(PU) Polyurethaan Bussen Motorsteunen

Type>>R

MF veteraan
14 apr 2009
10.561
1.929
Nederland
Ik heb mijn huidige XJR al 14 jaar in bezit en over de jaren heen al de nodige modificaties gemaakt zichtbaar en onzichtbaar.

Ieder jaar en soms wel 2x per jaar kom ik tot de ontdekking dat de motor steun achter het voortandwiel gebroken is of dat de rubber bussen in de andere steunen gescheurd of verteerd zijn. Tot op heden heb ik deze vervangen voor originele onderdelen.

Nu afgelopen oktober was ik er wel klaar mee dat die ene steun weer gebroken was en heb deze dus nu laten lassen en verstevigen , en ben gaan nadenken over de andere rubberen onderdelen van de steunen waar ik ook al verschillende keren mankementen bij heb geconstateerd. Dus wetende van de PU bussen die je voor Auto's overal kunt kopen in alle maten en soorten ging ik er eigenlijk wel vanuit dat dit er ook wel zou zijn voor motoren :? niet dus 🤷‍♂️.......

Dus ik heb nu het idee om zelf PU te gaan gieten in de motorsteunen die ik nog heb liggen , zijn hier wellicht anderen die hier ervaring mee hebben ? :t

Online op websites en YouTube heb ik al het nodige gelezen en gehoord en de Shore 85 PU komt toch wel vaak naar voren als vervanging van het rubber motorsteunen met voertuigen die in combinatie weg en circuit rijden. Ja er word wel veel bij vermeld dat er meer trillingen zullen plaats vinden. Maar ik vind dat meer acceptabel dan OEM steunen die breken of scheuren en je dus rare zwiepers kunt maken wanneer je blok uit balans raakt in het frame, al mee gemaakt en gelukkig tot dusver geen valpartij hierdoor gehad. Maar beter voorkomen dan genezen :Y:t

Polytek PT Flex 85 Flexibele Polyurethaan

op de onderstaande foto's zie je de motorsteun die achter het voortandwiel zit en hoe deze breekt en hoe deze nu verstevigd is.
Op de laatste foto zijn de rest van de motorsteunen te zien , overal waar er rubber zit wil ik dus gaan gieten met PU.

Dit heb ik ook al met anderen besproken of gevraagd naar de mogelijkheden en dan stuurt iedereen vaak gewoon een link van waar je deze bussen voor auto's gewoon kunt kopen, .......... MAAR .......... Wanneer je dan vermeld dat je dit voor de motorfiets wilt doen vinden mensen het ineens raar of raden het af maar dan ook weer zonder uitleg waarom dan niet ? :?|(. En ja hier zaten ook een heel aantal motorrijders tussen.

Vind het toch wel belangrijk dat ik er op kan vertrouwen dat het blok gewoon netjes in lijn in het frame blijft zitten of ben ik nou gek :?_O-

Hoor graag jullie mening en ervaring :Y:t
 

Bijlagen

  • 425513069_10160286684103458_3978768287032401306_n.jpg
    425513069_10160286684103458_3978768287032401306_n.jpg
    237,7 KB · Weergaven: 0
  • 425848020_10160286683843458_9158015451569336729_n.jpg
    425848020_10160286683843458_9158015451569336729_n.jpg
    587,6 KB · Weergaven: 0
  • 426304291_10160286683963458_7591672484812174943_n.jpg
    426304291_10160286683963458_7591672484812174943_n.jpg
    180,4 KB · Weergaven: 0
  • Afbeelding van WhatsApp op 2024-02-07 om 12.31.10_b789598c.jpg
    Afbeelding van WhatsApp op 2024-02-07 om 12.31.10_b789598c.jpg
    35,6 KB · Weergaven: 0
  • IMG_20230513_192711.jpg
    IMG_20230513_192711.jpg
    1 MB · Weergaven: 0
Vandaag een begin gemaakt met mallen maken voor het Gieten van de Polyurethaan. Dit zijn de rubbers+bussen die bij de Yamaha XJR voor in het blok zitten.

Even een paar dagen laten uitharden en hopen dat dit werkt.

Siliconenkit met water en handzeep vermengen tot een kleefbaar goedje , goed aangedrukt in de koffie bekers en heel erg mn best gedaan om de luchtbellen er uit te krijgen. Mochten deze mallen goed zijn dan kan ik het rubber van de bussen afsnijden en gaan gieten voor deze voorste ophanging.

De Achterste 2 motorsteunen zijn er inmiddels ook uit met behulp van 2 MF leden , daar heb ik ook al het eea aan voorbereid maar minder zeker dat die gaan werken dus nog even geen foto's gemaakt. Eerst zien of dat succesvol is :t
 

Bijlagen

  • 432444358_10160340663403458_2960848926087316704_n.jpg
    432444358_10160340663403458_2960848926087316704_n.jpg
    286,8 KB · Weergaven: 0
Mallen eerst ontdaan van de koffie bekers , daarna aan 1 kant open gesneden. Voorzichtig los peuteren. Met ploymax wit weer aan elkaar gelijmd. Dat heeft 4 uur nodig om volledig uit te harden.

Nu ga ik de 2 rubbers los snijden van de bus die er ingelijmd zit zodat ik de bussen kan gebruiken wanneer ik de polyurethaan ga gieten
 

Bijlagen

  • IMG_20240319_135744.jpg
    IMG_20240319_135744.jpg
    327,1 KB · Weergaven: 0
  • IMG_20240319_135740.jpg
    IMG_20240319_135740.jpg
    323,7 KB · Weergaven: 0
Dit zijn de 2 achterste motorsteunen die ik in zichzelf als mal ga gebruiken. Deze zitten met polymax wit vast gelijmd aan een aluminium plaat. De polymax wit ga ik ook gebruiken als lijm tussen het staal van de motorsteunen en de polyurethaan puur als extra zekerheid.
 

Bijlagen

  • IMG_20240319_140244.jpg
    IMG_20240319_140244.jpg
    457,3 KB · Weergaven: 0
Mallen eerst ontdaan van de koffie bekers , daarna aan 1 kant open gesneden. Voorzichtig los peuteren. Met ploymax wit weer aan elkaar gelijmd. Dat heeft 4 uur nodig om volledig uit te harden.

Nu ga ik de 2 rubbers los snijden van de bus die er ingelijmd zit zodat ik de bussen kan gebruiken wanneer ik de polyurethaan ga gieten
Die polymax is toch een polymeerlijm?
Ik vraag me af wat die tube kost, maar bij de action hebben ze polymeerlijm van Pattex.
Kost €6,- voor een koker van 300ml.
 
Die polymax is toch een polymeerlijm?
Ik vraag me af wat die tube kost, maar bij de action hebben ze polymeerlijm van Pattex.
Kost €6,- voor een koker van 300ml.
Klopt maar dat heb ik gewoon standaard in de garage, hobby ook geregeld wat anders dan aan de motor en dan kan het handig zijn om goede lijm voor handen te hebben :t

€5,90 bij de Bauhaus
 
Waarom 🤷 geen flauw idee maar het bij gieten van de 2e steun was geen succes. Was niet uitgehard. Dus alles weer verwijderd en schoongemaakt. En even wachten tot de lijm handvast zit en dan opnieuw gieten


Voor de zekerheid maar even gebeld met Siliconesandmore.nl waar ik de spullen heb gekocht. Ze adviseren een minimale temperatuur van 15 graden en lage luchtvochtigheid. Dus zal op een andere dag volgende week terug komen naar de garage om het opnieuw te doen.
IMG_20240322_115814.jpg
 
Laatst bewerkt:
Handig dat je geen los middel nodig hebt.

Maar ben wel benieuwd waarom het niet was uitgehard?
Bij mij komt dan de vraag op of er iets verkeerd is gegaan met mengen of er een toevoeging, harder, is vergeten of op het verkeerde moment toegevoegd.
Zat er verschil in de eerste en tweede keer?
 
Handig dat je geen los middel nodig hebt.

Maar ben wel benieuwd waarom het niet was uitgehard?
Bij mij komt dan de vraag op of er iets verkeerd is gegaan met mengen of er een toevoeging, harder, is vergeten of op het verkeerde moment toegevoegd.
Zat er verschil in de eerste en tweede keer?
Ja er zat duidelijk temperatuur verschil tussen de dagen dat ik gegoten heb, Dinsdag 17 graden en Woensdag was het 14 Graden en toen ik weg ging uit de garage woensdag was het natte bende buiten en heb dus vanmiddag van Sileconesandmore begrepen dat dat een aannemelijke oorzaak kan zijn waarom het niet is uitgehard. Ik heb wel petroleum verwarming in de garage maar dat zet ik alleen aan wanneer ik er ben. (half uur van huis weg)

Dus als ik er niet ben en het is koud en nat buiten dan is het ook wel vochtig in de garage dus grote kans dat het daarom niet gelukt is , en aangezien het de komende dagen niet veel beter word wacht ik wel even tot het weer beter is.
 
Ja er zat duidelijk temperatuur verschil tussen de dagen dat ik gegoten heb, Dinsdag 17 graden en Woensdag was het 14 Graden en toen ik weg ging uit de garage woensdag was het natte bende buiten en heb dus vanmiddag van Sileconesandmore begrepen dat dat een aannemelijke oorzaak kan zijn waarom het niet is uitgehard. Ik heb wel petroleum verwarming in de garage maar dat zet ik alleen aan wanneer ik er ben. (half uur van huis weg)

Dus als ik er niet ben en het is koud en nat buiten dan is het ook wel vochtig in de garage dus grote kans dat het daarom niet gelukt is , en aangezien het de komende dagen niet veel beter word wacht ik wel even tot het weer beter is.
Heel veel 2 componenten willen slecht uitharden bij temperaturen onder de 10-15 graden.
Sommigen gaan bij hogere temperaturen daarna gewoon weer verder met harden.
 
Heel veel 2 componenten willen slecht uitharden bij temperaturen onder de 10-15 graden.
Sommigen gaan bij hogere temperaturen daarna gewoon weer verder met harden.
Het eerste deel was ik eigenlijk net te laat met gieten maar had gehoopt dat het net genoeg was...helaas niet. Blij toe dat ik genoeg besteld heb :t :+ :Y . Er stond niets over in de beschrijving dus dacht dat het wel goed zou gaan. Nu gewoon wachten op beter weer :+:t:Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan