Bij deze maar besloten dat ik materiaal genoeg heb om een project pagina te openen.
Het gaat om een Yamaha XT550 uit 83'
Aardig oud en lelijk dus Het was een beetje wat de gek er voor geeft en aangezien ik een grote fan van het Yamaha 600 1cil blok ben, en dit het 1e type daar van is besloot ik hem maar om te gaan bouwen naar wat leuks.
Hij wordt zwart met fluor groen, heb altijd al eens een brommer in die kleurstelling willen hebben dus moest het er nou maar eens van komen. Ook het uiterlijk wordt flink verandert, maar ik wil wel wat van de "oldskool" details bewaren. Het kapwerk wordt ook wat moderner maar niet te puntig of iets dergelijks.
Op werk hadden we nog wat velgjes van een CB500 liggen en waren grotendeels al plug en play dus die gingen eronder:
En een kleurshopje:
Goed na wat rondkijken op internet maar wat spul besteld:
Het achterspatbord moet nog pasgemaakt worden en de knippers komen er uiteindelijk niet op maar zelfs de ventieldopjes zijn gemod
Ook het blok wordt flink aangepakt, dit zijn tot nu toe de plannen:
XT600 NM topset
Stage 1 nokkenas
Dikke bochten
Open TT demper
Dynojetkit stage 3
Twin air schuimfilters
Natuurlijk wordt er aan het eind een run gemaakt, ben benieuwd wat er uit komt! De gok ligt zo rond de 55pk met een uitwijking naar de 60.
En natuurlijk wat foto's van het spul:
Topset:
Demper in ongepoetste staat
Toen begonnen we maar met het slopen van de brommer, aagezien zowat alles gepoedercoat en aangepast moest worden:
En dit is zon beetje wat je over houd:
Voor de leuk ook een lijstje gemaakt met wat ik er allemaal af laat:
Accu
spiegels
Knippers
Ijzeren plaat onder A-spatbord
Keienvanger
Koplamp beugel
Tellers en alle elektronische bediening
Overbodige beugeltjes afgeslepen
Helmslot verwijdert
Achterlicht beugel
Giga Luchtfilterhuis
Standaard weegt die 145 kilo, doel is uiteindelijk om tussen de 125 en de 130 uit te komen, en we zijn goed op weg!
Het zou natuurlijk geen 'project' zijn als we hem technisch niet zouden opleuken. De trommelrem achter blijft, vind ik wel makkelijk maar voor komt er een 4 zuigerige brembo op, met bijbehorende pomp afkomstig van een SZR.
Tevens een voorvork van een XT600 op de kop getikt, er komen progressievere veren in en misschien later nog een stabilisator tussen, maar het is al een stuk dikker zo.
-------------------------------------------------------------------------------------------
Na een tijdje had ik wat spullen bij mekaar en voor de gein had ik het even in mekaar gezet, wel met willekeurige draadeinden dus van de hoogte klopt niks:
Owja ook nog een Titanium geannodiseerd stuur op de beurs gekocht en gepast:
--------------------------------------------------------------------------------------------
Toen het blok onder handen genomen. De pakkingset en de zuigerveren waren binnen dus ik wou het spul gaan monteren maar wat bleek, het hemd van de cilinder was net een paar milimeter te groot!
Balen dus, het hele blok moest uit elkaar en de carters moesten uitgekotterd worden. Nu zit het blok heerlijk simpel in mekaar en heb ik meteen alles kunnen nakijken maar toch.
Lege carters:
De ingewanden:
En het resultaat:
Hier zit alles bijna in mekaar, ik heb meteen de koppeling maar verstevigd. Leuke bijkomstigheid is dat de koppelingsdeksel van magnesium is, staat wel stoer
-------------------------------------------------------------------------------------------
Heden zit ik alleen op de nokkenas en de Dynamodekselpakking te wachten en dan is het blokje klaar. Maandag ga ik alles naar de poedercoater brengen en als ik dat terug heb kan ik beginnen met bouwen.
De bandjes zijn ook al besteld, heb gekozen voor Dunlops:
Dunlop Sportmax D208 SM 140/70/17
Dunlop sportmax D208 F 110/70/17
-------------------------------------------------------------------------------------------
Wordt vervolgt
En vandaag is het weer tijd voor een update!
De nieuwe nokkenas is binnen, de bochten ook maar daar heb ik nog geen foto van.
Ook het spul terug van de poedercoater, alleen heeft die mijn achterbrug groen gemaakt inplaats van zwart.... moet nog even zien hoe het er uit ziet.
En het spul gemonteerd, achterbrug kon nog niet i.v.m. het blok.
Morgen het blokje erin hangen, ben alleen 1 klepsteldekseltje kwijt maar hoop hem morgen weer te vinden. Dan de kabelboom klaarmaken en de originele wielen erin hangen. Dan kan die iig rollen, en gaan we hem proberen te starten!
-------------------------------------------------------------------------------------------
Vandaag heel druk bezig geweest, heb het klepsteldekseltje weer gevonden en ik ben er achter gekomen dat de kabelboom helemaal niet aangepast hoeft te worden! Ideaal!!
Morgen ga ik hem proberen te starten, en nu laat ik de foto's voor zich spreken:
-----------------------------------------------------------------------------------------
Oeh, vandaag een legendarische dag!!! Hoop gedaan, maar het starten was het belangrijkst! Nadat alles compleet uit mekaar heb gelegen, en aangepast is had hij 3 kickjes nodig en hij liep!!!!! En mooi!!! echt suuuuuper! Heel zuiver, mooi stationair, super felle gasreactie en leuke plofjes al, starten doet die ook echt goed alleen wat is dat verdomme zwaar zeg zonder decompresseur oid....
Verder ongeveer afgebouwd, alleen met het vullen van de tank kwam ik erachter dat er 2 piepkleine gaatjes in zijn gekomen door het stralen, flink balen want dit moet ook weer gelast worden. Verder moet ik de verlichting nog goed aansluiten, moet even kijken waar ik de + vandaan haal, aangezien er nu geen accu inzit en ik geen gelijkspanning kan vinden.. Nouja nog een klein beetje te doen, maar eerst de foto's:
Wat ik nu nog moet doen:
Carterontluchting fixen
Zadel laten bekleden
Tank lassen, en laten spuiten
Nieuwe kapjes pasmaken
Verlichting werkend maken (geen accu)
Velgen klaarmaken, en pas laten maken.
En dan kunnen we heerlijk klapperen :D Vandaag paar keer laten lopen dus, en viel me op dat steeds als je hem uitzette het toerental doodviel (goh) maar dan als die uit was, gaf die nog 2 plofjes na, geweldig :D
-----------------------------------------------------------------------------------------
Vandaag de velgen opgehaald:
En de banden gemonteerd:
-----------------------------------------------------------------------------------------
Zonder foto's dit keer helaas maar wel een grote update!!
Vandaag het spul opgehaald van Bakker, man man man wat ziet het er prachtig uit! Vooral de voorrem-adapter is een staaltje vakwerk! Niks dan lof voor de mensen daar
Helaas zaten er ook wat dingen tegen:
1. Het schakeltje zat niet bij de ketting bij dus ik heb nog niet kunnen rijden.
2. De banjobouten van de voorrem waren er niet meer dus andere gepakt maar een hels karwei om te ontluchten. Heb nu eindelijk een klein beetje druk en morgen ga ik ermee verder.
3. Er is geen stang gemaakt om de achtertrommel op zijn plaats te houden. Ik moet nog even kijken hoe ik dit ga fabriceren.
Maar hij loopt en start nog steeds super, dus zodra die dingen gedaan zijn kan ik iig flink beginnen!
Wat hierna nog gedaan moet worden maar niet noodzakelijk is om te kunnen rijden:
1. Zijkappen monteren, en nieuwe koplamp
2. Verlichting fixen
3. Tank laten spuiten en toch met Tank-Cure behandelen aangezien hij nog een klein beetje lekt.
4. Stickers en laatste details aanbrengen.
5. Ketting monteren
6. Remstang maken
7. Andere rempomp monteren
Dan is die helemaal af
Vanavond even de rimstriping geplakt en meteen wat foto's gemaakt. Hier het resultaat:
En het werk van Bakker:
-----------------------------------------------------------------------------------------
En eindelijk!! Ik heb er op gereden
Al was het maar een paar rondjes door de straat, damn wat vet!
Heb de achterrem nu gemaakt, moet de stang nog een beetje afwerken en dan spuiten maar het ziet er al aardig netjes uit zo! Vorige week ook een nieuwe (dikkere) rempomp opgehaald, maar ook deze doet het niet.. Wordt er een beetje moedeloos van. Maargoed, deze week de tank behandelen en laten spuiten en kijken wat we aan de pomp gaan doen, maar dan is die ook echt af!
Oja, ik vond de voorvering nog wel wat slap, paar keer wou die al achterover maar ik vond de voorkant te erg wiebelen. Gelukkig is dat allemaal te regelen met luchtdruk dus we pompen er gewoon wat bij
-----------------------------------------------------------------------------------------`
Afgelopen vrijdag weer eens wat gesleuteld. Had de rempomp en koplamp binnen gekregen. Voorrem is nu volledig operationeel, hard als een tiet! Mag ook wel met een ZX9R pomp
Ook de tank heb ik behandeld, die staat nu nog te drogen en met een paar daagjes kan er weer benzine in!
De koppeling kwam niet geheel vrij dus ik heb hem iets minder versterkt, hopen dat het nu goed is.
Het enige wat mij nog rest is een koppelstukje halen om de overloop op de carterontluchting aan te sluiten en ik kan rijden! Dan moet natuurlijk de tank nog gespoten worden maar dat is bijzaak natuurlijk
-----------------------------------------------------------------------------------------`
En ff 2 filmpjes tussendoor:
-----------------------------------------------------------------------------------------
En hij is nagenoeg af!!
Het gaat om een Yamaha XT550 uit 83'
Aardig oud en lelijk dus Het was een beetje wat de gek er voor geeft en aangezien ik een grote fan van het Yamaha 600 1cil blok ben, en dit het 1e type daar van is besloot ik hem maar om te gaan bouwen naar wat leuks.
Hij wordt zwart met fluor groen, heb altijd al eens een brommer in die kleurstelling willen hebben dus moest het er nou maar eens van komen. Ook het uiterlijk wordt flink verandert, maar ik wil wel wat van de "oldskool" details bewaren. Het kapwerk wordt ook wat moderner maar niet te puntig of iets dergelijks.
Op werk hadden we nog wat velgjes van een CB500 liggen en waren grotendeels al plug en play dus die gingen eronder:
En een kleurshopje:
Goed na wat rondkijken op internet maar wat spul besteld:
Het achterspatbord moet nog pasgemaakt worden en de knippers komen er uiteindelijk niet op maar zelfs de ventieldopjes zijn gemod
Ook het blok wordt flink aangepakt, dit zijn tot nu toe de plannen:
XT600 NM topset
Stage 1 nokkenas
Dikke bochten
Open TT demper
Dynojetkit stage 3
Twin air schuimfilters
Natuurlijk wordt er aan het eind een run gemaakt, ben benieuwd wat er uit komt! De gok ligt zo rond de 55pk met een uitwijking naar de 60.
En natuurlijk wat foto's van het spul:
Topset:
Demper in ongepoetste staat
Toen begonnen we maar met het slopen van de brommer, aagezien zowat alles gepoedercoat en aangepast moest worden:
En dit is zon beetje wat je over houd:
Voor de leuk ook een lijstje gemaakt met wat ik er allemaal af laat:
Accu
spiegels
Knippers
Ijzeren plaat onder A-spatbord
Keienvanger
Koplamp beugel
Tellers en alle elektronische bediening
Overbodige beugeltjes afgeslepen
Helmslot verwijdert
Achterlicht beugel
Giga Luchtfilterhuis
Standaard weegt die 145 kilo, doel is uiteindelijk om tussen de 125 en de 130 uit te komen, en we zijn goed op weg!
Het zou natuurlijk geen 'project' zijn als we hem technisch niet zouden opleuken. De trommelrem achter blijft, vind ik wel makkelijk maar voor komt er een 4 zuigerige brembo op, met bijbehorende pomp afkomstig van een SZR.
Tevens een voorvork van een XT600 op de kop getikt, er komen progressievere veren in en misschien later nog een stabilisator tussen, maar het is al een stuk dikker zo.
-------------------------------------------------------------------------------------------
Na een tijdje had ik wat spullen bij mekaar en voor de gein had ik het even in mekaar gezet, wel met willekeurige draadeinden dus van de hoogte klopt niks:
Owja ook nog een Titanium geannodiseerd stuur op de beurs gekocht en gepast:
--------------------------------------------------------------------------------------------
Toen het blok onder handen genomen. De pakkingset en de zuigerveren waren binnen dus ik wou het spul gaan monteren maar wat bleek, het hemd van de cilinder was net een paar milimeter te groot!
Balen dus, het hele blok moest uit elkaar en de carters moesten uitgekotterd worden. Nu zit het blok heerlijk simpel in mekaar en heb ik meteen alles kunnen nakijken maar toch.
Lege carters:
De ingewanden:
En het resultaat:
Hier zit alles bijna in mekaar, ik heb meteen de koppeling maar verstevigd. Leuke bijkomstigheid is dat de koppelingsdeksel van magnesium is, staat wel stoer
-------------------------------------------------------------------------------------------
Heden zit ik alleen op de nokkenas en de Dynamodekselpakking te wachten en dan is het blokje klaar. Maandag ga ik alles naar de poedercoater brengen en als ik dat terug heb kan ik beginnen met bouwen.
De bandjes zijn ook al besteld, heb gekozen voor Dunlops:
Dunlop Sportmax D208 SM 140/70/17
Dunlop sportmax D208 F 110/70/17
-------------------------------------------------------------------------------------------
Wordt vervolgt
En vandaag is het weer tijd voor een update!
De nieuwe nokkenas is binnen, de bochten ook maar daar heb ik nog geen foto van.
Ook het spul terug van de poedercoater, alleen heeft die mijn achterbrug groen gemaakt inplaats van zwart.... moet nog even zien hoe het er uit ziet.
En het spul gemonteerd, achterbrug kon nog niet i.v.m. het blok.
Morgen het blokje erin hangen, ben alleen 1 klepsteldekseltje kwijt maar hoop hem morgen weer te vinden. Dan de kabelboom klaarmaken en de originele wielen erin hangen. Dan kan die iig rollen, en gaan we hem proberen te starten!
-------------------------------------------------------------------------------------------
Vandaag heel druk bezig geweest, heb het klepsteldekseltje weer gevonden en ik ben er achter gekomen dat de kabelboom helemaal niet aangepast hoeft te worden! Ideaal!!
Morgen ga ik hem proberen te starten, en nu laat ik de foto's voor zich spreken:
-----------------------------------------------------------------------------------------
Oeh, vandaag een legendarische dag!!! Hoop gedaan, maar het starten was het belangrijkst! Nadat alles compleet uit mekaar heb gelegen, en aangepast is had hij 3 kickjes nodig en hij liep!!!!! En mooi!!! echt suuuuuper! Heel zuiver, mooi stationair, super felle gasreactie en leuke plofjes al, starten doet die ook echt goed alleen wat is dat verdomme zwaar zeg zonder decompresseur oid....
Verder ongeveer afgebouwd, alleen met het vullen van de tank kwam ik erachter dat er 2 piepkleine gaatjes in zijn gekomen door het stralen, flink balen want dit moet ook weer gelast worden. Verder moet ik de verlichting nog goed aansluiten, moet even kijken waar ik de + vandaan haal, aangezien er nu geen accu inzit en ik geen gelijkspanning kan vinden.. Nouja nog een klein beetje te doen, maar eerst de foto's:
Wat ik nu nog moet doen:
Carterontluchting fixen
Zadel laten bekleden
Tank lassen, en laten spuiten
Nieuwe kapjes pasmaken
Verlichting werkend maken (geen accu)
Velgen klaarmaken, en pas laten maken.
En dan kunnen we heerlijk klapperen :D Vandaag paar keer laten lopen dus, en viel me op dat steeds als je hem uitzette het toerental doodviel (goh) maar dan als die uit was, gaf die nog 2 plofjes na, geweldig :D
-----------------------------------------------------------------------------------------
Vandaag de velgen opgehaald:
En de banden gemonteerd:
-----------------------------------------------------------------------------------------
Zonder foto's dit keer helaas maar wel een grote update!!
Vandaag het spul opgehaald van Bakker, man man man wat ziet het er prachtig uit! Vooral de voorrem-adapter is een staaltje vakwerk! Niks dan lof voor de mensen daar
Helaas zaten er ook wat dingen tegen:
1. Het schakeltje zat niet bij de ketting bij dus ik heb nog niet kunnen rijden.
2. De banjobouten van de voorrem waren er niet meer dus andere gepakt maar een hels karwei om te ontluchten. Heb nu eindelijk een klein beetje druk en morgen ga ik ermee verder.
3. Er is geen stang gemaakt om de achtertrommel op zijn plaats te houden. Ik moet nog even kijken hoe ik dit ga fabriceren.
Maar hij loopt en start nog steeds super, dus zodra die dingen gedaan zijn kan ik iig flink beginnen!
Wat hierna nog gedaan moet worden maar niet noodzakelijk is om te kunnen rijden:
1. Zijkappen monteren, en nieuwe koplamp
2. Verlichting fixen
3. Tank laten spuiten en toch met Tank-Cure behandelen aangezien hij nog een klein beetje lekt.
4. Stickers en laatste details aanbrengen.
5. Ketting monteren
6. Remstang maken
7. Andere rempomp monteren
Dan is die helemaal af
Vanavond even de rimstriping geplakt en meteen wat foto's gemaakt. Hier het resultaat:
En het werk van Bakker:
-----------------------------------------------------------------------------------------
En eindelijk!! Ik heb er op gereden
Al was het maar een paar rondjes door de straat, damn wat vet!
Heb de achterrem nu gemaakt, moet de stang nog een beetje afwerken en dan spuiten maar het ziet er al aardig netjes uit zo! Vorige week ook een nieuwe (dikkere) rempomp opgehaald, maar ook deze doet het niet.. Wordt er een beetje moedeloos van. Maargoed, deze week de tank behandelen en laten spuiten en kijken wat we aan de pomp gaan doen, maar dan is die ook echt af!
Oja, ik vond de voorvering nog wel wat slap, paar keer wou die al achterover maar ik vond de voorkant te erg wiebelen. Gelukkig is dat allemaal te regelen met luchtdruk dus we pompen er gewoon wat bij
-----------------------------------------------------------------------------------------`
Afgelopen vrijdag weer eens wat gesleuteld. Had de rempomp en koplamp binnen gekregen. Voorrem is nu volledig operationeel, hard als een tiet! Mag ook wel met een ZX9R pomp
Ook de tank heb ik behandeld, die staat nu nog te drogen en met een paar daagjes kan er weer benzine in!
De koppeling kwam niet geheel vrij dus ik heb hem iets minder versterkt, hopen dat het nu goed is.
Het enige wat mij nog rest is een koppelstukje halen om de overloop op de carterontluchting aan te sluiten en ik kan rijden! Dan moet natuurlijk de tank nog gespoten worden maar dat is bijzaak natuurlijk
-----------------------------------------------------------------------------------------`
En ff 2 filmpjes tussendoor:
-----------------------------------------------------------------------------------------
En hij is nagenoeg af!!
Laatst bewerkt: