Yamaha XT550 SM Project

MrOi

MF veteraan
20 sep 2006
3.645
2
Arnhem
Bij deze maar besloten dat ik materiaal genoeg heb om een project pagina te openen.

Het gaat om een Yamaha XT550 uit 83'

mvc012fqf8.jpg

mvc013fug9.jpg


Aardig oud en lelijk dus :+ Het was een beetje wat de gek er voor geeft en aangezien ik een grote fan van het Yamaha 600 1cil blok ben, en dit het 1e type daar van is besloot ik hem maar om te gaan bouwen naar wat leuks.

Hij wordt zwart met fluor groen, heb altijd al eens een brommer in die kleurstelling willen hebben dus moest het er nou maar eens van komen. Ook het uiterlijk wordt flink verandert, maar ik wil wel wat van de "oldskool" details bewaren. Het kapwerk wordt ook wat moderner maar niet te puntig of iets dergelijks.

Op werk hadden we nog wat velgjes van een CB500 liggen en waren grotendeels al plug en play dus die gingen eronder:

mvc010fvb9.jpg


En een kleurshopje:

versie51tl9.jpg


Goed na wat rondkijken op internet maar wat spul besteld:

mvc009fan6.jpg

mvc001fhd5.jpg


Het achterspatbord moet nog pasgemaakt worden en de knippers komen er uiteindelijk niet op maar zelfs de ventieldopjes zijn gemod :+


Ook het blok wordt flink aangepakt, dit zijn tot nu toe de plannen:

XT600 NM topset
Stage 1 nokkenas
Dikke bochten
Open TT demper
Dynojetkit stage 3
Twin air schuimfilters


Natuurlijk wordt er aan het eind een run gemaakt, ben benieuwd wat er uit komt! De gok ligt zo rond de 55pk met een uitwijking naar de 60.

En natuurlijk wat foto's van het spul:

Topset:
mvc024fyt8.jpg

Demper in ongepoetste staat
mvc020fdc7.jpg


Toen begonnen we maar met het slopen van de brommer, aagezien zowat alles gepoedercoat en aangepast moest worden:

mvc022fha6.jpg

mvc025fpc4.jpg


En dit is zon beetje wat je over houd:

mvc024fdc2.jpg

mvc023fyj9.jpg


Voor de leuk ook een lijstje gemaakt met wat ik er allemaal af laat:

Accu
spiegels
Knippers
Ijzeren plaat onder A-spatbord
Keienvanger
Koplamp beugel
Tellers en alle elektronische bediening
Overbodige beugeltjes afgeslepen
Helmslot verwijdert
Achterlicht beugel
Giga Luchtfilterhuis

Standaard weegt die 145 kilo, doel is uiteindelijk om tussen de 125 en de 130 uit te komen, en we zijn goed op weg!

Het zou natuurlijk geen 'project' zijn als we hem technisch niet zouden opleuken. De trommelrem achter blijft, vind ik wel makkelijk maar voor komt er een 4 zuigerige brembo op, met bijbehorende pomp afkomstig van een SZR.

mvc028fuf9.jpg


Tevens een voorvork van een XT600 op de kop getikt, er komen progressievere veren in en misschien later nog een stabilisator tussen, maar het is al een stuk dikker zo.

-------------------------------------------------------------------------------------------

Na een tijdje had ik wat spullen bij mekaar en voor de gein had ik het even in mekaar gezet, wel met willekeurige draadeinden dus van de hoogte klopt niks:

mvc035fgv3.jpg

mvc030fzb7.jpg

mvc013fki8.jpg


Owja ook nog een Titanium geannodiseerd stuur op de beurs gekocht en gepast:

mvc016fsz0.jpg


--------------------------------------------------------------------------------------------

Toen het blok onder handen genomen. De pakkingset en de zuigerveren waren binnen dus ik wou het spul gaan monteren maar wat bleek, het hemd van de cilinder was net een paar milimeter te groot!
Balen dus, het hele blok moest uit elkaar en de carters moesten uitgekotterd worden. Nu zit het blok heerlijk simpel in mekaar en heb ik meteen alles kunnen nakijken maar toch.

Lege carters:

mvc001fvs6.jpg


De ingewanden:

mvc003fim6.jpg


En het resultaat:

mvc027fni7.jpg

mvc026foi9.jpg


Hier zit alles bijna in mekaar, ik heb meteen de koppeling maar verstevigd. Leuke bijkomstigheid is dat de koppelingsdeksel van magnesium is, staat wel stoer :9

mvc042frs0.jpg


-------------------------------------------------------------------------------------------

Heden zit ik alleen op de nokkenas en de Dynamodekselpakking te wachten en dan is het blokje klaar. Maandag ga ik alles naar de poedercoater brengen en als ik dat terug heb kan ik beginnen met bouwen.

De bandjes zijn ook al besteld, heb gekozen voor Dunlops:

Dunlop Sportmax D208 SM 140/70/17
Dunlop sportmax D208 F 110/70/17

-------------------------------------------------------------------------------------------

Wordt vervolgt ;)


En vandaag is het weer tijd voor een update! *D

De nieuwe nokkenas is binnen, de bochten ook maar daar heb ik nog geen foto van.

mvc017fuf9.jpg



Ook het spul terug van de poedercoater, alleen heeft die mijn achterbrug groen gemaakt inplaats van zwart.... moet nog even zien hoe het er uit ziet.

mvc018fot1.jpg


mvc019fix4.jpg


En het spul gemonteerd, achterbrug kon nog niet i.v.m. het blok.

mvc020ftn2.jpg


mvc021fok3.jpg


mvc022fxd5.jpg


Morgen het blokje erin hangen, ben alleen 1 klepsteldekseltje kwijt maar hoop hem morgen weer te vinden. Dan de kabelboom klaarmaken en de originele wielen erin hangen. Dan kan die iig rollen, en gaan we hem proberen te starten! :9~

-------------------------------------------------------------------------------------------

Vandaag heel druk bezig geweest, heb het klepsteldekseltje weer gevonden en ik ben er achter gekomen dat de kabelboom helemaal niet aangepast hoeft te worden! Ideaal!!

Morgen ga ik hem proberen te starten, en nu laat ik de foto's voor zich spreken:

mvc023fgj8.jpg


mvc024fsk4.jpg


mvc025fxz8.jpg


mvc026fve4.jpg


mvc027fxu1.jpg


-----------------------------------------------------------------------------------------

Oeh, vandaag een legendarische dag!!! Hoop gedaan, maar het starten was het belangrijkst! Nadat alles compleet uit mekaar heb gelegen, en aangepast is had hij 3 kickjes nodig en hij liep!!!!! En mooi!!! :/ echt suuuuuper! Heel zuiver, mooi stationair, super felle gasreactie en leuke plofjes al, starten doet die ook echt goed alleen wat is dat verdomme zwaar zeg zonder decompresseur oid....

Verder ongeveer afgebouwd, alleen met het vullen van de tank kwam ik erachter dat er 2 piepkleine gaatjes in zijn gekomen door het stralen, flink balen want dit moet ook weer gelast worden. Verder moet ik de verlichting nog goed aansluiten, moet even kijken waar ik de + vandaan haal, aangezien er nu geen accu inzit en ik geen gelijkspanning kan vinden.. Nouja nog een klein beetje te doen, maar eerst de foto's:

mvc029fdu7.jpg


mvc030fac9.jpg


mvc031fpb0.jpg


mvc032fgi9.jpg


mvc033fcp3.jpg


mvc034fwj4.jpg


mvc035fbr3.jpg


Wat ik nu nog moet doen:

Carterontluchting fixen
Zadel laten bekleden
Tank lassen, en laten spuiten
Nieuwe kapjes pasmaken
Verlichting werkend maken (geen accu)
Velgen klaarmaken, en pas laten maken.

En dan kunnen we heerlijk klapperen :D Vandaag paar keer laten lopen dus, en viel me op dat steeds als je hem uitzette het toerental doodviel (goh) maar dan als die uit was, gaf die nog 2 plofjes na, geweldig :D

-----------------------------------------------------------------------------------------

Vandaag de velgen opgehaald:

afb001ou9.jpg


afb029vn4.jpg


En de banden gemonteerd:

afb030mg4.jpg


-----------------------------------------------------------------------------------------

Zonder foto's dit keer helaas maar wel een grote update!!

Vandaag het spul opgehaald van Bakker, man man man wat ziet het er prachtig uit! Vooral de voorrem-adapter is een staaltje vakwerk! Niks dan lof voor de mensen daar :)

Helaas zaten er ook wat dingen tegen:

1. Het schakeltje zat niet bij de ketting bij dus ik heb nog niet kunnen rijden.
2. De banjobouten van de voorrem waren er niet meer dus andere gepakt maar een hels karwei om te ontluchten. Heb nu eindelijk een klein beetje druk en morgen ga ik ermee verder.
3. Er is geen stang gemaakt om de achtertrommel op zijn plaats te houden. Ik moet nog even kijken hoe ik dit ga fabriceren.

Maar hij loopt en start nog steeds super, dus zodra die dingen gedaan zijn kan ik iig flink beginnen! *D

Wat hierna nog gedaan moet worden maar niet noodzakelijk is om te kunnen rijden:

1. Zijkappen monteren, en nieuwe koplamp
2. Verlichting fixen
3. Tank laten spuiten en toch met Tank-Cure behandelen aangezien hij nog een klein beetje lekt.
4. Stickers en laatste details aanbrengen.
5. Ketting monteren
6. Remstang maken
7. Andere rempomp monteren

Dan is die helemaal af :)

Vanavond even de rimstriping geplakt en meteen wat foto's gemaakt. Hier het resultaat:

img9302xa4.jpg


img9303ox9.jpg


img9299pp3.jpg


img9306sp1.jpg


img9312fi0.jpg


img9310tt5.jpg



En het werk van Bakker:




-----------------------------------------------------------------------------------------

En eindelijk!! Ik heb er op gereden *O*

Al was het maar een paar rondjes door de straat, damn wat vet!

Heb de achterrem nu gemaakt, moet de stang nog een beetje afwerken en dan spuiten maar het ziet er al aardig netjes uit zo! Vorige week ook een nieuwe (dikkere) rempomp opgehaald, maar ook deze doet het niet.. Wordt er een beetje moedeloos van. Maargoed, deze week de tank behandelen en laten spuiten en kijken wat we aan de pomp gaan doen, maar dan is die ook echt af!

Oja, ik vond de voorvering nog wel wat slap, paar keer wou die al achterover maar ik vond de voorkant te erg wiebelen. Gelukkig is dat allemaal te regelen met luchtdruk dus we pompen er gewoon wat bij :)

-----------------------------------------------------------------------------------------`

Afgelopen vrijdag weer eens wat gesleuteld. Had de rempomp en koplamp binnen gekregen. Voorrem is nu volledig operationeel, hard als een tiet! Mag ook wel met een ZX9R pomp :)

Ook de tank heb ik behandeld, die staat nu nog te drogen en met een paar daagjes kan er weer benzine in!

De koppeling kwam niet geheel vrij dus ik heb hem iets minder versterkt, hopen dat het nu goed is.

Het enige wat mij nog rest is een koppelstukje halen om de overloop op de carterontluchting aan te sluiten en ik kan rijden! Dan moet natuurlijk de tank nog gespoten worden maar dat is bijzaak natuurlijk O-)

-----------------------------------------------------------------------------------------`

En ff 2 filmpjes tussendoor:



-----------------------------------------------------------------------------------------

En hij is nagenoeg af!!







 
Laatst bewerkt:
lijkt erop dat je projectje de goeie kant op gaat!

als ie af is ff testen op de akermaat? ;)

en dan niet net zoals je tenere! :+
 
lijkt erop dat je projectje de goeie kant op gaat!

als ie af is ff testen op de akermaat? ;)

en dan niet net zoals je tenere! :+

Wellicht kom ik een rondje meepakken, maar eerst gaat die op de testbank ;)

Moet ook nog ingereden worden he O-) Ben wel benieuwd hoe die gaat aanvoelen qua handeling en stuurgedrag, hoop dat de voorvork niet te erg zwabberd. De poten zijn normaal vrij slap, ik maak ze al flink wat stugger maar denk dat uiteindelijk een stabilisator geen overbodige luxe is.

En 1 ding, hier kan niet zo veel aan kapot gelukkig :}
 
denk dat uiteindelijk een stabilisator geen overbodige luxe is.
Dat denk ik ook.

Grappig, toen ik begon met lezen over de topset d8 ik al 'dat gaat niet passen' maar daar kwam je snel genoeg achter :+

ps. ik heb wel interesse in je keienvanger.
 
Laatst bewerkt:
Dat denk ik ook.

Grappig, toen ik begon met lezen over de topset d8 ik al 'dat gaat niet passen' maar daar kwam je snel genoeg achter :+

ps. ik heb wel interesse in je keienvanger.

Nou het blok is verder identiek aan de rest, en zo dacht ik ook de 550 cilinder, slag is verder wel hetzelfde... Maargoed. Die keienvanger mag je zo af komen halen :)
 
Nou het blok is verder identiek aan de rest, en zo dacht ik ook de 550 cilinder, slag is verder wel hetzelfde... Maargoed. Die keienvanger mag je zo af komen halen :)
Sooow! Da's een leuke vraagprijs!
;)
 
Nou het blok is verder identiek aan de rest, en zo dacht ik ook de 550 cilinder, slag is verder wel hetzelfde... Maargoed. Die keienvanger mag je zo af komen halen :)
er zitten wel verschillen in. big-end pen bijv. is slanker wat de 550 krukas geliefd maakt in de racerij.
jofkotmeel btw 8-)
 
er zitten wel verschillen in. big-end pen bijv. is slanker wat de 550 krukas geliefd maakt in de racerij.
jofkotmeel btw 8-)

Yay dan heb ik bij deze ook een race krukas erin zitten :+ Voor de rest, alles wat ik eraf laat doe ik helemaal niks mee dus als iemand nog wat onderdelen zoekt, meeste mag zo of voor een zacht prijsje weg ;)
 
Yay dan heb ik bij deze ook een race krukas erin zitten :+ Voor de rest, alles wat ik eraf laat doe ik helemaal niks mee dus als iemand nog wat onderdelen zoekt, meeste mag zo of voor een zacht prijsje weg ;)
in feite wel.
Ik zieje morgen dan kijk ik gelijk ff of ik wat kan gebruiken.
 
Heb eindelijk weer een updateje.

Volgende woensdag wordt het spul opgehaald van de coater, die dinsdag daarop gaan we bouwen!! Eind volgende week krijg ik mijn nokkenas terug, ik ben benieuwd *D

Heb gister een beetje aan de motor gewerkt, het blokje voornamelijk. Heb van 2 filter's 1 gemaakt, moet het alleen nog een beetje afwerken. Alle slangen zijn gemonteerd en de ontstekingsdeksel zit erop.

Alleen wou ik mijn kleppenlichter monteren maar zag dat in deze kleppendeksel geen gat zat. Omdat ik nog geen zin heb daar een lagertje en keering in te stoppen heb ik het zo gelaten, kijken of die een beetje aan te krijgen is en anders kan ik hem altijd (van buitenaf) nog monteren, manueel welteverstaan.

Meer update's over 2 weken, ik heb er zin in!!


Trouwens, alles (behalve de tank en voorspatbord) is al gespoten, heb er alleen nog geen foto's van.
 
Heb eindelijk weer een updateje.

Volgende woensdag wordt het spul opgehaald van de coater, die dinsdag daarop gaan we bouwen!! Eind volgende week krijg ik mijn nokkenas terug, ik ben benieuwd *D

Heb gister een beetje aan de motor gewerkt, het blokje voornamelijk. Heb van 2 filter's 1 gemaakt, moet het alleen nog een beetje afwerken. Alle slangen zijn gemonteerd en de ontstekingsdeksel zit erop.

Alleen wou ik mijn kleppenlichter monteren maar zag dat in deze kleppendeksel geen gat zat. Omdat ik nog geen zin heb daar een lagertje en keering in te stoppen heb ik het zo gelaten, kijken of die een beetje aan te krijgen is en anders kan ik hem altijd (van buitenaf) nog monteren, manueel welteverstaan.

Meer update's over 2 weken, ik heb er zin in!!


Trouwens, alles (behalve de tank en voorspatbord) is al gespoten, heb er alleen nog geen foto's van.
Moeten we nog langer wachten? -O-



Hij gaat er vast goed uitzien. :Y
 
Laatst bewerkt:
Wat een grap, is de coater vergeten dat er ook nog een set velgen bij zat... Frame en achterbrug en de vorkpoten zijn wel super mooi geworden, daar ben ik wel blij mee! Nu hoop ik dat de wachttijd voor die wielen niet nog anderhalve maand is...
 
Lijkt me dat achterstallig werk gewoon voorrang heeft ;)

ik lees het wel als hij meer in mekaar zit, dan plof ik wel eten langs om te kijken.
 
Jow,

ik heb ook een XT550 gehad. Ik zag dat bij jou ( net zoals bij mij destijds) de achterzijkapjes missen. Ik had ze er van een MT5 op gezet omdat ik die nog had liggen.
Nieuw kostten die 2 kapjes 15 euro ofzo.

full


:P
 
Lijkt me dat achterstallig werk gewoon voorrang heeft ;)

ik lees het wel als hij meer in mekaar zit, dan plof ik wel eten langs om te kijken.

Precies dat vind ik ook..

Welke zijkapjes? Bij mij zitten ze er gewoon op hoor :P

Ik heb de oude velgen nog wel liggen, mss dat ik die er eerst onder zet zodat ik iig een rollend frame heb. :)
 
Laatst bewerkt:
Precies dat vind ik ook..

Welke zijkapjes? Bij mij zitten ze er gewoon op hoor :P

Ik heb de oude velgen nog wel liggen, mss dat ik die er eerst onder zet zodat ik iig een rollend frame heb. :)
Die boven je achterwiel zitten ;) Denk niet dat ze er orgineel op horen, maar ik vind het met wel mooier.
 
Terug
Bovenaan Onderaan