Fireblade '93 achterwiellagers vervangen

deejee007

Rookie
30 mrt 2003
9
0
Goirle
Hier een howto over het vervangen van achterwiellagers van mijn motor Honda cbr 900 fireblade bouwjaar 1993.

Ik had op mf al een aantal vragen en onderwerpen gelezen maar er was volgens mij nog geen howto. Meestal maak ik foto's tijdens zo'n 'operatie' dus toen dacht ik: dan kan ik ze ook wel op mf plaatsen.
Ik ben eigenlijk elektroman dus ik wilde eigenlijk wel weten of het te doen was. Lukt het niet dan kun je nog altijd naar de dealer. Met een beetje gezond verstand en wat gereedschap kom je een heel eind. :)

Ik kwam erachter dat er speling op zat, tijdens het poetsen van mijn achterwiel. ( Op de bok standaard.)
Je voelde duidelijk en zag ook dat het achterwiel iets kon bewegen. Ik voelde tijdens het rijden hier niet zoveel van. Het schijnt een kwaaltje te zijn van de eerste serie fireblades. De dealer had het over een fabrieksfoutje. Het schijnt dat de bus die erin zit niet de juiste maat heeft en dat hier een aanpassing voor is. Als je een aluminium bus hebt is het niet goed en heb je een stalen bus dan is hij aangepast. Als iemand hier iets meer over weet dan lees ik het graag.

De motor op de bok gezet (ja ook een eigen fabrikaatje). De uitlaat, spatbordje en de rem gedemonteerd.
full


Daarna de kettingspanner los gezet (effe kijken waar ze nu staan) en de moer los gedraaid.
(Het gereedschapsetje dat bij de motor zit is eigenlijk ideaal. Alle maten zitten erin die je nodig hebt. Ik heb ook nog een uitgebreide doppenset maar het gereedschapsetje heb ik ook gebruikt.)
full


Ketting los, as er voorzichting uit tikken en daarna kan het wiel eruit.
Even opletten. Aan beide zijden zit een bus. Ook de remsteun blijft zitten.

full


Ik heb het tandwiel ook maar even gedemonteerd. Kon ik het meteen schoonmaken.
Het aluminium gedeelte waar het tandwiel op zit kun je er nu zo afhalen. (Dit zit alleen over de stootrubbers geschoven.)
full


De remzijde is vrij eenvoudig. Daar zit een bus in en daarna een stofring en dan zie je het lager al. Het probleem zat bij mij aan die kant. De veer van de stofring was verrot en daardoor was er water bij het lager gekomen.
full

De boosdoener:
full

Misschien een keer iets te enthousiast geweest met de hoge druk spuit ? :?

Dan komt het lastigste gedeelte. De lagers verwijderen. Ik had via mijn werk een speciale klembinnentrekker kunnen lenen. Je kunt namelijk niet achter het lager komen dus je moet de klembus eerst vast zetten in het lager en daarna kun je de klem plaatsen en zo het lager proberen te verwijderen. Dit ging bij mij erg moeizaam. |( Het lager zat er dan volgens mij ook al 15 jaar in....Ik heb vanaf de andere zijde door de as heen ook nog met een koperen pijp op de trekker geslagen en toen kwam hij pas los.

Als je dit speciale gereedschap niet hebt dan zou je kunnen proberen een draadeind in het lager te lassen en dan eruit draaien, heb ik ergens op mf gelezen.
Van een kant van het wiel door de as heen het andere lager eruit tikken is bijna niet te doen omdat de binnendiameter van de bus die door het wiel gaat bijna net zo groot is als het binnengat van het lager. Je hebt dus erg weinig draagvlak. En als ze zo vast zitten als bij mij dan moet je goed je best doen!
Zoals ik aangaf is dit het lastigste gedeelte...
full


Alles eruit:
full


De lagers die erin zaten waren de 6204 DU
Bij de dealer heb ik twee originele lagers gehaald. 30 euro ongeveer. Kan waarschijnlijker nog wel iets goedkoper bij een lagerboer.
Ik heb deze er voorzichting, goed ingevet, ingetikt met een grote dop van de dopsleutelset. Ik las ergens dat je de lagers ook eerst in de vriezer kunt leggen. Dan gaan ze er makkelijker in.
full

full


Ik heb ook gelezen dat je dit met een draadeind kunt doen en twee grote ringen en twee moeren.
Ik heb het kleine lager bij het tandwiel niet vervangen. Had ik misschien kunnen vervangen maar hij was nog in perfecte staat. Natuurlijk wel nog een nieuwe stofring geplaatst.

Ik heb ook maar meteen de rubberen kettinggeleiding en de binnenkant van het frame gepoetst. ( Was echt wel eens nodig na al die jaren...) *D

Daarna alles in omgekeerde volgorde, weer goed ingevet, gemonteerd.
En klaar.
full

Kunnen we weer :]

Heb je nog op of aanmerkingen of toevoegingen laat het gerust weten. ;)
 
Laatst bewerkt:
Als je de volgende keer de lagers bij een lagerboer koopt ben je minder dan de helft kwijt.
Een lagertrekker is ook niet noodzakelijk, als je een lange stalen pen vanaf de andere kant schuin tegen het lager zet kan je hem zo los tikken.
 
Mooi duidelijk verhaal. Zal zeker nuttig zijn voor sommige. :Y

Enige opmerkingen die ik zou maken zijn:
* Waarom dat andere lager niet gemonteerd? Je had het liggen en als je toch bezig bent had je, ondanks dat het lager er goed uit zag, de zekerheid dat het vanaf nu voor een hele lange tijd gewoon goed was. Afijn, het is jouw show *D
* Als je de kettingspannerstand markeert moet je uiteindelijk alles nog steeds controleren dus niet blind op de geplaatste streepjes afgaan maar dat zal je ongetwijfeld zo hebben gedaan.
 
Mooi duidelijk verhaal. Zal zeker nuttig zijn voor sommige. :Y

Enige opmerkingen die ik zou maken zijn:
* Waarom dat andere lager niet gemonteerd? Je had het liggen en als je toch bezig bent had je, ondanks dat het lager er goed uit zag, de zekerheid dat het vanaf nu voor een hele lange tijd gewoon goed was. Afijn, het is jouw show *D
* Als je de kettingspannerstand markeert moet je uiteindelijk alles nog steeds controleren dus niet blind op de geplaatste streepjes afgaan maar dat zal je ongetwijfeld zo hebben gedaan.

Ik heb allebei de lagers van het wiel vervangen. Het lager van het tandwiel had ik niet gekocht. Had ik inderdaad kunnen doen. Het zag er nog perfect uit en draaide ook perfect.
Wat betreft de ketting heb je helemaal gelijk in. Het is maar een indicatie. Altijd effe de kettingspanning checken.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb allebei de lagers van het wiel vervangen. Het lager van het tandwiel had ik niet gekocht. Had ik inderdaad kunnen doen. Het zag er nog perfect uit en draaide ook perfect.
Wat betreft de ketting heb je helemaal gelijk in. Het is maar een indicatie. Altijd effe de kettingspanning checken.


OWh sorry........ :$ ............nu lees ik het goed ja :$ wel beide wiellagers vervangen :Y
Tandwiellager alleen niet, owhkee dat had handig geweest maar is inderdaad geen noodzaak.
 
Je hebt er wel een heel werk van gemaakt... Uitlaat, hugger en remklauw hoeven helemaal niet gedemonteerd te worden. Bovendien kun je in tegenstelling tot wat je zegt de lagers er wel prima met een staaf uit slaan vanaf de andere kant. De kettingspanners hoeven ook helemaal niet los om het achterwiel eruit te halen.
 
Je hebt er wel een heel werk van gemaakt... Uitlaat, hugger en remklauw hoeven helemaal niet gedemonteerd te worden. Bovendien kun je in tegenstelling tot wat je zegt de lagers er wel prima met een staaf uit slaan vanaf de andere kant. De kettingspanners hoeven ook helemaal niet los om het achterwiel eruit te halen.

:^

Ik heb het een paarweken geleden gedaan. Gewoon met een staaf. Gaat wat moeilijker maar is niet onmogelijk. Bij mij was het tandwiel lager verrot. Ik voelde het op de stepjes trillen. Andere lagers zagen er nog goed uit maar toch maar gelijk vervangen.

Maar verder toppie :} En nu weer lekker :]
 
Laatst bewerkt:
Ik heb deze er voorzichting, goed ingevet, ingetikt met een grote dop van de dopsleutelset. Ik las ergens dat je de lagers ook eerst in de vriezer kunt leggen. Dan gaan ze er makkelijker in.

Heb je nog op of aanmerkingen of toevoegingen laat het gerust weten. ;)

Op een ander forum kwam wederom het vervangen van wiellagers aan de orde. Volgens mij wordt dat vaak verkeerd gedaan. Aangezien er vele mensen uitgaan van de informatie in zulke topics brengt dat ook een zekere verantwoording met zich mee, vind ik. Zelf ben ik geen specialist of wat dan ook, het verhaal kan dus incorrect of onvolledig zijn. In dat geval vertrouw ik erop dat iemand het aanvult, verbeterd of wat dan ook.



In principe moeten de lagers vrij van spanning gemonteerd zijn. Dat houd in dat bij het monteren van de achteras "geen" speling mag zitten tussen de binnenste lagerschalen en de afstandsbussen. Zou die er wel zijn dan zou het aandraaien van de achteras alleen de binnenste lagerschalen naar elkaar toe duwen en zo spanning veroorzaken.

Als de lagers er in getikt moeten worden is het dus verstandig om iets te gebruiken wat zo gelijk mogelijk tegen de buitenste en binnenste schaal komt. Dus zo min mogelijk vervorming en perfect vlak, zie "bearing driver kit".

Verder denk ik dat het verstandig is om er zeker van te zijn dat de bussen goed gepositioneerd zijn. Dus recht en in lijn met de binnenste lagerschalen. Door deels een as erin te steken zou dat goed moeten zijn.

De afstand tussen de zittingen zou maar minimaal minder mogen zijn dan de lengte van de bijbehorende bus. Anders zouden er problemen met de uitlijning kunnen ontstaan. Vuil tussen de zitting en buitenste schaal is dus ongewenst!

Ik las ergens dat je de lagers ook eerst in de vriezer kunt leggen. Dan gaan ze er makkelijker in.

Indien juist toegepast volgens mij een goed plan. Behalve het condens dan.. en eventuele spanning door temperatuursverschillen (verfbrander bv)..?

Eigenlijk de enige juiste oplossing..

Nog even naar oma :W
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan