Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.668
11.322
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
Daar gaan we weer over de bandenspanning. Had eerst Honda cb1100 ex 255 kg. De banden Bridgestone T32, spanning v 2.5 - a 2.9. Past maanden geleden ingeruild voor de z900rs 211 kg. Hierop ook T32 er op laten zetten. De dealer zegt doe voor 2.5 en achter 2.7 voor beter grip. En ergens anders las ik bij een ander forum dat ze zeggen als je niet zwaar bent en geen passagier dan 2.4 voor en 2.6 achter.
Binnenkort gaat de Kawa naar een dealer die haakse ventielen er op gaat monteren. Vroeg m naar zijn bandenspannings advies. Hij zegt ongeacht je gewicht wat dan ook, op alle motoren gewoon standaard 2.5 voor en 2.9 achter, en dat staat ook op je kawa z900rs frame.
Dus ik moet een keuze maken en zet de spanning dus voor 2.5 en achter 2.9.
 
Zo afspraak gemaakt voor volgende week, een nieuwe Battlax T32 laten monteren.
Een paar telefoontjes scheelt een heleboel, 3 prijzen gehad variërend van €234.- tot €319.- incl montage en balanceren. Allen op de motor er naar toe en op de motor terug naar huis.
Dit vind ik dan toch wel weer flink aan de prijs... De T32 is online rond de 160/170 euro. Zo'n 64 euro voor montage dus :O
 
Dit vind ik dan toch wel weer flink aan de prijs... De T32 is online rond de 160/170 euro. Zo'n 64 euro voor montage dus :O
Ik niet. Uwes is waarschijnlijk geen ondernemer.
De T32 online hoeft alleen dat dien te verzenden, of laten verzenden vanaf zijn leverancier. Dus stel hij maakt hier 10 euro winst op vanachter zijn computer is het goed.
Mijn motorzaak heeft een pand wat hij huurt. Heeft een bandenapparaat wat hij heeft gekocht, heeft een boekhouder, wil graag een uurloon.
Hij vraagt € 199.- voor de band, en € 35.- arbeid.
Dus in die € 35,- moet hij wiel demonteren, band leggen, wiel monteren. En mij ontvangen, te woord staan, nog even praten over het weer en de nieuwe motor die hij heeft ingeruild en misschien wel wat voor mij zou zijn. En die ik toch niet ga kopen.
En als ik dan zie, dat die T32 (toevallig heb ik een account bij een autoonderdelengroothandel) mij Netto € 150,36 Bruto: € 268,- kost en online vanaf 158 euro excl, verzenden. Denk ik dat € 234.- een koopje is.
 
Uhhhmmmm misschien een stukje marge. Of mag er niets verdiend worden aan wederverkoop.
Ook is netto mijn inkoop, bruto is advies verkoop van meneer Bridgestone.
Wat de dure meneren dus weer wel gewoon rekenen.
Dat is dan een hele flinke marge. Ik laat mijn banden meestal bij de BMW dealer omleggen, die rekent niet die advies prijzen van Bridgestone en rekent 26,50 ex. BTW (32 inclusief) voor het omleggen van een band, gewoon als ik de motor voor de deur zet, terwijl ik koffie drink. Nog iets goedkoper is Sabra motorbanden, daar doe ik het ook wel eens, band ca. 15 euro goedkoper, omleggen voor 27,50 inclusief BTW (ook met gratis koffie en de motor gewoon neerzetten) en dan ben ik dus in totaal bijna 25 euro minder kwijt. Beiden vinden dat ze daar genoeg marge op hebben blijkbaar.
 
Ik zal het nog eens uitleggen.
Ik kan inkopen bij groothandel voor €150,36 ex btw. (Adviesprijs producent € 268,- ex) Niemand is verplicht dat te rekenen. En mag hopen dat mijn garage ook nog eens goedkoper inkoopt dan ik als micro ondernemer. En jouw BMW dealer nog goedkoper.
Inkoop van de band voor mezelf is dus € 181,94 inclusief btw. Maar niemand ziet een klant graag komen met zijn eigen onderdelen dus gun ik graag mijn garage zijn 17 euro op zijn inkoop, en gaat hij ook niet zeiken wanner het 10 minuten tegen zit.
 
Jazeker, die zaak van jou rekent voor montage meer dan de als duur bekend staande BMW dealer en pakt ook nog eens 19 euro marge op de band. Dat vind ik dus duur.
Ik weet dus wel zeker dat jouw dure dealer minstens dubbele pakt op de inkoop van de band.
Met dat verschil, dat jij het niet weet.
En dan nog hebben we het over € 54,- bruto marge op een half uur a 3 kwartier werk. Met alle bovengenoemde kosten die jij vergeet.
Het is mijn garage gegund.
 
Laatst bewerkt:
Ik zal het nog eens uitleggen.
Je hoeft het niet steeds te herhalen, jij gunt jouw dealer de omzet en dat snap ik. Daarom doe ik mijn banden vaak ook bij de dealer, gelijk met onderhoud (dus deels ook gemak). Maar als jij er dan nog meer voor betaalt dan ik bij een BMW dealer, dan deel ik niet jouw mening dat het goedkoop is. Zeker niet als je dat probeert te onderbouwen met de kosten van een pand/werkplaats want dat geldt voor de plekken waar ik banden laat wisselen ook.

Dat je de prijs van banden laten omleggen bij een dealer/werkplaats niet kunt vergelijken met de goedkoopste prijs waarvoor je ze op internet kunt vinden, snap ik. Maar die vergelijking is hier niet aan de orde.
 
Ik weet dus wel zeker dat jouw dure dealer minstens dubbele pakt op de inkoop van de band.
Dat zeg ik, mijn dealer is 19 euro duurder voor een achterband dan Sabra die voor datzelfde bedrag die band online verkoopt. Maar ook Sabra pakt nog marge op die band, plus 27,50 voor het omleggen als ik langsrij met de motor.
Het is mijn garage gegund.
Prima toch. Daarom doe ik het meestal ook bij de BMW dealer, ook al kan ik voor 25 euro minder elders terecht. Maar hij gunt jouw dealer een nog grotere marge en noemt dat goedkoop. Dat vind ik raar.
 
Wat mij betreft een koopje, aangezien ik geen Sabra in de buurt heb. Verschillende aanbieders in de buurt prijs heb opgevraagd, die vele malen hoger waren, en dan mijn garage "maar € 16,- duurder is dan jouw Sabra. Vind ik dat nog steeds koopje. Wanneer jij daar op triggert denk ik dat dat jouw probleem is.
 
Ik heb twee Honda's met voor 19 inch en achter 15 inch en de een kocht ik met Maxxis banden, maar die waren al oud en verdroogd, dus daar heb ik vorig jaar nieuwe Maxxis banden voor besteld bij bandenleader en die voorband kost bijna 70 euro en de achterband in de 90 euro. En gratis bezorging.

Ik monteer ze zelf en ze bevallen me uitstekend.

De andere Honda kocht ik met Metzeler banden, maar dat rubber is veel harder, profiel nog prima, maar de voorband heeft droogtescheurtjes.
De achterband is nog als nieuw, maar die gaat naar de stort want er gaan Maxxis banden om.

Ik rijd weinig en alleen met mooi weer.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ulgi
Wat mij betreft een koopje, aangezien ik geen Sabra in de buurt heb. Verschillende aanbieders in de buurt prijs heb opgevraagd, die vele malen hoger waren, en dan mijn garage "maar € 16,- duurder is dan jouw Sabra. Vind ik dat nog steeds koopje. Wanneer jij daar op triggert denk ik dat dat jouw probleem is.
Kortom je hebt gewoon een normale prijs betaalt die een dealer rekent. Niks mis mee, maar geen koopje. En ik maak diezelfde keuze als jij want Sabra zit bij mij ook niet in de buurt.

Vergelijken met de adviesprijs is, zoals bij elk product, zinloos. Want nergens betaal je die adviesprijs.
En
 
Terug
Bovenaan Onderaan