordt jij rechts gepasseerd, rij jij zo langszaam, of stond je stil langs de linkerkant van de weg ?
 
Laatst bewerkt:
bertjuhh rekent mee...:

leuk verhaaltje :)
maareeh 2x2=4m2 :9

...maar natuurlijk, U heeft gelijk...!



en Senior46 schreef…:
Ron ik vind het een gezellige huiskamer, wat is er mis aan ?

En op één van de foto's wordt jij rechts gepasseerd, rij jij zo langzaam, of stond je stil lang de linkerkant van de weg ?

…is ook nix mis met die huiskamer Teus, past ook helemaal bij het boerderijtje…

…en uiteraard stond ik daar aan de linkerkant even stil ; ik kan veel Teus, maar…, naar beneden rijden, langzaam rijden, en foto’s maken tegelijkertijd is zelfs voor mij te gek… ;)
 
deeltje 4. Dag 3, Maandag 27 April 2009 – foto klik = foto groot -

Het is een trieste dag vandaag, triest vanwege het feit dat er naast schapen en lammetjes nu ook opeens cats & dogs zijn daar in Grindon, en triest omdat het ‘oudjaarsdag’ is.

Het regent als een bezetene (dat zijn de cats & dogs dus), en de vooruitzichten voor vandaag zijn helemaal ruk. Het zal amper of niet droog worden, en de neerslag zal heftig zijn. Tenminste dat is wat wij uit de mond van Pat tijdens het uitgebreide, en inmiddels bekende spek/ei-ontbijt mogen vernemen.

En triest dus omdat het, zoals ik schreef, mijn persoonlijke ‘oudejaarsdag’ is. Vroeger, toen je nog een snotkukel was, dan had verjaren nog ronduit zin. Ging je van 15 naar 16 en mocht je eindelijk op die glimmende Yamaha FS1, Zündapp KS50, of Kreidler RMC-S. En ging je van 17 naar 18 mocht je eindelijk met rijles beginnen, en dromen van een stoere 2 wieler met blauwe plaat, ipv een karretje met dat suffe witte verzekeringsplaatje.

Maar tegenwoordig is het enige nut van verjaren, dat je dichter bij je pensioen komt. En als je dan uitrekent hoe lang dat dan nog eigenlijk weer duurt, zo’n pensioen, dan is de vrolijkheid net zo rap weer voorbij, als dat het woord gekomen is...

Het regent dus, en tijdens het ontbijt in de serre klettert dat natte spul in grote druppen op het glazen dak, en dat maakt ook niet vrolijk. Het is ook grijs buiten, en zelfs de schapen zoeken iets dekking, omdat (naar ik aanneem) zo’n natte homp wol op je lichaam niet goed voor de enkels is, want heeft u wel eens een natte wollen trui gepakt, moet je kijken hoe zwaar zo’n ding opeens wordt…


( …tis dus gewoon zeiknat buiten… )


Na het ontbijt en douche kruip ik gewoon ‘mijn’ bed weer in, en niet omdat ik nou zo moe ben, want ik (we) hebben wederom een uitermate goede nacht gehad, en ook niet om vrouwlief eens flink bij de kladden te grijpen, maar gewoon om eens lekker een ‘off-day’ in te plannen.
Tis tenslotte hartstikke vakantie, en door allerlei drukke werkzaamheden op de zaak, en ‘rund-ums-haus’ komt er bijvoorbeeld van lezen meestal geen sikkepit terecht.

Ik tover de meest recente uitgave van het blad Motor uit de topkoffertas, en heb een paar heerlijke ontspannen uren. Het blaadje krijgt eindelijk de aandacht die het verdient, want in mijn beleving is dat magazine het gezelligste motorblad welke er in de Nederlandse taal verschijnt.

Bakkie koffie erbij, een soort van Engelse radio Veronica op de achtergrond, en zo kom ik (komen wij…) een groot deel van de regenachtige dag door. HEERLIJK voor een keer, zo’n dagje.

En tegen het begin van de middag wordt het zowaar een beetje minder grijs in de lucht, en tegen een uur of 3 in de middag trekken wij letterlijk de stoute schoenen aan, en besluiten om ‘naar beneden’ te lopen, naar een dorpje met de hele toepasselijke naam, Waterhouses.

We moeten tenslotte iets eten vanavond, en in Waterhouses zit een grote pub, en een beetje lichaamsbeweging zal ook vast niet verkeerd zijn.

En Waterhouses is 4-en-een-kwart mijl lopen, rond de 7 kilometer zeg maar. En omdat Waterhouses beneden aan de bult ligt, moet dat toch best te doen zijn.

Denken we.


( …x 1,6 dus…)


Amper op pad, en het begint weer iets te regenen, en U raadt het al, de parapluutjes lagen thuis. En dan moet U deze keer dat thuis even beschouwen als ‘echt’ thuis.
Ooit hebben we hele fijne mega inklapbare reispluutjes gekocht in Koblenz toen we daar waren met de motor, en toen het ook nou niet bepaald droog was daar in die stad aan de Moezel en de Rijn.
Van die hele handige pluutjes dus, die je zonder enig probleem tussen je reisbagage stopt…

En die we deze keer niet meegenomen hadden ; vanwege het simpele feit dat die dingetjes zo klein zijn, dat ik ze gewoon over het hoofd heb gezien, en dat terwijl ik ze een plekje naast de motor gegeven heb, om ze vooral NIET te vergeten voor als je op 2-wielerreis gaat.

Ander plekje voor zoeken dus ; misschien is het handiger, nu ik er over nadenk, om die dingen gewoon maar steevast in 1 van de binnentassen te gooien, dan heb je ze in ieder geval altijd onder handbereik.

Waterhouses dus ; en de weg die we lopen is nat en vies. En de auto’s die langs ons heen sjezen maken ons er nou niet droger op, maar uiteindelijk via het gehucht Waterfall, komen wij waar wij zijn willen, en komen tot de droevige ontdekking dat de pub waar we een biertje en een wijntje willen halen, en later iets willen eten, potdicht zit.

En bordjes met openingstijden kennen ze niet daar in Engeland, tenminste deze pub heeft er nog niet van gehoord.
Maar goed, dat geeft niet, ‘iets’ verderop in dit lintdorp zit nog een eetding, dus vol ‘goede’ moed stappen we nog een halve mijl verder, om voor een tweede keer tot de ontdekking te komen dat ook dit ding dicht zit.

Wel potverdorie, we zijn nu ruim 5 mijl vochtig onderweg, en alles zit dicht. Is dat omdat het Maandag is ???
Geen idee, en we komen ook eigenlijk niemand tegen om het te vragen.

En dan staat er een bord aan de kant van de weg, dat er de eerste weg rechts, een Inn zit waar het goed eten is, maar de grap is, dat staat zowel aan de achterkant, als aan de voorkant van dat bord.

Is dit nou die bekende Britse humor ofzo ?

We denken na, en vrouwlief komt met de heldere opmerking dat we dat rechts alleen als rechts moeten zien, als je het bord aan jouw kant van de weghelft tegenkomt, want dan leest het het makkelijkst.

Mwha, zowaar geen gekke gedachte eigenlijk, en we lopen iets het dorp in terug, en nemen de eerste weg rechts. We lopen een halve mijl ofzo, en dan gaat de weg nogal straf omhoog, en omdat wij toch nog ver van dat pensioen vandaan zitten, stappen wij fit en vrolijk door, om erachter te komen dat er vooral veel is daar aan die steile weg naar boven, maar geen Inn.

Tijd om om te keren derhalve, en inmiddels staat onze kilometerteller al op een mijl of 6 dus.
Bijna 10 kilometer.


( …grappige oude afstandspalen in dit gebied… )


Tien kilometer, en met inmiddels (vooral bij de echtgenote) gevoelig voetwerk, want eerlijk gezegd, dat heuveltje op en af lopen, dat kost de voetzool toch iets meer arbeid dan dat vlakke spul wat wij hier hebben.

Helemaal uiteindelijk komen wij weer helemaal aan het begin van het dorpje, daar waar we begonnen waren, en kijken in de fel verlichte ‘eetzaal’ van een fish & chips café, waar ze toevallig ook kebab en andere lekkere (?) toestanden verkopen.

Echter, omdat we die uitbater eerder die middag buiten hadden zien lopen in een soort van ‘witte’ slagersjas, welke er uitzag alsof hij net de touringcars van de plaatselijke busdienst met de hand gewassen had, terwijl die bussen net een natte RAC-rally gereden hadden, waren wij dus vooral zijn tentje voorbij gelopen…

En stevig ook.

Maar nood breekt soms wet, en terwijl wij zijn tentje binnenvallen (letterlijk), omdat wij het bordje ‘mind the doorstep’ te laat hadden gezien, bestellen wij daar toch maar een chicken kebab die wij op de vreselijk beduimelde menukaart tegenkomen.

Nogmaals, die fish & chips dat geloven we wel, en wat kun je nou verkloten aan chicken kebab denken we…, of het moet natuurlijk zo zijn, dat hij die bussen gewassen heeft met diezelfde kip, echter op het moment dat het beest nog wel veren had, en dus als ‘spons’ gebruikt had kunnen worden.

We bestellen er ook allebei een koffie bij (bij gebrek aan cappuccino) ; en doe dat noooooit vrienden, bestel noooooit gewoon koffie aan de andere kant van het water.

Wat een drek kunnen die gasten van een bakkie koffie maken zeg, nooit geweten dat je het spul zo kunt verrabbezakken, door sowieso een slappe bak te zetten, en dan ook nog (ongevraagd) het brouwsel aan te lengen met heel veel melk.

En dat terwijl ik normaal mijn koffie zo zwart mogelijk drink.
Brrrrrr…

Eerlijk is eerlijk, die kebab smaakt prima, en die witjas vraagt op den duur aan ons waar wij vandaan komen, want (en dat is natuurlijk ook niet gek) hij heeft best in de gaten dat wij taaltechnisch in ieder geval ergens anders vandaan komen dan dat hij gewend is.

Holland, roepen we in koor. En de man klaart helemaal op. Zijn zoon heeft iets met Nederland ; zijn zoon denkt dat Nederland ongeveer, en tegelijk het Walhalla en het Paradijs op aarde is. Zijn zoon (18 jaar nog maar, dus een snotneus) denkt dat wij allemaal zo netjes zijn in Nederland, dat het hier financieel uitermate goed vertoeven is, en dat hier de toekomstmogelijkheden beter zijn dan waar ook ter wereld.

En zo krijgen we het over gemiddelde salarissen, en de man schrikt als hij hoort wat een beetje huis hier in Nederland kost, wat een beetje gemiddelde auto hier kost, en wat een gemiddeld salaris in Nederland mag zijn.

De witjas heeft het over een gemiddeld (netto !) salaris in Engeland van tussen de 600 en 700 Pond per week (en inmiddels weet ik dat dat iets overdreven is, zie het linkje : salaris linkje ), en ik vertel hem dat het bruto modale salaris in Nederland in 2008 rond de 30.500 Euro lag (inkl vakantietoeslag), en daar kijkt deze broeder nogal van op, want dat is zo’n 27.000 Pond (bruto dus) ; dus ongeveer een 25.000 van die dingen op jaarbasis zonder je vakantiegeld, en dat geld is hier bruto, en daar dus netto…

Maakt toch een verschil…

Hij gaat zijn zoon het advies geven om vooral NIET te denken dat Nederland het non-plus-ultra op financieel gebied is.

En als dank voor deze informatie, krijgen we van hem een schotel met (zelfgemaakte ; en daar is hij trots op) chips, U weet inmiddels, van die kleffe patat. En dat spul krijgen we gratis, en dat mag ook wel eigenlijk, want eigenlijk smaakt het zoals het eruit ziet…, naar nix…

Deze witjas kwam trouwens ook uit een ander land, welke ben ik inmiddels vergeten, maar hij heeft hetzelfde accent als Balki (U kent hem nog wel, Balki Bartokamous uit de TV-serie ‘Perfect Strangers’).

Geweldig hoe dat in het echt klinkt !

Na gedane maaltijd, het betalen van de rekening, en het niet weer struikelen over dat drempeltje, wandelen wij met volle buik weer richting slaapadres, en komen voorbij de allereerste pub, waar we eigenlijk graag hadden willen zitten, en zien tot onze stomme verbazing dat het ding inmiddels gewoon open is…

Het licht brand daar vrolijk, de deur staat open, en te zien aan het aantal automobielen op de parkeerplaats zal het best een goed tentje zijn.

Gemiste kans dus, en omdat wij dat denken, gaan wij weer ‘naar boven’, en dat valt verdikke nog helemaal niet mee.
Nu blijken die mijlen opeens wel hele lange kilometers te worden, en pas rond een uur of negen zijn wij weer in ons kamertje, moe maar toch wel voldaan.


( …toch best een fraai gebied, ook als het nat is… )


Toch zo’n 20 kilometer gelopen vandaag ; en halve dagafstand voor een Nijmeegse 4-daagse loper. Voor hem (of haar) nix, maar voor ons toch wel een beetje afzien. En met die gedachte sluiten we de dag eigenlijk af.
Wandelen moet je dus oefenen, dat blijkt, en helemaal als het bult op en af gaat.

Morgen weer een dag in het Peak District, en de weersverwachting ziet er best aardig uit voor Dinsdag de 28-ste April, en omdat dat zo is mag de RodeTourer morgen zijn krappe schuilplaats weer verlaten :Y

Welterusten zeg ik nog tegen mijn wederhelft, knip het licht uit, draai mij om, en weet direct daarna eigenlijk niet meer dat de wereld überhaubt nog draait…








(morgen geen verhaaltje vrienden, vanwege een trieste familiegebeurtenis laat ik het schrijfwerk morgen en Dinsdag even achterwege)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan