Steib TR500 namaken

Met een goede propaanbrander kan je die zeker roodheet krijgen. Maar dan niet met een hobbybrandertje met een flesje eronder maar met een fatsoenlijke gasfles en een brander met een slang.
 
Toevallig weet ik al dat je makkelijk een rood gloeiende plek op zo’n staalplaat kan krijgen met een normale propaanbrander op zo’n lange wegwerpgasfles. En misschien ook beter niet een al te grote plek in 1 keer verhitten. Net als met een oxyacetyleen brander.
Ik heb begrepen dat je een plek heet stookt en snel een tas er onder en met de hamer rondom die plek slaat. Dat drijft het staal naar binnen. En het kan niet weg door het koude staal rondom dus moet het wel krimpen. Zoiets.
 
Jij bent toe aan een benzinebrander. Past goed in het ambachtelijk gebeuren en ik heb het idee net wat warmer dan een gasbrander.

IMG_20240109_195836341.jpg
 
Toevallig weet ik al dat je makkelijk een rood gloeiende plek op zo’n staalplaat kan krijgen met een normale propaanbrander op zo’n lange wegwerpgasfles. En misschien ook beter niet een al te grote plek in 1 keer verhitten. Net als met een oxyacetyleen brander.
Ik heb begrepen dat je een plek heet stookt en snel een tas er onder en met de hamer rondom die plek slaat. Dat drijft het staal naar binnen. En het kan niet weg door het koude staal rondom dus moet het wel krimpen. Zoiets.
Die keren dat ik het op tv heb gezien deden ze ook met perslucht direct na het verwarmen (plaatselijk) koelen.
 
In schade bedrijf heb ik wel eens met koolstof stift gewerkt die aan lastrafo zat.

Daarmee maakte ik dan een spiraal en koelen
 
Dat krimpen lukt wel aardig. Af en toe ook heel onvoorspelbaar. Ik heb de techniek gebruikt die hier gedemonstreerd wordt:
Heet stoken. De bult naar binnen slaan en dan met een tas onder de bult (die nu een deuk is) rondom de hete plek hameren.
Een voorbeeld: mooie bult geslagen:
IMG_3129.JPG

En er weer uitgeboetseerd.
IMG_3130.JPG

Ik heb het met verschillende bulten geprobeerd, restplaatjes genoeg hier. Het is heel lastig als het vlak bij een rand zit want dan gaat de rand kreukelen. Maar dat kan ik dan weer vrij makkelijk met de Shrinker goed krijgen. Zelfs een vlakke plaat wist ik weer redelijk vlak te krijgen nadat ik er een flinke bult in had geslagen en met deze methode weer gevlakt.
Ik heb nog niet getest wat er gebeurd als je alleen maar verhit en dan afkoelt, zonder hameren. Ik heb het gevoel dat dat niet zo heel veel doet en meer bedoelt om bijvoorbeeld een plaat met een zogenaamd oilcanning effect weer strak te krijgen. Oilcanning is als je de plaat indrukt en hij dan met een kloink in die nieuwe stand blijft staan. Zie je vaak bij auto deurplaten bijvoorbeeld.
Ik heb het ook nog niet op mijn werkstuk geprobeerd. Die heb ik nu even opzij gelegd. Morgenavond weer eens naar kijken.
 
Dat staat er toch bij? Een krimp en rek machine :+
Lijkt me op zich ook wel een omschrijving die de lading dekt.
 
Nou je het zegt :o
Maar als je googled op krimpmachine dan vind je niks wat hier op lijkt. Ik denk dat er ook wel een meer traditionele naam voor is.
 
Ik had een soort van epifanie. Ik dacht echt dat ik zoveel mogelijk werk in de plaat in het voorste deel moest verrichten en niets achterin . Achterin is de plaat recht en alleen maar in de hoogte gebogen. Ik dacht dus dat ik daar niets moest doen. En dit is dan het resultaat, mijn laatste werkstuk:

IMG_3131.JPG

Leuk gemaakt, sluit overal netjes aan , maar kwa vorm slaat dit helemaal nergens op. Ik moest echt extreem bolle vormen maken hiervoor.

Het inzicht kwam toen ik de oude "mislukte" platen weer tevoorschijn trok en vooral de allereerste is helemaal niet verkeerd! De vorm is eigenlijk precies wat ik wil hebben. Er zitten veel foutjes in het oppervlak, het lijkt wel golfplaat, maar de algehele vorm is goed en eigenlijk past hij het beste van allemaal. Hier had ik wel tot diep in het achterdeel bol staan walsen.

IMG_3135.JPG
IMG_3136.JPG


Het inzicht werd nog versterkt toen ik een plaat pakte waar ik nog helemaal niks aan had gedaan en die eens op het draadmodel legde. Zoals je hier onder ziet, past hij al een heel eind, maar over de gehele lengte aan de onderkant, van voor tot achter wijkt hij. Ik moet dus gaan bollen van helemaal voor tot helemaal achter met grote nadruk op de onderkant. Het is eigenlijk logisch dat je ook dat achterdeel, dat eigenlijk helemaal niet gebold zou hoeven worden, toch meepakt, omdat het nou eenmaal onderdeel is van dezelfde plaat. Ik kan de plaat niet aan de achterkant in verticale richting buigen en aan de voorkant in horizontale richting, het hangt allemaal met elkaar in verbinding. Hieronder een plaatje van de plaat waar nog niks aan gedaan is. Ik ga hier eerst de rechterkant uit boetseren. Eens kijken of me dat nu eindelijk naar tevredenheid gaat lukken.
IMG_3137.JPG


Ik heb trouwens bij Ali in China een set wielen in verschillende radiussen gescored! En die zouden het juiste formaat moeten hebben voor mijn Engelse wiel. Begin februari zouden die aan moeten komen. Ik ben heel benieuwd of het wat is.
 
Ik had een soort van epifanie. Ik dacht echt dat ik zoveel mogelijk werk in de plaat in het voorste deel moest verrichten en niets achterin . Achterin is de plaat recht en alleen maar in de hoogte gebogen. Ik dacht dus dat ik daar niets moest doen. En dit is dan het resultaat, mijn laatste werkstuk:

Bekijk bijlage 1966193
Leuk gemaakt, sluit overal netjes aan , maar kwa vorm slaat dit helemaal nergens op. Ik moest echt extreem bolle vormen maken hiervoor.

Het inzicht kwam toen ik de oude "mislukte" platen weer tevoorschijn trok en vooral de allereerste is helemaal niet verkeerd! De vorm is eigenlijk precies wat ik wil hebben. Er zitten veel foutjes in het oppervlak, het lijkt wel golfplaat, maar de algehele vorm is goed en eigenlijk past hij het beste van allemaal. Hier had ik wel tot diep in het achterdeel bol staan walsen.

Bekijk bijlage 1966197 Bekijk bijlage 1966198

Het inzicht werd nog versterkt toen ik een plaat pakte waar ik nog helemaal niks aan had gedaan en die eens op het draadmodel legde. Zoals je hier onder ziet, past hij al een heel eind, maar over de gehele lengte aan de onderkant, van voor tot achter wijkt hij. Ik moet dus gaan bollen van helemaal voor tot helemaal achter met grote nadruk op de onderkant. Het is eigenlijk logisch dat je ook dat achterdeel, dat eigenlijk helemaal niet gebold zou hoeven worden, toch meepakt, omdat het nou eenmaal onderdeel is van dezelfde plaat. Ik kan de plaat niet aan de achterkant in verticale richting buigen en aan de voorkant in horizontale richting, het hangt allemaal met elkaar in verbinding. Hieronder een plaatje van de plaat waar nog niks aan gedaan is. Ik ga hier eerst de rechterkant uit boetseren. Eens kijken of me dat nu eindelijk naar tevredenheid gaat lukken.
Bekijk bijlage 1966202

Ik heb trouwens bij Ali in China een set wielen in verschillende radiussen gescored! En die zouden het juiste formaat moeten hebben voor mijn Engelse wiel. Begin februari zouden die aan moeten komen. Ik ben heel benieuwd of het wat is.
Je maakt een mooie snelle leercurve!
 
Na een weekje rustig aan gedaan heb ik dit weekend weer eens de handschoen opgepakt en de rechterkant geboetseerd. Nu de hele plaat gerolt van voor tot achter met de nadruk natuurlijk op het deel midden-voor-onderin waar de meeste kromming zit. Maar het is wel gebleken dat je ook het achtereind moet mee walsen, anders krijg je toch een rare knik. En op de een of andere manier houdt dat dan een verdere bolling voorin ook tegen.

Het is tot nu toe de best gelukt plaat. Goed gezorgd voor geleidelijke overgangen en dat lijkt heel aardig gelukt. Nog niet perfect, er zitten nog wat deukjes in. En midden boven heb ik met de Shrinker een plooi weggewerkt maar dat wordt dan toch iets te bol. Gelukkig grotendeels in de rand die ik er toch nog af moet halen, want ik heb de plaat rondom 2 cm te groot gelaten. Misschien dat ik daar nog een krimpje zet met de brander. Moet ik nog wat op oefenen en het dan gewoon eens proberen

Ik wacht nu even met verder mooi maken tot de China rollen voor mijn Engelse wiel binnen zijn. Voor de linker kant ga ik de allereerste plaat die ik gemaakt heb en die eigenlijk best wel goed past nu, nog verder perfectioneren. Ik denk (hoop) dat ik de foutjes daar wel uit ga krijgen.

Tot nu toe 80% tevreden zeg maar.
IMG_3149.JPG
IMG_3150.JPG
 
Terug
Bovenaan Onderaan