Hier een howto over het vervangen van achterwiellagers van mijn motor Honda cbr 900 fireblade bouwjaar 1993.
Ik had op mf al een aantal vragen en onderwerpen gelezen maar er was volgens mij nog geen howto. Meestal maak ik foto's tijdens zo'n 'operatie' dus toen dacht ik: dan kan ik ze ook wel op mf plaatsen.
Ik ben eigenlijk elektroman dus ik wilde eigenlijk wel weten of het te doen was. Lukt het niet dan kun je nog altijd naar de dealer. Met een beetje gezond verstand en wat gereedschap kom je een heel eind.
Ik kwam erachter dat er speling op zat, tijdens het poetsen van mijn achterwiel. ( Op de bok standaard.)
Je voelde duidelijk en zag ook dat het achterwiel iets kon bewegen. Ik voelde tijdens het rijden hier niet zoveel van. Het schijnt een kwaaltje te zijn van de eerste serie fireblades. De dealer had het over een fabrieksfoutje. Het schijnt dat de bus die erin zit niet de juiste maat heeft en dat hier een aanpassing voor is. Als je een aluminium bus hebt is het niet goed en heb je een stalen bus dan is hij aangepast. Als iemand hier iets meer over weet dan lees ik het graag.
De motor op de bok gezet (ja ook een eigen fabrikaatje). De uitlaat, spatbordje en de rem gedemonteerd.
Daarna de kettingspanner los gezet (effe kijken waar ze nu staan) en de moer los gedraaid.
(Het gereedschapsetje dat bij de motor zit is eigenlijk ideaal. Alle maten zitten erin die je nodig hebt. Ik heb ook nog een uitgebreide doppenset maar het gereedschapsetje heb ik ook gebruikt.)
Ketting los, as er voorzichting uit tikken en daarna kan het wiel eruit.
Even opletten. Aan beide zijden zit een bus. Ook de remsteun blijft zitten.
Ik heb het tandwiel ook maar even gedemonteerd. Kon ik het meteen schoonmaken.
Het aluminium gedeelte waar het tandwiel op zit kun je er nu zo afhalen. (Dit zit alleen over de stootrubbers geschoven.)
De remzijde is vrij eenvoudig. Daar zit een bus in en daarna een stofring en dan zie je het lager al. Het probleem zat bij mij aan die kant. De veer van de stofring was verrot en daardoor was er water bij het lager gekomen.
De boosdoener:
Misschien een keer iets te enthousiast geweest met de hoge druk spuit ?
Dan komt het lastigste gedeelte. De lagers verwijderen. Ik had via mijn werk een speciale klembinnentrekker kunnen lenen. Je kunt namelijk niet achter het lager komen dus je moet de klembus eerst vast zetten in het lager en daarna kun je de klem plaatsen en zo het lager proberen te verwijderen. Dit ging bij mij erg moeizaam. Het lager zat er dan volgens mij ook al 15 jaar in....Ik heb vanaf de andere zijde door de as heen ook nog met een koperen pijp op de trekker geslagen en toen kwam hij pas los.
Als je dit speciale gereedschap niet hebt dan zou je kunnen proberen een draadeind in het lager te lassen en dan eruit draaien, heb ik ergens op mf gelezen.
Van een kant van het wiel door de as heen het andere lager eruit tikken is bijna niet te doen omdat de binnendiameter van de bus die door het wiel gaat bijna net zo groot is als het binnengat van het lager. Je hebt dus erg weinig draagvlak. En als ze zo vast zitten als bij mij dan moet je goed je best doen!
Zoals ik aangaf is dit het lastigste gedeelte...
Alles eruit:
De lagers die erin zaten waren de 6204 DU
Bij de dealer heb ik twee originele lagers gehaald. 30 euro ongeveer. Kan waarschijnlijker nog wel iets goedkoper bij een lagerboer.
Ik heb deze er voorzichting, goed ingevet, ingetikt met een grote dop van de dopsleutelset. Ik las ergens dat je de lagers ook eerst in de vriezer kunt leggen. Dan gaan ze er makkelijker in.
Ik heb ook gelezen dat je dit met een draadeind kunt doen en twee grote ringen en twee moeren.
Ik heb het kleine lager bij het tandwiel niet vervangen. Had ik misschien kunnen vervangen maar hij was nog in perfecte staat. Natuurlijk wel nog een nieuwe stofring geplaatst.
Ik heb ook maar meteen de rubberen kettinggeleiding en de binnenkant van het frame gepoetst. ( Was echt wel eens nodig na al die jaren...)
Daarna alles in omgekeerde volgorde, weer goed ingevet, gemonteerd.
En klaar.
Kunnen we weer
Heb je nog op of aanmerkingen of toevoegingen laat het gerust weten.
Ik had op mf al een aantal vragen en onderwerpen gelezen maar er was volgens mij nog geen howto. Meestal maak ik foto's tijdens zo'n 'operatie' dus toen dacht ik: dan kan ik ze ook wel op mf plaatsen.
Ik ben eigenlijk elektroman dus ik wilde eigenlijk wel weten of het te doen was. Lukt het niet dan kun je nog altijd naar de dealer. Met een beetje gezond verstand en wat gereedschap kom je een heel eind.
Ik kwam erachter dat er speling op zat, tijdens het poetsen van mijn achterwiel. ( Op de bok standaard.)
Je voelde duidelijk en zag ook dat het achterwiel iets kon bewegen. Ik voelde tijdens het rijden hier niet zoveel van. Het schijnt een kwaaltje te zijn van de eerste serie fireblades. De dealer had het over een fabrieksfoutje. Het schijnt dat de bus die erin zit niet de juiste maat heeft en dat hier een aanpassing voor is. Als je een aluminium bus hebt is het niet goed en heb je een stalen bus dan is hij aangepast. Als iemand hier iets meer over weet dan lees ik het graag.
De motor op de bok gezet (ja ook een eigen fabrikaatje). De uitlaat, spatbordje en de rem gedemonteerd.
Daarna de kettingspanner los gezet (effe kijken waar ze nu staan) en de moer los gedraaid.
(Het gereedschapsetje dat bij de motor zit is eigenlijk ideaal. Alle maten zitten erin die je nodig hebt. Ik heb ook nog een uitgebreide doppenset maar het gereedschapsetje heb ik ook gebruikt.)
Ketting los, as er voorzichting uit tikken en daarna kan het wiel eruit.
Even opletten. Aan beide zijden zit een bus. Ook de remsteun blijft zitten.
Ik heb het tandwiel ook maar even gedemonteerd. Kon ik het meteen schoonmaken.
Het aluminium gedeelte waar het tandwiel op zit kun je er nu zo afhalen. (Dit zit alleen over de stootrubbers geschoven.)
De remzijde is vrij eenvoudig. Daar zit een bus in en daarna een stofring en dan zie je het lager al. Het probleem zat bij mij aan die kant. De veer van de stofring was verrot en daardoor was er water bij het lager gekomen.
De boosdoener:
Misschien een keer iets te enthousiast geweest met de hoge druk spuit ?
Dan komt het lastigste gedeelte. De lagers verwijderen. Ik had via mijn werk een speciale klembinnentrekker kunnen lenen. Je kunt namelijk niet achter het lager komen dus je moet de klembus eerst vast zetten in het lager en daarna kun je de klem plaatsen en zo het lager proberen te verwijderen. Dit ging bij mij erg moeizaam. Het lager zat er dan volgens mij ook al 15 jaar in....Ik heb vanaf de andere zijde door de as heen ook nog met een koperen pijp op de trekker geslagen en toen kwam hij pas los.
Als je dit speciale gereedschap niet hebt dan zou je kunnen proberen een draadeind in het lager te lassen en dan eruit draaien, heb ik ergens op mf gelezen.
Van een kant van het wiel door de as heen het andere lager eruit tikken is bijna niet te doen omdat de binnendiameter van de bus die door het wiel gaat bijna net zo groot is als het binnengat van het lager. Je hebt dus erg weinig draagvlak. En als ze zo vast zitten als bij mij dan moet je goed je best doen!
Zoals ik aangaf is dit het lastigste gedeelte...
Alles eruit:
De lagers die erin zaten waren de 6204 DU
Bij de dealer heb ik twee originele lagers gehaald. 30 euro ongeveer. Kan waarschijnlijker nog wel iets goedkoper bij een lagerboer.
Ik heb deze er voorzichting, goed ingevet, ingetikt met een grote dop van de dopsleutelset. Ik las ergens dat je de lagers ook eerst in de vriezer kunt leggen. Dan gaan ze er makkelijker in.
Ik heb ook gelezen dat je dit met een draadeind kunt doen en twee grote ringen en twee moeren.
Ik heb het kleine lager bij het tandwiel niet vervangen. Had ik misschien kunnen vervangen maar hij was nog in perfecte staat. Natuurlijk wel nog een nieuwe stofring geplaatst.
Ik heb ook maar meteen de rubberen kettinggeleiding en de binnenkant van het frame gepoetst. ( Was echt wel eens nodig na al die jaren...)
Daarna alles in omgekeerde volgorde, weer goed ingevet, gemonteerd.
En klaar.
Kunnen we weer
Heb je nog op of aanmerkingen of toevoegingen laat het gerust weten.
Laatst bewerkt: