GS550E toonbaar maken

  • Onderwerp starter Onderwerp starter HAPO
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo Brusselaar,

Welkom op het MF!
Zoals Natas al opmerkte, de balhoofdshoek is al gesitueerd in het frame.
Nu heb ik een motorhandboek van Peters en daar wordt geen balhoofdshoek vermeld.
Waarom zouden ze ook? Is toch niet intressant...
Wil je het toch weten, kun je dit zelf makkelijk op meten met een goede gradenboog.
Dit kan ik ook wel voor je doen, weet je zekerof jouw frame aangepast is of niet.
Mocht je nog onderdelen nodig hebben, mail me gerust. Mailadres staat in mn profiel.
Ik denk dat het frame een beetje te slap is voor een dragster, of gaat het je alleen om de looks?

Ohja, nu ik hier toch ben: de olijfolie doet geen zak! Ben nu bezig met terpentine...
 
Zeg Natas, ben jij zo'n persoon waar ze alles kunnen aan vragen ivm frameaanpassing draai- en freeswerk anders zou ik wel meerdere vragen jouw richting willen sturen.Ik ben ondertussen het forum aandachtig aan het lezen.
 
Zeg Natas, ben jij zo'n persoon waar ze alles kunnen aan vragen ivm frameaanpassing draai- en freeswerk anders zou ik wel meerdere vragen jouw richting willen sturen.Ik ben ondertussen het forum aandachtig aan het lezen.

Vragen kun je me alles , of ik je een bevredigend of duidelijk antwoord kan geven is een tweede.

Ik bouw bijna alles zelf (punt 1 omdat elke jojo met een zak geld ook motoren kan bouwen , punt 2 omdat ik het een sport vindt om zoveel mogelijk zelf te doen , punt 3 omdat ik het zo goedkoop mogelijk wil maken) , maar dat doen er meer.
Hapo is ook zo`n knutselaar die liever bouwt dan koopt .

kijk eerst eens in mijn topic rond van mijn ombouw , als je daar hebt gekeken weet je ook of ik je bragen naar behoeve kan beantwoorden.

Als de Cb klaar is ga ik beginnen aan een hardtail chopper , dus er is en komt genoeg om te kijken.
 
Je bent me voor Ralf , ik wilde net mijn post veranderen , en erbij zetten dat ie daar eens moest kijken bij Jerryt zijn werk ed gasten meer.
 
Nou Natas, met punt een ben ik het toch niet eens.
De handigheid, kundigheid, technisch inzicht enz kun je niet kopen. Ook al heb je meerdere zakken poen. Wat beter was geweest: iedere jojo kan met een zak geld motoren laten bouwen.
Oja, Natas: de profielen heb ik aan een ander gegeven, bij het uitblijven van een reaktie.
 
Dus gewoon een gradenboog ertegen houden want ik denk eraan om er een dragster ofzo iets in die stijl van te maken :] want het frame is denk ik al aangepast want het ziet er anders uit dan een standaard

Balhoofdshoek van een ouwe GS is standaard rond 28 graden meen ik, stukje luier als de fietsen van tegenwoordig.
 
Oja, Natas: de profielen heb ik aan een ander gegeven, bij het uitblijven van een reaktie.

Geen probleem Hans , verzendkosten waren dan meer geweest als dat ik het hier in de buurt haal , maar bedankt voor het gebaar
 
Alvast bedankt allemaal ik zal maar eerst eens doen wat jullie me aanraden.Ik had onlangs een foto gezien van Walz hardcore bikes en dat leek me wel wat, en die spreken over een balhoofdhoek van 40°.
Eerst maar eens grondig reinigen.
@NATAS ik ben je topic aan het lezen.Fijn werk met een draaibank en freesmachine zijn de mogelijkheden groter hé
@HAPO Sorry voor het onderbreken van je topic ik wist niet juist hoe ik jullie kon aanspreken.
 
Hellingshoek zit in het balhoofd van je frame , niet in je vork (bij een standaard fiets tenminste).
Dus waarom zou je die willen wten als je al een frame hebt ?
Ik zou zeggen vork ergens op de kop tikken en bouwen met die handel :Y

Niet geheel correct ;) Door de lengte van de voorvork te veranderen veranderd de balhoofdshoek (tov het wegdek) ook!
 
Matthias, volgens mij heet die hoek waar jij het over hebt anders. Hoe, weet ik niet meer.
Wel een keer gelezen. Maakt ook niet uit..
Goed, we gaan weer verder.
Vorige keer had ik wat spullen ontvangen van Ralph, hier ging het om:

ontvangenspullen1ge3.jpg


Van die accu verwacht ik eigenlijk niet veel, de zijkanten staan bol...Eerst maar eens een goede
acculader aanschaffen, ik heb er geen. Van de verchroomde balhoofdafdekkapjes heb ik er nu verscheidene en bij alle zijn ze aan de binnenzijde verroest. Ik zal tzt de mooiste uitzoeken en de binnenzijde maar stralen en spuiten. Van die rubbers heb ik al verscheidene gebruikt.

Vanmorgen/middag rond 12uur werd persoonlijk nog eens het een en ander afgeleverd, weer uit Maastricht:

ontvangenspullen2vz8.jpg


Het stuur is niet voor de GS, maar voor de GSR900.
Op de foto is te zien: diverse nieuwe remblokken, een schakelindicator (de mijne heb ik kapot gebroken), diverse verchroomde moeren en een afstandsbus (de mijne kan ik niet weervinden).

Verder nog een cilinderkop waarvan alle schroefdraden goed zijn (van de mijne is een schroefdraad dol en een uitlaatklepzitting is ingebrandt) en van de kleppen heb ik maar een goede uitlaatklep nodig (ik heb een ingebrande uitlaatklep).
Ik zal eens zeer binnenkort kijken wat ik er van kan gebruiken. Eerst maar eens schoonmaken.

cilinderkop1vx8.jpg


cilinderkop2di3.jpg


Ja, ik weet het. Het ziet er niet uit. Maar wacht, stralen en spuiten doet wonderen...

Natuurlijk werd er niet alleen wat afgeleverd, maar het een en ander opgehaald. Dat mag Ralph zelf laten zien... ;)

Zaterdag was ik in Zwolle om het een en ander op te halen ;) en heb meteen een carterhelft op de freesbank gespannen. Er moet nog een draadgat, met een afgebroken bout, uitgeboord worden. Dat ga ik morgen denk ik maar eens doen.
Verder geprobeerd de lijm vd sticker weg te halen, terpentine deed dus ook niks en verder heb ik momenteel niks in huis.
Van de cilinders heb ik de O-ringen verwijderd en de voetpakkingresten ingedoopt met terpentine, in de hoop dat het zachter wordt. Zal vanavond eens kijken.
Ook ben ik met de GSR bezig geweest, dat vertel ik op mn andere topic wel.

:W
 
Vandaag op mn werk met de carterhelften bezig geweest.
In het bovencarter zat nog een afgebroken bout vd schakelindicator, deze heb ik er uitgeboord op de freesbank.
Eerst gecenterd en daarna geboord:

draadinbovencartercentekc5.jpg


Daarna tappen:

draadinbovencartertappeuk8.jpg


Nieuw draad zit er in, helaas is het gat toch verlopen en met een spiebaanfrees het verlopen gat weer op de juiste plaats gebracht. Vandaar dat de eeste paar mm er niet mooi uitziet:

draadinbovencartergetappj4.jpg


De bouten vh oliefilter in het ondercarter zaten nog vast en die heb ik weer losgekregen.
De kop ingeslepen met een haakse slijptol met daarop een doorslijpschijf. Zagen kon niet, omdat ik anders de afdichtvlakken zou raken.

boutenoliefiltercarterlzz0.jpg


Een paar rammen haaks op de slijpsnede en ze kwamen los.

Toen heb ik de achtergebleven stukken pakkking vd afdichtvlakken afgekrabt, de oliekanaalgaten, de lagerpasvlakken, de schakelwals en de oliepomp afgeplakt met grijze tape:

carterdelenklaarvoorstrro7.jpg


Zo, die zijn klaar om gestraald te worden.
Verder heb ik de tweede cilinderkop alvast afgespoeld met ontvetter, doeken opgelegd en nat gemaakt met ontvetter en een vuilniszak erom heengedaan, om verdamping tegen te gaan.
Morgen wil ik verder gaan met de tweede cilinderkop, eens kijken of ie identiek is aan de orginele en of er goede kleppen in zitten.

Iedereen een fijne jaarwisseling gewenst en graag zie ik jullie weer in 2008! *O*

:W
 
Jeetje net even je topic doorgekeken. Wat een geduld en werk. :Y :}
 
Vandaag lekker aan het klungelen geweest.
De tweede cilinderkop kan ik helaas niet gebruiken, de inlaatkanalen zijn kleiner en de steek vd bevestigingsbouten inlaatrubbers is ook kleiner. Niet uitwisselbaar dus. Dit is een ouder type kop. '(
Voor de liefhebber...kop is 100% goed. Van mijn eigen kop moet ik een draadgat voor de kleppeneksel maar repareren.

cilinderkoppenis6.jpg


Eerst maar eens een kleptool gemaakt:

kleptoolsr4.jpg


Het verwijderen vd klepspietjes:

kleppenverwijderenoe6.jpg


Gelukkig zijn de kleppen het zelfde als die ik al had, en de linker ziet er het mooist uit.
Die kan ik gaan polijsten. :9

uitlaatkleppenal5.jpg


Goed, dat was de cilinderkop, nu ga ik bezig met het cilinderblok.
Vanmorgen eerst maar een hoonsteen opgehaald bij mijn vorige werkgever:

hoonsteenyp6.jpg


Zo zien de cilinders eruit, in het verlengde vd krukas gezien. Netjes dus:

cilinderhierhoonpatroonro1.jpg


Minder netjes haaks erop gezien, glimmende plekken:

cilinderglimmendeplekkelf7.jpg


En zo gaat het honen in zijn werk, tenminste handmatig. Machinaal gaat het anders.

cilindershonensm0.jpg


Het resultaat tot nu toe:

cilindersbovenrgehoontel4.jpg


cilindersondergehoontuc8.jpg


Ik ben er niet tevreden over, het hoonpatroon zit er niet in.
Oorzaken: boormachine is te zwaar (geen ''gevoel'') , maakt teveel toeren (lager kan ie niet) en ik maak een te kleine slag. Morgen probeer ik het anders.
Hoe zit het met de maatvoering? Vanaf fabriek moet de cilinder tussen 56,00mm en de 56,015mm zitten. Dus hij mag plus 0,015mm zijn. De maximale maat mag zijn: 56,10 zijn, dan istie versleten.
De mijne is tot nu toe 56,01mm onderin en 56,03mm boven in. Dus ik kan nog ''even''.
Het meten heb ik gedaan met een 3-punts binnenschroefmaat en daarmee kan ik geen onrondheid meten, daar gebruik ik twee-punts meetgereedschap voor. Dat laat ik morgen zien.

:W
 
Das ook wat, ik kan het ook op de freesbank doen! Wat doe ik moeilijk eigenlijk...
Natas, je brengt me op een simpel idee. Bedankt.
 
Vandaag in mn kelder bezig geweest met de zijkappen.
Er zijn wat bevestigingspennen afgebroken, ingescheurd en niet beide emblemen zijn mooi.
De onderste (orginele) is de buitenzijde mooi, maar die mist een pen. De bovenste is aan de buitenzijde lelijk, maar is de pen nog goed.

zijkappen1bz6.jpg


Nu gaan we (ik, he) die goede pen verwijderen, gewoon eraf breken. Hij zit toch maar half vast.
De pen een beetje pas maken en kaal schuren, de te repareren kap ook schuren:

zijkappennieuwepenjy4.jpg


Hier heb ik de pen vastgelijmd (gepositioneerd), zonder versteviging:

zijkappennieuwepenvast1ne9.jpg


De buitenzijde, pen ligt in lijn met de kap. Het geheel wordt later netjes afgewerkt:

zijkappennieuwepenvast2ma9.jpg


Nu nog verstevigen. Van een andere lelijke kap, met halfvastzittende pen, heb ik een stuk ruw uitgefreesd:

zijkappennieuwepenverstcl0.jpg


Van het uitgefreesde stuk de pen zo kort mogelijk afgezaagd:

zijkappennieuwepenverstgs4.jpg


En deze plaat voorzien van een kruisvormig gat. De plaat met twee spijkertjes vast gezet, zo kan ik hem makkelijker kaal schuren. De omtrek een beetje gefatsoeneerd:

zijkappenverstevigingspqw0.jpg


En vast gelijmd:

zijkappennieuwepenklaaryd1.jpg


Nu de andere kap nog. Daar zat de pen nog wel vast, maar er zaten rondom de pen scheuren in. Die moet alleen verstevigd worden.
Van een vd andere lelijke kappen heb ik een rond stuk uitgezaagd, met een gatenzaag. Op de goede plaats uitgeboord zodat de vorm er al in zit. De rest vd uitvoering is zoals boven.

zijkappennieuwepenklaaryq9.jpg


Nou, de lijm is uitgehard en de pennen zitten weer vast. Vast en zeker!
De kappen zitten weer op hun plek en het past ook nog...
De buitenzijde afwerken en spuiten doe ik later wel. Ik heb nog meer metallic blauw spuitwerk.

:W
 
Laatst bewerkt:
Vandaag lekker aan het klungelen geweest.
De tweede cilinderkop kan ik helaas niet gebruiken, de inlaatkanalen zijn kleiner en de steek vd bevestigingsbouten inlaatrubbers is ook kleiner. Niet uitwisselbaar dus. Dit is een ouder type kop. '(
Voor de liefhebber...kop is 100% goed. Van mijn eigen kop moet ik een draadgat voor de kleppeneksel maar repareren.

[afbeelding]


:W

ik heb hier nog een 2 tal cilinderkoppen liggen voor een GS550 met CV carbs, zoals de jouwe. (zijn zwart. de staat moet ik nog eens nagaan...)
Mijn GS heeft nog oude gasschuiven. Er zijn enkele draad gaten dol gedraaid van de mijne.
mss kunnen we ruilen? geen flauw idee wat de verzendings kosten zouden zijn...
ik woon in belgie...

mvg,
Jeroen
 
Hallo Jeroen,

bedankt voor het aanbod, maar ik repareer de mijne wel. Dat is niet zo veel werk.
Daar heb ik geen 21,50€ voor over.
De verzendkosten zijn voor 5-10kg binnen EU 21.50. Dus wanneer je de mijne wilt hebben, kan dat. Laat het maar weten, okee?
 
hee jeroen, dan krijg je uiteindelijk toch nog een cilinderkop van me? je had me gemaild namelijk, maar toen ik het had over verzendkosten heb ik niks meer van je vernomen..
 
Ohh, maar de mijne ben ik zo kwijt, hoor! De container staat vlak bij mn werkplek...
 
Nou Ralph, ik hoor er ook niks meer van...Verzendkosten zijn zeker te veel? Ik bewaar hem nog wel even.

Vandaag verder gegaan met het cilinderblok.
Het blok opgespannen op de freesbank, lichtjes vastgezet:

cilindershonenfreesbankst3.jpg


cilindershonenfreesbankcu9.jpg


De hoonsteen opspannen in de boorkop wou niet, niet genoeg ruimte in de Z-as(hoogte).
Dan maar in de spantanghouder, zo'n 5cm ''winst''.
Ik heb geprobeerd te honen met de koelvloeistof wat in het koelsysteem zit, maar dat was geen succes (bij gebrek aan wat anders). De stenen gingen dicht zitten. Het oppervlak werd te glad, maar wel mooi egaal...
Voor het geval dat, had ik mijn accuboormachine meegenomen met twee volle accuus.
In de spoelbak met een straal ontvetter erop nagehoond en toen kreeg ik wel mooie krasjes,
laag toerental gebruikt en grote slagen gemaakt.
Maar ik denk dat de stenen te fijn waren.
Dit is het resultaat, niet helemaal zoals het hoort maar ik vind het goed zo:

cilindersgehoont1yt5.jpg


cilindersgehoont2xh4.jpg


De maatvoering is eigenlijk niet veranderd, alleen de cilindriciteit is verbeterd (nu 0,01mm, was 0,02mm).
De onrondheid gemeten en is ongeveer 0,01mm. Dat heb ik hier mee gemeten:

2puntsmeetgereedschapmw1.jpg


A: dit is de meettift met hardmetalen kogel en deze beweegt heen en weer, zit in verbinding met de meetklok (rechts op de foto).

B: dit is de vaste pen, ook met een hardmetalen kogel.

C: vaste pennen met verschillende lengtes.

D: dit zijn de vulringen om aan de goede beginmaat te komen.

De lengte van het hele zakie (van kogel tot kogel) moet ongeveer 1mm langer zijn dan te meten diameter, om de juiste meetdruk te krijgen.

Daarna 8 schijven gemaakt om de boringen te beschermen tegen het stralen en toen nog 4 kunststof propjes gemaakt om de oliekanalen af te schermen:

cilinderklaaromtestraleqv3.jpg


cilinderklaaromtestralend8.jpg


Ook nog wat pakkingresten weggeschraapt, ongelofelijk hoe vast dat kan zitten! :(
Nou, wat mij betreft is het cilinderblok klaar om te stralen. Ik zal mn directeur as Maandag eens lief aankijken. Hopenlijk kan ik volgende week ofzo het hele blok stralen en dan schiet het op! *O*

Morgen moet ik in Oldebroek (vlak bij Zwolle) zijn, daar haal ik spullen op voor mn GSR900 project.
Kan ik mooi weer wat doen op mn werk. Dan ga ik met de cilinderkop verder.

:W
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan