10W40 motorolie of toch 80W90 hypoyd in de eindoverbrenging?

jowie57

Die hard MF'er
1 aug 2010
647
25
zuid limburg
Gisteren beweerde een suzuki ux 150 sixteen rijder die ik trof , dat zijn dealer bij een beurt 10W40 motorolie in de eindoverbrenging van zijn scooter gedaan had . Terwijl ik van een dealer gehoord heb dat dit 80W90 hypoid GL5 moet zijn (cardanolie) , welke dus ook bij mijn scooter erin zit . Tegenstrijdig , wie zal het zeggen ? Service boekje geeft niet duidelijk uitsluitsel hierover .
 
In de manuel van een Honda dylan150 staat bv dat zowel 10W40 als 80W90 hypoid gebruikt mag worden. Zelf gebruik ik hypoid 80W90 van Brezan.
 
Persoonlijk denk ik dat 80W90 hypoid een betere keus is , omdat deze beter bestand is tegen de hoge druk op de tandflanken , laat zich niet wegdrukken , mechanisch stiller . De zelfde hypoid 80W90 GL5 zit ook in de cardan van mijn Yamaha BT 1100 bulldog .
 
In een cardan van een motor moet je hypoid gebruiken i.v.m. afschuifkrachtten (pignon - kroonwiel) dus geen 80W90 EP olie . Motorscooters hebben doorgaans schuine vertanding in de eindoverbrenging om een groter tandoppervlak te krijgen , zonder afschuifkrachten . Dus zou zelfs een 80W90 EP olie nog voldoen omdat er geen afschuifkrachten zijn , en alleen drukkrachten ontstaan . Maar omdat ik 80W90 hypoid heb voor mijn motor cardan , zal dit zeker niet verkeerd zijn voor het tandwielkastje van mijn UX 150 Suzuki .
 
Gisteren beweerde een suzuki ux 150 sixteen rijder die ik trof , dat zijn dealer bij een beurt 10W40 motorolie in de eindoverbrenging van zijn scooter gedaan had . Terwijl ik van een dealer gehoord heb dat dit 80W90 hypoid GL5 moet zijn (cardanolie) , welke dus ook bij mijn scooter erin zit . Tegenstrijdig , wie zal het zeggen ? Service boekje geeft niet duidelijk uitsluitsel hierover .
Beide is oké, de huidige overbrenging in de scoots zijn niet zo kritisch, vele (auto/motorscooter)fabrikanten - ook Suzuki - adviseren een 10w40 motorolie.

Een tandwiel olie van het type GL5 voor €36 per liter of een paar euries voor een 1 liter motorolie 10w40, de keus is aan jou.
 
Terug
Bovenaan Onderaan