KTM 1050/1090/1190/1290 Adventure Topic, Op eenzame hoogte.

Klopt, 2021 heeft deze ook, maar dan moest ik weer een verloop naar 12v hebben. Deze aansluiting had ik nog liggen en zit ook op de XSR van mijn vrouw.

edit: En bovenstaande. Kon niet met zekerheid achterhalen of dit zou werken of niet.
 
Mijn originele accu was na 1 jaar ook al versleten, lijkt wel alsof Yuasa via ktm zijn matige accu’s slijt.
Daarom ben ik overgegaan op een LiFePo accu
LIPO.PNG
 
Ja boven de 5 graden geen issues. Deze accu heeft een hoger cca dan de oem lood accu. Ik meende 350 A tov de 235 A voor de oem yuasa
 
Laatst bewerkt:
Door een mindere ervaring met een lipo en goede met de veel goedkopere motobatt zit er bij mij weer een gewone in.
Goed is goed genoeg idee.
 
  • Leuk
Waarderingen: zen
Heren het probleem is niet de accu maar het feit dat we een 2 cylinder hebben en de ktm lek stroom trekt. die twee gaan niet goed samen
 
Ik heb zojuist ook alweer de accu van mijn 1090 adventure vervangen ondanks dat ie in de winter frequent aan de druppellader hangt. Spanning van de oude 11.5 V bij ingeschakeld contact. Nu met de nieuwe 12.3 V met ingeschakeld contact. Dat is dus al best laag voor een gloednieuwe en opgeladen accu. De KTM trekt al veel stroom voor de basissystemen lijkt het. Dan moet ie de zware tweecilinder nog starten.
 
Speed triple kon ook nooit een maand zonder lader. CBR kon wel een jaar stilstaan zonder problemen..
Hoe meer karakter, hoe meer spanning(sverbruik) lijkt me.
 
Ik heb zojuist ook alweer de accu van mijn 1090 adventure vervangen ondanks dat ie in de winter frequent aan de druppellader hangt. Spanning van de oude 11.5 V bij ingeschakeld contact. Nu met de nieuwe 12.3 V met ingeschakeld contact. Dat is dus al best laag voor een gloednieuwe en opgeladen accu. De KTM trekt al veel stroom voor de basissystemen lijkt het. Dan moet ie de zware tweecilinder nog starten.
Hier dezelfde metingen op de 1090 ja. Bij mij geeft t dashboard overigens lager aan dan de multimeter (weet niet welke dan klopt ;)). Afgelopen najaar accu vervangen, kreeg hem plots vrijwel niet meer rond toen het wat kouder werd.
 
Hier dezelfde metingen op de 1090 ja. Bij mij geeft t dashboard overigens lager aan dan de multimeter (weet niet welke dan klopt ;)). Afgelopen najaar accu vervangen, kreeg hem plots vrijwel niet meer rond toen het wat kouder werd.
Net even gemeten: aan de accupolen met contact uit: 12,7 V, aan de accupolen met contact aan 12,3 V en op het display 12,2 V. De aanduiding op het display lijkt dus te kloppen maar is aanmerkelijk lager dan in onbelaste toestand. Nieuwe Yuasa accu was inclusief verzenden €105 dus daar ga ik verder niet moeilijk over doen als ik die eens in de 3 jaar moet vervangen. Beter dan plotseling stilstaan.
 
1090R uit 2018, 4 maanden stilgestaan, originele accu, bij de 2e keer drukken liep ‘ie als een zonnetje :)

Misschien een extra 12v aansluiting welke stroom trekt? Of druppellader kabeltje?
 
1090R uit 2018, 4 maanden stilgestaan, originele accu, bij de 2e keer drukken liep ‘ie als een zonnetje :)

Misschien een extra 12v aansluiting welke stroom trekt? Of druppellader kabeltje?
Yep heb ik beide maar die verbruiken geen stroom, zijn alleen veredelde snoertjes en als die echt invloed zouden hebben dan zou de spanning in onbelaste toestand ook niet 12.7 V zijn. Maar als ik het contact aanzet zoemt er van alles en dat kost blijkbaar stroom en leidt tot een spanningsval. Is vanaf het eerste moment dat ik hem had zo geweest dus maak me er verder niet druk over. Gewoon vaker aan de druppellader als ik hem meer dan enkele weken niet gebruik.
 
Bij mijn 1090 is de accu na een jaartje weer vervangen. Hopelijk gaat de nieuwe iets langer mee. Beste oplossing blijft toch gewoon dat ding uit de schuur een rijden.
 
Bij mijn 1090 is de accu na een jaartje weer vervangen. Hopelijk gaat de nieuwe iets langer mee. Beste oplossing blijft toch gewoon dat ding uit de schuur een rijden.
Dat is idd waar ja! Ik gebruik mijn 1090 het hele jaar door en rij er minstens om de week een lange rit op. Mijn accu ging 70k km mee (6 jaar oud) voordat ie vervangen moest.

Ik vraag me ook af of te veel, of te vaak, aan de druppellader niet ook problemen geeft gezien beovenstaande ervaringen?

Overigens: de metingen die jullie beschrijven zijn spanningsmetingen. Maar heeft er iemand daadwerkelijk de lek stroom gemeten?
 
Wanneer een accu ouder wordt gaat de inwendige weerstand omhoog. Op het moment dat er stroom getrokken wordt, valt de spanning naar beneden. Wanneer tijdens het starten de accu spanning onder de 10V komt zal de motor niet aanslaan omdat de ECU niet meer goed kan werken.
Een goed opgeladen accu is 6 cellen x 2.1 V = 12.6 V Wanneer je de motor op kontact zet gaat de brandstofpomp draaien en de verlichting gaat aan. +/- 5A. Als de accu spanning dan al significant daalt dat is de accu gewoon rot. Daarom kun je de staat van een accu in onbelaste toestant ook niet bepalen. Een accu tester belast de accu met een flinke stroom +- 50 A. De accu spanning moet dan rond de 12V blijven.
 
Terug
Bovenaan Onderaan