"Belgisch" CoC

Guzt

Rookie
15 apr 2024
9
10
Ik was dus van plan mijn zijspan te verkopen (Een Guzzi california 1100 uit 2003/2008) met een Watsonian bak er aan), maar kan het gelijkvormigheids attest dus niet meer terugvinden. Voor Belgie is dit een noodzakelijk kwaad omdat tegenwoordig een motor gekeurd moet worden bij verkoop, en er dan een gelijkvormigheidsattest bij moet zitten.
De combinatie staat op L4e kenteken, is deze in NL te verkopen (naar NL te exporteren dus) zonder dat vermaledijde attest?

Guzt
 
Maar flauw inderdaad.
Proberen uit te voeren. :?
Het betreft geen aankoop in België.

Ik hoop dat iemand het weet. :t
 
Toch logisch, Worldbeater, de beste wil zijn motor toch nog graag verkopen, in Belgie vanwege het ontbreken van een extra document wat hier niet verplicht is komt die niet door de verkoopkeuring in Belgie omdat het extra papier in Belgie wel verplicht is.
Gezien je als verkoper graag een doelgroep over zal willen houden is het een doodnormale vraag of uitvoeren naar Nederland een optie is, zodat de motor eventueel hier in NL verkocht kan worden. :t
 
Toch logisch, Worldbeater, de beste wil zijn motor toch nog graag verkopen, in Belgie vanwege het ontbreken van een extra document wat hier niet verplicht is komt die niet door de verkoopkeuring in Belgie omdat het extra papier in Belgie wel verplicht is.
Gezien je als verkoper graag een doelgroep over zal willen houden is het een doodnormale vraag of uitvoeren naar Nederland een optie is, zodat de motor eventueel hier in NL verkocht kan worden. :t
Ja, het is zeker geen gekke vraag.
Ik was in een melige bui.
Het COC Nederland is een gevestigd instituut in Nederland.
Kan hier dubbel liggen van associaties.
Maar ik zal mijn medicijnen weer gaan slikken.

Deze overheidsbemoeienis zal wel een reden voor de kantoorklerken hebben maar het is mij teveel Big Brother is watching you. 😓
Verkopen in Nederland zou dan wel mooi zijn.
Kan die ook weer terug. :?
 
Het betreft overigens een Moto Guzzi California, die oorspronkelijk vanaf nieuw in 2003 omgebouwd is naar zijspan met schommelvork door MSD in Belgie. Helaas bleken de 2003EV motoren (hydraulische kleppenstellers) niet altijd even betrouwbaar. Daar was een modificatie voor, die wel was uitgevoerd maar waarschijnlijk te laat. Dus heeft de vorige eigenaar na 45000km in 2014 een vrijwel nieuw blok (iets van 18000km) van een California Classic uit 2008 laten inbouwen bij een Moto guzzi dealer. Ik heb het span dan gekocht in Juli '15.
Maar er veel minder mee gereden dan gedacht omdat de vriendin haar eigen motor aangeschaft heeft in 2017. Nu slijt het span al een paar jaar zijn dagen vooral in mijn garage. Dus vandaar dat ik er afscheid van wil nemen.
Maar helaas geen Certificate of Conformity meer. En MSD bestaat niet meer. Overigens weet ik niet of er een nieuw CoC is uitgegeven na ombouw. Is dat gebruikelijk, geen idee.
 
Maar helaas geen Certificate of Conformity meer. En MSD bestaat niet meer. Overigens weet ik niet of er een nieuw CoC is uitgegeven na ombouw. Is dat gebruikelijk, geen idee.
hey Gust , je kan geen GVA hebben als je motor omgebouwd is naar zijspan omdat een GVA /COC uit gegeven word door de constructeur ( Guzzi hier ).
Ik veronderstel /lees dat het span op L4e staat en dus al ingeschreven geweest is in B .
Normaal gezien zou het geen probleem mogen geven bij de keuring , is al ingeschreven geweest dus bestaat er al een PV Nr
waar naar gekeken word is of het allemaal " technisch " in orde is , remmen , lichten banden enz .
zelf heb ik nog geen zijspan laten keuren maar wel al een motor ( uit Nederland ) waar ook geen COC bijzat , en is goed gelukt.

mocht je het toch niet vertrouwen kan je contact opnemen met deze mensen ( ken ze zelf niet ) maar doen zo een beetje alles voor
de keuring motoren.

PS weet niet van waar je ergens bent maar met een zijspan op L4e kan je ook op Franse sites te koop aanbieden
 
Mijn kenteken zegt niet Moto Guzzi maar MSD Guzzi. Dus wie is nu de constructeur? Her gebruikte framenummer is natuurlijk dat van Moto Guzzi, maar dat merk staat nergens op mijn papieren.
 
Foto's ga ik eerst moeten trekken. Zo ver was ik eigenlijk nog niet.
 
Het gaat dus om dit zijspan. Foto bijgevoegd.
DSC00295.JPG
 
Prachtige combinatie.

Als de fabrikant (MSD) niet meer bestaat, dan zou je toch een kopie van het CoC moeten kunnen aanvragen bij de dienst homologatie? Ik zou het even proberen. Als de papieren compleet zijn, is het toch veel gemakkelijker verkopen.
 
Voor een duplicaat CoC/Homologatie moet ik een foto trekken van een typeplaatje. Maar er zit geen MSD typeplaatje op, alleen een Moto Guzzi plaatje. Dus een CoC van Moto Guzzi zal het moeten worden. Maar dan kloppen de kenteken papieren niet meer. Ze waren vroeger erg slordig bij de Belgisch inschrijvingen, maar dit is wel weer het toppunt. Dus best is die gewoon in Nederland te verkopen, daarvoor is die volledig in orde.
 
Ik begrijp het hele verhaal niet zo goed. MSD is toch alleen maar de firma die de (Watsonian) bak aan de (Guzzi) motor heeft geknoopt?
Ik weet dat er in België momenteel een heleboel verwarring heerst rond de zijspannen en ik heb begrepen (verbeter me alsjeblieft als ik fout zit) dat de combinatie één merk moet zijn. Dat houdt voor mij in dat op enkele uitzonderingen de meeste combinaties niet kunnen. Buiten bijvoorbeeld Ural zijn het altijd combinaties van twee merken.
 
Inderdaad, MSD is de firma die de bak aan de moto heeft geknoopt. Waarom er dan als merk MSD op mijn kentekenpapieren staat is vooralsnog een raadsel. Heb inmiddels MSD (oftewel naar ik nu vermoed MotoSideDupont) denk ik teruggevonden en die een berichtje gestuurd. Hopelijk kan hij iets meer duidelijkheid verschaffen. Ik moet geen goedkeuring meer krijgen, staat al als L4e op kenteken. Maar voor verkoop moet je dus zo'n attest (CoC) hebben anders krijg je niet de papieren die de koper nodig heeft om in Belgie opnieuw in te schrijven. In Nederland is het voldoende als de motor een Belgisch kenteken bewijs heeft. Kafka.
 
Inderdaad, MSD is de firma die de bak aan de moto heeft geknoopt. Waarom er dan als merk MSD op mijn kentekenpapieren staat is vooralsnog een raadsel. Heb inmiddels MSD (oftewel naar ik nu vermoed MotoSideDupont) denk ik teruggevonden en die een berichtje gestuurd. Hopelijk kan hij iets meer duidelijkheid verschaffen. Ik moet geen goedkeuring meer krijgen, staat al als L4e op kenteken. Maar voor verkoop moet je dus zo'n attest (CoC) hebben anders krijg je niet de papieren die de koper nodig heeft om in Belgie opnieuw in te schrijven. In Nederland is het voldoende als de motor een Belgisch kenteken bewijs heeft. Kafka.
neen , waarom er MSD op je kentekenpapieren staat is geen raadsel en niet buitengewoon ook niet , veel EML zijspannen hebben als merk EML
op kenteken in plaats van honda/suzuki of andere . De reden hiervoor is omdat " honda/ suzuki of andere niet toelaten van een zijspan aan te bouwen en dus je garantie vervalt , als nu de zijspanbouwer zijn merk hier op plaats " EML /MSD nemen die de garantie over en zijn zij verantwoordelijk mocht er iets mislopen
 
Als je het merk verandert zou dus ook het CoC niet meer geldig zijn. Dat is normaal afgegeven door Moto Guzzi. Dat probleem ga je in NL niet hebben. Maar in Belgie moet het CoC overeenkomen met het merk. Moto Guzzi geeft een CoC af voor een solo fiets, dat is dus niet meer geldig op het moment dat er een bak aan geplakt wordt. Dus het merk is veranderd, het originele CoC is niet meer geldig. Maar vroeger was dat geen probleem. Maar nu moet ik dus een duplicaat CoC proberen te krijgen vanwege die domme keuring. Hopelijk via MSD of Piaggio.
 
Je zou ook guzzi zelf een berichtje kunnen sturen, ik weet wel dat de oude Tonti frames van Guzzi (weet alleen niet of dat voor alle bouwjaren geldt) af fabriek al goedkeuring hadden voor gebruik met zijspan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Guzt
Die info (toelating voor Tontiframes) is niet meer terug te vinden. Maar ik had er ook al van gehoord. Piaggio reageert niet op dat soort vragen, ook voor een CoC wordt je terug naar de dealer verwezen. En MSD heeft kennelijk geen kopie van het keuringsattest of van een CoC. De karige antwoorden die ik op de mails krijg doen uitschijnen dat ik niet veel mag verwachten van MSD. Dus te koop zonder CoC of attest, maar dat heb je in NL toch niet nodig aangezien er al gewoon L4e op het kenteken bewijs staat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan