GS550E toonbaar maken

  • Onderwerp starter Onderwerp starter HAPO
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Ralph, je lijkt wel een klein kind...Een klein kind van bijna 2mtr, haha! Vraag er maar een aan Sinterklaas en als jeje gedraagt, krijg er vast wel een...

Crosscross,
60spantangen? Jeetje zeg, wat een boel...Die dingen zijn zo makkelijk, he!
Kunstof draaien gaat mooi, mits je echt scherpe beitels gebruikt. Anders smelt het of je krijgt hele grote bramen. Heb je ook meetgereedschap?
Pff.. er zitten een stuk of 20 verschillende metertjes bij, allemaal super nauwkeurige dingetjes en het ziet er allemaal heel erg duur en profesioneel uit. Helaas weet ik van de meeste niet waar ze voor dienen.
 
Tuurlijk Robin,

je hebt mn email adres, dus wat let je? Op mijn topic mag ook, kan iedereen mee profiteren. ;)
Trouwens: je bent bijna aan de beurt! *O*

Crisscross,

plaats maar een aantal fotoos of mail me die en ik zal je vertellen wat het is en waar het voor dient.

Vandaag mijn momentsleutel ontvangen, kom later met details en updates. Ja, ik ga gewoon door...

:W
 
Tuurlijk Robin,

je hebt mn email adres, dus wat let je? Op mijn topic mag ook, kan iedereen mee profiteren. ;)
Trouwens: je bent bijna aan de beurt! *O*

Crisscross,

plaats maar een aantal fotoos of mail me die en ik zal je vertellen wat het is en waar het voor dient.

Vandaag mijn momentsleutel ontvangen, kom later met details en updates. Ja, ik ga gewoon door...

:W

Alvast bedankt Hans, je emailadres staat in de map "Zeer handige kennisen". :Y maar in het topic kan iedereen meelezen en misschien wat oppikken?

Die Endumat 3 waar je het eerder over had kan ik geen info over vinden, is het misschien anders gespeld?

Wat is een goede draaibank voor mij om motorfietsonderdeeltjes te maken of bewerken? Waar moet ik op letten qua specificaties van een draaibank en weet je een goed type? Ben een beetje huiverig om iets nieuws maar Chinees of Taiwanees te kopen, liever een iets oudere kwaliteitsbank tot ongeveer €800. :?
Als ik een bank (sowieso eigenlijk zoals ik eerder al mailde, altijd mooi om te zien) heb kan ik dan een keer bij jou de kunst een beetje afkijken? Laatste keer dat ik achter een draaibank stond was in de 1e klas van de LTS een kleine 20 jaar geleden en dat stelde weinig voor geloof ik. :X

Mooi dat je bijna aan mijn klusjes toe bent, ontwerp van de risers waren we al helemaal uit toch? Ga ik binnenkort de vorkstops uittekenen, meer had ik toch niet?
 
Oja dat zadelriempje van je, super bewerkelijk lijkt me maar zoooooo netjes gedaan. :}
 
Hallo Robin,

Tuurlijk mag het via mijn topic, kan iedereen mee profiteren en ook commentaar/tips geven.
Maar dat had ik toch al aangegeven?
Endumat 3 is een type aanduiding vh merk Emco, zij maken erg goede hobby draaibankjes.
Ook wel wat grotere. Taiwanees of Koreaans/Japans spul is ook kaliteit hoor.
In de metaalindustrie worden oa CNC-gestuurde draai en freesbanken van die merken veel gebruikt. Het kwaliteitsverschil met de gerenomeerde merken is vrijwel nihil geworden.
Heb al even op Marktplaats gekeken en er staat en hele mooie/uitgebreide draaibank te koop:

~Draaibank (kopie Emco).[/b *D

Ik kan later wel wel met tips enzo komen, kijk eerst hier maar naar.
En natuurlijk mag je bij mij een keer de kunst afkijken, ik heb de sleutel vh bedrijf. Dus we kunnnen wel een keer wat afspreken.

Ja, idd alleen de vorkuitslagstops nog.

Tot zo, ik kom met een update...

:W
 
Afgelopen week met de achteras bezig geweest:

achteras1yi8.jpg


Moet alleen de askop vast laten lassen, afwerken en de zeskanten eraan frezen:

achteras2zy6.jpg


Ook vd week mijn momentsleutel (van 10 t/m 210 Nm) ontvangen:

momentsleutelhe6.jpg


Er zit een omrekentabel bij, ik plaats er een lekker grote foto bij. Is misschien wel handig:

momentsleutelhe6.jpg


Die sleutel heb ik gekocht op Speurders voor incl verzendkosten 26.20€.
Het ging vlot, leuk email contact en dus voor herhaling vatbaar. Ook kan ik hem aanbevelen.
De Adverteerder is: Malibu
Advertentienummer: 20822945
Advertentietitel: Momentsleutel met ratel in kunstof koffer
Rubriek: Auto's onderdelen
Subrubriek: Garageuitrusting
Prijs: 25,-


Tot slot, een leuke foto die ik tegen kwam op internet:

leukplaatjepe6.jpg


:W
 
He, verdikke verkeerde foto. Deze moest het zijn:
momentsleutelomrekentabit5.jpg


Advertentie nr vd draaibank op Marktplaats is:12522315813
Zoekt wat makkelijker Robin.
 
Hallo motorgasten,

Voor de liefhebbers wil ik het een en ander vertellen over draaibanken.
Bij de aanschaf van een hobby-draaibank moet je je eigenlijk eerst afvragen wat wil ik er op gaan maken?
Grote of kleine werkstukken (250mm of 50mm rond, 50mm of 500mm lang), met een nauwkeurige maatvoering of wat minder precies (0,01 of 0,1mm)?
Wil je alleen kunststof, aluminium en gewoon staal draaien of ook RVS en andere (hoog)gelegeerde staalsoorten?
Wil je ook schroefdraad snijden met de beitel?
En natuurlijk: hoe geld heb je er voor over/te besteden? Er komt ook nog het een en ander bij...

Voor grote werkstukken heb je meer vermogen en stabiliteit nodig dan voor kleine werkstukken, dit is natuurlijk afhankelijk van het te verspanen materiaal: RVS is niet zo makkelijk te verspanen dan Alu. En je hebt meer hoogte nodig, vanaf bovenkant bed tov het hart vd klauwlaat (center).
Die hoogte is soms te vergroten door de ''zak'' weg te halen. Die ''zak'' is een demontabel stuk bed (geleiding) en zit recht onder de klauwplaat. Echter, zonder die zak is de draaibank natuurlijk wel (iets) stabieler.
Wil je echt nauwkeurig werken, dus op een honderste van een mm, dan heb je een bank nodig die stabiel is. Dwz dat de bank stevig is uitgevoerd, met niet te veel speling op de (langs en dwars) geleidingen, ook moet de losse kop (waar het meedraaiende center of boorkop inzit) stevig zijn uitgevoerd. Ook het soort geleiding is belangrijk, blok of prisma geleiding. Prisma is het mooist en helemaal wanneer ook nog eens ge(vlam)hard is. Ook heb je het juiste gereedschap nodig, met alleen een schuifmaat red je het niet...

Wanneer je wilt schroefdraadsnijden met de beitel en het is voor je motorfiets, heb je vaak te maken met fijne spoeden. De juiste spoed moet dan wel op je draaibank zitten. Mooi is, wanneer de draaibank uitgerust is met 0,5 t/m 3mm spoed. Over gangen per inch heb ik het even niet.

Een groot aantal in te stellen toerentallen is ook wel fijn: lage toeren voor schroefdraad snijden/tappen of voor grote diameters bij de moeilijker te verspanen materiaalsoorten.
Hoge toerentallen voor het kleine werk, makkelijk te verspanen materiaal of polijsten.

Hieronder komt een overzicht van gegevens van een draaibank die goed te betalen is, waar je wat mee kunt en wat er minimaal bij hoort, volgens mij dan he:

Draaidiameter boven het bed: 250 mm.
Afstand tussen de centers: 550 mm.
Bedbreedte: 135 mm.
Doorlaat van de hoofdspindel: 21 mm.
Opname van de hoofas: MC 3.
Toerentalbereik: Traploos regelbaaar van 0 - 2500 O/min.
Metrische draadsnijmogelijkheden: 18 stuks. ( Van 0,2 tot 3,5 mm. )
Imperial draadsnijmogelijkheden: 8 stuks. ( Van 8 tot 56 TPI )
Verplaatsing van het conussupport: 70 mm.
Verplaatsing van het dwarssupport: 110 mm.
Slag van de pinole: 70 mm.
Opname van de tegenkop: MC 2.
Motorvermogen: 600 Watt. / 230 Volt.
Totale afmetingen: 1150 x 560 x 570 mm.
Gewicht: Circa. 135 Kilogram.

Deze machine wordt standaard geleverd met:
- 4 Weg beitelhouder.
- 4 Klauwplaat.
- 3 Klauwplaat.
- Opspanplaat.
- Vaste bril.
- Meelopende bril.
- Langsvoeding.
- Lekplaat.
- Achterwand.
- Vaste centers.
- Links / Recht schakeling.
- Gehard bed.
- Variabel toerental.
- Bijbehorende gereedschappen.

Zo'n machine kost nieuw ong 800 a 1000€ en dan heb je een redelijke kwaliteit.
Tweedehands kost een bank van betere kwaliteit ongeveer het zelfde.

Hier volgt een aantal foto's met enige begrippen ebij geplaatst:

full


A= Langsslede.
B= Dwarsslede.
C= Beitelslede.
D= Beitelhouder.
E= Gradenverstelling voor de beitelslede (hiermee kun je conussen/hoeken draaien ed).
F= Meelopende bril. Heb je nodig bij het draaien van lange dunne werkstukken. Deze bril loopt met de beitel mee.
G= 3klauwplaat.
H= Koelinstallatie.
I= Verlichting (vaak halogeen).

X= prismageleiding.
Y= blokgeleiding.

full


J= Vaste bril. Deze heb je nodig om een lang werkstuk te ondersteunen tijdens het draaien en/of om te kunnen centeren. Deze bril loopt dus niet mee met de beitel.
K= Aanslag links. Deze schakelt de voeding uit bij te ver doorlopen vd beitel. Of het is een gewone aanslag om iedere keer dezelfde afstand te hebben. Kan ik niet goed zien.
Ik denk het laatste.
L= Schroefdraadspindel.
M= Voedingspindel.

full


N= Vierklauwplaat. Heb je nodig voor het spannen van vierkante werkstukken.
Is de 4klauw uitgevoerd in onafhankelijk, dan is bijna iedere vorm op te spannen.
Iedere klauw is dan afzonderlijk te verstellen.
O= Stelplaat. Heb je nodig bij werkstukken met maar een vlakke zijde, bv carterdeksels.
P= Vaste bril.
Q= Meelopende bril.
R= Beitelset met opgesoldeerde hardmetalen beitelpunten. Daar heb je wel een diamant
slijpsteen voor nodig.

Tenslotte een draaibank met een frees/boorkolom:

full


De mogelijkheden laten zich wel raden, denk ik!

Nou, hier laat ik het bij. Ik hoop dat het niet te veel is, of te weinig... ;)

:W
 
als er vraag naar is naar nòg wat meer begrippen (beitels en het gebruik ervan bijvoorbeeld) dan heb ik hier een mooi stencil daarover liggen van mn studie dat ik kan inscannen..
 
Ik heb nog wel een vraagje: is de hoek waaronder de beitel staat tov het werkstuk ook relevant?
 
Dat is best relevant ja want dat is de spaanhoek, dit zorgt er namelijk voor dat de het materiaal goed gesneden wordt en dat de spaan makkelijk afgevoerd wordt.
Ik zal nog eens kijken ik heb nog een heel schoolboek wat over verspanen gaat mischien is dit soort info ook wel wat voor de "werkplaats"handboeken afdeling. als er mensen intresse hebben zal ik het wel in gaan scannen.
 
Hee Ralph, wat schuift dat? _O-

Matthias,

Normaal gesproken staat de beitel gewoon haaks op het werkstuk, tenminste wanneer je het hebt over uitwendig draaien met een mesbeitel of een afsteekbeitel . Bij inwendig draaien met bv een blindboorbeitel loopt ie evenwijdig/parralel met hart van het werkstuk, dus haaks op de kopse kant vd klauwplaat.
In sommige gevallen is het gewenst de beitel onder een hoek in de beitelhouder te zetten.
Of de beitelhouder zelf onder een hoek te zetten.
Waarschijnlijk bedoel je dit niet... :N
Volgende keer zal ik het hebben over diverse hoeken en slijtage beelden.
Het antwoord van EvN is nl niet helemaal correct.

:W
 
goed en leerzaam stukkie over die draaibanken!!
 
Mijn verontschuldigingen, ik heb het een keer gehad op school maar gebruik het niet dagelijks, als ik het allemaal weer nodig heb moet ik het weer opzoeken. Als ik wat moet draaien gaat het allemaal vanzelf gewoon de basis dingen die ik geleerd hebt op school.
 
Zeker een leerzaam stukje :} Je hebt er een hoop verstand van zo te lezen.

Dan weet je vast en zeker ook het antwoord op de volgede vraag:

Wat moet de hoogte zijn van je beitel tov. het center van je werkstuk? en hoe meet je dit?

alvast bedankt :W
 
Dit weet ik dan wel weer, je beitel punt moet precies op het hart van je werkstuk staan, je kan dit meten met een center, deze staat namelijk in lijn met het hart van je werkstuk of gewoon op meten, dan moet je eerst de afstand van het hart van je werkstuk naar het bed meten en dan kan je vanaf hetzekfde punt je beitel af gaan stellen.
 
Laatst bewerkt:
Aan de hand van dit mondriaanachtige plaatje zal ik proberen mijn vraag te verduidelijken.
Ik bedoelde dus de hoek van het beitelplaatje tov de zijkant van het werkstuk.
full
 
Aan de hand van dit mondriaanachtige plaatje zal ik proberen mijn vraag te verduidelijken.
Ik bedoelde dus de hoek van het beitelplaatje tov de zijkant van het werkstuk.
[afbeelding]

Ligt aan het te verspanen materiaal en de gebruikte beitel ervoor.
Dat een beitel op centerhoogte moet staan is ook niet altijd waar , bij binnendraaiwerk staat hij er het liefst een peetje onder , maar ook dit is weer materiaal afhankelijk
 
Matthias,

normaal gesproken is het zo, bij een mesbeitel zoals jij afgebeeld hebt:
de punt mag het materiaal raken de rest ligt iets vrij, zeg maar ongeveer een halvegraad.
Zo krijg je een mooi glad oppervlak bij de kopse kant, wanneer je de beitel terugdraaid naar buiten toe (dan komen er geen spanen tussen). Moet je natuurlijk de beitel in de langsrichting niet verplaatsen. Meestal zit die hoek al gesitueerd in de beitelschacht (niet in in de beitelplaat). Zoniet, zet je de beitel iets schuin in de houder.

Wat de centerhoogte betreft:
normaal gesproken, bij een mesbeitel of een gebogen ruwbeitel, stel ik hem af op het ontstane puntje (na het vlakken) aan de kopse kant. Dan de beitel zover omhoog draaien, zodat het puntje net verdwijnt.

Is de te draaien diameter groot, zeg 300mm ofzo, dan maakt het echt niet zoveel uit.
Dan trek ik het center die in de losse kop zit naar de beitel toe, of ik draai de beitel naar het center en dan stel ik het op het oog af.

Natas,
wat dacht je van de belasting vd beitel? Bij een lange boorbeitel en zware verspaning, stel ik hem iets hoger af. Door de neerwaartse kracht staat ie dan goed.
En bij een iets te kleine boorbeitel zet ik hem ook hoger, om meer ruimte te creeren onder de beitel. Later zet ik hem wel weer goed natuurlijk, wanneer het gat groot genoeg is.

Ik ga zo het een en ander scannen en kom later terug met hoeken aan de beitel, beitelsoorten en slijtage beelden.

Oja: EvN, je hoeft je niet te verontschuldigen...

:W
 
Eerst maar eens een overzicht in beitelhoeken en beitelsoorten.
Nu zijn niet alle hoeken even belangrijk. De afgebeelde beitelsoorten is maar minimaal, er zijn nl veel meer beitels (soorten). Dit zijn de zg opgesodeerde hardmetalen (geen gehard staal!)beitels.

beitelhoekenkopieiy1.jpg


Belangrijkste hoeken zijn:

V, Vh, W (wighoek) en S (spaanhoek).

Belangrijkste vlakken en kanten zijn:

3. Hoofdsnijkant,
7. Vrijloopvlak,
11. Neusradius,
12. Spaanvlak,

Erg belangrijk is, dat de vlakken glad en strak zijn. En natuurlijk niet plotseling, na het slijpen, afkoelen in water!

Dan heb je drie hoofdgroepen gesoldeerde HM beitels:

Blauw, Geel en Rood:

kleurcodegesoldeerdebeikd2.jpg


Hoe kleiner het getal, hoe harder en slijtvaster het HM, maar ook brosser en knapt dus eerder.
Hoe hoger het getal, hoe minder hard en slijtvaster, maar ook beter bestand tegen stotende belasting. Denk hierbij aan een bestaande as afdraaien met een spiebaan erin, of een tandwiel.

Als laatste dan een overzicht met slijtagevormen:

spaancontroleensnijkantls1.jpg


Belangrijk is dat de spaan het liefst blauw is, dan wordt de meeste warmte afgevoerd door de spaan! Bij staal dan, he....

Zo, dit is wel even genoeg voorlopig?
;)
:W
 
Hans hoe heet deze in het Nederlands?

full



Heb gisteren deze site over kleine draaibankjes gevonden met veel beginnersinfo maar alles is in het Engels. :P mini-lathe.com home page
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan