Steib TR500 namaken

Ik ben een beetje op een dood punt aanbeland. Ik heb nu twee zijpanelen, eentje links en eentje rechts. Zeker niet perfect, ik heb het al vaker geschreven, zonder plamuur gaat dit geen mooi strak spannetje worden. Ik zou ze graag nog een keer met een rol met grotere radius narollen, niet teveel druk natuurlijk en dan kijken of het oppervlak nog wat mooier wordt. Helaas is de set rollen uit China een deceptie geworden. Er kwam een heel klein doosje aan, waar dus maar 1 rol in zat! En die verkoper maar volhouden dat een set gewoon 1 rol is! Ik heb iets geld terug gekregen van Ali en mag deze houden. Alles bij elkaar geen goede ervaring. De rol die ik nu heb is 8", net als degene die ik al heb. Die kan ik prima omslijpen naar een grotere maat, dus dat ga ik dan maar doen.

Tijd om na te gaan denken over de profielrand die in de deze platen moet komen. Even een voorbeeldje om dit duidelijk te maken:
0008_7.jpg

Daarvoor heb ik die profielwals die ik al had laten zien op pagina 6. Met de zelf gebouwde aandrijving. Helaas ben ik daar niet tevreden over. Het fijnste is als je dat profiel er in 1 keer in kunt drukken, want het is lastig de tweede keer weer precies te treffen. En hij draait ook best snel op 24 volt. Ik kan de spanning wel terug draaien, maar dan kom ik weer kracht te kort. Kortom, ik heb weer tandwielen besteld om er nog een vertraging tussen te bouwen. Ik heb vandaag wel een aanslag gemaakt, zodat ik de rand van de staalplaat daar langs kan laten glijden, dat is veel makkelijker dan uit de losse hand een lijntje volgen. En hier is een testplaatje na een dagje prutsen in het schuurtje, nog zonder extra vertraging dus.

IMG_3167.JPG
 
Dat ziet eruit als een mooi strak resultaat.
Ik zou verwachten dat het rechtse deel heel erg zou golven omdat je daar lengte overhoudt.
Hoe heb je dat gedaan?
 
Niks bijzonders gedaan eigenlijk. Hij was een beetje getwist maar dat kon ik terug buigen. Het geheel is wel een heel klein beetje bol, maar je moet het echt op een vlakke tafel leggen om dat te kunnen zien.
Het schijnt dat als je een vierkant maakt, dat je dan zo'n kikker in de plaat krijgt. Die twist dan knak de ene kant op, knak de andere kant. En dat schijn je te kunnen voorkomen door het midden eerst iets bol te walsen. Net als parallel strepen in een plaat die niet tot het einde gaan. Ook dat geeft een erg kromme plaat, kan je voorkomen door de strepen eerst voor te walsen zodat je daar wat extra materiaal hebt. Allemaal theoretische wijsheid natuurlijk, moet ik allemaal nog uitproberen.
 
De extra 1:3,3 vertraging heb ik ingebouwd en hij doet het! Draait mooi langzaam en heeft lekker veel kracht. Het is allemaal heel erg houtje touwtje, maar wel stabiel zo. Lagers zo op de grondplaat lassen is wel lekker makkelijk natuurlijk, maar de lagerring krimpt hierdoor een beetje waardoor het lager een beetje zwaar loopt, goed smeren dus. En het onderste tandwiel heb ik met mijn domme kop scheef opgelast, dus het kraakt af en toe. Maar de constructie heeft er verder geen last van gelukkig. Ik kan nu zo'n verzet in 1 keer in de plaat walsen en hij draait lekker langzaam bij de volle 24 Volt dus heeft goed kracht en ik kan een lijntje nu rustig volgen. Succes zo te zien.


 
Eerste testplaatjes gedaan. Ook 1 van de mislukte zijkanten gepakt, de rand netjes gemaakt zodat hij goed langs de dieptegeleider glijdt en er maar eens doorheen gemangeld. De scherpe bochten zijn erg lastig! Maar overall, ziet er niet verkeerd uit! Ik ben ook erg blij dat de passing op het draadmodel niet erg veranderd. Zo raar trekt hij dus niet aan het staal dat het alle kanten op gaat. Onderin komt een poortje voor de tunnel, daar moet ik echt nog op oefenen om het lijntje te volgen! Toch de spanning voor het motortje maar een stuk lager zodat het langzamer gaat en ik tijd heb om mee te draaien!

IMG_3177.JPG
IMG_3178.JPG
 
Ik ben blij dat jullie het waarderen, heb hier huizenhoog tegenop gezien! UItstelgedrag vertoond, slecht van geslapen etc. Maar ik zie het nu wel weer zitten gelukkig. Vanavond weer oefenen op lijntjes volgen.
 
Ik weet zeker dat jouw Fokkerschool leraren wel een paar aanmerkingen zouden hebben })
Maar je hebt gelijk, er zit nog steeds een kans in dat het wat gaat worden.
 
De profielen zitten er in!

IMG_3184-2.JPG


Jeetje, wat een zenuwklus. Het kan zo makkelijk fout gaan. Kleine foutjes zijn wel te herstellen, maar als hij echt scheef gaat dan kan je de plaat wel weer weggooien. Als ik bedenk hoeveel tijd er in de voorbereiding ging, en dan even binnen een uurtje is de klus geklaard.

Paar dingen die ik geleerd heb met het oefenen. Ik doe de rondingen niet in 1 vloeiende beweging. Dat kan ik niet. Ik doe het in schokjes, heb ik de tijd om telkens de richting te corrigeren. Omdat het staal nogal stijf is zie je dat helemaal niet, dat middelt wel uit. En op tijd stoppen als je raar komt te staan, even herpositioneren, voetpedaal weer goed leggen en door gaan.
Ik had een langs aanslag gemaakt, dat is heel handig met de lange rechte stukken maar in zo'n korte bocht als op de neus werkt het niet goed. Dus daar heb ik een lijntje gezet en dat gevolgd.
Het mooie is dat hij nu eigenlijk nog beter past dan voordat het profiel er in zat!

Opluchting is groot. De hoekjes moet ik nog fatsoeneren en dan op maat gaan zagen, tunnel uitzagen, hoekjes vouwen, etc etc.
 
Vandaag al die kleine dingetjes gedaan die je snel over het hoofd ziet. Alles op maat gezaagd. De linker kant heb ik nog wat aan lopen frutten om hem beter passend te krijgen. Hier en daar zaten toch wat haperingen in het profiel en die heb ik met hamer en tas zo goed en zo kwaad als het gaat recht gestreken. De hoekjes gedaan, geen idee hoe dat handig kan dus ik heb maar weer met hamer en tas lopen rommelen. Nu moet ik nog de randen waar straks de bodem opkomt omvouwen, maar daar ben ik nog niet aan toe gekomen. Eerst nog een stuk hoekprofiel opsnorren als een soort zetbank. Je kan het maar druk hebben met bijna niks. Nu pizza's gebakken voor de hele familie en vanavond vroeg naar bed. Morgen weer werken, helemaal geen zin in....

IMG_3186.JPG
 
Een soort mijlpaaltje. Ik heb de eerste lasjes gezet. Het zijn nog maar hechtlasjes, maar het is een begin!

Ik heb lang lopen dubben hoe ik de panelen aan elkaar zou gaan zetten. Origineel is er aan de zijpanelen een rand omgebogen en de bovenkant en de bodem daar dan aan gepuntlast. Maar die rand ombuigen zag ik helemaal niet zitten. Veel te moeilijk. De panelen stomp tegen elkaar lassen is ook geen doen, is denk ik ook niet heel stevig en geeft een veel te scherpe hoek. Dan had ik nog gedacht een hoekstrip te buigen en die helemaal om de vorm te boetseren. Dan de panelen er tegen aan lassen met proplasjes. Maar dat is allemaal ook niet zo makkelijk en vooral het probleem, hoe ga je het in die punt allemaal strak tegen elkaar klemmen?

Toen had ik een brainwave. Gewoon het draadmodel gebruiken. Die is toch al helemaal in de perfecte vorm. En je ziet er haast niks van tenzij je in de neus van het span duikt. Ik las alles tegen het 6mm rondstaf aan. Eerst het bovenpaneel. Dan ga ik de de bodem maken. Dan de zijpanelen er tegen aan en al laatste de tunnel. En dan met slijptol en dremel er in duiken en alle overbodige strippen er weer uit slopen.

IMG_3190.JPG
 
Zo dat was even vechten, maar de zijkanten zitten er op! Ten eerste waren ze nog een beetje te groot, dus her en der een smal randje er af geslepen, passen, weer slijpen enz. Omdat het telkens er weer een beetje anders op ligt valt dat nog geen eens mee. Maar ook dat is gelukt. Dan het vastklemmen op het draadmodel. Dat is ook niet makkelijk omdat ik geen klemmetjes meer op het draadmodel kan klemmen. De bovenplaat zit namelijk erg in de weg. Dus weer improviseren. Zoals deze, een soort hefboom gemaakt. Verder klemmen, lijmklemmen (werkt niet geweldig omdat alles rond en schuin is), er op leunen etc. 1 keer ging het nog helemaal scheef. Begon rechts boven en waarschijnlijk omdat de tacks krimpen, trok de hele plaat veel te veel naar boven weg. Dus de slijptol er maar weer in, beetje draaien, en opnieuw beginnen.
lassen.jpg


Maar het is gelukt. De hele garage is nu 1 grote puinhoop, overal gereedschap en overal slijpsel. Typisch wat ik krijg bij een stressklus! En zo ziet het er nu uit.

IMG_3195.JPG
IMG_3196.JPG
 
Dit is echt een fantastisch project aan het worden. Ik vermoed dat je al niet bepaald onhandig was toen je hieraan begon maar de snelheid waarmee je je dit werk eigen hebt gemaakt is echt ongeëvenaard.
Ik heb zelf ook wel eens wat voor elkaar gekregen, na veel oefenen en tips van anderen. En ook herken de stress van iets klaar willen maken, alles moet dan wijken voor die ene klus. Maar zoals jij dat doet, daar heb ik ontzag voor!
 
Oei, ik moet bijna blozen. Terwijl ik alleen maar de dingen zie die niet perfect gelukt zijn ;)
Bedankt voor de mooie woorden. Het zal nu wel iets minder snel gaan want er komen een paar drukke weekends aan zonder veel klustijd, maar ik hoop af en toe tussendoor wel wat te kunnen doen.
Volgende is de tunnel. Eens kijken hoe ik die ga bevestigen. En daarna komt er nog heeeeel veel werk. Ik schat dat ik nog wel een jaar (of twee, drie) bezig ben.
 
Ik stond er van de week zo van voren naar te kijken en werd even helemaal niet goed. Hij is hardstikke scheef! Nou ja, als hij ook scheef op de grond staat dan lijkt er sowieso niks te kloppen, maar helemaal kosher leek het me toch niet. Dus ik ben uitgebreid gaan meten. En inderdaad, helemaal recht is hij niet, maar het valt uiteindelijk wel mee. Met een beetje wringen en duwen komt het redelijk in de buurt. De neus staat een cm teveel naar links. De boog bovenin een paar mm teveel naar rechts. En de uiterste linker achterhoek zweeft nu een halve cm boven de tafel. Al dat geduw op het draadmodel heeft de boel blijkbaar toch een beetje uit het lood geduwd. Maar als ik hem nu van voren bekijk valt het nauwelijks op, ik ga er dus niet de slijptol inzetten om het allemaal over te doen! Ik heb nu een paar verstevigingsstrippen erin gelast en kan na het weekend eens na gaan denken hoe ik de tunnel er mooi in ga krijgen.

IMG_3203.JPG
 
Ik snap dat het aanvankelijk tegenvalt als het resultaat toch minder perfect is dan gehoopt.
Maar handgemaakte auto's uit de gouden tijd, Ferrari en dat soort, waren ook op geen stukken na symmetrisch.
Ik heb een restaurateur horen vertellen dat daar soms cm's verschil tussen links en rechts zitten.
En niemand die het opvalt.
Dus ik ben het met Leo eens dat je daar straks niks van gaat zien.
 
Terug
Bovenaan Onderaan