BANDEN WEL OF NIET BALANCEREN

Peek66

MF'er
25 dec 2016
202
79
Zwolle
Ik hoor om me heen dat men na het omwisselen van nieuwe motorbanden, niet (meer) balanceren.
Wat is jullie ervaring/mening hierover?
 
Tis een kwestie van risico.
Een deel vd wielen blijkt bij balanceren amper correctie nodig te hebben.

Een nog groter deel slechts een kleine correctie.

Bij wiel er al uit en naast balanceermachien is het goedkoper dan uit de motor halen, balanceren en weer terug plaatsen.

Ik heb best wat colkega's gehad, auto rn motor, die niet aan balanceren deden. Ik heb aan hun klanten goed kunnen verdienen met alsof dat werk doen.

Ik heb echter geen idee welk % dat dan is.

Autocorrectie (of drank ) of integratie ? ;)
 
Ik verwissel tegenwoordig m'n banden zelf en heb nog niks gebalanceerd. Het aanvankelijke plan was het aan te kijken, en als ik het vervelend vond een statisch balanceergeval te kopen (dynamisch op motorwielen vind ik al helemaal kolder). Nu wil het geval dat ik niet eens zozeer vervelend vond alswel gewoon totaal niet merk. Nu rijd ik eigenlijk nooit harder dan 140 oid, maar ik voel echt niets aan trillingen dat niet verklaard wordt door de twin. Kan natuurlijk een paar keer mazzel geweest zijn met het uitkomen, maar vooralsnog geloof ik het wel.

Wil best geloven dat het met (veel) hogere snelheden merkbaar is, maar ík merk het niet. No problemo dus.
 
Als je een band laat monteren in een garage word die toch altijd gebalanceerd?

Bij de vorige motor die ik had was ik ook wat makkelijker, 4 banden zelf gemonteerd zonder balanceren, geen last van trillingen.
Dat was een enduro motor.
Daar zaten helemaal geen loodjes op.
Noppenbanden worden eigenlijk nooit gebalanceerd. In het zand voel je een eventuele onbalans toch niet. Zodra er modder of zand aan de band of op de velg komt te zitten creeër je sowieso onbalans dusja. Beetje nutteloos voor die toepassing.
 
Ik had een setje banden op internet besteld. Toen ik met de achterband en achterwiel bij de lokale motordealer kwam en vroeg of hij de band wou wisselen deed hij daar zo lullig over dat ik de voorband zelf gewisseld heb.
Het lood heb ik laten zitten, niet uitgebalanceerd en tot de 230 km/h voel ik geen trillingen.
Ik durf niet meer bij die motordealer binnen te komen en rijd wel een stukje verder naar een andere motordealer als ik iets zoek.
 
Ik had een setje banden op internet besteld. Toen ik met de achterband en achterwiel bij de lokale motordealer kwam en vroeg of hij de band wou wisselen deed hij daar zo lullig over dat ik de voorband zelf gewisseld heb.
Het lood heb ik laten zitten, niet uitgebalanceerd en tot de 230 km/h voel ik geen trillingen.
Ik durf niet meer bij die motordealer binnen te komen en rijd wel een stukje verder naar een andere motordealer als ik iets zoek.
230 kmh en geen trillingen gevoeld, dan heb je het goed gedaan.
 
Noppenbanden worden eigenlijk nooit gebalanceerd. In het zand voel je een eventuele onbalans toch niet. Zodra er modder of zand aan de band of op de velg komt te zitten creeër je sowieso onbalans dusja. Beetje nutteloos voor die toepassing.
Noppenbanden had ik er heel snel vanaf gehaald, ree veel meer op de weg met straatbanden.

Zelfs geen merkbaar verschil als ik de rimlock er af haalde, terwijl dat best een groot blok is, wat denk ik al gauw 50 gram weegt
 
Af en toe twijfel ik wel eens aan het nut van balanceren..

Weken geleden bij reparatie en meteen schoonmaken van het koekblik ( en, meteen de velg ) , een bult plaklood eraf gespoten.
( tja, zuren... en 160 bar kon dat plakband toch niet hebben zo blijkt het )

Was nog een serieuze strip ook..

Resultaat...

0... niks.. nada.. ( voor velg ) .. geen trillingen ... niks..
 
De eerste bandenwissel na aankoop de door BMW geadviseerde Metzeler op het voorwiel laten zetten. Er was 70 gram balanceerlood nodig om tot 140 km/h geen last te hebben. Er bleek in de band ook een hoogteslag te zitten bij een latere controle :( De band bleek niet in Duitsland maar in Brazilië bij een Pirelli fabriek gemaakt te zijn. Band wel opgereden. Daarna de velg gecontroleerd op onbalans nadat de 70 gram lood verwijderd was. Die was er niet. Toen een Bridgestone BT45 er om laten leggen en er was geen gram balanceerlood nodig :} Vanaf 2008 wel altijd balanceren en nooit meer onbalans gehad. Kwaliteit van de band is dus goed *O*
 
Het wordt wel tijd dat jullie je eens gaan inlezen over balanceren.
Je slaat de spijker op de kop. Het is bijna onmogelijk om to the point te blijven. Veel leden willen gewoon hun verhaal doen en vergeten daarbij het onderwerp. Je ziet het ook op andere forums. Ik doe het zelfs nu, maar dat is meer uit ongenoegen.
 
pseudo techniekers zullen altijd hameren op wat volgens de boekjes correct is en dat het om je veiligheid gaat en dat je daar nooit op mag besparen.

dat in je achterhoofd houdend weet je zo welke posts je diagonaal kan overslaan en welke niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan