Rijbewijs ingevorderd

Als je die opleiding daadwerkelijk hebt afgemaakt, dan weet je ook dat dat in bepaalde situaties op gaat. En deelname aan verkeer hoort daar niet bij.
Komop zeg, een politie auto die achter je aan rijdt en die je al hebt gezien, die vervolgens blauwe lampen aan zet. Dat is echt geen uitzonderlijke potentieel bedreigende situatie.

Hard wegrijden is een weloverwogen en bewuste keuze van TS geweest, temeer omdat hij rationeel beseft dat hij straf gaat krijgen. Hij ondernam een poging om aan die straf te ontkomen. Is -helaas voor ts- niet gelukt, maar het pleit in die zin weer voor hem dattie naar huis is gereden.

Overigens denk ik dat in het totale plaatje het wegrijden bij een politie-auto marginaal is, qua straf dan.

Om inhoudelijk te reageren op je vraag; het kan ook gelden in deze beschreven situatie in het verkeer. Je manier van schrijven en reactie doet vermoeden dat je wat af weet van deze materie. Al stel je me wel teleur om dan geen onderbouwing te geven waarom het in deze situatie dan niet geldt.

Voor het gemak heb ik het draadje verder gelezen en kwam jij met de concepten aanzetten van oorlog en crashend vliegtuig. Dit zijn naar mijn idee geen goede voorbeelden omdat het overkoepelende concepten zijn van grote complexe gebeurtenissen. Er gebeurt te veel binnen deze concepten om aan te nemen dat oorlog of een crash een reproduceerbare impuls is voor het FFF systeem. Ik ben erg benieuwd naar de klinische onderzoeken waar ze oorlog hebben gesynthetiseerd en vanuit de voorraadpot het hebben toegediend aan de testpersonen om het FFF systeem te onderzoeken. :') Wat wel zo is is dat met de door jou aangevoerde gebeurtenissen/concepten er kleinere factoren meespelen die aanslaan op het menselijk FFF systeem.


Om (je) het nog moeilijker te maken moeten we ook impulsen identificeren die angst opwekken. Ik geloof daarin dat die dus varieren per individu. Vandaar dat het FFF systeem aangedragen kan worden als TS moet voorkomen. Daarnaast ondersteund onderstaande mijn idee dat in de situatie van TS een FFF systeem activatie niet ongewoon is. Had TS daar last van op het moment? Zullen we nooit echt weten. Kan hij het aanvoeren om de ovj het lastig te maken Oh hell yeah.



WIKI: Fight-or-flight response - Wikipedia

Perception of control

Perceived control relates to an individual's thoughts about control over situations and events.[23] Perceived control should be differentiated from actual control because an individual's beliefs about their abilities may not reflect their actual abilities. Therefore, overestimation or underestimation of perceived control can lead to anxiety and aggression.[24]



Volgens bovenstaand referentie kan dus verlies van controle of de perceptie van het verliezen van de controle leiden naar angst, en dus leiden naar het FFF systeem. Naar mijn idee was TS aardig de controle aan het verliezen in de situatie toen de blauwe lichten opdoken.


Peace out *O* :]
 
@hypoxie; Kun je wellicht een linkje plaatsen naar een rechterlijke uitspraak of misschien zelfs een arrest van De Hoge Raad der Nederlanden waarin de door jou aangevoerde argumentatie geaccepteerd is als strafuitsluitingsgrond?
 
@hypoxie; Kun je wellicht een linkje plaatsen naar een rechterlijke uitspraak of misschien zelfs een arrest van De Hoge Raad der Nederlanden waarin de door jou aangevoerde argumentatie geaccepteerd is als strafuitsluitingsgrond?


Die moet ik je helaas verschuldigd blijven. Ik weet alleen dat het wel eens wordt gebruikt. Ik lees af en toe zulke dingen via reguliere media en als bioloog valt dat op en lees ik zo'n stukje. Dus empirische wetenschap houdt hier op voor mij.

Enige waar je op kan zoeken is nood(ver)weer. Ik ben geen juridisch professional maar ik durf wel te stellen dat noodweer(fight) op een construct is gebaseerd dat refereert aan het FFF systeem.
 
Laatst bewerkt:
Gaat niet werken, voor een stopteken dien je te stoppen.
Als je gaat verklaren dat je voor blauw zwaailicht wegrijdt uit een soort reflex lijkt me dat niet in het voordeel om je rijbewijs te behouden.
 
.. ben niet alles gaan doorlezen hier. Teveel geleuter :9 maar... is er al een update van TS over de opgelegde sanctie ?
 
Volgens bovenstaand referentie kan dus verlies van controle of de perceptie van het verliezen van de controle leiden naar angst, en dus leiden naar het FFF systeem. Naar mijn idee was TS aardig de controle aan het verliezen in de situatie toen de blauwe lichten opdoken.

Wellicht als hij eerst stevig optrekt maar na 100 meter t gas dichtdraait en langs de kant gaat staan.

Maar gas geven, een fietspad oprijden en verder rijden naar huis en dan op de bak ploffen.... nee, iedere strafuitsluitingsgrond op grond van FFF gaat onherroepelijk overboord !!
 
Die moet ik je helaas verschuldigd blijven. Ik weet alleen dat het wel eens wordt gebruikt. Ik lees af en toe zulke dingen via reguliere media en als bioloog valt dat op en lees ik zo'n stukje. Dus empirische wetenschap houdt hier op voor mij.

Enige waar je op kan zoeken is nood(ver)weer. Ik ben geen juridisch professional maar ik durf wel te stellen dat noodweer(fight) op een construct is gebaseerd dat refereert aan het FFF systeem.

Dat zal in dit geval niet opgaan.

Nog verder als noodweer gaat noodweerexces en zelfs daarbij geld dat het alleen een strafuitsluitingsgrond is in geval van 'verdediging' van eigen of andermans lijf en leden.


Niet strafbaar is de overschrijding van de grenzen van de noodzakelijke verdediging, indien zij het onmiddellijk gevolg is geweest van een hevige gemoedsbeweging, door de aanranding veroorzaakt.

Aanranding is hier niet letterlijk aanranding trouwens :P
 
Ik heb ook weleens een "incidentje" gehad, maar dat is alweer 8 jaar geleden. Things have changed.

Vooropgesteld dat een stopteken negeren strafbaar is. Maar bij mijn weten is dat enkel een bekeuring waard. Daarnaast is te hard rijden pas te hard als het gemeten is. De vraag is dus hoe je blauwe vrienden dat gemeten hebben. Die stukken kun je opvragen middels een wob verzoek en een artikel 34 procedure.

De officier van justitie moet binnen 10 werkdagen een beslissing nemen over het lot van jouw rijbewijs. De keus wordt dan (1) tijdelijk teruggeven tot de rechtzaak of (2) inhouden tot de rechtzaak. Destijds kreeg ik 'm na die 10 dagen terug. Tegenwoordig schijnt het "standaard" te zijn om 'm 2 maanden achter te houden. Ik zou een keurig nette brief sturen naar de OvJ waarin je uitlegt waarom je je rijbewijs (tijdelijk) zou moeten terugkrijgen. Je rijdt altijd keurig netjes en hebt nog nooit een bekeuring gekregen. Weliswaar reed je deze keer wat vlug, maar je bent altijd zeer alert op de verkeersregels. Daarom kun je je niet voorstellen dat je zó snel zou hebben gereden. Het kan haast niet anders dat se verbalisant abusievelijk een meetfout gemaakt heeft. Daarom heb je een wob verzoek gedaan en ben je een artikel 34 procedure gestart. Daarnaast heb je je rijbewijs dringend nodig voor je werk. Een rijontzegging zou ontslag op staande voet betekenen en dat zou een onevenredig zware straf zijn. Zeker voor een vermeende overtreding waarvan je zeer betwijfelt of die wel zó ernstig is. En daarom verzoek je de OvJ vriendelijk en beleefd tot teruggave van je rijbewijs.

Anyway, zoiets zou ik uit mn duim gezogen hebben. Als er verder geen melding wordt gemaakt van het wegrijden, het stukje fietspad of wat dan ook, hou daar dan ook je mond over dicht. Blijf wel altijd netjes, correct en beleefd. En als je dan toch aan het kortste eind gaat trekken, wees begripvol, schuldbewust en sympathiek. Charme-offensief. Het blijft mensenwerk.

Sterkte!
 
Ik heb ook weleens een "incidentje" gehad, maar dat is alweer 8 jaar geleden. Things have changed.

Vooropgesteld dat een stopteken negeren strafbaar is. Maar bij mijn weten is dat enkel een bekeuring waard. Daarnaast is te hard rijden pas te hard als het gemeten is. De vraag is dus hoe je blauwe vrienden dat gemeten hebben.

Volgens mij heb je niet het hele topic gelezen ? :P
 
Volgens mij heb je niet het hele topic gelezen ? :P

Heb je gezien hoe laat het is? :z

Nu te laat. Ik laat het maar staan zoals het er staat. ;)

Edit: kolere, 9 pagina's. Ik heb echt niet opgelet.
 
Laatst bewerkt:
Hoezo, "noodlot"? Je hebt iets doms gedaan, en toen nog iets dommers gedaan. Dat is geen noodlot, dat is eigen schuld dikke bult.
dat geeft ie toch ook gewoon toe


~[edit Meanblueman: namecalling verwijderd, andere mening is prima, maar hou de normale sociale omgangsvormen wel in de gaten aub !! ]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wellicht als hij eerst stevig optrekt maar na 100 meter t gas dichtdraait en langs de kant gaat staan.

Maar gas geven, een fietspad oprijden en verder rijden naar huis en dan op de bak ploffen.... nee, iedere strafuitsluitingsgrond op grond van FFF gaat onherroepelijk overboord !!
heb niet het hele topic gelezen maar.. zat ie al op de bank thuis dan?
 
Ben je je RBW niet kwijt op 50km/u te hard, dan ben je hem wel kwijt op grond van artikel 5 of de bevoegdheid van de agent een RBW te mogen invorderen als hij/zij twijfeld aan je rijvaardigheid.

Denk dat je daarna kunt fluiten.
Wat betreft het wegrijden: je hoeft niet mee te werken aan je eigen aanhouding, anderzijds kun je nooit 100% zeker weten waarom ze jou een stopteken geven en ben je in andere gevallen gewoon verplicht mee te werken. Overigens alle overtredingen die je tijdens het vluchten gemaakt hebt, ben je gewoon strafbaar.




Daarna? Wanneer dan?

Zucht, ik spring in de Laak! :(
 
je kan beter iemand dood rijden voortaan ben je goedkoper uit joh :') 3 weken vegen of 1850 euro en nog 3 verlof dagen voor een beetje gas geven in niemands land _O-
 
Laatst bewerkt:
Verkeersregels 2015: wat verandert?

Vanaf 1 januari 2015 worden enkele veranderingen doorgevoerd in het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV). Er komen veertien nieuwe verkeersborden bij, en ook worden er 23 verkeersovertredingen onder het strafrecht ondergebracht, in plaats van bij de adminstratieve afhandeling van de wet Mulder.

Minister Opstelten van Veiligheid en Justitie heeft een lijst openbaar gemaakt waarin de overtredingen staan die vanaf 1 januari 2015 niet meer onder de wet Mulder, maar onder het strafrecht vallen. Het gaat hier om de zogenaamde "hufterovertredingen" zoals het negeren van stoptekens van politie, over de vluchtstrook rijden, inhalen op een zebrapad, een blinde geen voorrang geven of het keren op een autoweg.

Door de ernstigste overtredingen onder te brengen bij het strafrecht worden de overtreders volgens Opstelten ook uit de anonimiteit gehaald. Normaal is een overtreding namelijk 'af te kopen' door de boete te betalen, maar vanaf januari dient de overtreder voor de rechter te komen. Hierbij kan dan ook rekening worden gehouden met iemands verkeersverleden. Als er in het verleden meerdere zware overtredingen zijn begaan, dan wordt de straf zwaarder.

Bovendien biedt het strafrecht een breder sanctie-arsenaal dan enkel de administratieve sancties die de wet Mulder kent, aldus de minister. Opstelten liet in november 2013 al weten per 1 januari 2015 ernstige verkeersovertredingen onder het strafrecht te laten vallen, zodat het OM (Openbaar Ministerie) de mogelijkheid krijgt om rijontzeggingen en celstraffen op te leggen aan hardnekkige "verkeershufters".

Voor de overtredingen die straks onder het strafrecht vallen geldt dat deze bij de eerste overtreding al leiden tot een reactie van het OM.

De overtredingen die bij het strafrecht worden ondergebracht zijn:

Als weggebruiker niet opvolgen van aanwijzingen gegeven door middel van verlichte transparant op personen‐, bedrijfsauto of motorfiets van politie

Als weggebruiker niet stoppen voor een stopteken; gegeven door middel van een rode lamp

Als weggebruiker niet stoppen voor een stopteken; gegeven met een aan een politievoertuig aangebrachte verlichte transparant

Als weggebruiker niet opvolgen van de in de bijlage II RVV 1990 vastgestelde aanwijzingen; gegeven door daartoe bevoegde en als zodanig kenbare ambtenaar

Als bestuurder een bestuurder van een gehandicaptenvoertuig, die op een voetgangersoversteekplaats oversteekt of kennelijk op het punt staat over te steken, niet voor laten gaan

Als bestuurder een voertuig inhalen vlak voor of op een voetgangersoversteekplaats

Als bestuurder een andere bestuurder die links heeft voorgesorteerd en een teken geeft linksaf te willen slaan, links inhalen

Als bestuurder een voetganger, die op een voetgangersoversteekplaats oversteekt of kennelijk op het punt staat over te steken, niet voor laten gaan

Als bestuurder een persoon die zich moeilijk voortbeweegt niet voor laten gaan

Behoudens in noodgevallen als weggebruiker op een autosnelweg; over de vluchtstrook of vluchthaven rijden

Als weggebruiker bij verlicht rood kruis een rijstrook gebruiken

Als bestuurder een blinde, voorzien van een blindenstok niet voor laten gaan

Als weggebruiker geen gevolg geven aan een door een opsporingsambtenaar ter zake van het verkeer op de weg gegeven aanwijzing

Als bestuurder van een motorrijtuig dat motorrijtuig niet op eerste vordering stilhouden

Anders dan als bestuurder van een motorvoertuig waarmee sneller mag en kan worden gereden dan 60 kilometer per uur, een autosnelweg gebruiken

Als bestuurder van een motorvoertuig op een autosnelweg keren

Als bestuurder van een motorvoertuig op een autosnelweg achteruitrijden

Als bestuurder van een motorvoertuig op een autosnelweg deze op de rijbaan laten stilstaan

Anders dan als bestuurder van een motorvoertuig waarmee sneller mag en kan worden gereden dan 50 kilometer per uur, een autoweg gebruiken
Nieuwe verkeersborden
Ook worden vanaf 1 januari 2015 veertien nieuwe verkeersborden toegevoegd aan het Nederlandse straatbeeld. Dit zijn borden F11 t/m F22, L20 en L21. Volgens Minister Schultz van Haegen moeten deze borden zorgen voor meer duidelijkheid over Ttam- en busbanen, rijstroken/wegen voor vrachtauto's en waar deze niet mogen komen.
 
Ik heb ook weleens een "incidentje" gehad, maar dat is alweer 8 jaar geleden. Things have changed.
!

Zeker weten. In 96 ook een achtervolgd door politie. Ze waren met burgerauto, pas toen ze ee lamp op het dak zetten wist ik hoe laat het was......
Overtreding: 55km te hard op een provinciale weg met diverse uitritten.
Ca. 1 jaar later moest ik voorkomen. 500 gulden boete en 2 jaar voorwaardelijk. Echter geen rijontzegging.
Daar zou ik nu voor tekenen.
 
.. ben niet alles gaan doorlezen hier. Teveel geleuter :9 maar... is er al een update van TS over de opgelegde sanctie ?
2f1a452246b2b16233c14e531477860a_zpseac8ba07.jpg
 
Hé jongens, beetje dimmen.
Zit ik rustig ff beetje motorforum te lezen, komt mijn vrouw binnen en vraagt wat ik aan het doen ben. Zeg ik : Motorforum, kijkt zij op het scherm en kijkt mij nog een keer aan met opgetrokken wenkbrauw : Ja, ja! _O- _O- _O-
 
Laatst bewerkt:
Hé jongens, beetje dimmen.
Zit ik rustig ff beetje motorforum te lezen, komt mijn vrouw binnen en vraagt wat ik aan het doen ben. Zeg ik : Motorforum, kijkt zij op het scherm en kijkt mij nog een keer aan met opgetrokken wenkbrauw : Ja, ja! _O- _O- _O-
_O-
 
Z'n vriend zit of zat iig bij de zeeverkenners. Zo'n houdjebekmaarbal is ideaaaal.
 
Terug
Bovenaan Onderaan